Wat heb je liever: Koel in de zomer of warm in de winter?

29-06-2025 13:08 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest hier aan denken aan de hand van een ander topic:

In Nederland is de doorzonwoning erg populair met veel grote raampartijen zodat er lekker veel zonlicht binnen komt. Ideaal in de lente, herfst en winter natuurlijk want dan voelt je huis wat minder koud aan en wordt het wat warmer binnen. Maar in de zomer is het weer een nadeel want dan wil je al die warmte juist buiten houden.

Ik vroeg me af wat hebben mensen dan liever, grote raampartijen zodat het natuurlijke zonlicht het huis wat kan opwarmen in de winter of juist wat kleinere ramen, schaduw zodat je er in de zomer wat koeler bij zit zonder airco?

En natuurlijk is beide meest ideaal maar wat als je geen airco kan plaatsen en een mobiele airco te duur is qua energierekening?

Wat heb je liever?

Totaal aantal stemmen: 144

Er warmpjes bij zitten in de winter/grote ramen (61%)
Er koel bij zitten in de zomer/kleinere ramen (39%)
Kleine ramen vind ik heel somber.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als ik zou moeten kiezen heb ik het liefst het hele jaar zon en 25 graden. Fijn als je het dan een beetje koel kunt houden in huis. Hier is het in de winter 19 graden, als je dat met alleen zon kunt halen is dat natuurlijk optimaal. Is niet het geval, mijn huis is nogal tochtig dus het warmt langzaam op en koelt snel af.
Graze schreef:
29-06-2025 13:08

En natuurlijk is beide meest ideaal maar wat als je geen airco kan plaatsen en een mobiele airco te duur is qua energierekening?
Goeie zonwering.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Koel in de zomer! Ik heb een hekel aan de warmte.
Pluviofiel
Grote ramen en zonwering.
Lekker warm, ik houd er absoluut niet van het koud te hebben.
Ik wil grote ramen en het hele jaar koud, maar ja ;-D

Grafhekel aan warmte.

Ik heb het redelijk ideaal trouwens. Heel bewust gekozen voor een woning met grote ramen op het oosten. In de ochtend veel licht, maar dan is de zon nog niet zo sterk, dus het warmt niet meteen helemaal op.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 29-06-2025 13:30
69.64% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Koel in de zomer. :lol:
Ik vind wat kouder sowieso wel lekker, maar ook daar zitten wel grenzen aan natuurlijk. Alleen zit in elk huis wel een verwarming en in de hitte zoals ik nu zit, vind ik het verschrikkelijk. Dus voor mij liever koel in de zomer.

Maar ik denk dat bij beide de extremen niet wenselijk zijn. Ik heb zelf alleen ervaring met niet tegen te houden hitte in huis, dus die zou ik het liefst willen vermijden. En dan heb ik niet over een graad of 23 in huis op dagen als vandaag.

Daarnaast heb ik geen hele grote behoefte aan veel daglicht, dus kleine ramen zijn prima voor mij
Beide :mrgreen: ;-D
Voor iedereen een groene tuin
Ik vind veel glas heel mooi, zo'n appartement met ramen van de vloer tot het plafond bijvoorbeeld. Maar ik heb toch een huis gekozen met kleinere ramen zodat het minder warm wordt in de zomer, maar ook beter isoleert in de winter. Dan maar wat minder licht. Het licht kan je altijd nog opzoeken.
Oh dat is een lastige! Ik kan absoluut niet tegen temperaturen hoger dan 24 graden, maar ik heb wel echt daglicht nodig, vooral in de winter. Dus ik denk dan toch liever grotere ramen en in de zomer alle ramen open zetten en ventilatoren aan met bevroren flessen ervoorm
Koel in de zomer dan. De winter duren de dagen maar kort dus schijnt die smerige zon niet zo lang.
Zonnewarmte in de koudere seizoenen en in de zomer met screens de zon buiten houden.
Geen motto
Ik zou kiezen voor kleinere ramen. Wij hebben nu een grote glaspui op het zuidwesten. Wij stoken van ergens in december tot ergens in februari. We moeten veel meer moeite doen om af te koelen dan op te warmen.
Niet mijn regering
Absoluut een koel huis in de zomer. In de winter red ik me wel met trui en dekentje.
Maar in de zomer komt er altijd een moment dat ik me, ook zonder goed fatsoen, niet vérder uit kan kleden.

Mijn huis is gelukkig koel. Helaas wel donker. Gelukkig ben ik zelf het zonnetje in huis en mijnman en kinderen het licht in mijn leven enz.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Dan kies ik voor wat koeler. Ik vind het echt niet fijn als het in zomer veel te warm is in huis.
Ik zou het in de zomer wel graag koeler willen hebben, maar kleine ramen wil ik dan weer niet; dan is het de hele winter somber binnen. Dat vind ik erger dan warmte.
Ik haat kou in de winter 🥶 en ik haat een te warm huis in de zomer 🥵.
Het liefst heb ik de temperatuur in mijn woonkamer het hele jaar door rond de 18 à 19 graden. Slaapkamer het liefst nog een stuk koeler.

Maar ik ga toch voor een huis dat warm is in de winter. Vanwege de energierekening.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
De zomers worden steeds heter, daar zou ik rekening mee houden als je nu keuzes moet maken.

Ik ga voor warme winter en koelere zomer.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Grote ramen en dan zonwering.
Ik heb vandaag echt een heerlijke dag, ik ben echt in het verkeerde klimaat geboren.

Natuurlijk, klimaatverandering is niet best, maar wat voel ik me goed. Ook lekker 10km hardgelopen vandaag. Ben echt gemaakt voor de warmte.
Godzijdank woon ik tegenwoordig in een woning met kleine (smalle, wel hoge) ramen en megadikke muren. Ik merk, nu de temperaturen door het plafond gaan, dat het gewoon minimaal zeven a acht graden scheelt qua binnentemperatuur.

In mijn oude huis werd het 's zomers met gemak 32 graden binnen. Dat zijn gewoon gevaarlijke temperaturen, omdat je lichaam niet meer af kan koelen.

En mijn woning is allesbehalve somber hoor. Lichte kleuren maken het al een stuk vrolijker. Van mij hoeft het sowieso niet, die enorm hoge en brede raampartijen.
To the end of my days; I will follow.
Ik hou van warmte in de zomer.
En ik haat koude en winter.

Eén van mijn betbetbetovergrootouders was waarschijnlijk een Spanjaard, gok ik.
Ik eet ook op Spaans uur.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven