Niet koken op vakantie
maandag 16 juni 2025 om 21:06
In een ander topic ('op vakantie met kleuters, hoe kom ik uitgerust terug') zeiden meerdere mensen dat ze absoluut niet koken op vakantie. Wij boeken altijd een huisje en ik kook vaker wel dan niet. Zou ook best wat minder willen koken (het gaat me niet om de taakverdeling hoor!), maar vraag me af hoe anderen dat doen. Betekent niet koken elke dag uit eten? Dat is toch enorm duur? Ik krijg buikpijn van vaak uit eten en ook qua gewicht word ik niet happy van de gevolgen. Uitgebreid ergens lunchen kan trouwens wel een goed alternatief zijn af en toe, maar meestal mis ik dan toch groenten. Afhalen: zelfde probleem, ik vind vaak snacken vreselijk en man idem (in tegenstelling tot onze kinderen natuurlijk). Dus ik denk dat ik het bij zo eenvoudig mogelijk koken houd, maar ik vind dat lastig. Thuis ben ik de kok en we eten best goed en gevarieerd, op vakantie gaat dat lastiger en waarschijnlijk denk ik te moeilijk als het gaat om recepten. Maar elke avond salade met broodje wordt hem ook niet. Hoe doen jullie (de mensen die wel koken) dat en iemand nog een goede tip? Ben heel benieuwd!
maandag 16 juni 2025 om 21:14
Toen de kinderen nog kleiner waren, huurden we soms ook huisjes of mobile homes en dan kookte ik af en toe. Maar toen gingen er ook gewoon boodschappen mee in de auto. Hoe ouder de kinderen waren, des te vaker we uit eten gingen. Toen ze ouder werden gingen we vaker op vliegvakantie en dan aten we nooit in het appartement.
maandag 16 juni 2025 om 21:14
Niet koken is ook echt niet nodig hoor. Ik maak graag simpele, eenpansgerechten die
max 20 min duren.
Voorbeelden:
- Tortellini, pesto, mozzarella, cherrytomaten, rucola
- Zoek eens op recepten met orzo: is net risotto maar veel sneller klaar
- Wraps met wat goed gekruid gehakt, mensen zelf verder laten vullen met bonen, mais, tomaat, avocado, creme fraiche
- Rode saus met balletjes maken en gnocchi even een paar minuten mee laten pruttelen
- Couscoussalade
Etc etc. Allemaal gezond, lekker, simpel, de meeste ingredienten zijn overal wel verkrijgbaar. Het hoeft echt niet moeilijk te zijn.
max 20 min duren.
Voorbeelden:
- Tortellini, pesto, mozzarella, cherrytomaten, rucola
- Zoek eens op recepten met orzo: is net risotto maar veel sneller klaar
- Wraps met wat goed gekruid gehakt, mensen zelf verder laten vullen met bonen, mais, tomaat, avocado, creme fraiche
- Rode saus met balletjes maken en gnocchi even een paar minuten mee laten pruttelen
- Couscoussalade
Etc etc. Allemaal gezond, lekker, simpel, de meeste ingredienten zijn overal wel verkrijgbaar. Het hoeft echt niet moeilijk te zijn.
maandag 16 juni 2025 om 21:15
Mensen die niet koken op vakantie houden in hun reisbudget daar rekening mee. Dat zou jij natuurlijk ook kunnen doen: minder lang of minder luxe of minder ver, maar dan niet koken.
Wij koken vrijwel altijd op vakantie. Eerst vanwege budget, toen vanwege jonge kinderen, later vanwege kinderen die vegetarisch eten (en op mijn geliefde vakantiebestemmingen was dat nog knap lastig) en ook gewoon omdat ik elke avond uit te duur vind.
Ik kook eigenlijk hetzelfde als thuis. Ik probeer altijd een huisje met een oven te huren, dan kan ik ook een keer pizza's doen. Het ligt een beetje aan de vakantiebestemming, maar in West-Europa kun je toch gewoon alles wat je wilt in de supermarkt krijgen?
Wij koken vrijwel altijd op vakantie. Eerst vanwege budget, toen vanwege jonge kinderen, later vanwege kinderen die vegetarisch eten (en op mijn geliefde vakantiebestemmingen was dat nog knap lastig) en ook gewoon omdat ik elke avond uit te duur vind.
Ik kook eigenlijk hetzelfde als thuis. Ik probeer altijd een huisje met een oven te huren, dan kan ik ook een keer pizza's doen. Het ligt een beetje aan de vakantiebestemming, maar in West-Europa kun je toch gewoon alles wat je wilt in de supermarkt krijgen?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 16 juni 2025 om 21:18
In landen waar ze pas laat dineren doen wij wel vaak een uitgebreide warme lunch op een terras, en dan 's avonds iets eenvoudigs thuis.
En we 'koken' makkelijk, dus bijv pizza, baketray met diepvriesgroenten, stukjes kip en ovenaardappels, eenvoudige maaltijdsalades. We maken ook regelmatig een grote pan pastasaus voor meerdere dagen.
We huren wel vakantiehuizen met een oven, een magnetron en een vaatwasser.
En we 'koken' makkelijk, dus bijv pizza, baketray met diepvriesgroenten, stukjes kip en ovenaardappels, eenvoudige maaltijdsalades. We maken ook regelmatig een grote pan pastasaus voor meerdere dagen.
We huren wel vakantiehuizen met een oven, een magnetron en een vaatwasser.
Coffee is never my cup of tea
maandag 16 juni 2025 om 21:18
Ik kook gewoon wat ik thuis ook zou koken. Lekker eten op vakantie is voor ons een belangrijk onderdeel van de vakantie waar we graag wat tijd in steken.
Pasta/rijst met veel groenten, andere dag agv, soep (bouillontablet) met veel verse groenten, barbecue met sla en rauwkost en gegrilde groenten.
Toen we nog met kleine kinderen gingen, deed ik vaak al vroeg in de middag wat voorbereidingen zodat het tegen etenstijd zo klaar was.
Pasta/rijst met veel groenten, andere dag agv, soep (bouillontablet) met veel verse groenten, barbecue met sla en rauwkost en gegrilde groenten.
Toen we nog met kleine kinderen gingen, deed ik vaak al vroeg in de middag wat voorbereidingen zodat het tegen etenstijd zo klaar was.
maandag 16 juni 2025 om 21:22
Mijn ouders kampeerden nog tot ze ruim in de 70 waren. Zij aten altijd tussen de middag warm (ook thuis) en dat maakte het dagprogramma op vakantie wel handig. Een rustige ochtend, beetje de caravan netjes bijhouden en wat lezen, dan koken, broodjes smeren om mee te nemen, afwassen, en dan stapten ze rond 14 uur op de fiets, thermoskan koffie/thee en broodjes mee, en ze hadden de rest van de dag genoeg tijd voor een flinke fietstocht of een bezoek aan een stad of zo. Voor donker terugkomen was vroeg genoeg.
Coffee is never my cup of tea
maandag 16 juni 2025 om 21:31
Ik ga wel veel uit eten, en ik eet dan echt geen zooi. Ik vind juist dat je in het buitenland veel betere en grotere salades en gegrilde groenten en dergelijke kunt bestellen. In zit dat echt niet de hele tijd pizza te eten. Vooral in landen waar gegrilde vis enzo gangbaar zijn eet ik voor mijn smaak heerlijk. En in Azië enzo kost het ook allemaal geen drol.
Maar ik heb geen gezin, dus dan loopt het minder op. Ik hoef weer niet kaartjes voor een zwemparadijs. En ik ga geen vier weken weg.
Maar ik heb geen gezin, dus dan loopt het minder op. Ik hoef weer niet kaartjes voor een zwemparadijs. En ik ga geen vier weken weg.
maandag 16 juni 2025 om 21:35
Wij gaan eigenlijk iedere dag wel uiteten op vakantie. Vaak eten we overdag dan warm als we ergens in een stadje zijn of bij een strandtentje. Meestal kun je daar ook heerlijke salades krijgen en dan kom ik wel aan mijn groente.
‘s avonds hoef ik dan niet te gaan uiteten. Soms een broodje, soms een salade maken in ons huisje/appartement is dan echt genoeg.
‘s avonds hoef ik dan niet te gaan uiteten. Soms een broodje, soms een salade maken in ons huisje/appartement is dan echt genoeg.
ach.. ik doe ook maar wat..
maandag 16 juni 2025 om 21:43
Ja, dat is ook een verschil. Voor mij is het uit eten ook een activiteit. Ik wil juist allerlei dingen van daar eten.
maandag 16 juni 2025 om 21:55
Wij zijn graag in Frankrijk te vinden, kamperen ergens in het zuiden. Heerlijk om uit eten te gaan, maar nog veel lekkerder lang aan het water, en lekkere maaltijd bij de caravan. Niet zo opzitten is voor ons dan weer relaxter dan niet hoeven koken. Eenvoudige en gezonde maaltijden zijn er zat te bedenken, idd veel eenpans of vlees/groente en iets van rijst of pasta. Recepten te over te vinden op internet.
maandag 16 juni 2025 om 21:58
Voor mij hoort uiteten ook echt wel bij vakantie. Maar in alle eerlijkheid, ook dat kan ik soms wel eens zat raken. Dan eten we ook weleens makkelijk in de avond; stokbrood, tapenade, olijven, kaasje en rauwkost in ons appartement. In plaats van wéér opgedofd en opgestofd lang aan tafel te moeten zitten.
Echt koken doe ik eigenlijk nooit op vakantie.
Echt koken doe ik eigenlijk nooit op vakantie.
maandag 16 juni 2025 om 21:58
We zitten sowieso meestal in een hotel of B&B.
Koken is daar dus niet mogelijk.
We gaan dus uit eten. Dat calculeer ik gewoon in in het budget.
We ontbijten 's ochtends uitgebreid en slagen de lunch meestal over.
Hoogstens doen we wel even een terrasje.
Ik vloek alleen standaard op de beperkte hoeveelheid groenten die restaurants serveren. Maar dan ben ik thuis eens zo blij met mijn groenten
.
De tijd dat we kampeerden - in een tent - kookten we meestal de helft van de tijd.
En was ik daar vooral véél te véél tijd mee kwijt op véél te kleine en onhandige vuurtjes zonder echt mijn eigen kookspullen.
En hadden we tonnen kookspul mee in de wagen voor belachelijk slecht eten "want het kan alleen maar op 2 elektrische vuurtjes en middenin het gras".
Totaal onhandig, niet lekker en ik raakte er alleen maar gefrustreerd door.
(Ik wil best af en toe koken op vakantie. Maar dan wel in een echte keuken met degelijke spullen, met alle kruiden die ik nodig heb, met alle wapens die ik nodig heb, ... en zonder dat ik eerst failliet ben in de supermarkt aan dingen die ik 2 keer gebruik*.)
*Ik heb wel eens staan koken in een AirBnb maar dat was het dus ook niet. Een pot oploskoffie wil ik nog meeslepen, een fles melk ook, maar als ik én alle ingrediënten én boter én zout én peper en en en en ... moet aankopen voor 1 of 2 keer koken en er ligt niet eens een snijplank of een degelijk mes kan ik beter op restaurant.
Koken is daar dus niet mogelijk.
We gaan dus uit eten. Dat calculeer ik gewoon in in het budget.
We ontbijten 's ochtends uitgebreid en slagen de lunch meestal over.
Hoogstens doen we wel even een terrasje.
Ik vloek alleen standaard op de beperkte hoeveelheid groenten die restaurants serveren. Maar dan ben ik thuis eens zo blij met mijn groenten

De tijd dat we kampeerden - in een tent - kookten we meestal de helft van de tijd.
En was ik daar vooral véél te véél tijd mee kwijt op véél te kleine en onhandige vuurtjes zonder echt mijn eigen kookspullen.
En hadden we tonnen kookspul mee in de wagen voor belachelijk slecht eten "want het kan alleen maar op 2 elektrische vuurtjes en middenin het gras".
Totaal onhandig, niet lekker en ik raakte er alleen maar gefrustreerd door.
(Ik wil best af en toe koken op vakantie. Maar dan wel in een echte keuken met degelijke spullen, met alle kruiden die ik nodig heb, met alle wapens die ik nodig heb, ... en zonder dat ik eerst failliet ben in de supermarkt aan dingen die ik 2 keer gebruik*.)
*Ik heb wel eens staan koken in een AirBnb maar dat was het dus ook niet. Een pot oploskoffie wil ik nog meeslepen, een fles melk ook, maar als ik én alle ingrediënten én boter én zout én peper en en en en ... moet aankopen voor 1 of 2 keer koken en er ligt niet eens een snijplank of een degelijk mes kan ik beter op restaurant.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 16 juni 2025 om 22:04
Helft van de tijd koken we zelf, maar we gaan ook regelmatig uit eten. Wel in een heel ander ritme dan thuis. Later ontbijten, warme maaltijd als lunch en dan 's avonds een borrelplank o.i.d., met ook wat rauwe groentes, tomaat/paprika, dat soort dingen.
Voordeel daarvan vind ik dat we alles veel sneller opgeruimd en dan een lange vrije avond. En ook geen last van dat veel restaurants pas om 19.30u open gaan.
Voordeel daarvan vind ik dat we alles veel sneller opgeruimd en dan een lange vrije avond. En ook geen last van dat veel restaurants pas om 19.30u open gaan.
maandag 16 juni 2025 om 22:08
Ik krijg 's middags dan weer écht geen warm eten door mijn keel.Smousie schreef: ↑16-06-2025 22:04Helft van de tijd koken we zelf, maar we gaan ook regelmatig uit eten. Wel in een heel ander ritme dan thuis. Later ontbijten, warme maaltijd als lunch en dan 's avonds een borrelplank o.i.d., met ook wat rauwe groentes, tomaat/paprika, dat soort dingen.
En thuis eten we ook nooit voor 20u30 à 21u

En er zijn geen kinderen mee gemoeid.
Laat ons dus maar de lunch skippen.
Is dit nu later?
maandag 16 juni 2025 om 22:08
Dat vind ik in huuraccomodaties inderdaad wel een ding. In de zomer kamperen wij met eigen vouwwagen en daarin een keuken, met alles wat ik zelf denk nodig te hebben. Er zit bijvoorbeeld ook altijd een wildschaar in. Kopen we een gegrilde kip op de markt.
maandag 16 juni 2025 om 22:22
Wij zijn momenteel in een duur land, IJsland, dus gaan niet elke dag uit eten. Toevallig afgelopen twee dagen wel omdat we een goed restaurant hadden gevonden waar je ook een normale portie groente kreeg. Niet zoals thuis, maar meer dan een excuus broccoliroosje. Was wel gemiddeld 90 euro voor twee personen. Vandaag hadden we een kant en klare pastasalade uit de supermarkt en ik heb ook al eens een maaltijdsalade gekocht. Voor de lunch kopen we broodjes in de supermarkt of als het zo uitkomt onderweg ergens in een lunchtentje een broodje of klein lunchgerecht.
In landen rond de Middellandse zee kun je meestal een stuk betaalbaarder uit eten, of eigenlijk overal behalve Scandinavië en IJsland
In GB hebben ze in de supermarkten een ruime selectie maaltijden uit de koeling/slagersafdeling of luxere magnetronmaaltijden. Het meest spannende wat ik wil doen qua koken is soep opwarmen of een pizza afbakken.
In landen rond de Middellandse zee kun je meestal een stuk betaalbaarder uit eten, of eigenlijk overal behalve Scandinavië en IJsland

maandag 16 juni 2025 om 22:25
Wij gaan ook zoveel mogelijk uit eten op vakantie. Qua budget houd ik daar rekening mee.
Ik vind het altijd erg leuk om de keuken van het desbetreffende land te ontdekken, in plaats van hetzelfde te doen als thuis.
Maar we zijn vaak wel een paar avonden dat we zelf iets maken. Dat kan bbq zijn, maar ook stokbrood met wat vleeswaren/kaas/hapjes/rauwkost. Of een pasta of een rijst gerecht. In ieder geval niet iets waar ik meer dan 2 pannen voor moet gebruiken.
En als we uitgebreid geluncht hebben is in de avond een broodje met wat fruit ook helemaal prima.
Ik vind het altijd erg leuk om de keuken van het desbetreffende land te ontdekken, in plaats van hetzelfde te doen als thuis.
Maar we zijn vaak wel een paar avonden dat we zelf iets maken. Dat kan bbq zijn, maar ook stokbrood met wat vleeswaren/kaas/hapjes/rauwkost. Of een pasta of een rijst gerecht. In ieder geval niet iets waar ik meer dan 2 pannen voor moet gebruiken.
En als we uitgebreid geluncht hebben is in de avond een broodje met wat fruit ook helemaal prima.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in