Hoe warm is het nu bij jou in huis?

29-06-2025 00:17 102 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn recent verhuisd en ons nieuwe huis is heel veel koeler dan de oude, heerlijk! (Met dit weer althans, misschien hoor je me klagen in de winter).

Maar ik ben heel benieuwd hoe warm het bij iedereen is!
Ik lig nu in bed, dus kan zelf pas morgenochtend onze temperatuur delen :rolling:
Ik gok zo rond 23,5
22 graden. Nieuwbouwwoning met vloerverwarming en vloerkoeling dus altijd de temperatuur die ik zelf instel
Appartement op de Zuid Oost hoek. Het is nu 24,3 graden. In de woonkamer een staande ventilator die ik naar de keuken verhuis als ik ga koken.
In de slaapkamer op het Zuiden een plafondventilator en ik slaap prima.
Van mij mag dit weer wel zo blijven tot oktober of zo :biggrin:
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Irregular_Choice schreef:
29-06-2025 07:56
Dat valt wel mee. Wij hebben geen nieuwbouw, maar wel een goed geïsoleerd huis met ook nog extra isolatie in de gevels. Je moet alleen wel actief de warmte buiten proberen te houden. Zonwering naar beneden doen of gordijnen dicht houden en niet de deur open zetten met 28 graden buiten. Ik zet hier de deur alleen in de ochtend open, als het buiten lekker koel is en de zon er nog niet op staat. Aan de voorkant hou ik de verduisterende gordijnen dicht op de slaapkamer en in de keuken het rolgordijn. Achter doe ik het zonnescherm omlaag zodra de zon komt, de deur dicht en het gordijn. Zelfs zonder de airco is het nu maar 23 graden binnen. Nu ligt onze tuin wel op het westen. Met vol op het zuiden is het lastiger.
Zodra de warmte eenmaal binnen is, is het inderdaad lastig om die er weer uit te krijgen. Maar de warmte buiten houden is best te doen :)
Helaas werkt dat niet bij ons. Jungle ( op het zuiden )tuin. Incl begroeiing tegen de gevel. En toch gaat de warmte in de gevel zitten
Voor iedereen een groene tuin
Wij hebben een aardig geïsoleerd huis (wel oud, jaren 60) en heel veel groen in de tuin/omgeving. Een deel van de gevel ook begroeid met klimhortensia. Dus beneden blijft het vaak redelijk koel. Het is in de woonkamer nu zo'n 21,5 graden. Boven vaak wel een paar graden warmer helaas.

Waarom zeggen hier veel mensen dat hun goed geïsoleerde nieuwbouw zo warm wordt van binnen? Als je de warmte goed buiten houdt (ramen en deuren gesloten houden, rolluiken, gordijnen dicht) is een goed geïsoleerd huis toch juist ideaal? Isolatie werkt twee kanten op...
25 graden :(
Pluviofiel
Galileogalilei schreef:
29-06-2025 00:54
Zit in een nieuwbouwhuis die extreem geïsoleerd is, in de winter is dat wel leuk maar in de zomer vreselijk.

Mijn vriend wil hier niet slapen als het zo warm is, heeft daar heel veel last van.

Ik had er in het huis van mijn schoonouders ook vaak last van. Het was er zomers niet alleen warm, maar vaak ook ontzettend benauwd.
Nu waren ze ook absoluut niet van het doorluchten en altijd bang voor een beetje tocht. Dat hielp ook niet mee.
Maar wat kon het daar smerig warm worden zeg! Zo benauwd, ik kwam er dan vaak met koppijn vandaan. Wat iemand anders hier ook al schreef, het hele huis bleef de warmte vasthouden. Fijn in de winter, maar zomers?
In mijn matig geïsoleerde jaren '70 huis was de temperatuur soms zelfs 4 of 5 graden lager. Dat is écht veel.
Nu 23,5 beneden.
Boven zal het zeker 3 graden warmer zijn.
Het gaat nog oplopen natuurlijk.
GroenTuintje schreef:
29-06-2025 08:47
Helaas werkt dat niet bij ons. Jungle ( op het zuiden )tuin. Incl begroeiing tegen de gevel. En toch gaat de warmte in de gevel zitten
Vandaar dat wij de gevel extra hebben laten isoleren. Bij ons is het andersom, hoekhuis en dus 1 hele gevel die altijd koud was. Ligt in de schaduw en in de winter voelde je gewoon de kou van die muur komen. Nu blijft het in huis warmer in de winter, maar ook koeler in de zomer als we de warmte maar buiten houden.
29-06-2025 09:05
Vandaar dat wij de gevel extra hebben laten isoleren. Bij ons is het andersom, hoekhuis en dus 1 hele gevel die altijd koud was. Ligt in de schaduw en in de winter voelde je gewoon de kou van die muur komen. Nu blijft het in huis warmer in de winter, maar ook koeler in de zomer als we de warmte maar buiten houden.
Hier nieuwbouwhuis, die voelen altijd benauwd aan, tenzij airco of koelingsystemen
Honingmeloen schreef:
29-06-2025 08:57
Wij hebben een aardig geïsoleerd huis (wel oud, jaren 60) en heel veel groen in de tuin/omgeving. Een deel van de gevel ook begroeid met klimhortensia. Dus beneden blijft het vaak redelijk koel. Het is in de woonkamer nu zo'n 21,5 graden. Boven vaak wel een paar graden warmer helaas.

Waarom zeggen hier veel mensen dat hun goed geïsoleerde nieuwbouw zo warm wordt van binnen? Als je de warmte goed buiten houdt (ramen en deuren gesloten houden, rolluiken, gordijnen dicht) is een goed geïsoleerd huis toch juist ideaal? Isolatie werkt twee kanten op...
Ik denk dat je het verschil moet weten tussen nieuwbouw en bestaande bouw qua isolatie ;). Daar zit een degelijk verschil in.

En benauwend kan het zeker aanvoelen hier? De warmte kan nog dagen lang in huis hangen, terwijl het buiten allang afgekoeld kan zijn
groentuintje wijzigde dit bericht op 29-06-2025 09:10
8.15% gewijzigd
29-06-2025 09:05

Hier precies hetzelfde verhaal.
Vrijstaande woning dus in de winter was iedere muur een koufront.
Spouwmuurisolatie heeft zeker geholpen.
GroenTuintje schreef:
29-06-2025 09:08
Ik denk dat je het verschil moet weten tussen nieuwbouw en bestaande bouw qua isolatie ;). Daar zit een degelijk verschil in

Dat geloof Ik zeker.
Dat verschil is ook gewoon duidelijk te merken.
Hallodaar schreef:
29-06-2025 09:09
Dat geloof Ik zeker.
Dat verschil is ook gewoon duidelijk te merken.
Ja het is gewoon altijd benauwd binnen, zelfs in de winter kan het benauwd aanvoelen. Huis is ongeveer 20 jaar oud hier. Rijtjeswoning ook, dus beide kanten buren, wat nog benauwder maakt. De verwarming hoeft eigenlijk nooit aan (tenzij het keihard vriest), wat ook voordelig is, maar dat zegt genoeg denk ik ;)
21 graden, ik zit in een oud huis aan een bosrand dus geen airco nodig.
GroenTuintje schreef:
Ik denk dat je het verschil moet weten tussen nieuwbouw en bestaande bouw qua isolatie ;). Daar zit een degelijk verschil in.

En benauwend kan het zeker aanvoelen hier? De warmte kan nog dagen lang in huis hangen, terwijl het buiten allang afgekoeld kan zijn
Ik ben wel benieuwd naar dat verschil, leg eens uit?
Honingmeloen schreef:
29-06-2025 09:19
Ik ben wel benieuwd naar dat verschil, leg eens uit?

Is toch een heel andere manier van bouwen en materialen?
Ik ben ook verhuisd en zo blij met mijn nieuwe plek. Het is tot nu toe max 24,5 geweest binnen en dat vind ik heel fijn!
Ik kan ook lekker doorluchten.

In mijn oude appartement werd het soms wel 36 graden, was echt verschrikkelijk.
Hallodaar schreef:
29-06-2025 09:20
Is toch een heel andere manier van bouwen en materialen?
Maar isolatie is toch isolatie? Houdt de warmte binnen (in de winter) of houdt juist de warmte buiten (in de zomer). Hoezo zou dat bij andere materialen opeens een heel ander effect hebben?
21,7 beneden en boven koeler, want daar hangt de airco. Boven 1 ventilator staan en beneden 1 om de koude airco lucht ook beneden te verdelen (zakt sowieso naar beneden vanzelf deels, maar nu het heel heet wordt ff extra maatregel). De deuren van slaapkamers open en de haldeur.
GroenTuintje schreef:
29-06-2025 09:11
Ja het is gewoon altijd benauwd binnen, zelfs in de winter kan het benauwd aanvoelen. Huis is ongeveer 20 jaar oud hier. Rijtjeswoning ook, dus beide kanten buren, wat nog benauwder maakt. De verwarming hoeft eigenlijk nooit aan (tenzij het keihard vriest), wat ook voordelig is, maar dat zegt genoeg denk ik ;)

Ik herken het hoor!
In de woning van mijn schoonouders was het net zo.
Een van mijn zussen woont sinds kort in een vrij nieuw huis. En bij haar hangt ook dat benauwde, bedompte klimaat in huis. Ze merkt het zelf ook. Het ie heel anders dan haar vorige jaren '50 woning.
In de winter hoeft ze nauwelijks te stoken. Wat natuurlijk wel weer een grote plus is.
Plussen en minnen dus.
In de woonkamer is het nu 21,5 graden, zal boven iets warmer zijn. We hebben airco, maar tot nu toe 1x even aan gehad, vorige week zondag.
Oud huis, geen spouwmuren dus amper geïsoleerd. Wel hebben we een dakrenovatie gehad recent, met een dikke laag isolatie onder de pannen. We merken boven wel wat verschil, het blijft nu iets langer koel in de slaapkamers.
Beneden is het hier eigenlijk best lang goed te doen, behalve als de temperatuur buiten een paar dagen boven de 30 graden is geweest. Dan kan het een graad of 26 worden in huis en gaat de airco aan.
Het scheelt denk ik wel dat ons huis wit is gestuct en we veel bomen rondom het huis hebben, en een grote, groene tuin. En een rolluik achter, en een markies voor. Als je die tijdig naar beneden doet scheelt dat veel warmte in de keet!
GroenTuintje schreef:
29-06-2025 09:11
20 jaar oud is toch geen nieuwbouwwoning meer?
Huis uit 1880, dus isolatie is niet om over naar huis te schrijven. Daarnaast is het een hoekwoning, dus er komt nagenoeg altijd wel ergens zon naar binnen. Woonkamer op eerste verdieping is 24,5 graden, slaapkamerverdieping daarboven zal een graad of twee warmer zijn, die daarboven ook weer zoiets. Tja, ik vind het nu eigenlijk nog wel meevallen, het is ook gewoon wat het is.
GroenTuintje schreef:

De warmte kan nog dagen lang in huis hangen, terwijl het buiten allang afgekoeld kan zijn
Ik kan m'n huis het beste afkoelen als ik in alle vroegte de ramen wagenwijd openzet. Dat kan dus nog zolang het geen zomervakantie is, daarna word het warmer..
29-06-2025 09:33
20 jaar oud is toch geen nieuwbouwwoning meer?
Ja dat is nog steeds nieuwbouw :) woon ook in een typische nieuwbouwwijk. Huizen zijn sinds 20 jaar tot nu in aanbouw ( telkens nieuwe woningen erbij)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven