Kallax-kast ophangen, kunnen glazen inzetten er dan niet in?

13-06-2025 11:39 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Ik heb een 1 x 4-vakken Kallax-vakkenkast gekocht om aan de muur op te hangen. Ik wil er graag mijn Lego inzetten. Nu zie ik na het opvangen dat in 3 van de 4 vakken zo'n ijzeren montage-hoek zit. Ik wilde graag de glazen inzetdeurtje erin zetten, maar klopt het dat deze niet meer (goed) passen wanneer je de Kallax ophangt? De inzet lijkt te ver naar voren te komen waardoor het glazen deurtje niet mooi aansluit en er dus alsnog stof in de vakken komt..

Doe ik iets fout? Heeft iemand de gouden tip?
https://www.ikea.com/nl/nl/customer-ser ... 4481d.html

Lekkere flauwe reactie, dan kunnen we bij iedere vraag wel een link sturen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
pepexx schreef:
13-06-2025 13:25
Lekkere flauwe reactie, dan kunnen we bij iedere vraag wel een link sturen.
Ik hoor jou ook geen inhoudelijk antwoord geven op TO's vraag.
Heb je er zo'n vitrine inzet van de kallax bij? Wij hebben ze als nachtkastje hangen met inzet en de inzet valt aan de achterzijde een stukje naar binnen zodat het precies past en je niets meer ziet van de beugel waarmee hij is opgehangen
ik denk dat je dat inzetstuk gewoon over de metalen plaatjes geschoven krijgt. Er zit immers wel een beetje ruimte tussen de Kallax en de zijkanten van de inzetstukken. Uiteraard moet je niet de kunststof hoekstukken over het metalen plaatje schuiven.
Pimpelmeesje87 schreef:
13-06-2025 14:15
Ik hoor jou ook geen inhoudelijk antwoord geven op TO's vraag.
Je hoort mij ook niet.
Ik opende gewoon deze vraag om te kijken of ik kon helpen, nee dus, en toen zag ik die flauwe reactie van jou :nooo:
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik denk wel dat er voldoende ruimte is voor de inzetdeurtjes. Ik vraag me alleen af of het inzetdeurtje in het midden niet iets scheef gaat zitten, omdat daar ook zo'n montageplaat zit. Op de site zie ik dat het glas minder hoog is dan de wanden. Het sluit dus sowieso niet goed aan.
Appletje schreef:
13-06-2025 14:46
ik denk dat je dat inzetstuk gewoon over de metalen plaatjes geschoven krijgt. Er zit immers wel een beetje ruimte tussen de Kallax en de zijkanten van de inzetstukken. Uiteraard moet je niet de kunststof hoekstukken over het metalen plaatje schuiven.
Het inzetstuk zit toch aan de zijkanten, maar heeft toch geen achterkant? En de metalen plaatjes zitten aan de achterkant.

Nee, de kunststof hoekstukken hebben we niet gebruikt. Dat staat ook in de handleiding.
snoopy80 wijzigde dit bericht op 14-06-2025 10:52
4.87% gewijzigd
Safrat schreef:
13-06-2025 17:52
Ik denk wel dat er voldoende ruimte is voor de inzetdeurtjes. Ik vraag me alleen af of het inzetdeurtje in het midden niet iets scheef gaat zitten, omdat daar ook zo'n montageplaat zit. Op de site zie ik dat het glas minder hoog is dan de wanden. Het sluit dus sowieso niet goed aan.
Ik had de inzetstukken gekocht met het idee dat er dan geen of weinig stof bij mijn Lego kon komen..maar die vlieger gaat dus niet op, helaas.
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.
Als je naar onderstaande link gaat en dan de tweede foto vergroot, dan valt het vitrineraampje echt binnen de kast zelf en steekt er dus niets uit
https://www.ikea.com/nl/nl/p/kallax-inz ... -70340299/

Ook het Eket systeem heeft overigens kasten met vitrinedeurtjes, maar ook daar is een klein beetje ruimte rondom het glas, het moet wel open kunnen zonder aan te lopen natuurlijk.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/eket-boven ... s59533020/

Zelf gebruik ik Besta kasten met glazen deuren als vitrinekast en dat sluit echt wel mooi aan omdat er een frame rondom het glas zit.
Ook heeft Ikea een aantal zeer betaalbare vitrinekasten waarbij het risico op stof zo klein mogelijk is volgens mij.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
14-06-2025 11:21
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt.
Als je naar onderstaande link gaat en dan de tweede foto vergroot, dan valt het vitrineraampje echt binnen de kast zelf en steekt er dus niets uit

Nee het steekt niet uit, het deurtje sluit niet precies aan op de randen van de Kallax. Daar zit 1 a 2 cm verschil in.

Ook het Eket systeem heeft overigens kasten met vitrinedeurtjes, maar ook daar is een klein beetje ruimte rondom het glas, het moet wel open kunnen zonder aan te lopen natuurlijk.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/eket-boven ... s59533020/

Zelf gebruik ik Besta kasten met glazen deuren als vitrinekast en dat sluit echt wel mooi aan omdat er een frame rondom het glas zit.
Ook heeft Ikea een aantal zeer betaalbare vitrinekasten waarbij het risico op stof zo klein mogelijk is volgens mij.
Welke modellen vitrinekasten zijn dat?
Op de site van Ikea in het zoekveld vitrinekasten intypen en je ziet ze allemaal.
Maar v.w.b. de Kallax; het deurtje hoort dus niet precies aan te sluiten maar iets naar binnen te vallen. Dit is juist voor het voorkomen van stof wat naar binnen komt neem ik aan. Heb je foto 2 in het groot bekeken? Daar zie je namelijk precies zoals het hoort.
Calamitycat schreef:
14-06-2025 11:32
Maar v.w.b. de Kallax; het deurtje hoort dus niet precies aan te sluiten maar iets naar binnen te vallen. Dit is juist voor het voorkomen van stof wat naar binnen komt neem ik aan. Heb je foto 2 in het groot bekeken? Daar zie je namelijk precies zoals het hoort.
Foto 2 waarvan bedoel je?
:-[
De tweede foto uit mijn link van het eerdere bericht!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven