Geld & Recht alle pijlers

Waarom werken jullie?

08-08-2025 21:19 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)

Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?

En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?

Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?

En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Danae schreef:
09-08-2025 12:58
Het probleem is in mijn ogen dat geld vrijheid betekent. En dus dat als je geen geld hebt niet vrij bent. En dat we dat ook nog eens heel vanzelfsprekend en eerlijk vinden met z'n allen. Dat iemand met geld een tweede boot koopt omdat ie toch vrij moet zijn om te doen en laten wat ie wil met z'n geld terwijl iemand zonder geld 3 banen moet combineren om überhaupt de vaste lasten te betalen.

En ik maak daar nu gebruik van, want ik heb genoeg geld dus ik ben vrij om ontslag te nemen en te gaan doen wat ik wil. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat het hele systeem anders zou moeten dat iedereen meer vrijheid zou hebben, en niet alleen degenen met geld. Hoe precies zo dat het ook nog zou werken weet ik ook niet, maar zoals het nu is is zeker niet de enige mogelijkheid.

Nou ja dat dus precies. Het hoeft voor mij echt niet allemaal helemaal gelijk getrokken te worden hoor, ik begrijp best dat sommige functies ook komen met een grotere verantwoordelijkheid dan andere functies, en dat daarom de beloning ook hoger is.

Maar het is nu dusdanig scheef dat een groep mensen de luxe heeft 3 dagen te werken en daardoor ook gelijk meer vrijheid heeft, terwijl anderen 40 uur werken en hetzelfde bedrag overhouden. Die hebben financieel misschien wel hetzelfde te besteden maar missen die o zo belangrijke vrijheid waardoor de balans tussen werk en prive scheef is.

Maar hoe je dus ervoor kunt zorgen dat dit verschil kleiner wordt? Dat vraagt ook weer een stukje financiele vrijheid af willen staan ten gunste van de andere groep. En uiteindelijk denk ik dat bijna niemand daartoe bereid zal zijn.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
09-08-2025 13:05
Ik zal het ongetwijfeld ook moeten denk ik, maar ik ervaar dat zelf niet zo. Misschien dat dat ook nog verschil maakt? Het is niet dat ik denk: ik had A best gewild maar dan kan B niet doorgaan of kan dat pas later. En ik zit echt niet hélemaal aan de top qua salaris. Of, als ik nou eens x bedrag extra had dan zou ik zó C doen...
Ik ervaar het ook niet zo, omdat mijn keuzes voor de leuke dingen mijn basisbehoeften niet bijten. Maar die onnodige , leuke dingen , daar maak ik wel keuzes in : of die nieuwe keuken maar dan drie weken Frankrijk, of een safari van een maand, bijvoorbeeld. En daar eet ik dan niks minder om.
Maar dat voelt vast anders dan of mijn kinderen op een sport of een week een huisje in Nederland.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
09-08-2025 12:59

Lastig quoten je bericht, maar ik wilde reageren op je voorstel voor de vrijwilligersvergoeding. Dat is idd wel een goed idee, of de mogelijkheid bij te verdienen naast je uitkering vergroten. Dus als je 1 of 2 dagen ergens kunt gaan werken, dat je niet gelijk gekort wordt op je uitkering, en misschien zou je er zelfs 3 dagen van kunnen maken wanneer die mensen aan de slag gaan in beroepen waar tekorten zijn.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
09-08-2025 13:11
Lastig quoten je bericht, maar ik wilde reageren op je voorstel voor de vrijwilligersvergoeding. Dat is idd wel een goed idee, of de mogelijkheid bij te verdienen naast je uitkering vergroten. Dus als je 1 of 2 dagen ergens kunt gaan werken, dat je niet gelijk gekort wordt op je uitkering, en misschien zou je er zelfs 3 dagen van kunnen maken wanneer die mensen aan de slag gaan in beroepen waar tekorten zijn.
Ja, dat lijkt mij echt zoden aan de dijk zetten.
Maar elk voordeel hep zun nadeel :

Als Piet de ene week 4 keer komt wandelen met cliënten wordt er de week er na toch op gerekend. Als Piet de leuke dingen doet doet personeel alleen nog de minder leuke dingen. Als er veel Pieten komen wordt er minder personeel aangenomen waardoor….etc.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 09-08-2025 13:17
21.37% gewijzigd
MrsM schreef:
09-08-2025 13:07
Nou ja dat dus precies. Het hoeft voor mij echt niet allemaal helemaal gelijk getrokken te worden hoor, ik begrijp best dat sommige functies ook komen met een grotere verantwoordelijkheid dan andere functies, en dat daarom de beloning ook hoger is.

Maar het is nu dusdanig scheef dat een groep mensen de luxe heeft 3 dagen te werken en daardoor ook gelijk meer vrijheid heeft, terwijl anderen 40 uur werken en hetzelfde bedrag overhouden. Die hebben financieel misschien wel hetzelfde te besteden maar missen die o zo belangrijke vrijheid waardoor de balans tussen werk en prive scheef is.

Maar hoe je dus ervoor kunt zorgen dat dit verschil kleiner wordt? Dat vraagt ook weer een stukje financiele vrijheid af willen staan ten gunste van de andere groep. En uiteindelijk denk ik dat bijna niemand daartoe bereid zal zijn.
Ik denk dat dit bijna niet te regelen valt.
Dala schreef:
09-08-2025 13:14
Ik denk dat dit bijna niet te regelen valt.
Misschien zou een 4 daagse werkweek de norm moeten worden.
Voor mij is het een mix tussen beloning en werkplezier.
Ik heb geen baan met een direct maatschappelijk nut. Maar onze klanten dienen wel een maatschappelijke belang. Onze adviseurs helpen die klanten op het gebied van IT, zodat het werk efficiënter gedaan kan worden. En elk bedrijf heeft een financiële administratie nodig, een soort noodzakelijk kwaad. Ik heb ook bij organisaties gewerkt met een maatschappelijk belang, daar verdiende ik niet eens veel minder. Maar ik houd van de korte lijnen en de daadkracht van mijn huidige werkomgeving. Maar als het plezier minder wordt, ben ik weg. In het verleden ook voor een baan met een stuk minder salaris gekozen, omdat het beter te combineren was met privé (jonge kinderen). Daar 5 jaar gewerkt, omdat het naast heel flexibel heel afwisselend werk was, met leuke collega’s en een hele fijne leidinggevende. Uiteindelijk woog het werkplezier niet meer op tegen het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden.

Ik had door andere keuzes meer kunnen verdienen. Mijn man en ik hebben dezelfde opleiding en ook deels dezelfde werkervaring. Maar hij verdient meer (en niet omdat hij een man is, vrouwelijke collega’s verdienen hetzelfde). Hij heeft een andere route bewandeld. En als ik echt zou willen, zou ik ook een soortgelijke baan kunnen hebben als hij. Maar ik zit goed waar ik zit.

Maar het is natuurlijk makkelijker praten, als je samen goed verdient. Maar beloning is voor mij niet zaligmakend. Ik hoef niet per se het onderste uit de kan.
09-08-2025 13:18

Ja daar wordt idd over gesproken, maar daar is dan weer de vraag wie gaat dat bekostigen?

En ik weet het, het is al eerder gedaan, en dat is ook gelukt maar ik weet niet of alle sectoren zich daarvoor lenen, en wat gaat dat doen met de consumentenprijzen?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
09-08-2025 13:24
Ja daar wordt idd over gesproken, maar daar is dan weer de vraag wie gaat dat bekostigen?

En ik weet het, het is al eerder gedaan, en dat is ook gelukt maar ik weet niet of alle sectoren zich daarvoor lenen, en wat gaat dat doen met de consumentenprijzen?
https://www.personio.nl/hr-woordenboek/ ... -werkweek/

Je wordt er vaak wel veel minder ongelukkig van, zo te lezen.
Ik werk zeker voor het geld, dus salaris is belangrijk. Maar mijn werk is ook leuk en uitdagend, ik haal er veel zingeving uit. Zou niet stoppen met werken als ik veel geld win. Wel een dag minder en anders indelen denk ik. Het is ook nog een baan met maatschappelijk belang, hoewel er erg negatief naar gekeken wordt de laatste tijd. Verslavingszorg en dan voornamelijk bemoeizorg kant, mensen met onbegrepen gedrag en overlast.

Ik werk hard voor mijn geld maar verdien ook wel prima. Meer is wel altijd welkom. Ga binnenkort een opleiding doen, op kosten van de baas dus ontwikkel ook nog steeds.

Qua opleidingsniveau vind ik het een lastige, hersenchirurg worden kost nou eenmaal veel tijd en hoe slim je ook bent, moeite. Anders dan ongeschoold zijn, maarja, voor je niveau kies je ook niet natuurlijk. Ook partime werken lastig, ik snap het best maar erger me er ook regelmatig aan omdat veel collega's de helft van de week niet bereikbaar zijn en het dan bij de fulltimers op het bord komt want het kan zelden wachten tot ze terug zijn. En dan inderdaad ook toeslagen. Maar als ik mij werk minder leuk gevonden had had ik dat misschien ook wel gedaan. Kortom, snap iedereen maar daar heeft niemand wat aan :P
koettie wijzigde dit bericht op 09-08-2025 13:28
0.12% gewijzigd
Als chauffeur op de vuilnisauto / poepzuigauto / grasmaaier veel beter betaalde dan wat je nu hebt, zou je dan morgen al niet overstappen ?
09-08-2025 13:26
https://www.personio.nl/hr-woordenboek/ ... -werkweek/

Je wordt er vaak wel veel minder ongelukkig van, zo te lezen.

Ja voor mij is het lastig daar iets over te zeggen aangezien ik dus een kleine werkgever ben. En als de 4 daagse werkweek de standaard wordt tegen hetzelfde salaris, dan moet ik echt fors omhoog met de prijzen want ik kan dat zelf niet dragen uit mijn eigen winst.

Wat weer als gevolg heeft dat een rijbewijs halen helemaal onbetaalbaar wordt, en wellicht alleen voor de rijken nog te doen is.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
09-08-2025 12:53
Mee eens. En daar plaats ik dus (in gedachten) altijd mijn kanttekeningen bij. En het kan best zijn dat die huizenbezitter met héle goede baan wel echt erg rijk is hoor, ik zeg niet dat dat absoluut niet kan... maar diegene kan misschien net zo goed of nog een hele hoge (bijna niet afgeloste) hypotheek hebben, de HRA héél hard nodig hebben om überhaupt die hypotheek nog te kunnen betalen, een lening hebben afgesloten voor die zwembad of auto (oké dat is misschien minder waarschijnlijk). Ook hier op dit forum al vaak genoeg gelezen dat mensen (met veel hogere salarissen dan wij zelf) het hebben over: "Ook wij moeten keuzes maken."
Maar, in analogie met degene die minder gaat werken en dan toeslagen krijgt: als je die HRA zo hard nodig hebt, heb je dus een te duur huis gekocht voor je inkomen.

Mijn punt: HRA en toeslagen zijn uiteindelijk vergelijkbaar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
MrsM schreef:
09-08-2025 13:24

Het levert minder verzuim op, dus op de lange termijn kost het juist minder dan meer. Helaas wordt er door onze overheid vaker gekeken naar korte termijn oplossingen ipv lange termijn/het grote geheel.
Where is my mind?
09-08-2025 13:10
Ik ervaar het ook niet zo, omdat mijn keuzes voor de leuke dingen mijn basisbehoeften niet bijten. Maar die onnodige , leuke dingen , daar maak ik wel keuzes in : of die nieuwe keuken maar dan drie weken Frankrijk, of een safari van een maand, bijvoorbeeld. En daar eet ik dan niks minder om.
Maar dat voelt vast anders dan of mijn kinderen op een sport of een week een huisje in Nederland.
Oh ja dat begreep ik wel, ik denk mensen dat ook vaak bedoelen met "ook wij moeten keuzes maken" als het gaat over een begunstigde financiële positie maar ook dan start het (neem ik aan) met dat er een wens ligt voor zowel die nieuwe keuken áls voor die safari. Dat je het allebei wel zou willen maar dan één ding wel doet en het andere niet ipv een tyfushekel hebben aan (het uitzoeken van) een nieuwe keuken en bijkomende verbouwing of op safari gaan.
Ik werk wel echt voor het geld. Als ik morgen miljoenen zou winnen in 1 of andere loterij (weinig kans) dan zou ik echt meteen stoppen met werken en vrijwilligerswerk gaan doen met iets met dieren of natuur.
Stressed is just desserts spelled backwards
09-08-2025 13:18
Het zal niet voor iedereen gelden maar ik denk wel dat dat voor veel mensen wel een goede balans is. De vraag is of dat uiteindelijk betaalbaar is en hoe/door wie?
Het is welbekend dat dan balans prive en werk beter wordt. Veel mensen werken al 4 dagen. In belangrijke sectoren als bouw, onderwijs en zorg lijkt mij dat het wel een probleem wordt gezien er nu al veel te weinig personeel is.
Ik werk voor het geld en omdat ik (ben getrouwd) het niet ok vind om mijn man volledig verantwoordelijk te laten zijn voor ons inkomen. Dus om die verantwoordelijkheid te delen en om de dingen te kunnen doen die we graag willen.

Ik werk in de sociale sector dus ben in dat opzicht altijd zinvol bezig, ik doe mijn werk met plezier, werk maar 3 dagen. Toch hoef ik er geen seconde over na te denken wat ik zou doen als ik de loterij win; ik stop met werken.
09-08-2025 13:28
Als chauffeur op de vuilnisauto / poepzuigauto / grasmaaier veel beter betaalde dan wat je nu hebt, zou je dan morgen al niet overstappen ?
Heb eens gehoord bij een programma dat Dixi schoonmaker best goed betaald, omdat niemand het wilt doen. Ik weet dan niet wat 'goed betaald' is. Als ik Google mag geloven zegt deze bruto 2400-2800€. Dat vind ik dan wel weer laag voor een gore baan. Uiteindelijk ken ik ook mensen die een goedbetaalde baan hebben, maar een gat in hun hand. Dus ja die combi werkt ook niet of mensen die het voor elkaar hadden, maar door niet handige relaties aan te gaan, ernu anders bij zitten.

Onderaan de streep blijft wel het scheef dat banen die niet van groot belang zijn geregeld meer betalen, dan een baan die wel van belang is. Neem de zorg (heb het dan niet of een KO arts of chirurg).
Phlox24 schreef:
09-08-2025 13:43
Het is welbekend dat dan balans prive en werk beter wordt. Veel mensen werken al 4 dagen. In belangrijke sectoren als bouw, onderwijs en zorg lijkt mij dat het wel een probleem wordt gezien er nu al veel te weinig personeel is.
Maar daar vallen mensen denk ik wel sneller uit als men altijd standaard 5 dagen zou werken omdat dat mentaal en/of fysiek best intensief is.
Phlox24 schreef:
09-08-2025 13:43
Als je voor een leuk(er) loon ergens 4 dagen kunt werken wordt een beroep toch ook meteen aantrekkelijker ?
Solomio schreef:
09-08-2025 13:32
Maar, in analogie met degene die minder gaat werken en dan toeslagen krijgt: als je die HRA zo hard nodig hebt, heb je dus een te duur huis gekocht voor je inkomen.

Mijn punt: HRA en toeslagen zijn uiteindelijk vergelijkbaar.
Ik vind van niet. Want de hra verandert niet als je meer of minder gaat werken. Dus meer werken loont.
En de hra geldt maar voor 30 jaar.

Ik ben absoluut niet tegen toeslagen of uitkeringen. En ik begrijp heel goed dat een alleenstaande moeder niet fulltime gaat werken, terwijl het onder aan de streep niks oplevert. Dat heeft niks met luiheid te maken.

Maar ik vind wel dat werken lonend moet zijn. En er wordt bij toeslagen niet naar het totaalplaatje gekeken.
Iemand kan huurtoeslag, kgb en zorgtoeslag krijgen. Terwijl iemand met hetzelfde inkomen, maar die niet in een sociale huurwoning woont, dus geen huurtoeslag krijgt. Maar wel dezelfde kgb en zorgtoeslag. Omdat ze hetzelfde inkomen hebben, waar die huurtoeslag dus niet in meegenomen wordt. Maar ik bang dat er geen systeem te bedenken valt, waar het volledig eerlijk is.
09-08-2025 14:06
Als je voor een leuk(er) loon ergens 4 dagen kunt werken wordt een beroep toch ook meteen aantrekkelijker ?
Hangt misschien van de werkzaamheden af.
Dala schreef:
09-08-2025 13:40
Het zal niet voor iedereen gelden maar ik denk wel dat dat voor veel mensen wel een goede balans is. De vraag is of dat uiteindelijk betaalbaar is en hoe/door wie?
Als er veel ziekteverzuim is bij 5 dagen en minder met 4 , dan weet ik niet of het wel zo onbetaalbaar is.
In de zorg geven ze bijna geen grote contracten. Maar dan heb je dus geen hoog salaris . Mensen werken heel veel extra diensten om maar aan een leuk salaris te komen ( en om gaten op te vullen natuurlijk ) maar het verzuim ligt ook hoog. Kip, ei.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/24 ... %20procent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven