Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1617 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
72Jelle schreef:
28-06-2025 12:50
De noodzaak voor een eigen, veilige plek voor Joodse mensen zou ook buiten de discussie moeten staan. Die begrijp ik heel goed.
Klopt, maar ik denk / ervaar ook dat dat in de praktijk lastig is als je ziet / merkt hoe Joden vaak "aangesproken" worden. Het wordt, net als zoveel andere zaken, zwart-wit gemaakt. Ervaren dreiging en onveiligheid is niet uit te schakelen, ook niet als jouw land de betere kaarten in handen heeft. Dat heeft denk ik deels met de geschiedenis van het Joodse volk te maken, maar de mensen daar (ook de Joden) leven volgens mij nooit in volledige veiligheid en vrijheid en komt denk ik - dat kunnen mensen die er wonen of gewoond hebben beter aangeven dan ik - niet in de buurt van hoe wij bijvoorbeeld hier in NL leven. Volgens mij kan dit niet los worden gezien van de hele situatie, waarbij natuurlijk - zeker voor de Israëli's zelf - 7 oktober een grote rol speelt. Het noemen van dit aspect maakt natuurlijk niet dat ik voorbij ga aan wat in o.a. Gaza maar ook op de Westbank speelt, noch dat ik leed wil vergelijken. Maar ik heb wel het gevoel dat het door veel mensen in het maatschappelijk debat zo ontvangen zou worden.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Samar schreef:
28-06-2025 14:58
Sorry maar een mening van een columnist heb ik niet veel mee. Ik blijf het raar vinden. Iedereen heeft al door wat er gebeurd in Gaza dus dat argument van die man van dat stukje gaat niet op. Op deze manier zal het tientallen jaren duren voordat Israël genocide heeft gepleegd terwijl het ook in een week kan. Netanyahu wordt toch al gezocht dus dat maakt niet meer uit voor hem. Dan neig ik er toch naar dat Israël oprecht nog steeds bezig is Hamas uit te roeien en hun bijbehorende tunnelstelsel onder heel Gaza. Het uitdelen van hulpmiddelen zelf in de hand wil houden omdat Hamas het anders verpatst en er wapens voor koopt.

Voordat je weer over mee heen valt of me beschuldigd van massamoord goedpraten: nee ik vind het idioot wat de Israëlische regering in Gaza doet en denk ook niet dat Hamas uit te roeien is. Niet op deze manier en eigenlijk op geen enkele manier. De haat is te groot. Genoeg documentaires gezien waarin Gazaanse kinderen antwoorden op de vraag wat ze later willen worden: martyr.
Dat is wat mij betreft wel cruciaal, want de machthebbers in Israël weten dat ook wel, en dat met iedere poging tot het uitroeien van Hamas mensenlevens gemoeid zijn en mensen ontheemd raken, verhongeren, lijden vanwege ernstige tekorten aan medische zorg. Dat willens en wetens - tegen beter weten in - doen is een misdaad tegen de menselijkheid. Ik zie bij initiatieven als Gaza Great Minds nog wel kinderen die bijvoorbeeld dokter willen worden, maar "martyr" vind ik in hun situatie niet verwonderlijk. Dat is geen aanleiding voor, maar een gevolg van de onmenselijke en uitzichtloze situatie waarin zij leven.
Draaideurforummer schreef:
28-06-2025 15:12
Zolang de situatie is zoals die is, zal dat niet veranderen. Zodra ze in vrede, veiligheid en voorspoed een leven kunnen opbouwen zal het enthousiasme om martelaar te worden flink afnemen gok ik. En ik ben me ervan bewust dat er twee partijen nodig zijn om dat te bewerkstelligen, maar ik begrijp niet hoe Israël denkt dat het opjagen en uithongeren en vermoorden van mensen, en daarbovenop al hun bezittingen vernietigen, ooit kan bijdragen aan een duurzame vrede, zelfs al zou Hamas verslagen worden.
En dit, ja.
Ladyday21 schreef:
29-06-2025 04:47
Ik lees jouw post nu nog een keer en voor mij is dit een heel veelbetekende post. Voor mij geldt dit namelijk óók. Ik wil hier niet te veel op de details van mijn Joodse geschiedenis ingaan, maar mensen zijn weggevoerd en omgebracht in de tweede wereld oorlog, tegelijkertijd zijn mijn ouders er wel en ik ook natuurlijk. Ik ben niet Joods, nogmaals voor de duidelijkheid en ik wil dus niet verder uit de doeken doen hoe dit allemaal precies zit.

Maar het belang van Israel en bepaalde Joodse gebruiken zijn wel doorgegeven. Ik heb het al vaker gezegd, Joods zijn is niet enkel religie. Maar volgens iemand als Merano ben jij, Canis, dus helemaal niet Joods. Slechts een construct voor de Joden in de Diaspora. Zij zal waarschijnlijk niet de enige zijn.

Ik snap ook heel erg goed, dat Joden buiten Israel - of ín Israel- worstelen met het feit, dat hun 'veilig heenkomen' de reden is dat andere mensen lijden. Dat is eigenlijk niet te verteren. Wat er nu gebeurt in Gaza , zogenaamd om Israel veiliger te maken, tart ieder voorstellingsvermogen.
Ik vind dat ook. Maar ik vind dat aan de 'andere kant' heel vaak de kant van Israel, van de Joden, vergeten wordt.
Alsof zij alles aan zichzelf te danken hebben door de 'erfzonde' dat Israel is opgericht.

Er moet zeker een oplossing komen. Voor beide volken.
Dankjewel voor je reactie en het - binnen wat voor jou oké voelt - delen van jouw situatie en blik op e.e.a. Ik ben het met je eens. En misschien zie ik het Joodse leven in NL ook wel als een construct. Omdat er nauwelijks iets van over is en het veelal achter gesloten deuren plaatsvindt. Dat gevoel is althans wel bij mij blijven hangen na het zien van de film Nesjomme, bijvoorbeeld. En juist dat maakt voor mij het fenomeen Israel belangrijk...
Ladyday21 schreef:
29-06-2025 00:20
Ik ben bang dat voor dit soort radicalen geen oplossing genoeg is. En dan bedoel ik letterlijk bang.

Ja die hebben wel een oplossing namelijk Israël moet verdwijnen en wat er met de Israëlische bevolking moet gebeuren is dan aan de Palestijnen zelf. Althans, dat is wat ik letterlijk lees op X en op het account van Harry Pettit.

En ik weet dat de scheidslijn tussen kritiek op Israël en antisemitisme erg dun is, daar is laatst nog over gesproken hier. Maar wat ik lees van deze radicale man is gewoon antisemitisme in mijn ogen. En ik kan gewoonweg niet begrijpen dat Radboud hem nog in dienst houdt. Het lijkt me voor Joodse studenten erg onveilig voelen om van hem les te krijgen. Dat is ook geopperd in het interview, maar dan zegt hij gewoon "ja jammer, daar kan ik niks mee. De Gazanen voelen zich iedere dag veel onveiliger, dat gaat boven het belang van Joodse mensen hier" (of iets in die strekking)

Sorry maar dat vind ik dus echt stuitende opmerkingen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Hoe moet ik de beslissingen zien die heel erg in her begin van de oprichting van de staat Israël lagen? Het belang van een veilig joods thuis lijkt me evident, zowel vanuit Europees schuldgevoel als vanuit joods zionisme dat al bestond voor de gruwelijkheden van de Holocaust.

Maar speelt er vanuit Europees/westers perspectief niet ook mee dat er een gigantisch oriëntalistisch denkbeeld meespeelde van, ach, die simpele bedoeïenen, Arabieren... ze hebben het maar te doen met wat wij beslissen, die onderwerpen zich wel. En dat dát is onderschat?
Want er brak juist een periode aan waarin het niet langer meer geaccepteerd werd dat Europese heersers automatisch de macht hadden.

Gezien wat er in Europa is gebeurd snap ik dat het veilig onderkomen in Israël werd gesitueerd. Elders (en zeker in Europa) zou mogelijk alleen nog maar meer gevoel van onveiligheid hebben gegeven, allemaal bij elkaar... maar het joodse leven in Europa is (vrijwel) voorgoed vernietigd. USA had gekund (voor sommigen een "vrijwillige" keuze, nieuwe start) maar zonder wortels, zonder historie.

Ik weet niet of ik vind dat Palestijnen die sinds 1948 zijn gevlucht recht hebben op terugkeer. Ik vind het zelf logischer dat ze staatsburger moeten worden binnen het land waar ze nu wonen maar dit blijft denk ik de eeuwige discussie tussen mensen die vinden dat Palestina een eigen staat moet worden en degenen die dat niet vinden.

Persoonlijk vind ik het ongeveer hetzelfde als iemand die geen Turk wil worden maar hoopt dat het Ottomaanse rijk in ere wordt hersteld. Of dat je vindt dat jouw gebied tot het Romeinse Rijk behoort en zo ook erkend zou moeten worden.
Palestina bestond onder Brits Mandaat maar het zal niet de bedoeling zijn dat als het land als zodanig wordt erkend het bestuur dan weer Brits is (of Turks, "Ottomaans").
Die Harry Pettit vind ik een griezel zoals hij vooraan loopt in / over de extremere "demonstraties".
Dala schreef:
29-06-2025 10:41

Ik weet niet of ik vind dat Palestijnen die sinds 1948 zijn gevlucht recht hebben op terugkeer. Ik vind het zelf logischer dat ze staatsburger moeten worden binnen het land waar ze nu wonen maar dit blijft denk ik de eeuwige discussie tussen mensen die vinden dat Palestina een eigen staat moet worden en degenen die dat niet vinden.

Persoonlijk vind ik het ongeveer hetzelfde als iemand die geen Turk wil worden maar hoopt dat het Ottomaanse rijk in ere wordt hersteld. Of dat je vindt dat jouw gebied tot het Romeinse Rijk behoort en zo ook erkend zou moeten worden.
Palestina bestond onder Brits Mandaat maar het zal niet de bedoeling zijn dat als het land als zodanig wordt erkend het bestuur dan weer Brits is (of Turks, "Ottomaans").
Ze hebben recht omdat zo is afgesproken, recht op terugkeer en recht op compensatie van alle ingepikte huizen en goederen.
Waarom zou Israël daar eenzijdig niet aangehouden mogen worden?
Ik denk dat de denkbeeldige Ottomaanse Turk dat recht niet heeft , dus je vergelijk gaat niet op.
MrsM schreef:
28-06-2025 22:45

Onderstaande link is een interview met Harry Pettit van 17 april 2025.

https://www.mareonline.nl/nieuws/docent ... n-bestaan/

Nu ben ik eigenlijk eens benieuwd naar jullie kijk op deze gebeurtenissen en deze persoon? Want ik krijg er eigenlijk best nare gevoelens over, aangezien ik ook ben voor een vrij en vreedzaam leven voor Israëli en voor het bestaan van de Israëlische Staat.
Harry Pettit. Radicaal laf persoon
Interview Nieuwsuur, okt 2024:
Nieuwsuur sprak de Europese voorman van de omstreden pro-Palestijnse organisatie Samidoun, die de terreuraanval van 7 oktober verheerlijkt. Hij zou maandag op de
@Radboud_Uni spreken, maar het kabinet ontzegt hem toegang tot Nederland.
Pettit ontwijkt hier de vraag, wat hij vind van de uitspraken van Samidoun over 07.10

https://x.com/Nieuwsuur/status/1849905966373872109
Er is ook nogal een verschil tussen weer in/op je eigen land willen wonen en het staatsburgerschap aannemen van een land waar je heen gevlucht bent. Die zaken staan toch los van elkaar?
frizz wijzigde dit bericht op 29-06-2025 11:46
0.81% gewijzigd
Frizz schreef:
29-06-2025 11:36
Er is ook nogal een verschilt tussen weet in/op je eigen land willen wonen en het staatsburgerschap aannemen van een land waar je heen gevlucht bent. Die zaken staan toch los van elkaar?
Maar dat recht op terugkeer geldt dan drie, vier generaties later nog steeds? Willen, kunnen of mógen de gevluchte Palestijnen nergens anders het staatsburgerschap aannemen? Het lijkt me nogal ijdele hoop en los van of Israël zich in deze aan de internationale afspraken houdt, ik zou er niet meer in geloven. En hoe bewijs je dat na 60 jaar of langer jouw grootouders ooit van dat grondgebied zijn weggevlucht?
Ik begrijp dat inzoomen hier op die griezel van een Pettit niet zo goed eigenlijk. Lijkt me iemand die je zo weinig mogelijk platform wilt geven.
GriebusDus schreef:
29-06-2025 11:42
Ik begrijp dat inzoomen hier op die griezel van een Pettit niet zo goed eigenlijk. Lijkt me iemand die je zo weinig mogelijk platform wilt geven.
Ik ook niet. Daar kun je trouwens heel makkelijk allerlei andere griezels tegenover zetten, die het wel eens zijn met Netanyahu en consorten.

Lijkt me in dit topic weinig zinvol.
Paradise schreef:
29-06-2025 11:44
Ik ook niet. Daar kun je trouwens heel makkelijk allerlei andere griezels tegenover zetten, die het wel eens zijn met Netanyahu en consorten.

Yep. Ik denk niet dat het slim is om je mening over dit conflict te baseren op de uitingen van extremisten van welke kant ook.
Ladyday21 schreef:
29-06-2025 04:47
[...]
Maar het belang van Israel en bepaalde Joodse gebruiken zijn wel doorgegeven. Ik heb het al vaker gezegd, Joods zijn is niet enkel religie. Maar volgens iemand als Merano ben jij, Canis, dus helemaal niet Joods. Slechts een construct voor de Joden in de Diaspora. Zij zal waarschijnlijk niet de enige zijn.
[...]
Wat ik zeg is dat de manier waarop aan het begrip "volk" werd vastgehouden in de diaspora zich slecht laat verenigen met een bestaande staat waarvan de bevolking helemaal niet overal ter wereld op de vlucht hoeft te leven.

Het beloofde land is prima zolang het een ideaal is, maar als het opeens een bestaande staat wordt met een eigen dubieuze politiek, wordt het anders.

Waar ik vooral moeite mee heb is dat de Israëlische staat gebruik maakt van het "joodse volk" concept om mensen die er kennelijk voor kiezen om inwoner van een ander land te zijn, aan zich gebonden te houden.

Via de wet op terugkeer, die overigens niet alleen het criterium "volk" (in de brede zin, want ook familieleden van joden) heeft, maar ook religie want als je je bekeert tot een ander geloof geldt die opeens niet meer voor je.
https://shivat-zion.com/nl/informatiepo ... k-hashvut/
En bv. het Mahal- programma dat Joodse jongeren in het buitenland faciliteert om vrijwillig in dienst te gaan in Israël (50% wordt daarna Israëlisch staatsburger).
https://shivat-zion.com/nl/informatiepo ... in-de-idf/.

Zo houdt Israël invloed op mensen in het buitenland (morele steun, financiële steun en fysieke steun voor een leger dat oorlog voert) en houden joodse mensen altijd een been in Israël, ook al hebben ze er nooit gewoond. Of zijn ze zelf uit Israël vertrokken, want een deel van de joodse gemeenschap in Nederland is immigrant uit Israël
https://nos.nl/artikel/2552308-joodse-g ... uit-israel.

Ik denk dat het in het algemeen voor mensen gezonder is om zich te wortelen op de plek waar ze zijn, en niet steeds in limbo te blijven. Dat zegt natuurlijk niet dat je gebruiken niet meer in ere kunt houden of elkaar ontmoeten. Dat kan in Nederland ook prima. Als je dat als minder ervaart, canis felis, heeft dat misschien ook te maken met de algemene tendens van individualisering en de veranderende demografische samenstelling van de Joodse gemeenschap in Nederland.

Maar het deel van die cultuur dat Israël als toevluchtsoord ziet, is ook wat bijdraagt aan de bestendiging van slachtofferschap en wat hedendaagse Joden in die spagaat houdt.

Ik begrijp best dat het verdomd moeilijk is dat los te laten en te vertrouwen dat je hier kunt floreren zonder specifieke escape route, en misschien kost het nog een aantal generaties, maar het lijkt me uiteindelijk de enige weg voorwaarts.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dala schreef:
29-06-2025 11:41
Maar dat recht op terugkeer geldt dan drie, vier generaties later nog steeds? Willen, kunnen of mógen de gevluchte Palestijnen nergens anders het staatsburgerschap aannemen? Het lijkt me nogal ijdele hoop en los van of Israël zich in deze aan de internationale afspraken houdt, ik zou er niet meer in geloven. En hoe bewijs je dat na 60 jaar of langer jouw grootouders ooit van dat grondgebied zijn weggevlucht?

Waarom zou dat recht op terugkeer niet meer gelden?
Frizz schreef:
29-06-2025 11:47
Waarom zou dat recht op terugkeer niet meer gelden?
Hoe bewijs je het?
Dala schreef:
29-06-2025 11:48
Hoe bewijs je het?
Daar gaat het toch helemaal niet om in dit conflict? Ik snap jouw vragen soms echt niet, ze lijken het product van heel particuliere gedachtenspinsels.
Dala schreef:
29-06-2025 11:48
Hoe bewijs je het?

Waarom vraag je dat? Je kent toch ook de verhalen van mensen die gewoon eigendomspapieren en sleutels hebben?
Of van de Palestijnen die vandaag de dag uit hun huis worden verdreven zodat er een settler (ben even het Nederlandse woord kwijt) kan intrekken?
Frizz schreef:
29-06-2025 11:55
Waarom vraag je dat? Je kent toch ook de verhalen van mensen die gewoon eigendomspapieren en sleutels hebben?
Of van de Palestijnen die vandaag de dag uit hun huis worden verdreven zodat er een settler (ben even het Nederlandse woord kwijt) kan intrekken?
Niet vandaag de dag uiteraard. Van nakomelingen drie generaties later van mensen die 60 jaar geleden al naar Jordanië of Libanon zijn gegaan. Daar heeft níemand van staatsburger mogen of kunnen worden?
Paradise schreef:
29-06-2025 11:44

Natuurlijk kan dat. Echter ging het mij ook om wat in Glastonbury is voorgevallen met die artiesten en hun uitingen. En deze artiesten hebben een heel groot bereik, evenals Pettit dat heeft.

En aangezien hun standpunten erg extreem zijn in deze oorlog is het wel degelijk zinvol. Want met deze uitingen werken ze in feite direct mee aan het toenemende antisemitisme in Nederland, en het gevoel van onveiligheid van de Joodse gemeenschap.

Lijkt me dat dit juist WEL te maken heeft met deze hele oorlog. Want de echte slachtoffers vallen weliswaar in Gaza en Westbank e.o., maar de effecten van deze oorlog zijn voelbaar in bijna het gehele Westen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
29-06-2025 12:01
Niet vandaag de dag uiteraard. Van nakomelingen drie generaties later van mensen die 60 jaar geleden al naar Jordanië of Libanon zijn gegaan. Daar heeft níemand van staatsburger mogen of kunnen worden?
Klopt. Dat was gisteren toch ook al de conclusie?
Dala schreef:
29-06-2025 12:01
Frizz schreef:
29-06-2025 12:10
Dat vind ik in dat geval dan dus ook zeer kwalijk van de (buur)landen waar de vluchtelingen naartoe zijn gegaan. Ik vind echter niet dat een land dan verplicht is iedereen op te moeten nemen die beweert dat zijn overgrootouders daar vandaan zijn verdreven.

Of eigenlijk, eigenlijk vind ik van wel dat dit idealiter zou moeten maar het gaat inmiddels wel om miljoenen mensen meer.

Welke kant op, er is geen één oplossing die ideaal is.
MrsM schreef:
29-06-2025 12:09
Natuurlijk kan dat. Echter ging het mij ook om wat in Glastonbury is voorgevallen met die artiesten en hun uitingen. En deze artiesten hebben een heel groot bereik, evenals Pettit dat heeft.

En aangezien hun standpunten erg extreem zijn in deze oorlog is het wel degelijk zinvol. Want met deze uitingen werken ze in feite direct mee aan het toenemende antisemitisme in Nederland, en het gevoel van onveiligheid van de Joodse gemeenschap.

Lijkt me dat dit juist WEL te maken heeft met deze hele oorlog. Want de echte slachtoffers vallen weliswaar in Gaza en Westbank e.o., maar de effecten van deze oorlog zijn voelbaar in bijna het gehele Westen.

Dat geldt de andere kant op toch ook?
Ik zie zoveel nare filmpjes over wat kolonisten uitspoken en over hoe ‘Arabs’ worden behandeld. Over wat parlementsleden in Israël zeggen.
Als we dan hier allemaal moeten delen draagt dat alleen maar bij aan verdere verdeeldheid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven