Lijf & Lijn alle pijlers

Gewichtsverlies 2025 topic met tabel

19-02-2025 17:54 1149 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na de vorige editie van 2024 van Kokodo, op verzoek een nieuwe topic voor 2025 met tabel.

Iedereen is welkom om mee te schrijven.

Een paar basisregels:
1. Respecteer elkaar
2. Ieder heeft zijn eigen afvalwijze, betweters worden niet gewaardeerd. Er is geen goed of fout.
3. Het is de bedoeling dat we ondanks onze verschillende methodes elkaar op een positieve manier stimuleren. Het einddoel is namelijk voor iedereen hetzelfde: gewichtsverlies!

Iedereen veel geluk en succes gewenst.
Voel je welkom om mee te komen schrijven! Nieuwe meeschrijvers kunnen na twee weken in de tabel, en na twee weken niet meer meeschrijven word je uit de tabel gehaald, om deze overzichtelijk te houden.
NicknameLengteStartHuidigStreefTot afgevallenBMI
Zeeschelp1.6875.064.764.0-10.322.9
Purrmaid1.6894.275.770.0-18.526.8
MissFitz1.6487.775.968.0-11.828.2
Love2Dance1.7396.677.380.0 70.0-19.325.9
CreaMus1.6576.168.060.0-8.125.0
Wombat1.7364.962.559.0-2.420.9
Mutsie871.7780.080.075.0-0.025.5
Luilaksmurf1.78108.5100.490.0-8.131.7
Whippet261.78111.298.692.0-12.6
VR251.7875.073.668.0-1.4
NLNJ1.7085.565.565.0-20.0
zeeschelp wijzigde dit bericht op 27-07-2025 11:36
34.67% gewijzigd
Hier inmiddels weer terug van vakantie!
Ik heb het afvallen daar even los gelaten en volop genoten van al het lekkere eten en drinken. Ik ben dan ook een paar kg bijgekomen, maar dat vind ik geen probleem. Ik verwacht overigens dat een gedeelte er weer snel af is (vocht etc). Ik heb op het moment ook mijn menstruatie, wat een vertekend beeld op mijn gewicht geeft.

Vanaf vandaag ga ik het weer gewoon oppakken. Gister al boodschappen gedaan en ga weer even mijn kcal bijhouden met de app van het voedingscentrum.

Ik heb nog niet alles bijgelezen, dat ga ik waarschijnlijk straks even doen.
Hoi!
Mag ik hier meeschrijven? Ik ben eerder 25 kilo afgevallen en meeschrijven hier was een goeie stok achter de deur. Nadat ik 25 kilo was afgevallen was ik ruim 12 jaar stabiel, maar sinds de geboorte van onze zoon, ruim een jaar geleden, ben ik 10 kilo zwaarder dan daarvoor. En ik wil ze graag kwijt.
Eerder is het me gelukt door gezond te eten en veel te sporten. Door de nieuwe gezinssituatie is veel sporten lastig. De omstandigheden zijn dus anders, maar ik ga mijn best doen :-) Fijn als dat met jullie kan
Haai! Ik wil ook graag meeschrijven.. als ik hier lees wat jullie allemaal zijn afgevallen dan ben ik wel onder de indruk. Ik ben door medicatie een kilo of 5 aangekomen maar het lukt me niet om het eraf te krijgen.. vind het moeilijk om gemotiveerd te blijven (word ook snel hangry als ik trek heb, dat helpt niet). En intensief sporten zit er niet in, ik heb slechte gewrichten en in het algemeen niet zo'n goede gezondheid (ook mentaal) dus af en toe een beetje wandelen en pilates is het wel. Dus ik hoop dat hier meeschrijven op het forum me helpt om gemotiveerd te blijven, om zo langzaam de kilo's er toch weer af te krijgen want ze zitten me echt in de weg. Mijn voornemen voor nu is iig om heel gezond te eten, en niet te veel. En dan hopen dat het daarmee goed komt..
welkom dames!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Welkom nieuwe dames!

@solero knap van je dat je 25 kilo zolang eraf hebt weten te houden. Dit kan je alleen maar bereiken door je leefstijl te veranderen,
Kan je bedenken wat je nu anders doet dan voor je zwangerschap? Soms moet je het gewoon anders aanpakken hoor maar misschien zit het nu in het andere ritme en eet je daardoor andere dingen?

@krokusvm eigenlijk is het antwoord op je vraag ….wat eet ik zodat ik die trek niet heb? Dus je moet je lijf goed voeden zodat je die trek voor bent.
Makkelijker gezegd natuurlijk dan gedaan. Maar als je eenmaal door hebt dat je je lijf moet voeden en niet moet vullen snap je al veel beter wat je wel en niet moet eten.
Soms is voorbereiding ook gewoon belangrijk. Want wat pak je als je trek hebt? Ongezonde dingen waarschijnlijk…maar wat nu als je bv altijd een gekookt ei ( of iets ….) in je koelkast hebt liggen….dan kan je die eerst pakken tegen de trek. Of iets anders wat je al had voorbereid wat gezond is en vult .

@mutsie…
Mutsie87 schreef:
09-08-2025 09:50

@L2D helpt dat ja om mensen op Instagram te volgen? En op welke manier? Ik heb geen sociale media, maar misschien dan toch eens iets aanmaken en kijken of ik er nuttige dingen uit kan halen.
Mij hielp het in het begin van de periode voornamelijk omdat ik op zoek was naar gezonde recepten ( voornamelijk lunch) omdat ik glutenvrij en koemelkvrij moest gaan eten. Ik liep vast omdat ik zo lekker hollands gehecht was aan mijn volkoren boterhammen…. Geen idee wat ik dan moest eten. Glutenvrij brood is en niet lekker, droog en smaakloos en ik kreeg er ook last van gek genoeg.
Door die mensen te volgen kreeg ik daar inspiratie voor. Ging dingen vervangen … leerde over eiwitten ( ik had werkelijk geen idee in het begin) en wat dat doet als je af wilt vallen ( en ik nodig had omdat ik geen zuivel meer kan drinken/eten)
Lees veel tips over foodswaps, het verschil in kcal tussen dezelfde soorten voedingsmiddelen , vooral sauzen zoals ketchup en mayonaise zit zoveel verschil in.
En soms ook gewoon om dingen te horen die je jezelf vaak aanpraat ….
Het geeft mij motivatie om gewoon bv in een reel te zien dat 70 gram naturel chips 389 kcal is en dat je dan voor hetzelfde aantal 90 gram popcorn “mag”. En popcorn is meer dan het dubbele in volume.
Sambal oelek 30 kcal terwijl sambal badjak 176 kcal is per 100 gram.
Dit soort voorbeelden vind ik altijd verhelderend. Nooit gedacht dat dat verschil bv in sambal zo ontzettend groot is.
En niet omdat je het dan niet meer mag nemen. Maar wel om mezelf er bewust van te maken.
Maar goed misschien heb jij daar wel helemaal niks mee.
Is een kwestie van uitproberen …

@missfitz fijn dat het iets beter gaat !

Alle vakantiegangers welkom terug !!!
ik zat gisteren op een terras met een collega en toen ging het over afvallen enzo. Toen zat ik even terug te rekenen en ik ben, als ik kijk naar mijn hoogste gewicht, 60 kg afgevallen. Dat heeft wel heel veel jaren gekost, maar het kwam gisteren wel even binnen. In die jaren heb ik ook veel gejojod, maar gelukkig nooit terug naar dat hele hoge gewicht.

Ik merk wel dat ik de laatste dagen wel weer meer trek heb en daardoor ook meer eet en niet altijd de beste keuzes.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@love2dance: ik heb me teveel laten gaan tijdens de zwangerschap en het leven voor en na de zwangerschap is een wereld van verschil. Ik sport veel minder en ben meer thuis en thuis is de gang naar de keuken makkelijk gemaakt. En het verschil is ook wel dat ik voor de zwangerschap echt de motivatie had om op gewicht te blijven. Nu wist ik wel dat ik te zwaar was, maar ging de knop of de wil om er echt iets aan te doen niet om. Tot ik oude foto's aan het kijken was en mezelf echt mooi vindt op de foto's. Dat gevoel wil ik graag terug.

Ik zie dat jij heel goed bezig bent! Heb je je streefgewicht aangepast omdat het zo lekker gaat? Knap hoor!
@lovetodance dank voor je tips! Ja dat wordt een hele puzzel, ook omdat ik minder dierlijke producten zou willen eten maar maar beperkt tijd hebom eten te preppen. Maar ik probeer het positief te zien, alles wat ik nu leer over hoe mijn lijf werkt (qua trek en zo) daar kun je de rest van je leven profijt van hebben
Welkom nieuwkomers!

Ik ben ook nog nieuw hier. Vind het nog wennen om mee te schrijven en alles bij te houden maar het lezen is ook al motiverend vind ik.

Hier gaat het best goed, ik vind het wel lastig balanceren. Ik ben geneigd om mezelf echt alles te ontzeggen maar zeker met deze zomerse temperaturen heb ik af en toe zin in een koud glas witte wijn :) De komende dagen ga ik proberen niet mega streng te zijn maar gewoon een gezonde balans te zoeken.

Over sociale media, ik gebruik dat niet meer omdat ik juist doorsloeg met alle dieet tips in mijn algoritme. En nu ik niet meer scroll heb ik meer tijd voor beweging :lol:

@Rosanna, wauw wat een verschil 60 kilo. Ook al heeft het lang geduurd, daar mag je echt mega trots op zijn zeg.

En verder welkom terug vakantiegangers!
Ben net maar helemaal los gegaan bij de biologische groentewinkel, ik dacht aan groente kun je je geen buil vallen. Beter gezonde zoete aardappel-wortelsoep eren dan ongezondere opties..
@rosanne echt enorm veel hoor 60 kilo al heel knap wat je door al die jaren heen bereikt hebt. Daar mag je al heel trots op zijn.

@solero dat snap ik helemaal hoor. Je moet helemaal wennen aan je nieuwe leven met een baby. Gun jezelf die tijd ook om er langzaam aan in te groeien. Je hoeft niet gelijk alle doelen te behalen het mag ook in stapjes. Anders eten meer sporten het kan misschien niet allemaal tegelijk.
En dat is dus precies waarom ik mijn doel dus bijgesteld had. Ik had al 70 kilo in mijn hoofd voordat ik afviel, gewoon omdat ik me toen ik dat woog fijn voelde…en dat was dus ook nadat ik 15 kilo was afgevallen. ( maar ook 20 jaar geleden)
Ik ben hier begonnen met schrijven toen ik al 6 kilo kwijt was doordat ik intolleranties bleek te hebben en dus niet meer gewoon alles uit de kast kon pakken en opeten.
Die 70 kilo zat wel in mijn hoofd maar dat leek me nog veel te ver weg. Niet wetende of ik dat ooit zou kunnen behalen,. Ik ben immers in de overgang wat het ook soms lastig maakt. 80 kilo streefgewicht was dus nog -10 kilo vanaf moment dat ik hier ging schrijven. Dat was meer te overzien. Nadat ik het behaald had heb ik hem toch op 70 gezet.
krokusvm schreef:
12-08-2025 11:33
Ben net maar helemaal los gegaan bij de biologische groentewinkel, ik dacht aan groente kun je je geen buil vallen. Beter gezonde zoete aardappel-wortelsoep eren dan ongezondere opties..
Precies dit…ik heb dus ook een persoonsporties tomaten-zoete aardappelsoep in de vriezer liggen. Gelijk een portie groenten binnen bv als lunch als ik bv weet dat ik savonds uit ga eten of wat minder groenten binnen ga krijgen. En ik zit gelijk vol.

Ik doe ook niet perse aan mealpreppen zoals je dat vaak op socials ziet maar wel dat ik bv extra maak als ik bv toch spaghettisaus aan het maken ben. De andere porties gaan dan in de vriezer en hoef ik bij weinig tijd alleen de pasta te koken en dat kost maar 8 min. Tegen die tijd is de saus ook ontdooit. Dat soort dingen kost dan dus bijna geen extra moeite
Welkom Solero en Krokus! Succes met jullie doel!

@L2D ik zal eens kijken, ben niet zo van de sociale media dus dan moet ik daarvoor een account aanmaken. Ik ga er eens over nadenken.

Verder wat frustratie vandaag. Wilde er een echt goede dag van maken vandaag maar op werk toch een stuk chocola gehad en vanavond nog een ijsje.
Normaal kan ik dit redelijk loslaten maar merk dat dit vandaag niet lukt, dat ik er echt spijt van heb en heel erg van baal. Soort falen ofzo dat het niet lukt.
Met dit weer ook al niet rennen, veel te warm, dus voel me ook nog lui.

Hoop dat het morgen beter gaat en deze dag me dan juist motiveert, wil zaterdag echt wat eraf hebben na steeds bijna niks.
@balen mutsie maar gewoon weer proberen en juist niet aangrijpen om de brui er aan te geven. Als je een “foute” dag hebt gehad de volgende dag weer oppakken. Je komt echt niet gelijk aan dat duurt 7700 extra kcal om 1 kg aan te komen dus dat is echt veel.
Hier vandaag ook wat zwaarder dan gisteren want etentje gehad en dat bevat sowieso een stuk meer zout dan als ik zelf kook, tel daar heel veel water en de warmte bij op en je `zit zo op extra gewicht wat helemaal niks hoeft te betekenen

Ik geef dan dus ook gewoon mijn gewicht van gisteren door want dat klopt een stuk beter.

Gewicht 76,3
afgevallen 20,3
BMI 25,5
love2dance wijzigde dit bericht op 19-08-2025 11:33
Reden: Verkeerd gewicht ingevuld
0.15% gewijzigd
love2dance schreef:
15-08-2025 09:58
@balen mutsie maar gewoon weer proberen en juist niet aangrijpen om de brui er aan te geven. Als je een “foute” dag hebt gehad de volgende dag weer oppakken. Je komt echt niet gelijk aan dat duurt 7700 extra kcal om 1 kg aan te komen dus dat is echt veel.
Waar ik wel weer van schrik: stel je eet elke dag 100 kcal te veel en zoveel is dat nu ook weer niet, dan is dat ruim 4 kilo op jaarbasis erbij.
Ja margreeder ik denk dat je juist op deze manier dus steeds ieder jaar een beetje zwaarder word. Soms zonder dat je er erg in hebt. Ik heb me jarenlang niet gewogen….dus ik had geen idee en het het gaat zo geleidelijk dat je het ook niet gelijk ziet.
Totdat er ineens na een aantal jaar 10 + kilos aanzitten, ( en in mijn geval nog meer want struisvogelpolitiek is me niet vreemd)
Volgens mij zit er een foutje in je getallen, L2D :D .

Ik heb me ook jarenlang niet gewogen. Ook niet gedurfd omdat ik bang was voor het getal. Nu doe ik het consequent wel, ook vandaag weer ondanks dat ik voor mijn gevoel geen goede week had, niet genoeg mijn best had gedaan etc. En dan kan het soms toch ook meevallen. Ik ben nu sinds vorige week 600 gram afgevallen en zit nog 200 gram boven het gewicht in de tabel, van voor de vakantie. Ik verwacht volgende week weer echt mee te kunnen doen met een dalende lijn in de tabel. Het wegen helpt ook met relativeren en motiveren, er gebeuren dus geen schokkende dingen als het even wat minder gaat en het motiveert om vol te houden als het wel lekker gaat.
Jammer Mutsie, maar de volgende dag gewoon weer opnieuw. En af en toe iets lekkers mag best toch? Maar goed, wel bewust.

Ik hou in de Eetmeter bij wat ik eet en ik zie (en weet) dat ik teveel tussendoortjes eet. Teveel lekkers. Daar is voor mij winst te behalen. Een deel van het gezin is de komende week op vakantie, dus dit wordt mijn week. Heb ze al het lekkers dat we in huis hadden meegegeven :-)

@Margreet: dat gaat alleen op als de rest van de variabelen gelijk blijven. Als je meer beweegt kun je die 100 kcal best hebben natuurlijk

@Love2dance: volgens mij staat je gewicht van gisteren er nu niet bij, toch? Alleen je startgewicht

Oh ik heb trouwens ook de Nike training app gedownload om thuis mee ana de slag te gaan. Ben benieuwd!

Fijne dag weer allemaal, hou het hoofd koel!
O dat is balen Mutsie, lastig om dan niet helemaal te denken van laat maar..

Fijn om te lezen dat jullie allemaal zo goed bezig zijn! En dank voor het welkom :)

Vandaag een uitdaging, mijn ouders zijn 50 jaar getrouwd en geven een groot feest. Dus ergens wil ik feesten (met lekkers), maar ook geen spijt krijgen.. dus ik ga proberen te genieten met kleine beetjes. En spa rood drinken, dat hebben we thuis nooit dus ik heb besloten lekker te gaan genieten van de 'luxe' spa rood :)
Hoi allemaal, ik heb het afgelopen uur veel eerdere berichten in dit forum gelezen en ik denk dat het fijn is om met elkaar op te trekken in deze uitdaging. Ik heb al een paar goede tips gezien (zo heb ik net bv de oliespuit gekocht). Mag ik me bij jullie aansluiten?

Ik ben zelf de 45 gepasseerd en toen ik na mijn vakantie (voor het eerst in minimaal een jaar) op de weegschaal stond schrok ik behoorlijk. Zo zwaar ben ik zelfs tijdens mijn zwangerschappen niet geweest. Tijd om hier wat aan te doen! Maar dat vind ik nog best lastig.

Ik ben nu een week bezig, waarbij mijn eerste inzet was om van de ongezonde tussendoortjes af te komen. Geen chips, koek, snoep, gebak, chips, ijs, soft drinks en alcohol. (Ik eet wel gezondere tussendoortjes zoals fruit, groente, noten). Op dit moment eet ik wat we normaliter ook eten tijdens de drie maaltijden en heb ik dat bijgehouden in de app van het Voedingscentrum. Ik kom uit op gemiddeld zo’n 1850 calorieën, voldoende eiwitten, koolhydraten aan de krappe kant, maar nog wel wat teveel vet en onverzadigde vet.

Best trots op mezelf dat ik in een keer die knop om had gezet. Nu ik nog vakantie heb ook twee keer een uur gefietst en iedere dag actief in en om huis. Vol verwachting op de weegschaal…. Na een week helaas nog niets afgevallen.

Ik weet het hoor, het is iets van de lange adem. Maar ik weet niet hoe jullie dat hebben, maar in mijn hoofd ben ik er de hele dag mee bezig en ik kíjk die kilo’s bijna af, haha.

Het goede nieuws is dat ik door het minderen van de suikers veel minder last heb van een opgeblazen gevoel en dat is ook fijn.

Hoe dan ook, ik ga braaf door. Start zelf aanstaande maandag met een proefles karate (als ik dan nog steeds durf…).

Fijn weekend allemaal!
Wat een goed idee Novi, karate is leuk!

Ben tevreden, had mezelf beloofd dat ik een half stuk taart mocht op het feest van mijn ouders en heb het daar ook bij gelaten, verder alleen gezond en heel matig gegeten.
Ik denk dat je het resultaat nog wel gaat zien, Novi. De aanhouder wint!
En heel leuk, karate! Stoer van je
Welkom Novi! Karate klinkt inderdaad echt leuk, succes met je doelen!

@L2D balen dat het iets meer was, hopelijk door etentje en weer en er snel weer af.

@Misfitz er is in ieder geval weer een deel af dus dat gaat helemaal goed komen!

@Solero haha slim om het mee te geven, heb je zelf minder verleiding 😃

@Krokus, goed dat je je aan je eigen afspraak hebt gehouden! Kan me voorstellen dat het toch lastig is op zo’n feest.

Bedankt verder allemaal voor de lieve woorden!
Helaas is de week niet zo goed geworden als het plan was en ben ik 200 gram aangekomen. Hoop ergens nog dat het vocht is van het warme weer dus als uitzondering maandag ook nog een keer op de weegschaal.
Verder ook even kritisch nagedacht en behalve noteren wat ik eet doe ik ook niks, zelfs niet bekijken wat ik nou eigenlijk binnen heb gekregen in een week.
Wil dit weekend dus uit gaan zoeken wat ik nou eigenlijk binnen mag krijgen, zag ik ander topic allemaal termen hierover die me niks zeiden dus daar ga ik eens induiken. En dan ook eten bijhouden in een app met calorieën zodat ik ook echt een duidelijk en eerlijk beeld krijg.
En het weer niet meer gebruiken als smoesje om niet te sporten, deze week niks gedaan maar had ook kunnen gaan wandelen ipv hardlopen.
Ook een app (running coach) gedownload om het hardlopen ook serieuzer aan te pakken, ‘moet’ daarvoor 3 keer per week gaan rennen dus hopelijk een goede stok achter de deur 😊

Gewicht: 78,5
Afgevallen: 1,5
BMI: 25,1
Vraagje: hoe zijn jullie zo precies in hoeveel gram je bent afgevallen? Ik hebme in het verleden een poos elke dag gewogen, als een soort reminder om op te blijven letten (dat heeft toen een poos echt gewerkt, om op gewicht te blijven) en toen zag ik best grote fluctuaties. Nu ook, na dat feest gister zo 0,8 kg erbij. Zal wel vocht zijn, want thuis koken we zoutarm en daar was het eren dat zeker niet, maar een halve kilo op en neer is voor mij niet ongewoon. (Met een uitschieter ooit van 2,5 kg erbij toen ik ongesteld moest worden, toen snapte ik gelijk waarom ik me een opgeblazen kikker voelde ;) ). Zien jullie ook zulke fluctuaties in je gewicht of is het bij jullie constanter?
Succes met de goede voornemens @mutsie!
Nee, krokus, ik zie die fluctuaties ook. Heb ook de slechte gewoonte om me, ttv afvallen, dagelijks te wegen. Door die fluctuaties is het denk ik ook het advies om je wekelijks te wegen. Dus hoewel ik me dagelijks weeg trek ik me er niet heel veel van aan: ik wacht tot de week voorbij is voordat ik conclusies trek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven