Puber 15 jaar en financien

23-07-2025 22:29 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even benieuwd. Puber (meisje) heeft een nieuwe telefoon nodig en nogal wat eisen 😂. Zakgeld gaat op aan make-up. Ze koopt op zich wel goede merken maar aan de prijs. Ze heeft nu een bijbaantje en gaat dus wat inkomen genereren. Nu is een telefoon niet goedkoop . Even benieuwd hoe andere forumouders dit doen? Betaal je mee? Of koop je de telefoon?
Zoon’s telefoon waarom prima. Maar hij wilde perse een nieuwe IPhone. Daar heeft hij voor gewerkt.
Lila-Linda schreef:
24-07-2025 08:17
Hoogtijd voor een nieuwe dus

Apparatuur (telefoon/laptop) is wat mij betreft vergelijkbaar met een bed, dat koop je niet van je zakgeld.

Eens, hier kopen we (nog steeds) al deze dingen + verzorgingsproducten voor onze kids.
Wij hebben wel jongens, maar de basis moet er gewon zijn.
Lila-Linda schreef:

Apparatuur (telefoon/laptop) is wat mij betreft vergelijkbaar met een bed, dat koop je niet van je zakgeld.
Eens, dat bed kunnen ze hier dan ook meteen krijgen. Maar als kind dan ipv een gewoon bed een tweepersoons wil (hier thuis allemaal 1 persoons), met elektrische spiraalbodems van Auping en luxere matrassen erbij, dan verwacht ik wel een eigen bijdrage.

(Het is hier thuis zeker niet zo dat alles basic moet, maar wil ze wel leren dat als ze wensen hebben die luxer zijn dan onze levensstandaard (die op veel vlakken al royaler is dan bij anderen), dat geld kost en er dus keuzes gemaakt moeten worden).
Toen mijn 15e jarige een Iphone wilde hebben en eentje had gevonden, gefurbished en gelukkig een ouder model heb ik 150 euro gedoneerd. Haar oude telefoon was een Xiaomi en ook nog 2e hands ( van mij) en had ze nog 2 jaar mee gedaan.

Omdat ze voor school in ieder geval een smartfoon nodig had heb ik het bedrag was ik anders zou uitgeven aan haar gedoneerd, de rest nog 500 euro heeft ze zelf gespaard en deze telefoon is nu ook al 3 jaar ouder en de volgende betaald ze helemaal zelf.
Mijn dochter van 16 wou een IPhone 15. Ik heb de helft van de prijs van een Iphone 14 betaald en de rest moest ze zelf doen. Ze is er zuinig mee. En ze werkt ook al sinds haar 13e, dus ik gunde het haar wel.
-Matilda- schreef:
24-07-2025 09:05
Eens, dat bed kunnen ze hier dan ook meteen krijgen. Maar als kind dan ipv een gewoon bed een tweepersoons wil (hier thuis allemaal 1 persoons), met elektrische spiraalbodems van Auping en luxere matrassen erbij, dan verwacht ik wel een eigen bijdrage.

(Het is hier thuis zeker niet zo dat alles basic moet, maar wil ze wel leren dat als ze wensen hebben die luxer zijn dan onze levensstandaard (die op veel vlakken al royaler is dan bij anderen), dat geld kost en er dus keuzes gemaakt moeten worden).
tja, die van ons kregen een groter bed, toen ze er om vroegen
Lekker breed, gezellig met logees.
Lila-Linda schreef:

Tot welke hoogte? Een iPhone 16 256GB voor 1.200 euro?
Ik zou een bedrag van ongeveer 500 euro geven, de rest mogen ze zelf bijleggen.
En vanaf welke leeftijd? Een kind van 13 mag van mij echt geen megaduur toestel. Ze trekken je voor minder van je fiets. En ik vind het ook echt niet nodig dat een puber zo'n duur ding heeft.
Pelle schreef:
24-07-2025 10:28
Tot welke hoogte? Een iPhone 16 256GB voor 1.200 euro?
Ik zou een bedrag van ongeveer 500 euro geven, de rest mogen ze zelf bijleggen.
En vanaf welke leeftijd? Een kind van 13 mag van mij echt geen megaduur toestel. Ze trekken je voor minder van je fiets. En ik vind het ook echt niet nodig dat een puber zo'n duur ding heeft.
Vind dat al een echt groot bedrag maar verder wel eens.
Dingen die gewoon nodig zijn betekend niet per se altijd maar duurste en nieuwste.
Een goede fiets hoeft ook niet de nieuwste Flyer te zijn maar een 2ehands Batavia is ook ws een hele goede fiets.
Lila-Linda schreef:
24-07-2025 09:39
tja, die van ons kregen een groter bed, toen ze er om vroegen
Lekker breed, gezellig met logees.
Het gaat niet alleen om de grootte.
Maar Matilda bedoelt en tweepersoons, en een Auping en elektrisch en nog allerlei toeters en bellen.
MissNuada schreef:
24-07-2025 10:30
Dingen die gewoon nodig zijn betekend niet per se altijd maar duurste en nieuwste.
Een goede fiets hoeft ook niet de nieuwste Flyer te zijn maar een 2ehands Batavia is ook ws een hele goede fiets.
Eigenlijk helemaal mee eens. Ik gunde mn kinderen alles maar wel tot het redelijke. En gaf een redelijke bijdrage maar zei altijd wel "hier doe je het nu maar mee en later als je je eigen salaris hebt en €1200 wil gaan uitgeven aan een telefoon, be my guest"
MissNuada schreef:
24-07-2025 10:30
Klopt hoor, 500 euro is al behoorlijk. Maar hebben wij gedaan als verjaardagscadeau en wetende dat hij daarna nog naar haar broertje ging.
Tot 15 jaar kregen ze altijd onze oude mobieltjes.
Pelle schreef:
24-07-2025 10:31
Het gaat niet alleen om de grootte.
Maar Matilda bedoelt en tweepersoons, en een Auping en elektrisch en nog allerlei toeters en bellen.
er staat nergens, welke eisen kind-van-To stelt he?
alleen dat ze een nieuwe telefoon wil, en eisen heeft. Maar tja, wie niet
Als de telefoon echt aan vervanging toe is, zou ik via Marktplaats een ‘nieuwe’ telefoon (iPhone) kopen die weer een aantal jaren mee kan. Als dat model niet goed genoeg is voor kind, dan mag ze zelf het verschil bij leggen. Hier is het tot nu toe altijd nog prima geweest dat ze onze oude iPhones kregen of eentje van MP.
alouette schreef:
24-07-2025 11:10
Als de telefoon echt aan vervanging toe is, zou ik via Marktplaats een ‘nieuwe’ telefoon (iPhone) kopen die weer een aantal jaren mee kan. Als dat model niet goed genoeg is voor kind, dan mag ze zelf het verschil bij leggen. Hier is het tot nu toe altijd nog prima geweest dat ze onze oude iPhones kregen of eentje van MP.
Jouw kinderen zijn wat jonger toch? Meisjes van 15 is wel echt een lastige leeftijd, met dit soort zaken
Dan spelen er zulke andere belangen en krachtenvelden
Ik betaal het telefoonabonnement voor beide kinderen (17 & 18) en daar zit een iPhone bij, met elke zoveel jaar een upgrade (waar je voor bijbetaalt). Die upgrade doen we dan voor een verjaardag of kerst.
Felidaez schreef:
24-07-2025 08:55
Eens, hier kopen we (nog steeds) al deze dingen + verzorgingsproducten voor onze kids.
Wij hebben wel jongens, maar de basis moet er gewon zijn.
Dat is een belangrijke nuancering, wat betreft die verzorgingsproducten :-D
Mighty_Macaw schreef:
24-07-2025 11:26
Ik betaal het telefoonabonnement voor beide kinderen (17 & 18) en daar zit een iPhone bij, met elke zoveel jaar een upgrade (waar je voor bijbetaalt). Die upgrade doen we dan voor een verjaardag of kerst.
zo doen wij het inderdaad ook
Mighty_Macaw schreef:
Die Iphone 'koop' je gewoon erbij.
Zelfde geldt voor de upgrades. Je spreid alleen de aankoop door hele hoge maandelijkse kosten te betalen.
De telefoon zelf in deze constructies word ook gezien als een lening en gemeld bij BKR.
Lila-Linda schreef:
24-07-2025 11:19
Jouw kinderen zijn wat jonger toch? Meisjes van 15 is wel echt een lastige leeftijd, met dit soort zaken
Dan spelen er zulke andere belangen en krachtenvelden
Ja dat is inderdaad waar.
MissNuada schreef:
24-07-2025 11:35
Die Iphone 'koop' je gewoon erbij.
Zelfde geldt voor de upgrades. Je spreid alleen de aankoop door hele hoge maandelijkse kosten te betalen.
De telefoon zelf in deze constructies word ook gezien als een lening en gemeld bij BKR.
je kunt een aanbetaling doen, als je daarmee onder de 250 euro blijft, geen BKR-registratie
Mighty_Macaw schreef:
Ik koop de toestellen altijd los. Anders is het een lening en wordt het geregistreerd bij BKR.
Wij doen altijd langer dan 2 jaar met een toestel en dan is kopen veel voordeliger en dus ook flexibeler, je bepaalt zelf het moment van inwisselen/upgraden. Plus je bent bewuster van de waarde van het toestel.
Lila-Linda schreef:
24-07-2025 11:41
je kunt een aanbetaling doen, als je daarmee onder de 250 euro blijft, geen BKR-registratie
Dan kun je toch net zo goed het toestel in 1 keer betalen?
Pelle schreef:
24-07-2025 11:49
Dan kun je toch net zo goed het toestel in 1 keer betalen?
ja dat mag, wat jij wil
Lila-Linda schreef:
24-07-2025 11:52
ja dat mag, wat jij wil
Dank je. Ik snap gewoon het nut van een lening onder de 250 euro niet zo.
Mijn 14 jarige heeft al bijna 2 jaar een baantje. Ze heeft pas vanaf brugklas een telefoon gekregen dus die kan hopelijk nog wel een tijdje mee. Ik weet nog niet wat ik doe als de telefoon kapot gaat. Is dat echt vanwege ouderdom dan betalen wij misschien een bepaald bedrag en mag ze de rest zelf bijleggen, zeker als ze een heel dure wil. Wil ze een nieuwe telefoon terwijl haar oude nog prima functioneert dan mag ze het geheel zelf betalen.

Man en ik hebben totaal niks met telefoons. IPhone van 1000 euro? Hoezo zou je dat kopen. Ik heb onlangs een nieuwe telefoon gekocht, Samsung galaxy nog wat. 150-200 euro ofzo?
Hij functioneert prima, ik kan appen, internetten, social media, en de foto's zijn prima. Prima toestel. Ik vind 500 euro voor een telefoon al veel te veel. Dat krijgt dochter zeker niet als ze een nieuwe nodig heeft. Wil ze dat wel, dan mag ze het zelf betalen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven