Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 219

Ja (68%)
Nee (27%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
12-06-2025 23:05
Ik zal een verbitterd zuur wijf zijn, maar dat vertrouwen zou ik dus niet hebben.
Ik ook niet.
Ook een Pluviofiel
Het ding is dus dat je 100x tegen haar kan zeggen dat ze moet drinken maar het echt niet doet tenzij ik het thuis dus zie en haar letterlijk instrueert Pak nu je beker en drink. Anders staat het bekertje water wat ze verplicht moest pakken er 4 uur later nog. Als we naar het strand gaan ook. Ik moet haar echt commanderen Nu hier komen en drinken. Dan neemt ze 2 slokken en wil er weer vandoor

Daar zit mijn angst dus ook. Omdat ik weet dat ze het gewoon vergeet ook al draag ik het haar op. Op normale schooldagen komen haar pakjes en waterfles ook vaak grotendeels nog vol terug. De juf geeft aan er wel op te letten maar de praktijk wijst vaak anders uit. En dat is gewoon in de klas.

Ik weet wel dat ze zich er op verheugt en sport leuk vind. Maar echt vertrouwen heb ik inderdaad niet omdat zij zeer slecht signalen aangeeft. Het lijkt soms alsof ze dingen niet aanvoelt. Zo gaf ze een tijd terug geen kik toen ik haar een beetje oververhit vond ogen na een balletles. Gaf niks aan. Toch even thermometer er in en 40,5 graden koorts. Of ontstoken oorbel waar ze rustig een week mee loopt zonder aan te geven dat ze last heeft.
anoniem_684fe6d879755 wijzigde dit bericht op 12-06-2025 23:22
24.33% gewijzigd
Merkimer schreef:
12-06-2025 23:19
Het ding is dus dat je 100x tegen haar kan zeggen dat ze moet drinken maar het echt niet doet tenzij ik het thuis dus zie en haar letterlijk instrueert Pak nu je beker en drink. Anders staat het bekertje water wat ze verplicht moest pakken er 4 uur later nog. Als we naar het strand gaan ook. Ik moet haar echt commanderen Nu hier komen en drinken. Dan neemt ze 2 slokken en wil er weer vandoor

Daar zit mijn angst dus ook. Omdat ik weet dat ze het gewoon vergeet ook al draag ik het haar op. Op normale schooldagen komen haar pakjes en waterfles ook vaak grotendeels nog vol terug. De juf geeft aan er wel op te letten maar de praktijk wijst vaak anders uit. En dat is gewoon in de klas.
Niet laten gaan dus.
Ook een Pluviofiel
Djessy schreef:
12-06-2025 23:15
Ik zou haar niet laten gaan. Het RIVM adviseert niet voor niets om binnen te blijven en je minimaal in te spannen.
Sporten kan altijd nog.
Dat advies is voor mensen die gevoelig zijn voor smog.
Solomio schreef:
12-06-2025 22:48
Sportdag is een hobby van gymleerkrachten om kinderen te pesten. ;)
En genoeg kinderen die het juist leuk vinden om een dag niet binnen te zitten en lekker te sporten ;-).
Djessy schreef:
12-06-2025 23:15
Ik zou haar niet laten gaan. Het RIVM adviseert niet voor niets om binnen te blijven en je minimaal in te spannen.
Sporten kan altijd nog.
Dit geldt voor mensen die gevoelig zijn voor smog, en dan nog vooral in de namiddag en avond. Je trekt t uit zijn verband
Nova schreef:
12-06-2025 23:21
'Het instituut raadt mensen aan om binnen te blijven en geen zware lichamelijke inspanningen te doen. Vanaf zaterdag dalen de ozonconcentraties in de lucht en is er dus minder gevaar voor smog.

Bij smog door ozon kunnen mensen meer last krijgen van luchtwegklachten, zoals hoesten en kortademigheid. Astmaklachten kunnen erger worden en longen kunnen minder goed werken. Ook komt irritatie aan ogen, neus en keel voor.'

Zou je zelf ook gaan hardlopen op het heetst van de dag met zulke temperaturen?
Ook een Pluviofiel
Lilla schreef:
12-06-2025 23:22
Dit geldt voor mensen die gevoelig zijn voor smog, en dan nog vooral in de namiddag en avond. Je trekt t uit zijn verband
Ik trek helemaal niks uit z'n verband.
Ook een Pluviofiel
Zojuist hoor en lees ik dat er diverse hardloop evenementen zijn afgelast vanwege het weer.

Dus met deze nieuwe visie, zou ik kind niet meer mee laten doen.
Ik neem aan dat die sportdag niet doorgaat. Tenminste ik kan me nog herinneren van mijn schooltijd dat sportdagen in de zomer wel eens niet doorgingen wegens de hitte en kans op zonnesteek. Morgen tegen de avond/nacht is er ook nog code geel wegens smog en hevig onweer.
Djessy schreef:
12-06-2025 23:24
'Het instituut raadt mensen aan om binnen te blijven en geen zware lichamelijke inspanningen te doen. Vanaf zaterdag dalen de ozonconcentraties in de lucht en is er dus minder gevaar voor smog.

Bij smog door ozon kunnen mensen meer last krijgen van luchtwegklachten, zoals hoesten en kortademigheid. Astmaklachten kunnen erger worden en longen kunnen minder goed werken. Ook komt irritatie aan ogen, neus en keel voor.'

Zou je zelf ook gaan hardlopen op het heetst van de dag met zulke temperaturen?
Op de site van het RIVM:
Op vrijdag 13 juni 2025 wordt de luchtkwaliteit “slecht” in heel Nederland vanwege smog door ozon. Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen hier last van hebben. Het RIVM adviseert hen binnen te blijven en zware lichamelijke inspanning te beperken. Dit advies geldt vooral in de namiddag en vroege avond, omdat de lucht dan het meest verontreinigd is.

Ik zeg niet dat TO haar kind moet laten gaan. Ik reageerde alleen op jouw post waarin je het over het advies van het RIVM hebt.
CocaCola schreef:
12-06-2025 23:25
Zojuist hoor en lees ik dat er diverse hardloop evenementen zijn afgelast vanwege het weer.

Dus met deze nieuwe visie, zou ik kind niet meer mee laten doen.
Eens.
Pluviofiel
Mangogo schreef:
En genoeg kinderen die het juist leuk vinden om een dag niet binnen te zitten en lekker te sporten ;-).
Prima, maar verzin dan iets anders voor de kinderen die er een hekel aan hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nova schreef:
Dat advies is voor iedereen.

David Dunning
Nova schreef:
12-06-2025 23:27
Op de site van het RIVM:
Op vrijdag 13 juni 2025 wordt de luchtkwaliteit “slecht” in heel Nederland vanwege smog door ozon. Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen hier last van hebben. Het RIVM adviseert hen binnen te blijven en zware lichamelijke inspanning te beperken. Dit advies geldt vooral in de namiddag en vroege avond, omdat de lucht dan het meest verontreinigd is.

Ik zeg niet dat TO haar kind moet laten gaan. Ik reageerde alleen op jouw post waarin je het over het advies van het RIVM hebt.
Ook weer zo typisch Nederlands: niet zeuren, afzien zul je.
Er zijn kinderen die gevoelig zijn voor smog, maar dat is vast nog niet bij alle kinderen gebleken.

Wat is het nut van een sportdag, die leuk zou moeten zijn, als kinderen omvallen van de hitte? Wat leren ze daarvan?

David Dunning
Mijn god, die docenten kunnen toch ook nadenken? Heb wat vertrouwen in hun professionaliteit zeg.
Waarschijnlijk hebben ze allang nagedacht en een aangepast programma gemaakt.
Hopelijk met veel water erin, lekker!

Zorg gewoon goed voor je eigen kind door haar UB werende kleding aan te trekken en in te smeren en that’s it.
School gaat heus geen onverantwoorde dingen doen en risico lopen op imago schade hoor.

Djiez. Relax allemaal een beetje. Soms lijkt het ook alsof dit forum wordt bemenst door alleen maar sporthatende medemensontwijkende types zeg…
Ik heb het zowel op de basisschool als middelbare meegemaakt dat een klasgenoot of schoolgenoot een zonnesteek had opgelopen en goed ziek was. Een keer was het best wel een dingetje want de sportdag was in een park met amper schaduw en niet bij school zelf. Sinds die incidenten zijn ze het dus af gaan lassen bij te warm weer.
Solomio schreef:
12-06-2025 23:33
Prima, maar verzin dan iets anders voor de kinderen die er een hekel aan hebben.
En dan ook iets anders verzinnen voor mijn kinderen die een hekel hebben aan al die creatieve activiteiten graag.
En voor die van mijn vriendin die een hekel hebben aan lezen en de bibliotheek.
En en en…
Of eh wacht….
smorre schreef:
12-06-2025 23:41
Mijn god, die docenten kunnen toch ook nadenken? Heb wat vertrouwen in hun professionaliteit zeg.
Waarschijnlijk hebben ze allang nagedacht en een aangepast programma gemaakt.
Hopelijk met veel water erin, lekker!

Zorg gewoon goed voor je eigen kind door haar UB werende kleding aan te trekken en in te smeren en that’s it.
School gaat heus geen onverantwoorde dingen doen en risico lopen op imago schade hoor.

Djiez. Relax allemaal een beetje. Soms lijkt het ook alsof dit forum wordt bemenst door alleen maar sporthatende medemensontwijkende types zeg
En daar tegenover van die bikkels die geen enkel begrip hebben voor 'zwakte' en dat allemaal maar onzin vinden.

@TO: ik zou kind lekker thuis houden.

David Dunning
smorre schreef:
12-06-2025 23:43
En dan ook iets anders verzinnen voor mijn kinderen die een hekel hebben aan al die creatieve activiteiten graag.
En voor die van mijn vriendin die een hekel hebben aan lezen en de bibliotheek.
En en en…
Of eh wacht….
Onderscheid tussen wat nu eenmaal moet en de extraatjes.
Bij die extraatjes kun je prima inspelen op interesses van kinderen. Ze moeten al zoveel, laat ze dan als anderen mogen sporten ook iets organiseren voor de sporthaters. Of geef die gewoon vrij.

David Dunning
Niet quoten ik haal dit wellicht weer weg.
Het bericht van school over het aangepaste programma met pauze in enkelvoud:

Morgen is het zover: dan vindt de jaarlijkse sport- en speldag plaats. De kinderen worden om 8.45 uur verwacht.

Het belooft een zeer warme dag te worden dus we zullen een aangepast programma draaien.

Voor u als ouder is het belangrijk dat u uw kind goed uitrust:

* luchtige kleding, ook iets met lange mouwen tegen verbranding,

* (ingesmeerd met) zonnebrand,

* voorzien van petje of iets dergelijks,

* fles mee die gevuld kan worden met water.

We zullen tijdens de pauze zoveel mogelijk de schaduw opzoeken, maar het overgrote deel van de dag zal worden doorgebracht in de zon.

De sportdag eindigt traditiegetrouw met de voetbalwedstrijd tussen de leerlingen van groep 8 en de leerkrachten. Alle andere kinderen zitten dan rond het veld om hun meesters en juffen aan te moedigen. Normaliter zou daarna nog een duurloop volgen met een ijsje als beloning. Vanwege de warmte gaat de duurloop niet door. Het ijsje uiteraard wel.

De kinderen mogen pas ná het ijsje en de voetbalwedstrijd naar huis, dit zal tegen 14.00 uur zijn. Bij ophalen graag wel even via de leerkracht zodat wij geen kinderen 'kwijt' raken.
Je hoeft natuurlijk niet tot aan het gaatje te gaan op de sportdag.
smorre schreef:
12-06-2025 23:41
Djiez. Relax allemaal een beetje. Soms lijkt het ook alsof dit forum wordt bemenst door alleen maar sporthatende medemensontwijkende types zeg…
Ik vind dat de school geen onnodige risico's moet nemen, je bent immers wel verantwoordelijk voor een kind van een ander. Een kind met zonnesteek die goed ziek is waardoor een ambulance gebeld moest worden is echt niet grappig. En helaas kreeg toen al niet ieder kind vanuit thuis voldoende drinken mee voor de sportdag. De school nam ook altijd wel extra flessen water mee maar verzocht de ouders ook altijd om voldoende mee te geven.

Oja die voetbal wedstrijd tegen leraren dat was bij mij op de middelbare ook de afsluiter..
graze wijzigde dit bericht op 12-06-2025 23:54
6.64% gewijzigd
Solomio schreef:
12-06-2025 23:44
En daar tegenover van die bikkels die geen enkel begrip hebben voor 'zwakte' en dat allemaal maar onzin vinden.

@TO: ik zou kind lekker thuis houden.
Dat kan goed. Ik merk dat ik hier vaak stomverbaasd ben omdat ik mensen echt dingen zie schrijven die ik om me heen echt nooit hoor. En alleen hier lees.
Maar misschien is dat voor jou en anderen andersom precies hetzelfde?

Anyway, ik kan me ook voorstellen dat de school besluit om het af te lasten. Of dus een alternatief programma te bieden. Volg daarin gewoon.
Mijn eigen gevoel zegt thuishouden maar kind vindt sportdag wel leuk en ik heb zelf de neiging om te moeilijk te denken vandaar dat ik dit topic opende. Het is niet dat ik een smoes zoek om kind thuis te houden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven