Slimme tips en aankopen voor mini-vakantiehuisje?
woensdag 6 augustus 2025 om 11:57
Ik heb samen met mijn man een heel klein vakantie appartementje gekocht in Duitsland.
Het is behoorlijk basis, maar de omgeving is prachtig. We zijn vol op bezig met de inrichting. Qua verbouwen/klussen valt het mee. Maar goed, het is dus klein, zo'n 40 m2
We zijn dus ook bezig om na te denken over praktische oplossingen voor opbergen en slimmigheden om zo goed mogelijk gebruik te maken van de kleine ruimtes.
(Het appartementje bestaat uit een slaapkamer, een halletje, woonkamer, keuken, een bijkeukentje en een badkamer. En een eigen tuin, waar we heel blij mee zijn).
Online vind ik veel tips, hacks en trucs. Ook Temu, Amazon en dergelijke staan vol met slimme opbergoplossingen. Een opblaasbaar bad bijvoorbeeld. Frutsels voor in de keuken die handig kunnen zijn (of niet?) Of een mini-wasmachine (een echte wasmachine kunnen we niet kwijt).
Misschien moet ik het eens gaan zoeken in de kampeerhoek?
Ik ben in elk geval erg benieuwd of jullie nog tips hebben voor klein wonen, vakantiewoningen, wat er nou echt onmisbaar is en wat ik zeker moet aanschaffen?
Het is behoorlijk basis, maar de omgeving is prachtig. We zijn vol op bezig met de inrichting. Qua verbouwen/klussen valt het mee. Maar goed, het is dus klein, zo'n 40 m2
We zijn dus ook bezig om na te denken over praktische oplossingen voor opbergen en slimmigheden om zo goed mogelijk gebruik te maken van de kleine ruimtes.
(Het appartementje bestaat uit een slaapkamer, een halletje, woonkamer, keuken, een bijkeukentje en een badkamer. En een eigen tuin, waar we heel blij mee zijn).
Online vind ik veel tips, hacks en trucs. Ook Temu, Amazon en dergelijke staan vol met slimme opbergoplossingen. Een opblaasbaar bad bijvoorbeeld. Frutsels voor in de keuken die handig kunnen zijn (of niet?) Of een mini-wasmachine (een echte wasmachine kunnen we niet kwijt).
Misschien moet ik het eens gaan zoeken in de kampeerhoek?
Ik ben in elk geval erg benieuwd of jullie nog tips hebben voor klein wonen, vakantiewoningen, wat er nou echt onmisbaar is en wat ik zeker moet aanschaffen?
woensdag 6 augustus 2025 om 21:47
Er zit een tuin bij, er staat nergens dat er veel grond bij het appartementje zit. Daarnaast de vraag of ze van de Duitse VVE tegenhanger een buitenopslag mag bouwen.
woensdag 6 augustus 2025 om 22:16
Ons vakantiehuisje is 25m2 plus terras. We zijn er meestal 2/3 dagen achter elkaar, maar nu net een paar weken niet, omdat we op een andere vakantie waren.
Ik heb daar echt geen wasmachine nodig en ook geen vaatwasser. Afdruiprekje op het aanrecht, en gewoon even afwassen wat je gebruikt. Was gaat gewoon mee naar huis. Als ik tien dagen elders op vakantie ben, doe ik ook geen was, dus ook als ik langer zou verblijven hoef ik niet ergens een wasmachine in te proppen of zo. En dan kan je er ook nog niet met de auto komen, dus alles moet een stuk gedragen worden en dat is prima te doen. Maar goed, ik ben ook niet het type dat iedere dag twee schone handdoeken nodig heeft of zo. Dan tikt het wel harder aan.
Ik neem inderdaad vooral zo weinig mogelijk spul mee erheen. Geen dingen die ‘misschien wel eens handig kunnen zijn’. Geen acht ontbijtborden en acht dinerborden. Je kunt echt heel goed een broodje eten van een gewoon bord. En pasta, yoghurt en soep kan ook allemaal uit hetzelfde soort bord.
Beddengoed voor logeerbed (slaapbank) zit in van die vacuumzakken, dat scheelt ontzettend in je keel ruimte het inneemt. Ik heb een versie met een handpompje, werkt goed en dan hoef ik geen stofzuiger mee daarheen te slepen (aan het strand, dus er wordt genoeg geveegd om niet te hoeven stofzuigen).
We hebben zo’n standaard IKEA vakkenkast, daar kan heel veel in zonder dat het enorm vele ruimte in neemt. Ikea heeft zelfs krukjes/voetenbankjes waar spullen in kunnen, die precies in zo’n vak passen en genoeg draagvermogen hebben om ook op te zitten. Die gebruik ik echt heel veel. Kruk, bijzettafeltje binnen of buiten, voetenbankje, enz.
Ik heb daar echt geen wasmachine nodig en ook geen vaatwasser. Afdruiprekje op het aanrecht, en gewoon even afwassen wat je gebruikt. Was gaat gewoon mee naar huis. Als ik tien dagen elders op vakantie ben, doe ik ook geen was, dus ook als ik langer zou verblijven hoef ik niet ergens een wasmachine in te proppen of zo. En dan kan je er ook nog niet met de auto komen, dus alles moet een stuk gedragen worden en dat is prima te doen. Maar goed, ik ben ook niet het type dat iedere dag twee schone handdoeken nodig heeft of zo. Dan tikt het wel harder aan.
Ik neem inderdaad vooral zo weinig mogelijk spul mee erheen. Geen dingen die ‘misschien wel eens handig kunnen zijn’. Geen acht ontbijtborden en acht dinerborden. Je kunt echt heel goed een broodje eten van een gewoon bord. En pasta, yoghurt en soep kan ook allemaal uit hetzelfde soort bord.
Beddengoed voor logeerbed (slaapbank) zit in van die vacuumzakken, dat scheelt ontzettend in je keel ruimte het inneemt. Ik heb een versie met een handpompje, werkt goed en dan hoef ik geen stofzuiger mee daarheen te slepen (aan het strand, dus er wordt genoeg geveegd om niet te hoeven stofzuigen).
We hebben zo’n standaard IKEA vakkenkast, daar kan heel veel in zonder dat het enorm vele ruimte in neemt. Ikea heeft zelfs krukjes/voetenbankjes waar spullen in kunnen, die precies in zo’n vak passen en genoeg draagvermogen hebben om ook op te zitten. Die gebruik ik echt heel veel. Kruk, bijzettafeltje binnen of buiten, voetenbankje, enz.
woensdag 6 augustus 2025 om 23:17
Ik ook. Ik heb in mijn vakantiehuis wel een wasmachine, maar gebruik deze niet vaak. De vorige eigenaren hebben de wasmachine achter gelaten en de vaatwasser gelukkig ook. Tuurlijk is het makkelijk dat de wasmachine er staat.
Ik doe wel af en toe een handwasje als ik er wat langer ben, maar dat doe ik ook als ik elders op vakantie ga.
donderdag 7 augustus 2025 om 10:41
Ik heb een smalle vaatwasser van 45cm breed. Die draait ongeveer om de dag want ik ben alleen. Voldoet prima.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
donderdag 7 augustus 2025 om 11:12
Wij zijn met zijn tweeën in ons vakantiehuis en draaien om de dag met volle vaatwasser. Wij zetten de pannen ook in de vaatwasser maar hebben dan wel ruim voldoende borden en bestek. Dankzij de verkopende partij, die veel borden en bestek hebben achtergelaten. Borden voor ontbijt gebruiken wij ook weer voor de lunch.
Een wasmachine krijgen wij echt niet vol met z'n 2-en als wij er een lang weekend zijn, ook niet als wij er een week zijn.
Een wasmachine krijgen wij echt niet vol met z'n 2-en als wij er een lang weekend zijn, ook niet als wij er een week zijn.
phlox24 wijzigde dit bericht op 07-08-2025 19:11
16.27% gewijzigd
donderdag 7 augustus 2025 om 11:24
Mijn tip: ga er eerst eens goed gebruik van maken en onderhand je er leeft bedenken wat handig is, wat je nodig hebt en wat je anders zou willen.
Een opblaasbad klinkt bijvoorbeeld enig, maar is best nog een prak als je dat leeg laat lopen. Is zo’n bad echt noodzakelijk voor die paar dagen steeds?
Is een vaatwasser wel nodig voor 2 man of heb je daar liever kastruimte. Enz enz
Een opblaasbad klinkt bijvoorbeeld enig, maar is best nog een prak als je dat leeg laat lopen. Is zo’n bad echt noodzakelijk voor die paar dagen steeds?
Is een vaatwasser wel nodig voor 2 man of heb je daar liever kastruimte. Enz enz
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 7 augustus 2025 om 13:03
Eens. In ons 2e huisje hebben we er bewust voor gekozen om geen slaapbank in de woonkamer te zetten maar een normale met opbergruimte onder de chaise longe. De paar logees die we hier hebben slapen op een goed luchtbed.
donderdag 7 augustus 2025 om 14:41
Ik vind de mijne dus wel oprecht lekker zitten. Heb daar wel heel erg op gelet toen ik hem kocht, want een bank die niet lekker zit, daar heb je niks aan.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:37
Phlox24 schreef: ↑06-08-2025 20:06Ik vind een slaapbak altijd een compromis tussen een bed en een bank en dus niet ideaal. Hoe groot acht je de kans dat je logees krijgt? Ik zou kiezen voor een fijne bank.
Een ronde tafel is niet praktisch, beter een rechthoekige tafel die je kunt uitklappen.
Regel goed internet, met een modem. Internet is in Duitsland lang niet overal goed geregeld om alleen je databundel te kunnen gebruiken. Met mijn telefoon heb ik geregeld geen bereik, ook niet als ik buiten ben. En dus ook geen internet. Maar wellicht is dat in jullie omgeving beter geregeld.
Bank hebben we getest en besteld. Hij zat echt lekker, was snel leverbaar en binnen budget. Alleen niet de kleur die ik eigenlijk wilde.
We zullen niet zo vaak logees hebben, dus dat was inderdaad een afweging.
Ronde tafel hebben we ingetekend, maar een rechthoekige blijkt toch beter te passen in verhouding tot de rest van de ruimte.
We hebben wel hele fijne stoelen gekocht, omdat we ook wat langer moeten kunnen zitten erop. Die stoelen zijn wat groter dus nemen ook weer iets meer ruimte in.
Gelukkig heb ik een techneut thuis die alles voor het internet alweer geregeld heeft. Het internet in Duitsland is inderdaad vaak niet best, zeker niet in landelijke gebieden.
vrijdag 8 augustus 2025 om 09:43
Klein tuinhuisje hebben we wel. Daar past wat opklapbaar tuinmeubilair in. Of twee fietsen en twee kratjes met gereedschap of zo. Dan is het vol.
We hebben ook nog een kleine berging, daar kunnen we bijv. twee van die kunsstof opbergkasten kwijt (voor in garages en zo). Dat is een gedeelde ruimte, dus die kasten moeten op slot kunnen. Daar gaan we misschien iets met voorraden eten doen zoals blikken soep of zo.
In de tuin staat nu een overkapping. Wie weet dat we er ooit een blokhutje bouwen of zo. Wat de regels zijn wbt bouwen weet ik niet, maar er zal vast een verschil zijn met een tuinhuisje en daadwerkelijk een gebouw(tje) met een fundering of zo.
vrijdag 8 augustus 2025 om 10:05
In Duitsland is dat heel erg afhankelijk van de regio.
De huizenprijzen waren 15 jaar geleden vlak over de grens wel een stuk aantrekkelijker. Er zijn veel Nederlanders in Gronau, Bad Bentheim, etc gaan wonen, omdat je best wel een groot (en onderkelderd) huis kon kopen tegen een lagere prijs dan in Nederland.
Maar tegenwoordig valt het daar ook behoorlijk tegen.
Ga je dan richting Sauerland kijken dan zul je in Winterberg een stuk meer betalen dan in het gebied waar wij het huisje hebben gekocht.
De prijzen in Winterberg en in de dorpjes daar in de buurt zijn vanaf 2017 heel erg gaan steigen. Wij zagen daar in 2018 een appartementje voor €26.000. Moest wat aan gebeuren, maar zeker geen bouwval. Datzelfde appartementje wordt nu voor over de €100.000 verkocht.
Wil je écht een goedkoop huis vinden in Duitsland dan moet je gaan kijken in de Harz (midden DE). Daar staan enorme huizen te koop voor nog geen €50.000 Vanaf de Nederlandse grens is het nog ongeveer 4 uur rijden. Je kunt al een klein huisje in een dorpje kopen voor €10.000
Wel een bouwval maar okay....
Nadeel is dat er weinig te doen is in dat gebied. Je zit in de voormalige DDR. de natuur is niet overal indrukwekkend, het toerisme is minder ontwikkeld en de meeste dorpen vond ik heel grauw en somber. Er zijn wel mooie plekken, maar het is allemaal nogal verspreid.
Maar goed, als je echt een groot vakantiehuis wilt en je houd van klussen en verbouwen....? Why not. Wij vinden het weer net te ver rijden voor een 'weekendhuisje'.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in