Geld & Recht alle pijlers

Einddatum oud energiecontract - startdatum nieuw

20-06-2025 10:48 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer tijd om een nieuw energiecontract af te sluiten en ik zit met het volgende:
de einddatum van mijn oude contract (met startdatum 02-09-2024) is 01-09-2025, dit heb ik ook ingevuld bij het afsluiten van mijn nieuwe contract.
Deze heeft nu echter een contract opgestuurd met als startdatum 01-09-2025.
De oude is afgesloten met een bonus als je niet tussentijds op zou zeggen, dus ik maak me zorgen dat ze die ene dag gaan gebruiken om die bonus niet uit te keren. Heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt en wel of niet de bonus gekregen?
Mijn advies zou zijn:
neem contact op met uw nieuwe energieleverancier en laat de datum veranderen.
(en als ze dat niet willen, annuleer je het nieuwe contract gewoon).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Je hoeft trouwens niet meteen een nieuw contract te hebben:
als je oude contract afloopt, blijf je gewoon aangesloten (natuurlijk, anders moeten ze iemand naar jouw meterkast sturen) en als je een dag geen contract hebt, krijg je een standaard-tarief (tenminste, dat was bij mij zo).

(bij mij was het standaard-tarief best gunstig trouwens).
Even een t.v.p. en eens met Dreuvel.
Of een energieleverancier de hele bonus terugvraagt als je 1 dag te vroeg opzegt, weet ik niet, maar ik zou het risico niet nemen.
Het lijkt me logiisch dat de einddatum en startdatum dezelfde dag is. Op de einddatum worden de laatste meterstanden van de oude leverancier opgenomen, en vanaf dat moment neemt de nieuwe leverancier het over. Anders zou je om exact middernacht de meterstanden moeten doorgeven. Zelfs met een slimme meter is dat nog een uitdaging.
Appletje schreef:
20-06-2025 12:04
Het lijkt me logiisch dat de einddatum en startdatum dezelfde dag is. Op de einddatum worden de laatste meterstanden van de oude leverancier opgenomen, en vanaf dat moment neemt de nieuwe leverancier het over. Anders zou je om exact middernacht de meterstanden moeten doorgeven. Zelfs met een slimme meter is dat nog een uitdaging.
Dit! Je nieuwe leverancier heeft het goed gedaan. Je oude moet stoppen en de nieuwe met dezelfde meterstand dus dit is altijd zo.
Waarom ik ook twijfel is dat de vorige leverancier dus vorig jaar op 2 september is begonnen en toen dacht ik: oh dat zal zijn omdat het een dag later moet beginnen dan de einddatum van de vorige (die ook 1 september was) maar dat hebben zij dan dus eigenlijk fout gedaan.
Als je huidige contract ingegaan is op 2 september moet je het nieuwe contract ook in laten gaan op 2 september. Een contract loopt altijd precies een jaar, in jouw geval dus van 02-09-2025 t/m 01-09-2025.

Als je je nieuwe contract in laat gaan op 01-09-2025 zeg je het contract een dag te vroeg op. Dat kun je eenvoudig oplossen door contact op te nemen met je nieuwe energieleverancier en het te laten wijzigen. Dat zou ik zeker doen, want ik denk dat je anders je bonus misloopt.
Lekker eenduidig advies :lol:
Kan je niet inloggen en de startdatum zelf aanpassen? Wij stappen in augustus over naar budget energie en kunnen zelf via de app onze startdatum aanpassen. Dan weet je zeker dat je goed zit met je bonus. Ik zou het risico niet nemen. Bij ons huidige contract staat einddatum 22-8 en het nieuwe contract start 23-8
Ik heb de klantenservice van de nieuwe leverancier aan de lijn kunnen krijgen en die zei dat als het binnen een week van de einddatum was het geen gevolgen had voor een opzegboete of loyaliteitsbonus. Maar ja dat is dus de nieuwe en het staat ook niet op zwart op wit wat ze gezegd heeft natuurlijk.
Nav dit topic heb ik ook gekeken en ben ik in de war :-?
Einddatum huidige contract is 1 augustus (loopt van 1 aug 24 tot 1 aug 25, geen tot en met dus). Nieuw contract loopt van 2 augustus 25 tot 1 augustus 26 (einddatum 1 augustus 2026, om precies te zijn). Dan lijk ik nu een dag te missen, want zou denken dat nieuwe contract op 1 augustus in moet gaan?
Renske schreef:
20-06-2025 19:42
Nav dit topic heb ik ook gekeken en ben ik in de war :-?
Einddatum huidige contract is 1 augustus (loopt van 1 aug 24 tot 1 aug 25, geen tot en met dus). Nieuw contract loopt van 2 augustus 25 tot 1 augustus 26 (einddatum 1 augustus 2026, om precies te zijn). Dan lijk ik nu een dag te missen, want zou denken dat nieuwe contract op 1 augustus in moet gaan?

Het nieuwe contract zou inderdaad op 1 augustus in moeten gaan om ze precies op elkaar te laten aansluiten. Als je dat niet doet, dan heb je 1 dag (1 augustus) bij je oude leverancier tegen variabele tarieven. Op zich geen probleem natuurlijk, maar ik vind het zelf administratief gezien wel prettig om een contract per eerste van de maand in te laten gaan.
Jeetjejee schreef:
20-06-2025 22:27
Het nieuwe contract zou inderdaad op 1 augustus in moeten gaan om ze precies op elkaar te laten aansluiten. Als je dat niet doet, dan heb je 1 dag (1 augustus) bij je oude leverancier tegen variabele tarieven. Op zich geen probleem natuurlijk, maar ik vind het zelf administratief gezien wel prettig om een contract per eerste van de maand in te laten gaan.
Maar nu zeg je dus dat ik met een einddatum van 1 september het nieuwe contract op 2 september in moet laten gaan, en Renske met een einddatum van 1 augustus het nieuwe contract op 1 augustus moet laten ingaan. Ik denk dat je dat zegt vanwege de startdatum van het oude contract maar daar vragen ze bij het afsluiten niet om, ze vragen alleen om de einddatum van het oude contract.
Danae schreef:
21-06-2025 07:27
Maar nu zeg je dus dat ik met een einddatum van 1 september het nieuwe contract op 2 september in moet laten gaan, en Renske met een einddatum van 1 augustus het nieuwe contract op 1 augustus moet laten ingaan. Ik denk dat je dat zegt vanwege de startdatum van het oude contract maar daar vragen ze bij het afsluiten niet om, ze vragen alleen om de einddatum van het oude contract.

Je kunt het beste kijken naar wanneer je huidige contract is ingegaan, omdat leveranciers niet altijd op dezelfde manier aangeven wanneer het eindigt: de datum tot en met of de datum tot. Daar zit het verschil in.

Jouw contract is ingegaan op 02-09-2024. Het loopt dus tot en met 01-09-2025. Jouw nieuwe contract moet dus ook weer ingaan op 2 september om ze op elkaar aan te laten sluiten én je huidige contract helemaal uit te dienen.

Het contract van Renske is ingegaan op 01-08-2024. Haar contract loopt dus tot en met 31-07-2025. Een nieuw contract moet dus ook weer op 1 augustus ingaan om ze op elkaar aan te laten sluiten.

Als je het jaar niet volmaakt vanwege 1 of 2 dagen eerder overstappen kost dat weinig tot niets aan opzegboete (ik heb dat een keer gehad) maar ik weet niet hoe energieleveranciers dan omgaan met de bonus, aangezien je niet een volledig jaar klant bent geweest. Ik denk dat je de bonus dan niet krijgt, en dat zou natuurlijk echt zonde zijn.

Je kan een nieuw contract natuurlijk wel altijd later in laten gaan, je hebt dan gewoon een poosje variabele tarieven bij je huidige energieleverancier.

Bij het afsluiten van een nieuw contract wordt inderdaad alleen gevraagd naar de einddatum van je huidige contract, het is echter natuurlijk wel aan jezelf om dat goed in te vullen. En daarvoor moet je kijken naar de ingangsdatum van je huidige contact, de ingangsdatum van het nieuwe contract moet gewoon dezelfde dag en maand zijn om precies een jaar vol te maken bij je huidige energieleverancier.
jeetjejee wijzigde dit bericht op 21-06-2025 20:19
14.06% gewijzigd
Jeetjejee schreef:
21-06-2025 12:28
Je kunt het beste kijken naar wanneer je huidige contract is ingegaan, omdat leveranciers niet altijd op dezelfde manier aangeven wanneer het eindigt: de datum tot en met of de datum tot. Daar zit het verschil in.
Dat betwijfel ik dus omdat ze bij het aanvragen enkel vragen naar de einddatum van je contract, niet naar de startdatum. En daar staat dan bij: dat kun je vinden in je oude contract. Daar staat bij mij: 1 september en bij renske 1 augustus. Het lukt me sterk dat dat dan toch verschillend ingevuld moet worden.

Het is in ieder geval duidelijk dat de energiemaatschappijen het allemaal niet zo duidelijk maken, maar ik denk dat als ze er moeilijk over zouden doen dat hier dan wel wat reacties waren gekomen met: inderdaad, ik had gewoon ingevuld wat ze vroegen en toen kreeg ik ineens mijn bonus niet. Dus ik ga ervan uit dat de klantenservice van de nieuwe gelijk had: als het binnen een week van de einddatum opgezegd wordt is het geen probleem. Als dat wel zo is, dan zal ik het jullie nog melden in september.
Jeetjejee schreef:
21-06-2025 12:28
Jouw contract is ingegaan op 02-09-2024. Het loopt dus tot en met 01-09-2025. Jouw nieuwe contract moet dus ook weer ingaan op 1 september om ze op elkaar aan te laten sluiten én je huidige contract helemaal uit te dienen.
Oude loopt dan tot en met 01-09-2025 en nieuwe gaat ook in op 01-09-2025. Dan zit je 1 dag met twee contracten, wat niet gaat.
Dit kun je toch heel eenvoudig vragen aan je huidige leverancier?
margreetder schreef:
21-06-2025 15:00
Oude loopt dan tot en met 01-09-2025 en nieuwe gaat ook in op 01-09-2025. Dan zit je 1 dag met twee contracten, wat niet gaat.

Sorry, ik heb een tikfout gemaakt, het nieuwe contract moet op 2 september in gaan. Ik zal het aanpassen in m’n bericht.
Danae schreef:
21-06-2025 13:08
Dat betwijfel ik dus omdat ze bij het aanvragen enkel vragen naar de einddatum van je contract, niet naar de startdatum. En daar staat dan bij: dat kun je vinden in je oude contract. Daar staat bij mij: 1 september en bij renske 1 augustus. Het lukt me sterk dat dat dan toch verschillend ingevuld moet worden.

Het contract van Renske is op de 1e in gegaan, jouw contract de 2e. Daar zit het verschil.

Ik zou het risico niet willen lopen om de bonus te missen, en inderdaad contact opnemen met de huidige energieleverancier, dan weet je het zeker.
Ik begrijp niet waarom je dit bij je nieuwe leverancier navraagt en niet bij de huidige. Je nieuwe leverancier kan toch geen toezeggingen doen over hoe eea gaat bij een ander bedrijf?
Haakster schreef:
22-06-2025 08:54
Ik begrijp niet waarom je dit bij je nieuwe leverancier navraagt en niet bij de huidige. Je nieuwe leverancier kan toch geen toezeggingen doen over hoe eea gaat bij een ander bedrijf?
Dat begrijp ik ook niet.
Dat is heel simpel, daar hing ik na een half uur nog in de wacht. Dan vraag ik liever op een forum naar ervaringen hiermee van wat er werkelijk gebeurd is bij anderen. Dus dank voor alle visies :)
Nou, dan zet je het nieuwe contract toch gewoon op de 2e, net als bij je vorige contract? Dan zit je sowieso goed.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven