Vriendinnen altijd maar druk - herkenbaar?

17-06-2025 18:42 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt mij de laatste tijd op dat iedereen het altijd maar druk heeft, en dat als je met iemand wilt afspreken het negen van de tien keer minstens een week later moet of zelfs weken/maanden later, want agenda’s zijn tot in den treure volgestouwd. Dat haalt voor mij de spontaniteit van het afspreken er wel een beetje af en dat vind ik jammer. Merk ook dat relaties daardoor oppervlakkiger worden omdat je elkaar simpelweg weinig spreekt.
Is dit typisch iets binnen mijn vriendenkring of herkennen meer mensen dit?
Hier is het echt per vriendin verschillend, 1 drink ik bijna elke week koffie mee omdat we toevallig op dezelfde dag vrij zijn. Gewoon even een uurtje. Met een andere vriendin is het echt plannen en kunnen we een dag volkletsen. En plannen we ook tijdens dat moment alweer een nieuwe afspraak, 2 maanden later ofzo.

Ook hier volle weekenden, veel verjaardagen (bijna alle vrienden hebben kinderen en we gaan ook elkaars kinderverjaardagen af), dan weer een sportuitvoering en man en ik plannen los van elkaar dingen, waardoor de ander thuis blijft met de kinderen. Al zou een spontaan bezoek dan ook prima kunnen maar dus wel met de kinderen erbij.

Soms neem ik ook wel eens 2 uur verlof op om te gaan lunchen met iemand, is zo iets geen optie? Als je de werkschema's van je vriendinnen naast die van jou houdt?
Ik vind dit een lastige, want ik ben wel die vriendin die 'het altijd druk heeft' en ook de vraag krijgt 'met wat dan'. Als je me namelijk nu zou vragen om af te spreken, kom ik eigenlijk ook uit op een miniscuulgaatje over een week voor iets korts, wil je bijkletsen ga ik echt naar 2, 2,5 weken pas. En ik heb geen kinderen, en geen prioriteitenlijst, maar ik werk wel onregelmatig fulltime, met een LAT-relatie, familie die ik belangrijk vind, en ook ergens me-time. Heeft echt niks te maken met tijd en tijd maken.
TO, je kunt het ook omdraaien: stel nou een van jou vriendinnen zou over jou zeggen:

Nou zeg, die aagje, daar is niks mee te plannen, wil nooit een afspraak maken om bij te kletsen want verwacht dat ik op stel en sprong alles uit handen laat vallen als zij er zin in heeft want het moet maar spontaan. Dat ik ook nog andere dingen te doen heb lijkt ze totaal niet belangrijk te vinden, een beetje rekening houden met mij zit er blijkbaar niet in.

Nu zal het vast niet zo extreem zijn als ik hier schets, want ik zie niet in je post dat je verwacht dat iedereen alles uit hun handen laat vallen, maar sommige mensen leven graag gepland. Dan is dat soort 'spontaniteit' een last. Ik ervaar dat ook zo, ik heb een druk leven en dat vind ik fijn, maar regel ik op mijn voorwaarden, dus als ik weet dat ik qua werk een hele drukke week heb, plan ik bewust minder in de avonden. Dat weet ik ruim van te voren, en in die week 'kan ik dus niet'. Ik vind het gewoon fijn om te weten waar ik aan toe ben.
Ik heb vooral vriendinnen die wat verder weg wonen, dus daarmee plan ik over het algemeen wel automatisch wat verder van tevoren een afspraak omdat we dan ook vaak echt een uitstapje plannen. Met een vriendin die in de buurt woont en die dezelfde ochtend vrij is als ik, spreek ik vaak de avond ervoor of diezelfde ochtend nog af als we beide tijd hebben.
pina schreef:
17-06-2025 19:24
Ik heb het omgekeerde. Ik houd er niet van mezelf ver van te voren vast te leggen, dan voel ik mij beklemd (weet ik veel, misschien heb ik die dag de bokkenpruik op) en naarmate de datum nadert bouw ik steeds meer weerzin op tegen de geplande activiteit of afspraak.

Ja, dat herken ik wel.

Ik heb jaren een vriendin gehad die dan met me wilde afspreken, en dan opperde ze een rijtje datums voor over 2 of 3 maanden.
Het voelde dan meer als ingeroosterd worden i.p.v gezellig iets plannen.
Daarbij weet ik in juni niet of ik in augustus zin heb om uit eten te gaan ofzo.
Geeft mij ook een beklemmend gevoel inderdaad.
En dan stond zo'n afspraak weken/maanden in de agenda, en dan zei ze op het laatste moment af. Omdat haar rooster veranderd was of iets anders wat er tussen was gekomen. Kan natuurlijk gebeuren, maar wat heeft zo ver vooruit willen plannen dan nog voor zin?
Het ging mij met de jaren ook steeds meer tegenstaan. Ik hou er niet van.
Ik heb vooral een hekel aan iets moeten. En een geplande sociale afspraak voelt als iets dat ik moet, niet iets waar ik spontaan zin in heb om te doen. Dus ik kan gewoon niet maanden van tevoren afspreken, dat weet ook iedereen van mij, dat doe ik niet.
pina schreef:
18-06-2025 09:37
Ik heb vooral een hekel aan iets moeten. En een geplande sociale afspraak voelt als iets dat ik moet, niet iets waar ik spontaan zin in heb om te doen. Dus ik kan gewoon niet maanden van tevoren afspreken, dat weet ook iedereen van mij, dat doe ik niet.
Dat is prima toch? Als mensen dat weten van je en als de ander spontaan kan, dan is dat mooi.

Ik vind alleen dat je (niet letterlijk jij, maar in het algemeen) dan niet moet mopperen als de ander geen tijd heeft. Of wat ik hier dan lees 'geen tijd geen prioriteit' oordeel over de ander. Want "jij" wil ook alleen afspreken als je zin hebt/als het jou uitkomt en bent ook niet bereid om vooruit te plannen. Dus dan kun je de 'geen prioriteit' kaart niet alleen bij de ander neerleggen
Ik vind je in je posts best oordelend overkomen. Je hebt behoorlijke theorieën over waarom mensen zo doen (telefoons, social media, planning niet op orde) en daar vind je het jouwe van.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je meer behoefte hebt aan sociaal contact. Dat herken ik van na een verhuizing in een tijd dat al mijn vriendinnen in de kleine kinderen zaten. Lieve diepe vriendschappen, maar ik zag/sprak ze nooit meer. Ik heb toen geinvesteerd in sociale contacten in de buurt, door een hobby en een sport op te pakken waarin ik mensen wekelijks of zelfs vaker tegenkwam. Daar zijn na een jaar of 3 ook weer enkele vriendschappen uit ontstaan.

Dus ik zou vooral kijken naar je eigen behoefte (meer sociaal contact) dan afgeven op hoe je huidige vriendinnen hun leven inrichten. En vanuit die behoefte actie ondernemen. Sociaal contact is meer dan alleen diepe vriendschap, een praatje met de buurvrouw of tijdens het pottenbakken doet ook al veel.
pina schreef:
18-06-2025 09:37

Ik wil opzich wel dingen plannen. Ik maak ook een afspraak bij de tandarts voor over een half jaar of boek een vakantie een jaar vantevoren.
Maar precies zoals jij het ook ervaart, heb ik daar op sociaal vlak echt geen zin in.
1 a 2 weken, of 3 weken vantevoren? Prima. Gaat het naar meer weken of zelfs maanden? Dan haak ik eigenlijk al af.
Ik wil er overigens ook niet te krampachtig in worden hoor! Een verjaardagsfeestje één week vantevoren doorgeven is nu eenmaal ook niet erg handig. Dan kan de helft niet.
Soms moet iets ruim op tijd ingepland worden.
Ik realiseer me ook wel van mezelf dat ik hierin best wel eigengereid en niet flexibel ben. Dus ik probeer me er af en toe ook wel overheen te zetten.
Ik probeer al ruim een jaar een lunch met een oude bekende te plannen. Ze gooit dan steeds zelf het balletje op, en als ik dan datums opper, haakt ze steeds af. Want ze wil niet teveel vastzitten en ze komt er nog wel op terug. Dat doet ze ook maar er komt nooit een afspraak uit voort. Dan hoeft het van mij ook niet meer.
Ik heb zo'n vriendin gehad die altijd maar druk was en eigenlijk nooit tijd voor onze vriendschap maakte. Op een gegeven moment zaten er tussen de appjes meerdere dagen en dat ging naar meerdere weken. Ja sorry hoor, maar dan vind je het contact gewoon niet belangrijk genoeg.

Ik heb zelf geen kinderen en heb een eigen bedrijf. Mijn week ziet er behoorlijk anders uit dan van mijn vriendinnen. Eentje heeft geen kinderen en met haar kan ik vrij makkelijk afspreken. De anderen hebben wel kinderen en die zitten dan in zo'n leeftijd dat ze sporttraining hebben doordeweeks en in het weekend een wedstrijd. Het lukt wel om met die vriendinnen af te spreken, maar er kan wel wat tijd overheen gaan. Ik vind dat niet zo erg. We praten wel bij als we elkaar zien en dan is de sfeer ook altijd goed.

Maar die ene vriendin, die vind het maar vreemd van mij dat ik afstand begon te nemen. Ik kan mijn tijd goed zelf indelen maar ik heb overdag ook gewoon werk te doen en om dan opeens even in de auto te stappen om naar haar toe te rijden (omdat ze vanavond even twee uurtjes vrij heeft) dat is ook niet iets waar ik nou echt goed op ga. Ik hou nl wel van planning en ad hoc iets afspreken kost me soms veel moeite (in mijn hoofd of praktisch gezien).
noekske74 schreef:
17-06-2025 19:03
Soms zeggen mensen dat ze niet kunnen/druk hebben maar bedoelen dan eigenlijk dat ze die dag gewoon vrij willen houden van afspraken.
Dat doe ik ook. Dan past het niet omdat ik niet teveel wil plannen. Ik geef dan gewoon aan het dat het niet past.
Hallodaar schreef:
18-06-2025 09:59
Ik wil opzich wel dingen plannen. Ik maak ook een afspraak bij de tandarts voor over een half jaar of boek een vakantie een jaar vantevoren.
Maar precies zoals jij het ook ervaart, heb ik daar op sociaal vlak echt geen zin in.
1 a 2 weken, of 3 weken vantevoren? Prima. Gaat het naar meer weken of zelfs maanden? Dan haak ik eigenlijk al af.
Ik wil er overigens ook niet te krampachtig in worden hoor! Een verjaardagsfeestje één week vantevoren doorgeven is nu eenmaal ook niet erg handig. Dan kan de helft niet.
Soms moet iets ruim op tijd ingepland worden.
Ik realiseer me ook wel van mezelf dat ik hierin best wel eigengereid en niet flexibel ben. Dus ik probeer me er af en toe ook wel overheen te zetten.
Ik probeer al ruim een jaar een lunch met een oude bekende te plannen. Ze gooit dan steeds zelf het balletje op, en als ik dan datums opper, haakt ze steeds af. Want ze wil niet teveel vastzitten en ze komt er nog wel op terug. Dat doet ze ook maar er komt nooit een afspraak uit voort. Dan hoeft het van mij ook niet meer.
Ik plan zelfs tandarts en vakantie kort van tevoren ;) Verjaardag ook (als ik het vier), wie kan, kan, wie niet kan, niet.
Liv8 schreef:
18-06-2025 09:51
Dat is prima toch? Als mensen dat weten van je en als de ander spontaan kan, dan is dat mooi.

Ik vind alleen dat je (niet letterlijk jij, maar in het algemeen) dan niet moet mopperen als de ander geen tijd heeft. Of wat ik hier dan lees 'geen tijd geen prioriteit' oordeel over de ander. Want "jij" wil ook alleen afspreken als je zin hebt/als het jou uitkomt en bent ook niet bereid om vooruit te plannen. Dus dan kun je de 'geen prioriteit' kaart niet alleen bij de ander neerleggen
Nee, dat is ook helemaal prima. Ieder moet zijn leven zelf inrichten.

Het mooie is, bij mij komen er juist vaak spontane dingen op mijn pad. Iemand ziek voor een concert of theater, bel Pina of ze kan. Lekker weer en zin een terras? Probeer pina even!
Choco-fan schreef:
18-06-2025 10:23
Ik heb zo'n vriendin gehad die altijd maar druk was en eigenlijk nooit tijd voor onze vriendschap maakte. Op een gegeven moment zaten er tussen de appjes meerdere dagen en dat ging naar meerdere weken. Ja sorry hoor, maar dan vind je het contact gewoon niet belangrijk genoeg.

Ik heb zelf geen kinderen en heb een eigen bedrijf. Mijn week ziet er behoorlijk anders uit dan van mijn vriendinnen. Eentje heeft geen kinderen en met haar kan ik vrij makkelijk afspreken. De anderen hebben wel kinderen en die zitten dan in zo'n leeftijd dat ze sporttraining hebben doordeweeks en in het weekend een wedstrijd. Het lukt wel om met die vriendinnen af te spreken, maar er kan wel wat tijd overheen gaan. Ik vind dat niet zo erg. We praten wel bij als we elkaar zien en dan is de sfeer ook altijd goed.

Maar die ene vriendin, die vind het maar vreemd van mij dat ik afstand begon te nemen. Ik kan mijn tijd goed zelf indelen maar ik heb overdag ook gewoon werk te doen en om dan opeens even in de auto te stappen om naar haar toe te rijden (omdat ze vanavond even twee uurtjes vrij heeft) dat is ook niet iets waar ik nou echt goed op ga. Ik hou nl wel van planning en ad hoc iets afspreken kost me soms veel moeite (in mijn hoofd of praktisch gezien).

Dit begrijp Ik heel goed hoor.
Die vriendin van mij, waar ik eerder over schreef, gaf mij ook vaak het gevoel dat ze mij moest inroosteren.
Ik moest dan ook steevast aanhoren hoe druk ze was en ze even moest uitvogelen wanneer ze tijd voor mij (ons) had. Ik kreeg steeds vaker het gevoel dat ik maar dankbaar mocht zijn voor de vrije tijd die ze voor mij wilde opofferen. En dan ook best wel op de klok! Want "ik kan vanaf zo laat tot zo laat!"
En dit is iemand waarmee ik letterlijk heb geknikkerd. Samen mee opgegroeid, bijna tegelijkertijd getrouwd, kinderen gekregen etc. Maar op het moment dat zij een wandelende agenda werd, zijn we elkaar kwijtgeraakt. Heel zonde.
Hannelore_ schreef:
17-06-2025 19:32
Ik ben het hier echt niet mee eens. Zeker binnen een gezin met twee werkende ouders is het ook gewoon een puzzel wie wanneer tijd heeft om vrienden te zien. Er zijn namelijk nog zoveel andere verplichtingen die minder leuk zijn maar gewoon echt moeten. Dat heeft niets te maken met geen tijd is geen prioriteit. Ik vind dat echt een flauwe opmerking.
Uiteindelijk is het wel hoe het werkt. Bij het maken van een planning hou je rekening met prioriteiten. En in dit geval gaat de afspraak met to niet voor op andere zaken. De vraag is of je naar al die andere afspraken echt met 2 personen moet. Of je bijvoorbeeld kunt kijken wat je met de kinderen doet. Of dat je een keer afzegt voor die verjaardag of sport. Wat echt moet bepaal je echt zelf (even los van werkverplichtingen).

Een vriendin is heel actief bij de sportvereniging. Daar gaat enorm veel tijd inzitten. Dat is natuurlijk een keuze. Afzeggen is eigenlijk geen optie. Maar dat maakt dat andere zaken dus geen prioriteit hebben. Vrienden dus. En ja dat is ook een keuze.
ik ben wel zo iemand waarmee het moeilijk afspreken is. Dat komt omdat ik het echt druk heb (en dat is een keuze) en vervolgens heb ik graag tijd voor mijzelf/gezin en wil ik dus niet elk weekend afspreken met vrienden etc. Dat weten ze overigens ook en ik zeg het dan ook ronduit als ik geen zin heb om iets af te spreken. In theorie is de tijd er dus wel maar die wil ik dan niet daaraan besteden.

Als we wel hebben afgesproken dan ben ik er ook en vind ik het ook echt heel fijn om dan samen te zijn.
Ahum, als iemand die zelf tot een paar jaar geleden ook altijd druk was...ik mijd tegenwoordig mensen die druk zijn. Ze willen vaak uitleggen waarom ze druk zijn en komen/zijn ook vaak gespannen op afspraken.
Lang vooraf afspreken probeer ik te beperken. En zeker al dat geappt rondom een afspraak vind ik ook lastig dan gaat het op werk lijken. " Ik ben onderweg" " het wordt iets later" blabla....mijn hemel, ik geef geen straf als je 5 min later bent.
En wat ik van iemand hier geleerd heb: bijpraten kost energie en geeft weinig energie.
Poespas schreef:
18-06-2025 12:41
Ahum, als iemand die zelf tot een paar jaar geleden ook altijd druk was...ik mijd tegenwoordig mensen die druk zijn. Ze willen vaak uitleggen waarom ze druk zijn en komen/zijn ook vaak gespannen op afspraken.
Lang vooraf afspreken probeer ik te beperken. En zeker al dat geappt rondom een afspraak vind ik ook lastig dan gaat het op werk lijken. " Ik ben onderweg" " het wordt iets later" blabla....mijn hemel, ik geef geen straf als je 5 min later bent.
En wat ik van iemand hier geleerd heb: bijpraten kost energie en geeft weinig energie.
Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die appen dat ze onderweg of later zijn. Daarmee gijzel je de ander, vind ik. Je komt, op tijd, of te laat, of je komt niet, whatever. Het is aan de ander om te bepalen of het nog de moeite is. Al kom je net de hoek om sjezen.
Poespas schreef:
18-06-2025 12:41

Hier ben ik het wel mee eens. Mijn beste vriendschappen en leukste sociale contacten zijn degenen waar je niet bijpraat, maar gewoon in een gezellig gesprek duikt. Over wat dan ook. Gedurende de avond komt daar wel wat update bij kijken, want dat gaat dan op een natuurlijk manier tussendoor. Maar niet zo'n "en hoe is het met....."-gesprek.

Ik heb nu een relatief nieuw vriendschappelijk contact en daar gaat het al wel deze kant op, ook omdat we elkaar maar 1x per twee maanden zien ofzo. Eigenlijk heel jammer, want ik kom er gaarder van terug dan dat ik er heen ging.
Het is ook altijd druk voor mijn gevoel. En dan ben ik nog niet eens een super sociaal persoon met allerlei verplichtingen. En heb ik geen kinderen. Maar als ik 4,5 dag werken, het huishouden, sporten en daarnaast alle sociale verplichtingen zoals verjaardagen, bruiloften, Moederdag, vaderdag etc. bij elkaar optel.. dan houd je toch ook gewoon amper tijd over?
Choco-fan schreef:
18-06-2025 10:23
Ik heb vriendinnen die ik maanden niet spreek of app, maar dat is gelukkig voor ons geen probleem. Het heeft niks te maken met 'niet belangrijk genoeg'. Elke dag met een vriendin appen, dat zou voor mij echt veel te vaak zijn.
Wat eten we vanavond?
Ik snap je wel hoor TO, maar ik snap ook het plannen wel. Ik zit er een beetje tussenin denk ik. 😁 Ik heb een fulltime baan, hobbies (met bepaalde verplichtingen), bepaalde behoefte aan me-time, een huishouden. Allemaal doodnormale dingen die iedereen heeft, dat snap ik ook wel, maar het moet wel ergens in je week gebeuren. Ik heb bijna altijd wel ruimte voor spontaniteit, maar ook niet elke vrije avond. Soms is die vrije avond namelijk niet perse vrij, maar dedicated voor huishouden en opladen.

Vriendinnen die verder weg wonen, moet je wel meer plannen, omdat er ook nog een element reistijd bijkomt. Je spreekt al langer af dan dan alleen voor een kopje koffie en dan met reistijd erbij ben je wel snel een dagdeel of langer kwijt.
Ook met groepen moet je gewoon verder vooruit plannen, want spontaan 8 agenda's alignen werkt zelden.

Ik heb niet heel erg antipathie tegen wat vooruit plannen, zolang er in mijn weekenden ook ruimte blijft voor spontaniteit. En sommige plannen en mensen vind ik het helemaal waard om vooruit te plannen!

Maar ik hou ook van de spontane vrijmibo's die op donderdagavond worden gepland. In alle eerlijkheid zijn dat wel vaak mijn vriendinnen die in dezelfde stad wonen én zonder kinderen. Ook vind ik dingen als spontaan samen sporten heel fijn. Sporten wil ik sowieso dus als dat met een vriendin kan (en dan aansluitend een kopje koffie) is wat mij betreft 2 vliegen in één klap. Maar ook dat doe je niet met de vriendin een uur verderop.

Wonen jouw vriendinnen wel allemaal in de buurt? Dat maakt mijn inziens al veel uit.

Verder vond ik het een goede tip om te achterhalen waar je behoefte nu echt in zit. Als je dat scherp hebt, weet je ook of de oplossing zit bij je vriendengroep, of dat het bijvoorbeeld kan helpen als je bij een vereniging gaat.
Ik hou zelf niet van dingen plannen, dus dat doe ik ook zo min mogelijk. Mijn vrienden zijn wel druk, maar ik heb nooit het gevoel dat ze te druk zijn voor mij.

Ken veel mensen die alles volplannen. Maar nee dank je, ik heb niet de behoefte om nu al een afspraak te maken voor over drie maanden. Bericht me maar adhoc als je spontaan een plek in je agenda hebt.
pina schreef:
18-06-2025 12:47
Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die appen dat ze onderweg of later zijn. Daarmee gijzel je de ander, vind ik. Je komt, op tijd, of te laat, of je komt niet, whatever. Het is aan de ander om te bepalen of het nog de moeite is. Al kom je net de hoek om sjezen.
Ik vind het juist erg vervelend als mensen niet even laten weten dat ze aan zien komen dat ze te laat gaan komen. Of in het geval van een vage afspraak ‘ergens in de middag’ waardeer ik een appje dat ze onderweg zijn juist wel, dat ervaar ik als attent. En andersom, geen appje, soms als vrij lomp en claimend. Ik kan niet even naar de winkel of douchen als ze elk moment zouden kunnen komen.
Precies andersom dus.

Volgens mij heel makkelijk op te lossen door de verwachtingen even uit te spreken.

Iemand die voor mij mijn motieven om niet ongepland of juist wel gepland of mijn motieven om iets wel of juist niet te laten weten gaat invullen vind ik lastig. Als iemand aangeeft wat hij/zij prettig vindt, dan hou ik daar graag rekening mee.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
aagjeheefteenvraagje schreef:
17-06-2025 19:02
Dat snap ik dan nog wel, als je kinderen hebt. De meeste van mijn vriendinnen hebben nog geen kinderen. Ze leven allemaal gewoon hele drukke sociale levens. Ik was zelf eerst ook zo, tot ik een burn-out kreeg en mijn hele leven omgooide. Geniet nu juist van rust in mijn agenda en van spontane momentjes dus, maar het lijkt wel of niemand daar tegenwoordig meer voor openstaat. Zelfs ff bellen is moeilijk. Misschien moet ik nieuwe vrienden zoeken :-D
Oooh hier word ik helemaal moe van. Heb je zelf zo'n leven gehad, burn-out gekregen en dan nu lopen vertellen dat je vriendinnen het verkeerd doen want ze zitten volgepland. Die manier is niet voor jou, maar dat maakt het nog niet fout.

Volgens mij is het best simpel: Of je plant die korte koffiemomentjes met je vriendinnen in, of je doet het niet en dan komt het er niet van. het is wat het is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven