Hoe warm is het nu bij jou in huis?

29-06-2025 00:17 102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn recent verhuisd en ons nieuwe huis is heel veel koeler dan de oude, heerlijk! (Met dit weer althans, misschien hoor je me klagen in de winter).

Maar ik ben heel benieuwd hoe warm het bij iedereen is!
Ik lig nu in bed, dus kan zelf pas morgenochtend onze temperatuur delen :rolling:
Ik gok zo rond 23,5
Bloedheet, 25 graden. Zitten in een nieuwbouwwoning uit 2019. Heel fijn hoor, goede isolatie. Maar de warmte is daardoor ook bijna niet meer uit de muren te krijgen. Als het eenmaal binnen is, krijgen we het er ook nauwelijks meer uit.
Heb je het dan over woonkamer of boven? Daar zit hier best verschil in.
24, en dat is voor mij niet bloedheet. Kruip direct gewoon onder mijn dekbed, net als de afgelopen week, geen idee hoe de temperatuur boven is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Thermometer in de keuken zegt 24.4.
Tel er boven maar 2 à 3 graden bij.

Heerlijk :-). Kan ik tenminste 's avonds een keer in t-shirt in mijn living blijven zitten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
24.6 in de woonkamer nu. Boven weet ik niet, maar ik gok iets warmer.
Zit in een nieuwbouwhuis die extreem geïsoleerd is, in de winter is dat wel leuk maar in de zomer vreselijk.

Mijn vriend wil hier niet slapen als het zo warm is, heeft daar heel veel last van.
Graad of 20, maar ik heb de airco aan :mrgreen: zonder is het zo’n 23 graden in huis. Goed geïsoleerd huis uit eind jaren 80.
21. Zit in een oude flat maar heb alleen heel vroeg en heel laat even zon in huis. Helaas wel laatste uur op mn slaapkamer, die is nu 22.
24.5 slaapkamer en woonkamer rond de 26. Oude huis was het al gauw 35 op de slaapkamers. Ben heel blij!
27 graden, maar ik woon tijdelijk in Wenen en het is hier al weken heel heet en ‘s nachts koelt het ook heel slecht af.
Beneden rond de 24,5. In mijn slaapkamer 27. Dat laatste vind ik gek genoeg niet heel erg. Slaap het liefst - en prettigst - zonder iets over me heen. Dus zelfs zonder laken. En dat kan alleen als het boven de 25 graden is en blijft, anders koel ik teveel af.
25.6 in de slaapkamer 😳
Hier is het in de woonkamer 25 graden nadat vannacht de hele nacht het heeft doorgetocht. Boven is het zo’n 26 graden. Maar gelukkig hebben we in onze slaapkamer een plafondventilator en airco.
Wij stoken maar weinig van december tot ergens in februari.
Niet mijn regering
Volgens ventilator is het in de avond zon 28+ graden in slaapkamers. Geen idee hoe kloppend dat is.
Zebra tussen de paarden
Frost schreef:
29-06-2025 00:30
Bloedheet, 25 graden. Zitten in een nieuwbouwwoning uit 2019. Heel fijn hoor, goede isolatie. Maar de warmte is daardoor ook bijna niet meer uit de muren te krijgen. Als het eenmaal binnen is, krijgen we het er ook nauwelijks meer uit.
Helaas herkenbaar
Voor iedereen een groene tuin
Rond de 23 graden Beneden (we hebben tegenwoordig een mobiele airco), boven stuk warmer(ventilator snachts aan)… zolder afschuwelijk warm (als de mobiele airco niet aanstaat). Ik vind het zonder airco enorm benauwd binnen. Sinds vorig jaar 2 mobiele airco’s aangeschaft, echt een verademing.
Galileogalilei schreef:
29-06-2025 00:54
Zit in een nieuwbouwhuis die extreem geïsoleerd is, in de winter is dat wel leuk maar in de zomer vreselijk.

Mijn vriend wil hier niet slapen als het zo warm is, heeft daar heel veel last van.
Ik snap ook niet dat ze daar niet iets tegen kunnen doen. De nieuwbouw in Nederland is gebouwd voor warmte binnen te houden, maar in de zomer is dat echt een blunder
Hier ook een goed geïsoleerd huis. Het is nu 22,5 graden binnen. De afgelopen dagen hebben we goed de zonwering dichtgehouden. En ik ben vroeg wakker dus kan het huis dan goed doorluchten. Boven hebben we airco dus daar is het lekker koel. Die airco hebben we overigens aan laten leggen toen de temperatuur een maand lang boven de 28 bleef (een paar jaar terug), toen sliepen we zo slecht dat we een airco systeem aan hebben laten leggen op de bovenverdieping.
Jaren60 rijtjeswoning, beneden is het 21.5 en boven 23 graden.
Heb een half uur geleden alles open gezet boven, als het warmer wordt doe ik de ramen dicht. Merk wel dat de lucht warmer is dan een week geleden, ben benieuwd of en hoe lang ik de warmte buiten kan houden van de week.
Ik vind het irritant als het zo warm is, de kinderen school hebben en niet goed slapen door de warmte. Einde schooljaar zijn ze al zo moe
24 in de woonkamer (op het zuiden), 23.5 in de slaapkamer (op het noorden).
Ook een Pluviofiel
Beneden is het 23,5 graden, maar het voelt als 21, lekker koel.
De gordijnen aan de zonkant gaan dicht om het zo lang mogelijk zo te houden.
In de woonkamer is het nu 22C. Boven weet ik niet.
GroenTuintje schreef:
29-06-2025 07:21
Ik snap ook niet dat ze daar niet iets tegen kunnen doen. De nieuwbouw in Nederland is gebouwd voor warmte binnen te houden, maar in de zomer is dat echt een blunder
Dat valt wel mee. Wij hebben geen nieuwbouw, maar wel een goed geïsoleerd huis met ook nog extra isolatie in de gevels. Je moet alleen wel actief de warmte buiten proberen te houden. Zonwering naar beneden doen of gordijnen dicht houden en niet de deur open zetten met 28 graden buiten. Ik zet hier de deur alleen in de ochtend open, als het buiten lekker koel is en de zon er nog niet op staat. Aan de voorkant hou ik de verduisterende gordijnen dicht op de slaapkamer en in de keuken het rolgordijn. Achter doe ik het zonnescherm omlaag zodra de zon komt, de deur dicht en het gordijn. Zelfs zonder de airco is het nu maar 23 graden binnen. Nu ligt onze tuin wel op het westen. Met vol op het zuiden is het lastiger.
Zodra de warmte eenmaal binnen is, is het inderdaad lastig om die er weer uit te krijgen. Maar de warmte buiten houden is best te doen :)
Woon in een heel oud huis, 18-zoveel, maar heel koel. Van mij hoeft dat niet zo, want ik houd van lekker warm. Ik vergis me ook vaak in het weer, ik ga dan te warm gekleed de deur uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven