Puber 15 jaar en financien
woensdag 23 juli 2025 om 22:29
Even benieuwd. Puber (meisje) heeft een nieuwe telefoon nodig en nogal wat eisen
. Zakgeld gaat op aan make-up. Ze koopt op zich wel goede merken maar aan de prijs. Ze heeft nu een bijbaantje en gaat dus wat inkomen genereren. Nu is een telefoon niet goedkoop . Even benieuwd hoe andere forumouders dit doen? Betaal je mee? Of koop je de telefoon?
donderdag 24 juli 2025 om 08:55
Lila-Linda schreef: ↑24-07-2025 08:17Hoogtijd voor een nieuwe dus
Apparatuur (telefoon/laptop) is wat mij betreft vergelijkbaar met een bed, dat koop je niet van je zakgeld.
Eens, hier kopen we (nog steeds) al deze dingen + verzorgingsproducten voor onze kids.
Wij hebben wel jongens, maar de basis moet er gewon zijn.
donderdag 24 juli 2025 om 09:05
Eens, dat bed kunnen ze hier dan ook meteen krijgen. Maar als kind dan ipv een gewoon bed een tweepersoons wil (hier thuis allemaal 1 persoons), met elektrische spiraalbodems van Auping en luxere matrassen erbij, dan verwacht ik wel een eigen bijdrage.Lila-Linda schreef: ↑24-07-2025 08:17Hoogtijd voor een nieuwe dus
Apparatuur (telefoon/laptop) is wat mij betreft vergelijkbaar met een bed, dat koop je niet van je zakgeld.
(Het is hier thuis zeker niet zo dat alles basic moet, maar wil ze wel leren dat als ze wensen hebben die luxer zijn dan onze levensstandaard (die op veel vlakken al royaler is dan bij anderen), dat geld kost en er dus keuzes gemaakt moeten worden).
donderdag 24 juli 2025 om 09:33
Toen mijn 15e jarige een Iphone wilde hebben en eentje had gevonden, gefurbished en gelukkig een ouder model heb ik 150 euro gedoneerd. Haar oude telefoon was een Xiaomi en ook nog 2e hands ( van mij) en had ze nog 2 jaar mee gedaan.
Omdat ze voor school in ieder geval een smartfoon nodig had heb ik het bedrag was ik anders zou uitgeven aan haar gedoneerd, de rest nog 500 euro heeft ze zelf gespaard en deze telefoon is nu ook al 3 jaar ouder en de volgende betaald ze helemaal zelf.
Omdat ze voor school in ieder geval een smartfoon nodig had heb ik het bedrag was ik anders zou uitgeven aan haar gedoneerd, de rest nog 500 euro heeft ze zelf gespaard en deze telefoon is nu ook al 3 jaar ouder en de volgende betaald ze helemaal zelf.
donderdag 24 juli 2025 om 09:39
tja, die van ons kregen een groter bed, toen ze er om vroegen-Matilda- schreef: ↑24-07-2025 09:05Eens, dat bed kunnen ze hier dan ook meteen krijgen. Maar als kind dan ipv een gewoon bed een tweepersoons wil (hier thuis allemaal 1 persoons), met elektrische spiraalbodems van Auping en luxere matrassen erbij, dan verwacht ik wel een eigen bijdrage.
(Het is hier thuis zeker niet zo dat alles basic moet, maar wil ze wel leren dat als ze wensen hebben die luxer zijn dan onze levensstandaard (die op veel vlakken al royaler is dan bij anderen), dat geld kost en er dus keuzes gemaakt moeten worden).
Lekker breed, gezellig met logees.
donderdag 24 juli 2025 om 10:28
Tot welke hoogte? Een iPhone 16 256GB voor 1.200 euro?Lila-Linda schreef: ↑24-07-2025 08:17Hoogtijd voor een nieuwe dus
Ik zou een bedrag van ongeveer 500 euro geven, de rest mogen ze zelf bijleggen.
En vanaf welke leeftijd? Een kind van 13 mag van mij echt geen megaduur toestel. Ze trekken je voor minder van je fiets. En ik vind het ook echt niet nodig dat een puber zo'n duur ding heeft.
donderdag 24 juli 2025 om 10:30
Vind dat al een echt groot bedrag maar verder wel eens.Pelle schreef: ↑24-07-2025 10:28Tot welke hoogte? Een iPhone 16 256GB voor 1.200 euro?
Ik zou een bedrag van ongeveer 500 euro geven, de rest mogen ze zelf bijleggen.
En vanaf welke leeftijd? Een kind van 13 mag van mij echt geen megaduur toestel. Ze trekken je voor minder van je fiets. En ik vind het ook echt niet nodig dat een puber zo'n duur ding heeft.
Dingen die gewoon nodig zijn betekend niet per se altijd maar duurste en nieuwste.
Een goede fiets hoeft ook niet de nieuwste Flyer te zijn maar een 2ehands Batavia is ook ws een hele goede fiets.
donderdag 24 juli 2025 om 10:31
Het gaat niet alleen om de grootte.Lila-Linda schreef: ↑24-07-2025 09:39tja, die van ons kregen een groter bed, toen ze er om vroegen
Lekker breed, gezellig met logees.
Maar Matilda bedoelt en tweepersoons, en een Auping en elektrisch en nog allerlei toeters en bellen.
donderdag 24 juli 2025 om 10:35
Eigenlijk helemaal mee eens. Ik gunde mn kinderen alles maar wel tot het redelijke. En gaf een redelijke bijdrage maar zei altijd wel "hier doe je het nu maar mee en later als je je eigen salaris hebt en €1200 wil gaan uitgeven aan een telefoon, be my guest"
donderdag 24 juli 2025 om 10:35
Klopt hoor, 500 euro is al behoorlijk. Maar hebben wij gedaan als verjaardagscadeau en wetende dat hij daarna nog naar haar broertje ging.
Tot 15 jaar kregen ze altijd onze oude mobieltjes.
donderdag 24 juli 2025 om 10:47
donderdag 24 juli 2025 om 11:10
Als de telefoon echt aan vervanging toe is, zou ik via Marktplaats een ‘nieuwe’ telefoon (iPhone) kopen die weer een aantal jaren mee kan. Als dat model niet goed genoeg is voor kind, dan mag ze zelf het verschil bij leggen. Hier is het tot nu toe altijd nog prima geweest dat ze onze oude iPhones kregen of eentje van MP.
donderdag 24 juli 2025 om 11:19
Jouw kinderen zijn wat jonger toch? Meisjes van 15 is wel echt een lastige leeftijd, met dit soort zakenalouette schreef: ↑24-07-2025 11:10Als de telefoon echt aan vervanging toe is, zou ik via Marktplaats een ‘nieuwe’ telefoon (iPhone) kopen die weer een aantal jaren mee kan. Als dat model niet goed genoeg is voor kind, dan mag ze zelf het verschil bij leggen. Hier is het tot nu toe altijd nog prima geweest dat ze onze oude iPhones kregen of eentje van MP.
Dan spelen er zulke andere belangen en krachtenvelden
donderdag 24 juli 2025 om 11:32
donderdag 24 juli 2025 om 11:32
zo doen wij het inderdaad ookMighty_Macaw schreef: ↑24-07-2025 11:26Ik betaal het telefoonabonnement voor beide kinderen (17 & 18) en daar zit een iPhone bij, met elke zoveel jaar een upgrade (waar je voor bijbetaalt). Die upgrade doen we dan voor een verjaardag of kerst.
donderdag 24 juli 2025 om 11:35
Die Iphone 'koop' je gewoon erbij.Mighty_Macaw schreef: ↑24-07-2025 11:26Ik betaal het telefoonabonnement voor beide kinderen (17 & 18) en daar zit een iPhone bij, met elke zoveel jaar een upgrade (waar je voor bijbetaalt). Die upgrade doen we dan voor een verjaardag of kerst.
Zelfde geldt voor de upgrades. Je spreid alleen de aankoop door hele hoge maandelijkse kosten te betalen.
De telefoon zelf in deze constructies word ook gezien als een lening en gemeld bij BKR.
donderdag 24 juli 2025 om 11:39
Ja dat is inderdaad waar.Lila-Linda schreef: ↑24-07-2025 11:19Jouw kinderen zijn wat jonger toch? Meisjes van 15 is wel echt een lastige leeftijd, met dit soort zaken
Dan spelen er zulke andere belangen en krachtenvelden
donderdag 24 juli 2025 om 11:41
je kunt een aanbetaling doen, als je daarmee onder de 250 euro blijft, geen BKR-registratie
donderdag 24 juli 2025 om 11:47
Ik koop de toestellen altijd los. Anders is het een lening en wordt het geregistreerd bij BKR.Mighty_Macaw schreef: ↑24-07-2025 11:26Ik betaal het telefoonabonnement voor beide kinderen (17 & 18) en daar zit een iPhone bij, met elke zoveel jaar een upgrade (waar je voor bijbetaalt). Die upgrade doen we dan voor een verjaardag of kerst.
Wij doen altijd langer dan 2 jaar met een toestel en dan is kopen veel voordeliger en dus ook flexibeler, je bepaalt zelf het moment van inwisselen/upgraden. Plus je bent bewuster van de waarde van het toestel.
donderdag 24 juli 2025 om 11:49
Dan kun je toch net zo goed het toestel in 1 keer betalen?Lila-Linda schreef: ↑24-07-2025 11:41je kunt een aanbetaling doen, als je daarmee onder de 250 euro blijft, geen BKR-registratie
donderdag 24 juli 2025 om 11:59
Dank je. Ik snap gewoon het nut van een lening onder de 250 euro niet zo.
donderdag 24 juli 2025 om 13:02
Mijn 14 jarige heeft al bijna 2 jaar een baantje. Ze heeft pas vanaf brugklas een telefoon gekregen dus die kan hopelijk nog wel een tijdje mee. Ik weet nog niet wat ik doe als de telefoon kapot gaat. Is dat echt vanwege ouderdom dan betalen wij misschien een bepaald bedrag en mag ze de rest zelf bijleggen, zeker als ze een heel dure wil. Wil ze een nieuwe telefoon terwijl haar oude nog prima functioneert dan mag ze het geheel zelf betalen.
Man en ik hebben totaal niks met telefoons. IPhone van 1000 euro? Hoezo zou je dat kopen. Ik heb onlangs een nieuwe telefoon gekocht, Samsung galaxy nog wat. 150-200 euro ofzo?
Hij functioneert prima, ik kan appen, internetten, social media, en de foto's zijn prima. Prima toestel. Ik vind 500 euro voor een telefoon al veel te veel. Dat krijgt dochter zeker niet als ze een nieuwe nodig heeft. Wil ze dat wel, dan mag ze het zelf betalen.
Man en ik hebben totaal niks met telefoons. IPhone van 1000 euro? Hoezo zou je dat kopen. Ik heb onlangs een nieuwe telefoon gekocht, Samsung galaxy nog wat. 150-200 euro ofzo?
Hij functioneert prima, ik kan appen, internetten, social media, en de foto's zijn prima. Prima toestel. Ik vind 500 euro voor een telefoon al veel te veel. Dat krijgt dochter zeker niet als ze een nieuwe nodig heeft. Wil ze dat wel, dan mag ze het zelf betalen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in