Vraag over inzet re-integratiebureau vlak na ziekmelding –
donderdag 7 augustus 2025 om 08:24
Hoi allemaal,
Ik ben sinds kort ziekgemeld en heb een jaarcontract van 24 uur per week. Nu is er iets gebeurd wat voor mij niet goed voelt, en ik vraag me af of dit eigenlijk wel klopt of dat anderen dit herkennen.
Vrij snel na mijn ziekmelding kreeg ik een uitnodiging voor een afspraak met een extern re-integratiebureau. Er is niets met mij overlegd, ik ben nog niet gezien door een bedrijfsarts, en er is ook nog geen plan van aanpak met mij besproken. Dat maakt me onzeker, want ik weet niet of dit zomaar mag en of ik verplicht ben om hieraan mee te werken.
Op de website van dit bureau staat dat er een intake is, gevolgd door 4 tot 6 gesprekken, en dat 75% van de mensen binnen 2 weken weer begint met hun werkzaamheden. Dat klinkt voor mij alsof het gericht is op snelle terugkeer naar werk, terwijl ik op dit moment nog helemaal niet weet waar ik aan toe ben en ook nog geen medisch advies heb gekregen.
Daarom mijn vragen:
Mag een werkgever of arbodienst al zó vroeg een extern traject opstarten zonder tussenkomst van een bedrijfsarts?
Moet je hier als werknemer verplicht aan meewerken, ook als je niet weet wat het inhoudt of het te vroeg voelt?
Ik wil het graag goed doen, maar dit voelt niet zorgvuldig. Ik hoor graag van anderen of dit normaal is of wat ik eventueel kan doen.
Dankjewel voor het meedenken!
Ik ben sinds kort ziekgemeld en heb een jaarcontract van 24 uur per week. Nu is er iets gebeurd wat voor mij niet goed voelt, en ik vraag me af of dit eigenlijk wel klopt of dat anderen dit herkennen.
Vrij snel na mijn ziekmelding kreeg ik een uitnodiging voor een afspraak met een extern re-integratiebureau. Er is niets met mij overlegd, ik ben nog niet gezien door een bedrijfsarts, en er is ook nog geen plan van aanpak met mij besproken. Dat maakt me onzeker, want ik weet niet of dit zomaar mag en of ik verplicht ben om hieraan mee te werken.
Op de website van dit bureau staat dat er een intake is, gevolgd door 4 tot 6 gesprekken, en dat 75% van de mensen binnen 2 weken weer begint met hun werkzaamheden. Dat klinkt voor mij alsof het gericht is op snelle terugkeer naar werk, terwijl ik op dit moment nog helemaal niet weet waar ik aan toe ben en ook nog geen medisch advies heb gekregen.
Daarom mijn vragen:
Ik wil het graag goed doen, maar dit voelt niet zorgvuldig. Ik hoor graag van anderen of dit normaal is of wat ik eventueel kan doen.
Dankjewel voor het meedenken!
vrijdag 8 augustus 2025 om 10:53
Dat weet je helemaal niet. Dit is to haar verhaal waarbij ze vertelt dat ze ptss heeft en zich ziekgemeld heeft vanwege paniekaanvallen. Lijkt me niet iets wat compleet uit de lucht komt vallen. Er zijn vast al signalen geweest en als werknemer en werkgever verantwoordelijkheid hadden genomen zijn hier ook gesprekken over geweest. Dan waren er misschien aanpassingen gedaan kunnen worden en hulp aangeboden.Flipflop schreef: ↑08-08-2025 10:38Werkgever kiest er voor om een eerste contact met een bedrijfsarts niet af te wachten en start gelijk met het afvuren van hulp.
Dat hoeft niet op deze wijze.
Werkgever kan ook zelf bedenken, als hij/zij een beetje invoelend vermogen heeft, dat dit averechts kan werken. Al helemaal als er niet over deze stap gecommuniceerd is.
Werkgever hoeft niet te weten wat de juiste strategie is. Daar is de bedrijfsarts voor.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:12
Joh, ik moet met regelmaat 8 of meer weken wachten op een afspraak met de BA. Dan maar gelijk de arbeidsdeskundige erbij hoor.
Dit betreft ook nog eens een collega met een tijdelijke aanstelling. Heel graag hoor ik dan echt snel wat de opties zijn.
vrijdag 8 augustus 2025 om 11:28
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:16
Okee, goede reden om alle privaybescherming van de werknemer op te geven!Ben-ik-weer schreef: ↑08-08-2025 11:12Joh, ik moet met regelmaat 8 of meer weken wachten op een afspraak met de BA. Dan maar gelijk de arbeidsdeskundige erbij hoor.
Dit betreft ook nog eens een collega met een tijdelijke aanstelling. Heel graag hoor ik dan echt snel wat de opties zijn.
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:18
Dat zou kunnen, of naar die genoemde arbo-adviseur. En dan zou het, mits goed gecommuniceerd (daar lijkt het hier ook aardig aan te ontbreken) een goede interventie kunnen zijn. Maar nogmaals: dan moet aan TO duidelijk zijn meegedeeld dat dit het contact met (de taakgedelegeerde van) de bedrijfsarts is. TO heeft hierop nog niet gereageerd, maar uit haar overige reacties leidt ik af dat dit niet zo was. Ja, mijn invulling, ik weet het...nerdopviva schreef: ↑08-08-2025 11:28En wat als de bedrijfsarts die taak heeft gedelegeerd naar dit bureau?
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:23
Dat staat er ook niet. Wel dat je geacht wordt aan te geven wat jou beperkt om te werken zodat de werkgever dat eventueel kan oplossen. Zoals genoemd dus als vervoer naar werk een probleem is, zorgen dat je opgehaald wordt.
ravintola wijzigde dit bericht op 09-08-2025 07:43
0.51% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 12:48
Helemaal mee eens!Flipflop schreef: ↑08-08-2025 10:08Denk je?
Deze werkgever wil niet persé ondersteunen hoor, die wil to zsm weer aan het werk hebben.
Ik vind de volgorde en tempo waarin dit allemaal plaats vindt, absurd. En dat to er van in de kramp schiet, begrijp ik volkomen.
Ik heb zelf mentale klachten gehad met ook paniekaanvallen. Deze werkwijze zou voor mij volledig averechts hebben gewerkt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:26
Waarom zou een bedrijfsarts dat doen zonder diegene zelf gesproken te hebben?nerdopviva schreef: ↑08-08-2025 11:28En wat als de bedrijfsarts die taak heeft gedelegeerd naar dit bureau?
vrijdag 8 augustus 2025 om 13:34
Als ik dikgedrukte tekst google in combinatie met dat 4 tot 6 gesprekken, dan kom ik uit op een site van een arbodienst en geen re-integratiebureau. Ik denk dat je hebt gesproken met een verzuimadviseur van de arbodienst (die naast arbo-arts mag vragen naar medische gegevens) en die heeft waarschijnlijk meteen hun eigen diensten (psycholoog) ingezet.Serena1990 schreef: ↑07-08-2025 15:26Er staat wij geloven in de kracht van werk bij herstel. Re-integratie op de werkvloer is altijd een onderwerp van gesprek. Indien gewenst, dus denk wel dat het een RE integratie bureau is. Wat ook prima is maar je moet toch overleggen voor je zoiets begint? Natuurlijk moet je eraan mee werken. Maar wel in overleg toch? Er moet toch van te voren overlegd worden en iets gezegd en niet via een sms?
Wat ik wel vreemd vind is dat dit allemaal zo snel gaat en dat er al geschakeld wordt voordat er een paln van aanpak is én dat TO zo slecht wordt voorgelicht.
Where is my mind?
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:03
Nou ja, dat weten we nog altijd niet. Die “arbo-adviseur” zou onder delegatie van een bedrijfsarts kunnen werken.
Ik werk in deze branche, en er is volgens mij geen standaard gang van zake. Er zijn zoveel smaken van betrokkenheid van bedrijfsartsen en re-integratie begeleiding, al dan niet onder delegatie van die bedrijfsarts. Dat is voor werknemers ook lastig te begrijpen, dus ik neem het TO ook niet kwalijk, maar zolang wij niet weten hoe TOs werkgever het geregeld heeft, kunnen we ook niet oordelen of ze hun boekje te buiten gaan. Voor zover ik overzie, kan dit een hele normale en legale werkwijze zijn. Alternatief kunnen we van het slechtste uitgaan; privacy geschonden, opdringerig re-integratie bureau etc., maar we kunnen het m.i. niet echt beoordelen.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:06
Heb je zelf hulp gevraagd bij bijvoorbeeld de huisarts? Ondersteuning van de POHGGZer of een doorverwijzing gekregen?Serena1990 schreef: ↑07-08-2025 13:28Ik heb de laatste tijd veel paniekaanvallen.. dit heb ik gezegd tegen de arbo adviseur Ik denk dat het daardoor komt. Maar niemand heeft overlegd of ik zo een traject wil.. en of het nodig is. Voel me een beetje klem gezet
Want je ( volgens mij en mijn arboarts 8 jaar geleden) bent niet verplicht ( helemaal niet om zonder een juiste inventarisatie/diagnose/hulpvraag) zo'n traject in te gaan, ingehuurd door je werkgever.
Het is mooi als ze hulp zouden aanbieden, als vrije keus, maar ik zou echt mijn ziel en zaligheid niet gaan zitten delen met een partij die ik niet zelf heb gekozen, misschien wel helemaal niet juiste hulp voor je klachten en die dan ook nog betaald is door mijn werkgever.
Ik zou mijn hulpverlening in mijn eigen handen willen houden. Zeker bij psychische zaken.
Maar ook bij lichamelijke klachten, even gepraat hebben met een adviseur betekend niet dat zo'n traject iets is waar jij wat aan hebt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:14
Kijk even waarop ik reageer. Diegene zegt het normaal te vinden om de bedrijfsarts te passeren en medische gegevens te delen. Of eigenlijk, om andere hulpbronnen in te schakelen, die toch ook die medische/inzetbaarheidsproblemen moeten hebben om te kunnen werken.amby schreef: ↑08-08-2025 14:03Nou ja, dat weten we nog altijd niet. Die “arbo-adviseur” zou onder delegatie van een bedrijfsarts kunnen werken.
Ik werk in deze branche, en er is volgens mij geen standaard gang van zake. Er zijn zoveel smaken van betrokkenheid van bedrijfsartsen en re-integratie begeleiding, al dan niet onder delegatie van die bedrijfsarts. Dat is voor werknemers ook lastig te begrijpen, dus ik neem het TO ook niet kwalijk, maar zolang wij niet weten hoe TOs werkgever het geregeld heeft, kunnen we ook niet oordelen of ze hun boekje te buiten gaan. Voor zover ik overzie, kan dit een hele normale en legale werkwijze zijn. Alternatief kunnen we van het slechtste uitgaan; privacy geschonden, opdringerig re-integratie bureau etc., maar we kunnen het m.i. niet echt beoordelen.
Met je eens dat de term arbo-adviseur uitgelegd zou moeten worden voordat we kunnen zeggen dat er hier echt zaken fout lopen. Door de manier waarop TO vertelt, heeft het in mijn ogen wel erg die schijn. In ieder geval lijkt er te weinig gecommuniceerd zijn naar haar toe.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:48
Dit verhaal heeft vast twee kanten.
En ik kan me heel goed voorstellen dat TO wat stukjes van het verhaal weg laat waardoor jullie nu massaal in de kramp schieten.
Werkgever kan er ook voor kiezen om jullie traject lekker te volgen. En het contract van werknemer niet te verlengen.
Of hij gaat NU kijken wat kan en of er mogelijkheden zijn om TO wel te laten blijven.
En ik kan me heel goed voorstellen dat TO wat stukjes van het verhaal weg laat waardoor jullie nu massaal in de kramp schieten.
Werkgever kan er ook voor kiezen om jullie traject lekker te volgen. En het contract van werknemer niet te verlengen.
Of hij gaat NU kijken wat kan en of er mogelijkheden zijn om TO wel te laten blijven.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:49
Ja, kijk zelf ook even.Irma_3110 schreef: ↑08-08-2025 14:14Kijk even waarop ik reageer. Diegene zegt het normaal te vinden om de bedrijfsarts te passeren en medische gegevens te delen. Of eigenlijk, om andere hulpbronnen in te schakelen, die toch ook die medische/inzetbaarheidsproblemen moeten hebben om te kunnen werken.
Met je eens dat de term arbo-adviseur uitgelegd zou moeten worden voordat we kunnen zeggen dat er hier echt zaken fout lopen. Door de manier waarop TO vertelt, heeft het in mijn ogen wel erg die schijn. In ieder geval lijkt er te weinig gecommuniceerd zijn naar haar toe.

Iedereen die hier moord en brand loopt te schreeuwen over de bedrijfsarts heeft gewoon geen idee bij hoe minimaal de rol is van die persoon bij veel organisaties, die tekent veelal alleen dossiers af. Betekent echt niet dat je privacy als werknemer wordt geschonden.
En nee, de hele communicatie richting TO verdient waarschijnlijk geen schoonheidsprijs. En ja, misschien is dit traject niet optimaal en/of te vroeg ingezet. Maar gezien er ook geen opdringerige werkgever in beeld lijkt te zijn, vind ik de hele beeldvorming omtrent de situatie wel erg negatief ingestoken. Werkgevers sturen veel meer aan op vroege interventies, het liefst in de vorm van preventie. Misschien is de arbo-adviseur gewoon onhandig overijverig geweest. We weten het niet.
vrijdag 8 augustus 2025 om 14:51
Ik vermoed dat degene die topicstarter al gesproken heeft een soort praktijkondersteuner bedrijfsarts is. Die noemen ze overal anders, maar omdat er een gebrek aan bedrijfsartsen is, is een eerste gesprek tegenwoordig vaak niet meer met de bedrijfsarts zelf, maar onder verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts.
Dat er vervolgens snel actie wordt ondernomen nu er dreigende langdurige uitval is door blijkbaar psychische klachten vind ik echt te prijzen in dit bedrijf. Zij weten ook dat de wachtlijst naar reguliere psychologische zorg heel lang is, terwijl juist bij uitval vanwege dit soort klachten het heel relevant is om zo snel mogelijk in elk geval deels terug te keren op de werkvloer. Dat is ook in je eigen belang, juist nu jij werkt op een tijdelijk contract.
Dat er vervolgens snel actie wordt ondernomen nu er dreigende langdurige uitval is door blijkbaar psychische klachten vind ik echt te prijzen in dit bedrijf. Zij weten ook dat de wachtlijst naar reguliere psychologische zorg heel lang is, terwijl juist bij uitval vanwege dit soort klachten het heel relevant is om zo snel mogelijk in elk geval deels terug te keren op de werkvloer. Dat is ook in je eigen belang, juist nu jij werkt op een tijdelijk contract.
vrijdag 8 augustus 2025 om 15:00
Ik denk ook dat het vanuit de arbodienst zelf komt, verzuimadviseurs van een abo-dienst hebben dit soort bevoegdheden. En super dat dat binnen dat arbo-bedrijf zo kan worden geregeld. Waar alleen aan voorbij wordt gegaan is het duidelijk inlichten van TO over de procedure. Verder is na een week al zo handelen bij iemand met paniekaanvallen op zijn zachts gezegd niet heel invoelend en kán averechts werken.OgenvanTijgers schreef: ↑08-08-2025 14:51Ik vermoed dat degene die topicstarter al gesproken heeft een soort praktijkondersteuner bedrijfsarts is. Die noemen ze overal anders, maar omdat er een gebrek aan bedrijfsartsen is, is een eerste gesprek tegenwoordig vaak niet meer met de bedrijfsarts zelf, maar onder verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts.
Where is my mind?
vrijdag 8 augustus 2025 om 15:19
Heb ik gedaan... De arbeidsdeskundige wordt met name genoemd, en laat dat nou een functie zijn waarbij het duidelijk is. De arbeidsdeskundige werkt aan de hand van de functionele mogelijkheden, zoals die door de bedrijfs- of verzekeringsarts zijn bepaald, na onderzoek (gesprekken reken ik hier ook onder) door hem/haar zelf of door een taakgedelegeerde. Maar niet door de arbeidsdeskundige.amby schreef: ↑08-08-2025 14:49Ja, kijk zelf ook even.Diegene zegt alleen dat er wel eerder iemand aangehaakt mag worden dan de bedrijfsarts. Als dat niet de bedrijfsarts is, dan zal dat altijd iemand zijn die wel gemachtigd is om medische informatie uit te vragen. Arbo diensten zijn ook niet gek, die moeten ook gewoon voldoen aan regels, wetten en normering. Er worden hele aparte systemen opgezet om medische informatie op te slaan en er zijn zelfs bedrijven waar de re-integratie begeleider niet dezelfde persoon mag zijn als degene die je medische informatie uitvraagt.
Iedereen die hier moord en brand loopt te schreeuwen over de bedrijfsarts heeft gewoon geen idee bij hoe minimaal de rol is van die persoon bij veel organisaties, die tekent veelal alleen dossiers af. Betekent echt niet dat je privacy als werknemer wordt geschonden.
En nee, de hele communicatie richting TO verdient waarschijnlijk geen schoonheidsprijs. En ja, misschien is dit traject niet optimaal en/of te vroeg ingezet. Maar gezien er ook geen opdringerige werkgever in beeld lijkt te zijn, vind ik de hele beeldvorming omtrent de situatie wel erg negatief ingestoken. Werkgevers sturen veel meer aan op vroege interventies, het liefst in de vorm van preventie. Misschien is de arbo-adviseur gewoon onhandig overijverig geweest. We weten het niet.
vrijdag 8 augustus 2025 om 15:28
Je hoeft alleen niet zomaar in te stemmen met zulke spontaan opgezette zorgtrajecten via de werkgever, TO moet wel aan de arboarts/verzekeringsarts aan kunnen tonen wat ze nu zelf onderneemt, welke zorg zij zelf al heeft gezocht of gaat zoeken voor de redenen die haar nu tijdelijk arbeidsongeschikt maken.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:05
Eens en zelfde ervaring. Ook alleen maar fijn om in te kunnen schatten wat te verwachten qua plannning e.d. bijvoorbeeld.Aneso schreef: ↑08-08-2025 10:21Mijn ervaring als leidinggevende is dat de meeste medewerkers vrij open zijn bij een ziekmelding. Uit zichzelf vertellen ze, globaal of gedetailleerd, wat ze mankeren. Het is niet dat dit tegen ze werd gebruikt ofzo dus ik vind sommige mensen hier wel heel krampachtig in aangaande het niets zeggen tegen werkgever. Uitgaand van normale verhoudingen kun je dat toch prima zeggen? En begrijp me niet verkeerd, ik vraag er niet naar en neem het niemand kwalijk als ze zich alleen ziek melden zonder reden maar het valt me hier op in een aantal reacties.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:06
Er is contact geweest met een arbo-deskundige, dus niet direct werkgever die dit geregeld heeft.Flipflop schreef: ↑08-08-2025 10:38Werkgever kiest er voor om een eerste contact met een bedrijfsarts niet af te wachten en start gelijk met het afvuren van hulp.
Dat hoeft niet op deze wijze.
Werkgever kan ook zelf bedenken, als hij/zij een beetje invoelend vermogen heeft, dat dit averechts kan werken. Al helemaal als er niet over deze stap gecommuniceerd is.
Werkgever hoeft niet te weten wat de juiste strategie is. Daar is de bedrijfsarts voor.
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:09
vrijdag 8 augustus 2025 om 16:10
Precies dit.OgenvanTijgers schreef: ↑08-08-2025 14:51Ik vermoed dat degene die topicstarter al gesproken heeft een soort praktijkondersteuner bedrijfsarts is. Die noemen ze overal anders, maar omdat er een gebrek aan bedrijfsartsen is, is een eerste gesprek tegenwoordig vaak niet meer met de bedrijfsarts zelf, maar onder verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts.
vrijdag 8 augustus 2025 om 18:53
Irma_3110 schreef: ↑08-08-2025 15:19Heb ik gedaan... De arbeidsdeskundige wordt met name genoemd, en laat dat nou een functie zijn waarbij het duidelijk is. De arbeidsdeskundige werkt aan de hand van de functionele mogelijkheden, zoals die door de bedrijfs- of verzekeringsarts zijn bepaald, na onderzoek (gesprekken reken ik hier ook onder) door hem/haar zelf of door een taakgedelegeerde. Maar niet door de arbeidsdeskundige.
Er waar staat dan dat deze arbeidsdeskundige het werk van de bedrijfsarts moet uitvoeren of medische informatie moet uitvragen? Het pleidooi is alleen om niet 8 weken te wachten op een bedrijfsarts. Praten over je inzetbaarheid kan altijd, dat kan ook direct met de werkgever.
En zo duidelijk is het blijkbaar niet wat een arbeidsdeskundige is…

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in