Entertainment alle pijlers

Bord- en kaartspellen voor iedereen, deel 2

14-11-2020 20:17 1775 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier gaan we vrolijk verder, met spellen de hemel in prijzen, dan wel ons afvragen waarom iemand heeft bedacht dat het uitgegeven moest worden.
Het mag allemaal, en we hoeven het zelfs niet eens te zijn. Dat is in ons vorige topic ook goed gelukt:
thuis/bord-en-kaartspellentopic-voor-ie ... 5#27047205

En niemand hoeft daar te gaan kijken of een spel al besproken is, meningen kunnen tenslotte veranderen, dus stel je vraag, geef je opmerkingen, wat dan ook hier opnieuw.
Veel plezier weer

P.S. puzzels mogen ook ;)

https://www.viafora.nl/forum/media-en-c ... r-iedereen
We zitten ook al hier, maar het blijft hier ook open tot het doek valt of in termen te blijven: de laatste slag is gespeeld
nlies wijzigde dit bericht op 15-07-2021 10:32
17.42% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hakika schreef:
27-05-2025 22:38
Ongetwijfeld is het in dit lang lopende topic aan bod gekomen, maar ik las in de OP dat je gewoon je vraag (opnieuw) kan stellen, dus hier komt ie: is Trivial Pursuit een leuk spel om te spelen met jongens van 14 t/m 21 jaar? En moet je dan de nieuwste versie hebben?
Ik speel altijd monopoly met de jongens, maar zag bij de kringloop dit spel liggen en vroeg me af of het leuk is voor de afwisseling. Ik ken het helemaal niet. Ik vind nieuwe spellen best duur in aanschaf, dus dacht dit is misschien een leuk buitenkansje.
Ja hoor, je kunt vragen zo vaak en zoveel je wil. Trivial pursuit, ofwel Triviant is een kennisspel. In verschillende categorieën, van sport tot geschiedenis. Ik zou het niet meer kopen omdat ik denk dat veel onderwerpen al achterhaald zijn (behalve geschiedenis dan).
Als de jongens geïnteresseerd zijn in muziek zou ik eens naar Hitster kijken. Kwis over muziek van de afgelopen 100 jaar. De een zegt vanaf 16 jaar, de ander vanaf 14. Ik heb het nooit gespeeld, denk dat ik dik zou verliezen, maar hoor er wel enthousiaste verhalen over.
ER zijn intussen al verschillende versies van
CreaMus schreef:
27-05-2025 22:18
Vanavond Burgle Bros gespeeld, hij is leuk! Veel meer diepgang dan ik in eerste instantie dacht.

Fijn! Weer een zieltje gewonnen ;)
We hebben het denk ik al zeker 200 keer gespeeld en iedere keer is het weer spannend en anders.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Triviant is wel leuk, maar als het oudere vragen zijn dan weet ik niet of de jeugd het lang leuk gaat vinden. Hitster is ook erg leuk, maar daar komen net als bij Triviant ook veel oudere liedjes aan bod.

Volgens mij kun je van Triviant wel recentere vragen kopen, maar dat zal wat kosten.

Ik zag Biome nieuw in de verpakking voor 40 euro, dat is een koopje, helaas alleen ophalen, en 3 uur bij mij vandaan. Anders had ik het gedaan. Misschien maar goed ook dat het niet verstuurd wordt :-D
Bedankt voor de reacties! Triviant wordt het toch maar niet, de jongens zijn erg op de hoogte van alle filmpjes op tiktok en snapchat, maar kennisvragen over van alles (van vroeger) denk ik niet. We spelen ook 30 seconds, dat vinden ze wel leuk, maar dat gaat ook lekker snel😉
Hakika schreef:
28-05-2025 11:01
Bedankt voor de reacties! Triviant wordt het toch maar niet, de jongens zijn erg op de hoogte van alle filmpjes op tiktok en snapchat, maar kennisvragen over van alles (van vroeger) denk ik niet. We spelen ook 30 seconds, dat vinden ze wel leuk, maar dat gaat ook lekker snel😉
O 30 sec wilde ik ook voorstellen.
Eigenlijk kun je wel als vuistregel gebruiken: Staan er veel van in de kringloop, dan is het spel vaak niet (meer) leuk.. Triviant en allerlei spellen die gemaakt zijn naar aanleiding van tv-programma's vallen wel onder die categorie
Had al zeker 5 jaar het solo spel "vrijdag" in de kast liggen en heb het vandaag open gemaakt. Zal wel aan mij liggen maar wat een moeilijk spel. Zelfs met uitleg van Nox vraag ik me steeds af of ik de regels wel goed interpreteer. Misschien denk ik te moeilijk?

Iemand ervaring met dit spel?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
LunchLover schreef:
19-06-2025 15:05
Had al zeker 5 jaar het solo spel "vrijdag" in de kast liggen en heb het vandaag open gemaakt. Zal wel aan mij liggen maar wat een moeilijk spel. Zelfs met uitleg van Nox vraag ik me steeds af of ik de regels wel goed interpreteer. Misschien denk ik te moeilijk?

Volgens mij is het ook al 5 jaar geleden dat ik het speelde. Maar als je wat specifieker bent met wat je precies uitgelegd wil hebben, kan ik je misschien helpen. (haal ik t even onder t stof vandaan)
nlies schreef:
19-06-2025 15:41
Volgens mij is het ook al 5 jaar geleden dat ik het speelde. Maar als je wat specifieker bent met wat je precies uitgelegd wil hebben, kan ik je misschien helpen. (haal ik t even onder t stof vandaan)

Als ik een gevecht "win", mag ik de kaart die ik dan draai naar Robinson kaart diens speciale eigenschap gelijk gebruiken? Bijv 2 extra levens?

Betekend 1x kopiëren dat ik zo'n eigenschap 2x mag uitvoeren?

1x ruilen waar laat ik de geruilde kaart? Op de trekstapel? Aflegstapel? Of vernietiging stapel? Ik denk afleg?

Piraten snap ik helemaal niet. Ben maar 1x tot dat niveau gekomen.

Als ik na de rode stapel nog gevechtskaarten over heb moet ik dus naar de piraten? En dan?

Klopt het dat ik een aflegstapel heb voor Robinson en gevechtskaarten? Hun tekening is niet helder en nox doet het wel zo.

Blijven de kaarten rechts van de gevechtskaart (dus gekochte extra kaarten) liggen? Zo nee waarom moet ik die dan apart leggen van de "gratis" getrokken kaarten?

Dit is wat me nu te binnen schiet, had het spel net opgeruimd lol
LOL Lunchlover, je kunt ook even langs komen om t te spelen ;) (ik zie nu pas wie het vraagt ;) )
Ik probeer het vandaag of morgen nog eens te spelen, en te zien hoe ik het altijd deed.
nlies schreef:
19-06-2025 16:33
LOL Lunchlover, je kunt ook even langs komen om t te spelen ;) (ik zie nu pas wie het vraagt ;) )
Ik probeer het vandaag of morgen nog eens te spelen, en te zien hoe ik het altijd deed.

Haha. Als het kon deed ik het. Ben nu op vakantie. :proud:
LunchLover schreef:
19-06-2025 19:58
Haha. Als het kon deed ik het. Ben nu op vakantie. :proud:
fijne vakantie
LunchLover schreef:
19-06-2025 15:05

Heb ik hier ook in de kast liggen! En is er maar een paar keer uitgekomen, waarbij ik ook zat te mieren met de regels en vervolgens een makkelijker puzzelspel pakte. Misschien moet ik er toch nog eens wat beter voor gaan zitten, want ik zie het wel overal 4-5 sterren krijgen in enthousiaste reviews.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
19-06-2025 20:50
Heb ik hier ook in de kast liggen! En is er maar een paar keer uitgekomen, waarbij ik ook zat te mieren met de regels en vervolgens een makkelijker puzzelspel pakte. Misschien moet ik er toch nog eens wat beter voor gaan zitten, want ik zie het wel overal 4-5 sterren krijgen in enthousiaste reviews.

Wat ik er nu van begrijp is wel leuk. Denk dat als ik het onder de knie heb ik het wel kan waarderen. Dus ik zou zeggen doe nog een gooi en help me. Haha. Het 3x achter elkaar doen vanmiddag hielp wel. Misschien leg ik zo nog een kaartje.
Ik heb Vrijdag ook liggen en ik snap er niet veel van. Ik denk dat ik het goed doe maar ik kom altijd op een punt dat ik er niet meer uit kom en dus maar stop. Ligt sindsdien ook in de kast.

Heb deze week Clever tot de 3de macht gekocht bij Lidl maar wellicht had ik beter Keer op keer kunnen kiezen. Heb de uitleg doorgelezen maar ga morgen even een filmpje zoeken. Dat werkt toch net wat beter.
Mijn aanwinst deze maand is Vloot, Cofferush en Botanicus, vooral die laatste vind ik erg leuk.
Jeusnbdhdudh schreef:
20-06-2025 09:07
Mijn aanwinst deze maand is Vloot, Cofferush en Botanicus, vooral die laatste vind ik erg leuk.
Die zijn ook leuk. Botanicus heb ik 1 keer gespeeld, vind ik ook de leukste van die 3, daarna Vloot
Vloot laat me denken aan een combinatie van Patchwork en Eldorado.

Kelp schijnt ook leuk te zijn, ga ik volgende week uitproberen
Ik heb trouwens vorige week 'pick a pen' tuinen gespeeld. Erg leuk!
Botanicus heb ik geprobeerd via boardgamearena. Ik vond die erg leuk!
Vrijdag … dat is echt lang geleden dat ik dat gespeeld heb, jaar of 5? Ik had toen ook de app gekocht, lekker spelen in de trein. Heb de regels ook niet scherp meer.

Ik heb spectacular besteld, hoop dat ie gauw binnen is.

Zijn er mensen naar oosterspel geweest? Ik vond het erg geslaagd. 7 spellen gespeeld (niet allemaal volledig zoals bijvoorbeeld Amazonia) :-D
spectacula is leuk puzzelen.
Nee, oosterspel ligt n beetje uit de buurt. Ik ga altijd naar zuiderspel en Spel Antwerpen. En dan verder nog wat kleinere beurzen georganiseerd door clubs. Afgelopen jaar was ik daardoor in Tilburg, Sint Niklaas en Sint Lenaerts. Allemaal klein maar heel gezellig
@lunchlover, je hebt heel wat losgemaakt met je Vrijdag-vraag, ik heb de antwoorden nog niet
nlies schreef:
20-06-2025 22:20
@lunchlover, je hebt heel wat losgemaakt met je Vrijdag-vraag, ik heb de antwoorden nog niet

:hihi:
Ik wacht geduldig af!
LunchLover schreef:
19-06-2025 15:55
Als ik een gevecht "win", mag ik de kaart die ik dan draai naar Robinson kaart diens speciale eigenschap gelijk gebruiken? Bijv 2 extra levens?
Betekend 1x kopiëren dat ik zo'n eigenschap 2x mag uitvoeren?
je gebruikt die extra eigenschappen op het moment dat jij wil. Dus levens pak je wanneer je de kaart omdraait, andere eigenschappen, zoals kopiëren doe je als je het toegestane aantal kaarten hebt gelegd, en dan gaat kijken of je de waarde kunt verdubbelen, of extra kaarten kunt draaien of wat dan ook. en ja 1 keer kopiëren is 2 keer gebruiken

1x ruilen waar laat ik de geruilde kaart? Op de trekstapel? Aflegstapel? Of vernietiging stapel? Ik denk afleg?
De geruilde kaart gaat naar de aflegstapel

Piraten snap ik helemaal niet. Ben maar 1x tot dat niveau gekomen.

Als ik na de rode stapel nog gevechtskaarten over heb moet ik dus naar de piraten? En dan?
Bladzijde 6 van spelregelboekje ;)

Klopt het dat ik een aflegstapel heb voor Robinson en gevechtskaarten? Hun tekening is niet helder en nox doet het wel zo.
Ja

Blijven de kaarten rechts van de gevechtskaart (dus gekochte extra kaarten) liggen? Zo nee waarom moet ik die dan apart leggen van de "gratis" getrokken kaarten?
Je legt die kaarten rechts om makkelijker te onthouden dat je je gratis kaarten al gebruikt hebt. Als je door die gekochte kaarten nog gratis kaarten mag trekken, leg je die naast de eerder getrokken gratis kaarten, dan kun je niet in de war komen. Is de slag gewonnen dan gaan al de kaarten die je uit het spel verwijderd weg, de kaarten die je gewonnen hebt op de aflegstapel

Dit is wat me nu te binnen schiet, had het spel net opgeruimd lol
https://www.youtube.com/watch?v=0NcIFgvG1QU
deze uitlegvideo heb ik even gekeken, hij praat nogal druk, en maakt wel n paar foutjes, maar misschien heb je er wat aan

Hoop dat ik wat duidelijkheid gebracht heb
Pppff al verschillende spelletjes Vrijdag gedaan, ging steeds lang voor het einde dood.
Gisteren saltfjord gespeeld. Is n leuke
en de klassieker Le Havre, ook leuk

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven