Zindelijkheid stagneert
maandag 4 augustus 2025 om 22:07
Ben benieuwd of iemand dit herkent en nog een gouden tip heeft? Het zal vast uiteindelijk allemaal wel goed komen maar ik vraag me af of we het toch anders moeten aanpakken.
We zijn een half jaar geleden begonnen met aandacht besteden aan zindelijkheid met ons zoontje (nu ruim drie jaar oud). Daarvoor hebben we ook al wel pogingen gewaagd en dat bracht ons toen nergens, maar nu liet hij duidelijk signalen zien dat hij interesse had in de WC en het potje dus hebben we van het moment gebruik gemaakt.
Aanvankelijk ging dat heel rap; binnen een paar dagen was hij overdag volledig droog en ook gaf hij goed aan als hij naar de WC moest. Heel kort daarna was hij ook ‘s nachts zindelijk. Maar na die paar goede weken gaat het nu overdag een heel stuk minder met plassen. Op een gemiddelde dag moet ik hem zo’n 3x verschonen ivm een natte broek. Poepen gaat wel goed. Gek genoeg gaat het ‘s nachts ook fantastisch, en ook als hij wakker wordt gaat hij al zelf even op het potje. Ook op het KDV en op de peuterspeelzaal of als we een dagje op stap zijn blijft hij meestal droog.
Hij lijkt dus met name thuis in zijn broek te plassen. We zetten hem zeker iedere 2 uur even op de WC, want uit zichzelf zegt hij vrijwel nooit dat hij moet plassen. Maar ook dan blijkt hij vaak al een natte onderbroek te hebben. Ook meldt hij het ons niet als hij een natte broek heeft.
Ik vind het moeilijk te zeggen waarom dat zo is. We zijn uiteraard nooit boos op hem geworden, maar ik vertel hem wel regelmatig dat in de broek plassen niet hoort en dat hij dat op de WC moet doen (hij roept zelf regelmatig nadat hij in zijn broek geplast heeft op vrolijke toon ‘is niet erg hoor mama!’ en hoewel het natuurlijk ook geen ramp is wil ik hem wel duidelijk maken dat het niet zo hoort, vandaar). De theorie van het consultatiebureau is dat hij zich thuis zo veilig en vertrouwd voelt, dat hij het daarom laat lopen. Ze hadden ook geen aanvullende adviezen, behalve zo door blijven gaan en het zou vanzelf wel goedkomen. Maar ik zie na die korte goede periode in het begin, nu een half jaar geleden dus, geen enkele verbetering hierin, en we vinden het toch wel lang duren zo
Wat we al geprobeerd hebben:
- Alleen in onderbroek laten rondlopen
- Potje in de woonkamer op een zichtbare plek om hem te helpen herinneren
- Volledig loslaten en wachten tot hij zelf meldt dat hij moet plassen; na 5 dagen iedere dag een volle wasmand geen enkel effect
- Belonen met een sticker als zijn broekje schoonbleef
Allemaal geen effect dus. Iemand nog briljante ideeën, of is dit toch een kwestie van tijd en loslaten?
We zijn een half jaar geleden begonnen met aandacht besteden aan zindelijkheid met ons zoontje (nu ruim drie jaar oud). Daarvoor hebben we ook al wel pogingen gewaagd en dat bracht ons toen nergens, maar nu liet hij duidelijk signalen zien dat hij interesse had in de WC en het potje dus hebben we van het moment gebruik gemaakt.
Aanvankelijk ging dat heel rap; binnen een paar dagen was hij overdag volledig droog en ook gaf hij goed aan als hij naar de WC moest. Heel kort daarna was hij ook ‘s nachts zindelijk. Maar na die paar goede weken gaat het nu overdag een heel stuk minder met plassen. Op een gemiddelde dag moet ik hem zo’n 3x verschonen ivm een natte broek. Poepen gaat wel goed. Gek genoeg gaat het ‘s nachts ook fantastisch, en ook als hij wakker wordt gaat hij al zelf even op het potje. Ook op het KDV en op de peuterspeelzaal of als we een dagje op stap zijn blijft hij meestal droog.
Hij lijkt dus met name thuis in zijn broek te plassen. We zetten hem zeker iedere 2 uur even op de WC, want uit zichzelf zegt hij vrijwel nooit dat hij moet plassen. Maar ook dan blijkt hij vaak al een natte onderbroek te hebben. Ook meldt hij het ons niet als hij een natte broek heeft.
Ik vind het moeilijk te zeggen waarom dat zo is. We zijn uiteraard nooit boos op hem geworden, maar ik vertel hem wel regelmatig dat in de broek plassen niet hoort en dat hij dat op de WC moet doen (hij roept zelf regelmatig nadat hij in zijn broek geplast heeft op vrolijke toon ‘is niet erg hoor mama!’ en hoewel het natuurlijk ook geen ramp is wil ik hem wel duidelijk maken dat het niet zo hoort, vandaar). De theorie van het consultatiebureau is dat hij zich thuis zo veilig en vertrouwd voelt, dat hij het daarom laat lopen. Ze hadden ook geen aanvullende adviezen, behalve zo door blijven gaan en het zou vanzelf wel goedkomen. Maar ik zie na die korte goede periode in het begin, nu een half jaar geleden dus, geen enkele verbetering hierin, en we vinden het toch wel lang duren zo

Wat we al geprobeerd hebben:
- Alleen in onderbroek laten rondlopen
- Potje in de woonkamer op een zichtbare plek om hem te helpen herinneren
- Volledig loslaten en wachten tot hij zelf meldt dat hij moet plassen; na 5 dagen iedere dag een volle wasmand geen enkel effect
- Belonen met een sticker als zijn broekje schoonbleef
Allemaal geen effect dus. Iemand nog briljante ideeën, of is dit toch een kwestie van tijd en loslaten?
maandag 4 augustus 2025 om 22:10
Ik zou hem uitleggen dat het wel even klaar is met de ongelukjes en hem een luierbroekje aan doen. Als die droog blijft, is hij er weer klaar voor om het zonder luier te proberen. Hij lijkt het nu net even te gezellig te vinden. Het is natuurlijk geen ramp als het echt een ongelukje is, maar de bedoeling is wel dat hij er zelf aan denkt om naar de wc te gaan.
maandag 4 augustus 2025 om 22:17
maandag 4 augustus 2025 om 22:20
Plast hij echt volledig in zijn broek of is het een klein beetje? Onze dochter heeft heel af en toe wel dat ze het thuis vergeet en dan een mini vlekje in haar broek krijgt maar dwn roept ze meteen “oh ik moet plassen”. En gaat ze naar de wc. Op dat soort momenten benadrukken we even serieus dat onderbroeken droog horen te blijven. Zindelijkheid ging hier vrij natuurlijk verder. Geen tips dus helaas. Wel een vraag; waarom een potje? Zou snel de overgang maken naar de wc.
Oh en idd: niet hem de hele tijd herinneren. Zindelijkheid is primair het mechanisme dat ze zelf aangeven wanneer ze naar de wc moeten. Als je hem steeds stuurt bewijst dat alleen dat hij voor een vaste periode zijn plas kan ophouden.
Oh en idd: niet hem de hele tijd herinneren. Zindelijkheid is primair het mechanisme dat ze zelf aangeven wanneer ze naar de wc moeten. Als je hem steeds stuurt bewijst dat alleen dat hij voor een vaste periode zijn plas kan ophouden.
bbubbels wijzigde dit bericht op 04-08-2025 22:22
19.77% gewijzigd
maandag 4 augustus 2025 om 22:20
Dat is een goeie KamilleT.
TO je zoontje kan thuis nog even lekker klein zijn en extra aandacht krijgen hiermee. Hij heeft buitenshuis laten zien dat hij wel zindelijk kan zijn.
Dan thuis maar even terug naar het luierbroekje. Misschien hoeft het niet eens zo ver te komen. Vertel hem dat jullie samen in de winkel luierbroekjes gaan kopen. Misschien beseft-ie opeens dat hij daar te groot voor is geworden.
TO je zoontje kan thuis nog even lekker klein zijn en extra aandacht krijgen hiermee. Hij heeft buitenshuis laten zien dat hij wel zindelijk kan zijn.
Dan thuis maar even terug naar het luierbroekje. Misschien hoeft het niet eens zo ver te komen. Vertel hem dat jullie samen in de winkel luierbroekjes gaan kopen. Misschien beseft-ie opeens dat hij daar te groot voor is geworden.
maandag 4 augustus 2025 om 22:22
Een van mijn kinderen stond op een gegeven moment midden in de kamer te plassen en riep uit ‘oh jee, ongelukje, nou ja, maakt niet uit.’ Dat hebben we dus even snel een halt toe geroepentoulouse_74 schreef: ↑04-08-2025 22:20Dat is een goeie KamilleT.
Dan maar even terug naar het luierbroekje. Misschien hoeft het niet eens zo ver te komen. Vertel hem dat jullie samen in de winkel luierbroekjes gaan kopen. Misschien beseft-ie opeens dat hij daar te groot voor is geworden.

maandag 4 augustus 2025 om 22:29
Zindelijk zijn betekend zelf aangeven dat je moet plassen/ zelfgemaakte gaan plassen.
Ik zou stoppen met iedere 2 uur herinneren en na het 2e ongelukje van de dag een pamper aandoen met duidelijke redenen erbij.
Want hij kan het op een ander en in de nacht. Dit is niet: niet kunnen maar niet willen.
Ik zou stoppen met iedere 2 uur herinneren en na het 2e ongelukje van de dag een pamper aandoen met duidelijke redenen erbij.
Want hij kan het op een ander en in de nacht. Dit is niet: niet kunnen maar niet willen.
maandag 4 augustus 2025 om 22:31
Deed die van mij ook, en trots! Want kopieerde precies wat wij deden. Maar plaste dus bewust. Toen wist ik wel zeker dat ze zindelijk was.KamilleT schreef: ↑04-08-2025 22:22Een van mijn kinderen stond op een gegeven moment midden in de kamer te plassen en riep uit ‘oh jee, ongelukje, nou ja, maakt niet uit.’ Dat hebben we dus even snel een halt toe geroepenWas ook zo gebeurd toen we het duidelijk hadden gemaakt dat dat niet de bedoeling was.
De eerste echte zindelijk-indicatie kwam trouwens toen dochter tijdens het badderen opstond en zei ‘ik moet plassen!’, wat eerst resulteerde in meteen plassen maar toen ze het even kon ophouden, ben ik met onderbroekjes begonnen.
De nachten duurden bij ons overigens heeeel lang, dus er gaat ook iets wel goed bij jullie zoon.
dinsdag 5 augustus 2025 om 08:39
dinsdag 5 augustus 2025 om 14:09
Dank voor de tips allemaal.
Even wat losse antwoorden her en der:
Het potje staat in zijn slaapkamer omdat we op die verdieping geen WC hebben. Zo kan hij zelfstandig in de nacht plassen en dat doet hij dus ook regelmatig. En ja, daar zijn we heel trots op dus dat benadrukken we ook vaak.
Overdag gaat hij gewoon baar de WC uiteraard.
Soms heeft hij een druppeltje in zijn broek, soms laat hij het gewoon volledig lopen. Dat wisselt een beetje.
Ik ben er ook van overtuigd dat hij het gewoon kan, maar dat er een reden is waarom hij het thuis niet wil. Als ik het hem vraag krijg ik geen antwoord waar ik iets mee kan helaas.
Over de luiertechniek ga ik even nadenken. Ik vraag me af of hij dat storend gaat vinden, aangezien hij ook zonder problemen in een natte broek rondloopt. Ik vrees een beetje dat hij het wel prima vindt en dan gewoon weer in een luier gaat rondlopen.
Het CB gaf overigens aan dat er niks mis is met regelmatig (a 2 uur) op de WC zetten zo lang kinderen het zelf nog niet aangeven.
Even wat losse antwoorden her en der:
Het potje staat in zijn slaapkamer omdat we op die verdieping geen WC hebben. Zo kan hij zelfstandig in de nacht plassen en dat doet hij dus ook regelmatig. En ja, daar zijn we heel trots op dus dat benadrukken we ook vaak.
Overdag gaat hij gewoon baar de WC uiteraard.
Soms heeft hij een druppeltje in zijn broek, soms laat hij het gewoon volledig lopen. Dat wisselt een beetje.
Ik ben er ook van overtuigd dat hij het gewoon kan, maar dat er een reden is waarom hij het thuis niet wil. Als ik het hem vraag krijg ik geen antwoord waar ik iets mee kan helaas.
Over de luiertechniek ga ik even nadenken. Ik vraag me af of hij dat storend gaat vinden, aangezien hij ook zonder problemen in een natte broek rondloopt. Ik vrees een beetje dat hij het wel prima vindt en dan gewoon weer in een luier gaat rondlopen.
Het CB gaf overigens aan dat er niks mis is met regelmatig (a 2 uur) op de WC zetten zo lang kinderen het zelf nog niet aangeven.
dinsdag 5 augustus 2025 om 21:07
https://buromare.nl/zindelijkheidstraining/
https://www.isala.nl/patientenfolders/5 ... r%20speelt.
https://www.isala.nl/patientenfolders/5 ... r%20speelt.
Gewoon een poosje stoppen met “ trainen “ . Luierbroek aan, potje in de buurt , wc verkleiner en opstapje bij de hand en niet meer pushen met om de 2 uur.De periode waarin de meeste mensen rond zindelijkheid beginnen werken is ook de periode waarin kinderen heel erg bezig zijn met het verkennen van hun eigen ik en hun eigen wil. Wanneer kinderen te weinig ruimte krijgen voor autonomie en dus weinig controle krijgen over hun leven, kan het zijn dat ze die controle op vlak van zindelijkheid gaan zoeken. Inzetten op extra verbinding en je kind meer keuzes geven, kan dan helpend zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 5 augustus 2025 om 21:13
https://www.kinderneurologie.eu/ziekteb ... delijkheidBlijven trainen met rustpauzes
Het is goed om na een periode van 3 maanden met trainen van de zindelijkheid een pauze in de training in te lassen. Belangrijk is om in deze pauze na te gaan of er andere oorzaken zijn voor het uitblijven van de zindelijkheid die een andere behandeling nodig hebben, zoals verstopping van de darmen (kinderen kunnen dan minder vaak dan drie keer per week poepen) en dit probleem eerst op te lossen.
Het is belangrijk dat ouders zelf ook weer moed verzamelen om opnieuw te gaan trainen. Trainen vraagt vaak doorzettingsvermogen van ouders. Het is heel belangrijk dat ouders tijdens de training positief reageren op elk gedrag wat wijst op zindelijk worden. Ook is het belangrijk om neutraal te reageren en niet boos of teleurgesteld te worden wanneer het kind gedrag laat zien wat niet hoort bij zindelijk worden. Het is belangrijk dat ouders hierin steun krijgen van anderen, zeker als trainen niet gemakkelijk gaat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in