Gewichtsverlies 2025 topic met tabel
woensdag 19 februari 2025 om 17:54
Na de vorige editie van 2024 van Kokodo, op verzoek een nieuwe topic voor 2025 met tabel.
Iedereen is welkom om mee te schrijven.
Een paar basisregels:
1. Respecteer elkaar
2. Ieder heeft zijn eigen afvalwijze, betweters worden niet gewaardeerd. Er is geen goed of fout.
3. Het is de bedoeling dat we ondanks onze verschillende methodes elkaar op een positieve manier stimuleren. Het einddoel is namelijk voor iedereen hetzelfde: gewichtsverlies!
Iedereen veel geluk en succes gewenst.
Voel je welkom om mee te komen schrijven! Nieuwe meeschrijvers kunnen na twee weken in de tabel, en na twee weken niet meer meeschrijven word je uit de tabel gehaald, om deze overzichtelijk te houden.
Iedereen is welkom om mee te schrijven.
Een paar basisregels:
1. Respecteer elkaar
2. Ieder heeft zijn eigen afvalwijze, betweters worden niet gewaardeerd. Er is geen goed of fout.
3. Het is de bedoeling dat we ondanks onze verschillende methodes elkaar op een positieve manier stimuleren. Het einddoel is namelijk voor iedereen hetzelfde: gewichtsverlies!
Iedereen veel geluk en succes gewenst.
Voel je welkom om mee te komen schrijven! Nieuwe meeschrijvers kunnen na twee weken in de tabel, en na twee weken niet meer meeschrijven word je uit de tabel gehaald, om deze overzichtelijk te houden.
Nickname | Lengte | Start | Huidig | Streef | Tot afgevallen | BMI |
---|---|---|---|---|---|---|
Zeeschelp | 1.68 | 75.0 | 64.7 | 64.0 | -10.3 | 22.9 |
Purrmaid | 1.68 | 94.2 | 75.7 | 70.0 | -18.5 | 26.8 |
MissFitz | 1.64 | 87.7 | 75.9 | 68.0 | -11.8 | 28.2 |
Love2Dance | 1.73 | 96.6 | 77.3 | 80.0 70.0 | -19.3 | 25.9 |
CreaMus | 1.65 | 76.1 | 68.0 | 60.0 | -8.1 | 25.0 |
Wombat | 1.73 | 64.9 | 62.5 | 59.0 | -2.4 | 20.9 |
Mutsie87 | 1.77 | 80.0 | 80.0 | 75.0 | -0.0 | 25.5 |
Luilaksmurf | 1.78 | 108.5 | 100.4 | 90.0 | -8.1 | 31.7 |
Whippet26 | 1.78 | 111.2 | 98.6 | 92.0 | -12.6 | |
VR25 | 1.78 | 75.0 | 73.6 | 68.0 | -1.4 | |
NLNJ | 1.70 | 85.5 | 65.5 | 65.0 | -20.0 | |
zeeschelp wijzigde dit bericht op 27-07-2025 11:36
34.67% gewijzigd
zaterdag 16 augustus 2025 om 20:19
Bedankt voor jullie woorden.
@Krokus: goed gedaan
. Feestjes zijn toch altijd een uitdaging.
@Solero: ben je al met de Nike app aan de slag geweest?
@Mutsie: lastig is dat dan, als het even niet zo lukt. Even een
voor jou voor het met frisse moed oppakken van het sporten!
Gister voor de bijl gegaan toen manlief een espresso martini aanbood. Maar vandaag aan de spa rood met vrienden op het terras terwijl de tafel vol werd gezet met hapjes.
Fijne avond allemaal!
@Krokus: goed gedaan

@Solero: ben je al met de Nike app aan de slag geweest?
@Mutsie: lastig is dat dan, als het even niet zo lukt. Even een

Gister voor de bijl gegaan toen manlief een espresso martini aanbood. Maar vandaag aan de spa rood met vrienden op het terras terwijl de tafel vol werd gezet met hapjes.
Fijne avond allemaal!
zondag 17 augustus 2025 om 09:16
Hier gaat het nog even niet zo goed. Op zich weinig snaaien, maar wel friet, friet, friet en ijs. Nog een beetje veel in vakantiemodus en zijn regelmatig op pad en dan heb ik geen energie meer om te koken.
Maandag begint school weer, dan is er sowieso weer meer ritme. Dus ga vanaf volgende week weer invullen.
Maandag begint school weer, dan is er sowieso weer meer ritme. Dus ga vanaf volgende week weer invullen.
maandag 18 augustus 2025 om 12:55
Inmiddels drie maanden bezig met beter letten op calorieën, bijna geen alcohol meer, gezondere keuzes maken. Al kilo's kwijt maar de laatste weken dacht ik, iets meer calorieën kan wel weer. Dus 's avonds een handje zoutjes of wat dropjes.
Geen idee waarom maar sinds die tijd is mijn hongergevoel overdag weer een stuk groter geworden.
Geen idee waarom maar sinds die tijd is mijn hongergevoel overdag weer een stuk groter geworden.
maandag 18 augustus 2025 om 15:56
Hallo allemaal,
Ik heb niet alles gelezen, maar wel genoeg om te zien dat dit topic me aanspreekt. Mag ik meeschrijven? Het heeft me in het verleden ook geholpen om lief en leed te delen. Ik weeg momenteel 103,8 kilo. Ik ben nu 8,3 kilo kwijt. Ik wil naar de 75 kilo. Dat is me al een aantal keren gelukt, echter doordat ik nu niet een speciaal dieet volg en dus gewoon gezond eet (wel hou ik calorieën bij) hoop ik dat het blijvend is. O ja, lengte is 1.67 m.
Alvast bedankt
Ik heb niet alles gelezen, maar wel genoeg om te zien dat dit topic me aanspreekt. Mag ik meeschrijven? Het heeft me in het verleden ook geholpen om lief en leed te delen. Ik weeg momenteel 103,8 kilo. Ik ben nu 8,3 kilo kwijt. Ik wil naar de 75 kilo. Dat is me al een aantal keren gelukt, echter doordat ik nu niet een speciaal dieet volg en dus gewoon gezond eet (wel hou ik calorieën bij) hoop ik dat het blijvend is. O ja, lengte is 1.67 m.
Alvast bedankt

rollingcurves wijzigde dit bericht op 18-08-2025 15:58
3.60% gewijzigd
dinsdag 19 augustus 2025 om 12:09

@novi en @Rollingcurves welkom !
@krokus die fluctaties heeft iedereen hoor , alleen als je niet iedere dag weegt zie je dat niet altijd.
Juist daarom vind ik het juist wel fijn om iedere dag te wegen. Ik raak er nu niet meer van in de stress. Soms scheelt het wel een kilo, warm weer, ander ( zout) eten , meer water gedronken, niet naar de wc geweest. Echt dat kan zomaar echt veel schelen.
Of je iedere dag weegt is denk ik ook wel persoonlijk maar ik vond het fijn om te ontdekken dat een keer op de weegschaal 8 ons scheelt niet perse slecht is of aangekomen betekend. Als ik dan een week zou moeten wachten met wegen ….dat duurt me te lang

@margreerder dat heb ik eigenlijk ook altijd. Als ik de dag vantevoren bv meer gegeten heb heb ik smorgens veel meer trek. Alleen jij merkt het dus overdag al. Iemand die weet hoe dat komt ?
Hier nog steeds lekker van de week 3 x milontraining gedaan 1x yoga en 1x pilates.
Deze week beginnen ook de danstrainingen weer….voor mij van korte duur want volgende week vakantie voor 3 weken ( spannend hoe dat gaat…..)
Na de vakantie dan kijken of ik het sportschool schema zo kan houden icm de rest.
Ook een coachingsgesprek gehad vanuit de sportschool met bijbehorende metingen.
Die vond al dat ik met alles eigenlijk op een gezond nivo zat. Enige waar wat winst te behalen was is mijn vetpercentage…met name in bovenlichaam. Benen waren al prima. Zelfs mijn visceraal vet was niet heel veel te hoog zei ze. Daar was ik blij mee. Ze denkt dat ik dat met alleen het extra sporten al kan verminderen. En vrouwen houden natuurlijk zowieso vet op hun buik vanaf een bepaalde leeftijd. Die 80 cm taille omvang die ik overal lees moet ik ook loslaten…Echt dikke veren in mijn reet gekregen. En waar ik alleen zag wat nog niet goed was zag zij dat ik alle grote stappen zelf al had gemaakt en zij alleen nog wat kan bijsturen. Dus ik moest wat liever voor mezelf zijn en trots moet zijn op wat ik al bereikt heb.
Dat kwam wel op een mooi moment want ik stond van de week voor de spiegel en had zoiets van hier zit nog vet, daar een bobbel…het is nog steeds niet mooi…
Dus even weer pas op de plaats en genieten van de 20,5 kilo die ik al wel kwijt ben.
love2dance wijzigde dit bericht op 19-08-2025 13:42
2.89% gewijzigd
dinsdag 19 augustus 2025 om 13:29
Welkom Rollingcurves
.
Wat knap L2D! En wat fijn om dat een keer te horen van iemand die er veel ervaring mee heeft, dat is dan echt even een mooie bevestiging!
Ik was vanmorgen 1 kilo lichter dan bij de start en was blij met de eerste aanzet. Daarna las ik jullie ervaringen met schommelingen in gewicht
. Nou we zien het vanzelf wel de komende periode!
Lastig hè Margreet. Ik heb normaliter ook altijd zo’n trek, snaaitrek en ‘s avonds ook echt weer honger om een uur of 21. Nu heb ik dat eigenlijk helemaal niet. Ik denk dat het mij mij komt doordat ik minder snelle suikers eet en mijn bloedsuikerspiegel wat stabieler blijft. En ik weet ook al jaren: als ik eenmaal chips eet heb ik de dag erna ook zin in chips, en als ik dan drie dagen ‘afkick’ is het weer uit mijn systeem.

Wat knap L2D! En wat fijn om dat een keer te horen van iemand die er veel ervaring mee heeft, dat is dan echt even een mooie bevestiging!
Ik was vanmorgen 1 kilo lichter dan bij de start en was blij met de eerste aanzet. Daarna las ik jullie ervaringen met schommelingen in gewicht

Lastig hè Margreet. Ik heb normaliter ook altijd zo’n trek, snaaitrek en ‘s avonds ook echt weer honger om een uur of 21. Nu heb ik dat eigenlijk helemaal niet. Ik denk dat het mij mij komt doordat ik minder snelle suikers eet en mijn bloedsuikerspiegel wat stabieler blijft. En ik weet ook al jaren: als ik eenmaal chips eet heb ik de dag erna ook zin in chips, en als ik dan drie dagen ‘afkick’ is het weer uit mijn systeem.
dinsdag 19 augustus 2025 om 13:32
Ik lees nog steeds mee hoor
L2D
“@margreerder dat heb ik eigenlijk ook altijd. Als ik de dag vantevoren bv meer gegeten heb heb ik smorgens veel meer trek. Alleen jij merkt het dus overdag al. Iemand die weet hoe dat komt ?”
Ik denk door (meer) koolhydraten.
Edit:
Hier staat ook eea uitgelegd:
https://www.dietistenpraktijksilla.nl/p ... e-maaltijd
L2D
“@margreerder dat heb ik eigenlijk ook altijd. Als ik de dag vantevoren bv meer gegeten heb heb ik smorgens veel meer trek. Alleen jij merkt het dus overdag al. Iemand die weet hoe dat komt ?”
Edit:
noglangnietjarig wijzigde dit bericht op 19-08-2025 13:35
Reden: Edit
Reden: Edit
20.29% gewijzigd
Pieremachochel
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:57
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:34
80 cm tailleomtrek? @L2D dat is echt onrealistisch volgens mij, de laatste keer dat ik zoiets had, was ik 20 en kon ik eten wat ik wilde
.
@noglangnietjarig vergeten te eten is qua afvallen wel jandig lijkt me? Of compenseer je vervolgens alles weer?
Vandaag een moeilijke dag, ik voel me mislukt (ws hormonen) en dan wil je eigenlijk troosteten.. dus ik probeer me maar vast te houden aan mijn mantra 'ik hou van mijn lijf en daarom zorg ik er goed voor en geef ik het gezonde dingen'.

@noglangnietjarig vergeten te eten is qua afvallen wel jandig lijkt me? Of compenseer je vervolgens alles weer?
Vandaag een moeilijke dag, ik voel me mislukt (ws hormonen) en dan wil je eigenlijk troosteten.. dus ik probeer me maar vast te houden aan mijn mantra 'ik hou van mijn lijf en daarom zorg ik er goed voor en geef ik het gezonde dingen'.
woensdag 20 augustus 2025 om 07:45
Het zullen inderdaad de koolhydraten zijn.noglangnietjarig schreef: ↑19-08-2025 13:32Ik lees nog steeds mee hoor
L2D
Edit:
woensdag 20 augustus 2025 om 08:45
woensdag 20 augustus 2025 om 08:48
Linzencracker, plakje rosbief, laag calorieën ijsje, gekookt ei.
woensdag 20 augustus 2025 om 08:50
Nou ik zou weer meeschrijven maar tot nu toe niet echt gelukt. Het opletten ging ook niet zo. Blij dat alles weer rustig aan richting school gaat. Man weer werken, dus weer ritme en regelmaat hier.
Ik merk wel dat het veel lastiger oppakken is nu. Ook een wijntje is in het weekend lekker af en toe s avonds samen. Gewoon weer knop om. Ik weet zeker dat ik blijer ben met net wat kilo's minder. Veel minder zou beter zijn, maar zoals L2D ga ik niet redden vrees ik. Super knap hoe je het doet.
Ook de nieuwe gaan lekker. Soms beetje zoeken, maar je vindt vanzelf wel wat bij je past!
Mijn gewicht schommelt tussen 98 en 99, dus sinds juni niks erbij, ondanks dat ik het los liet even. Ik wil eigenlijk begin oktober de 95 aantikken...
Ik merk wel dat het veel lastiger oppakken is nu. Ook een wijntje is in het weekend lekker af en toe s avonds samen. Gewoon weer knop om. Ik weet zeker dat ik blijer ben met net wat kilo's minder. Veel minder zou beter zijn, maar zoals L2D ga ik niet redden vrees ik. Super knap hoe je het doet.
Ook de nieuwe gaan lekker. Soms beetje zoeken, maar je vindt vanzelf wel wat bij je past!
Mijn gewicht schommelt tussen 98 en 99, dus sinds juni niks erbij, ondanks dat ik het los liet even. Ik wil eigenlijk begin oktober de 95 aantikken...
woensdag 20 augustus 2025 om 12:05
woensdag 20 augustus 2025 om 12:08
woensdag 20 augustus 2025 om 14:18
https://www.vitakruid.nl/calorie-calcul ... gLT8_D_BwEmargreetder schreef: ↑20-08-2025 12:08Stellen wij je calorie inname nog verder naar beneden bij als je al flink wat kilo's kwijt bent geraakt? Lees vaak dat minder kilo's = minder verbruik en zou je nog lager moeten gaan zitten om verder af te vallen.
Dan kom ik in de buurt van 3 lichte maaltijden per dag en verder niets.
Wat zijn lichte maaltijden?
Pieremachochel
woensdag 20 augustus 2025 om 20:12
Nee wijn ontzeggen voor mijn hele leven is niet te doen, maar ik ben niet van plan mijn hele leven te lijnen. Ik kan prima wijn drinken zonder aan te komen, ben ik deze zomer ook niet, maar afvallen en alcohol werkt voor mij niet. Die zoete meuk die ik drink helpt echt niet.
Ik heb gezegd dat ik wil afvallen tot december en dan gewoon normaal eten. Ik heb ooit 1x eerder afgevallen en altijd op gewicht gebleven, nu door de medicijnen is er weer wat. Die pillen slik ik niet meer, dus hoop stiekem dat ik ook niet zomaar weer aankom. Ik hou wel een te hoog bmi, maar voel me nu al veel prettiger als van te voren. Dus ben al heel blij.
Ik heb gezegd dat ik wil afvallen tot december en dan gewoon normaal eten. Ik heb ooit 1x eerder afgevallen en altijd op gewicht gebleven, nu door de medicijnen is er weer wat. Die pillen slik ik niet meer, dus hoop stiekem dat ik ook niet zomaar weer aankom. Ik hou wel een te hoog bmi, maar voel me nu al veel prettiger als van te voren. Dus ben al heel blij.
woensdag 20 augustus 2025 om 22:05
Netjes @dromer al bijna 3 kilo minder.
Voor tussendoortjes nam/ neem ik ook , beetje nootjes, linzencracker, maiscracker, gekookt ei, plantaardige kwark, komkommer, wortel, soms een smoothie met fruit en groenten evt aangevuld met proteinepoeder.
Dadels ( met pindakaas of 100% pistachepasta ) soms heb ik nog wat aardappeltjes uit airfryer over van een maaltijd. Al zijn het er maar 4 ik bewaar ze en pak ze dan soms de volgende dag gewoon koud.zijn wel gekruid.
@whipped jammer dat het even niet zo goed gaat. Maar wel fijn dat je dan weer even hier kan lezen en meeschrijven. Misschien helpt het. Ik snap soms zelf ook niet waar ik ineens de motivatie vandaan haal hoor. Gisteren wel….toen zag ik een foto van mezelf en ik schrok echt serieus van mezelf….dat wil ik echt nooit meer.
Mijn angst is wel het op een gegeven moment het kcal tellen loslaten….en weer meer gaan eten want het afvallen moet wel een keer stoppen natuurlijk.
BMI word eigenlijk niet meer naar gekeken zeiden ze van de week bij de leefstijlcoach. Voor mezelf vind ik het nog wel een fijn houvast maar staar je er niet blind op. Dat je jezelf al stuk beter voelt is idd al heel fijn.
@margreetder. Ik bereken idd steeds weer opnieuw wat ik zou mogen. Maar omdat ik ook meer ben gaan sporten zit ik zelfs wat hoger….nu wissel ik af en toe af met wat meer kcal.
Gaat het afvallen wel wat minder snel natuurlijk.
Maar let jij ook goed op je eiwitten etc want dan zit je natuurlijk ook al sneller vol met minder kcal.
Voor tussendoortjes nam/ neem ik ook , beetje nootjes, linzencracker, maiscracker, gekookt ei, plantaardige kwark, komkommer, wortel, soms een smoothie met fruit en groenten evt aangevuld met proteinepoeder.
Dadels ( met pindakaas of 100% pistachepasta ) soms heb ik nog wat aardappeltjes uit airfryer over van een maaltijd. Al zijn het er maar 4 ik bewaar ze en pak ze dan soms de volgende dag gewoon koud.zijn wel gekruid.
@whipped jammer dat het even niet zo goed gaat. Maar wel fijn dat je dan weer even hier kan lezen en meeschrijven. Misschien helpt het. Ik snap soms zelf ook niet waar ik ineens de motivatie vandaan haal hoor. Gisteren wel….toen zag ik een foto van mezelf en ik schrok echt serieus van mezelf….dat wil ik echt nooit meer.
Mijn angst is wel het op een gegeven moment het kcal tellen loslaten….en weer meer gaan eten want het afvallen moet wel een keer stoppen natuurlijk.
BMI word eigenlijk niet meer naar gekeken zeiden ze van de week bij de leefstijlcoach. Voor mezelf vind ik het nog wel een fijn houvast maar staar je er niet blind op. Dat je jezelf al stuk beter voelt is idd al heel fijn.
@margreetder. Ik bereken idd steeds weer opnieuw wat ik zou mogen. Maar omdat ik ook meer ben gaan sporten zit ik zelfs wat hoger….nu wissel ik af en toe af met wat meer kcal.
Gaat het afvallen wel wat minder snel natuurlijk.
Maar let jij ook goed op je eiwitten etc want dan zit je natuurlijk ook al sneller vol met minder kcal.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:27
Hoihoi ik ga voor de tigste keer weer eens een poging wagen.
Een groot deel wat er nu bij 'huidige gewicht' staat is er allang weer bij, dat is wel een beetje een drempel om dat weer op te hogen in de tabel. Er staat nu 62,5 maar ik denk dat 64,0 beter klopt. Klinkt vast als bijna hetzelfde voor jullie maar het zijn precies de vetblubbers die terugkomen. Ik vermijd de weegschaal momenteel grotendeels omdat ik weet dat ik boven dat niet-meer-zo-huidige gewicht zit en dan is niet motiverend.
Gut wat zit ik toch moeilijk te doen als ik het zo opschrijf. Het gaat maar om 1-2 kg verschil hoor maar dat gaat bij mij altijd heel traag, naar boven en naar beneden.
Maar na een paar mislukte pogingen gaat het nu weer een paar dagen goed met gezond eten en bewegen. Ik heb mijn bodyhoop weer eens uit de kast gehaald en ben aan het opbouwen. Een paar jaar geleden deed ik dat met plezier. En eigenlijk zit ik vooral met mijn buikje en beetje mijn heupen. Ik wil dat iets strakker, in maat M passen, meer dat dan mijn gewicht eigenlijk.
Ik moet nog wel ff bijlezen van jullie allemaal hoor! Heb nogal aan struisvogelpolitiek gedaan met dit topic.
Een groot deel wat er nu bij 'huidige gewicht' staat is er allang weer bij, dat is wel een beetje een drempel om dat weer op te hogen in de tabel. Er staat nu 62,5 maar ik denk dat 64,0 beter klopt. Klinkt vast als bijna hetzelfde voor jullie maar het zijn precies de vetblubbers die terugkomen. Ik vermijd de weegschaal momenteel grotendeels omdat ik weet dat ik boven dat niet-meer-zo-huidige gewicht zit en dan is niet motiverend.
Gut wat zit ik toch moeilijk te doen als ik het zo opschrijf. Het gaat maar om 1-2 kg verschil hoor maar dat gaat bij mij altijd heel traag, naar boven en naar beneden.
Maar na een paar mislukte pogingen gaat het nu weer een paar dagen goed met gezond eten en bewegen. Ik heb mijn bodyhoop weer eens uit de kast gehaald en ben aan het opbouwen. Een paar jaar geleden deed ik dat met plezier. En eigenlijk zit ik vooral met mijn buikje en beetje mijn heupen. Ik wil dat iets strakker, in maat M passen, meer dat dan mijn gewicht eigenlijk.
Ik moet nog wel ff bijlezen van jullie allemaal hoor! Heb nogal aan struisvogelpolitiek gedaan met dit topic.
donderdag 21 augustus 2025 om 18:48
Wombat helemaal herkenbaar, ik kan ook heel goed struisvogelen…
En ook ik zou liever wat strakker willen worden dan persé een bepaald getal op de weegschaal zien.
Maar ja.. ondertussen gebeurt er niet veel. En start ik maar weer opnieuw. Dat heb ik nu na de zomervakantie gedaan. En de eerste kilo is eraf.
Ik merk ook dat er altijd wel iets anders speelt in mijn leven, waardoor ik de focus niet op kan brengen. Maar aan de andere kant, dat is natuurlijk ook het leven. Het kan niet allemaal draaien om afvallen en letten op eten.
Wat mij op het moment wel helpt -en ik geef eerlijk toe dat ik er nooit fan van was- is calorieën tellen. Ik doe dit niet altijd dagelijks, maar een paar dagen per week. Dat heeft mij in een paar weken tijd zoveel meer inzicht gegeven over hoe makkelijk ik teveel eet en waardoor dat komt!
Maar goed, nu moet ik het nog gaan waarmaken hè!?
Die eerste kilo, daar geloof ik nooit zo in bij mezelf, dan lukt het vaak nog wel. Maar dan komt het erop aan om door te zetten.
In elk geval: goed dat jij het ook weer oppakt Wombat! Ik doe dat ook, en we zijn hier om elkaar te steunen!
En ook ik zou liever wat strakker willen worden dan persé een bepaald getal op de weegschaal zien.
Maar ja.. ondertussen gebeurt er niet veel. En start ik maar weer opnieuw. Dat heb ik nu na de zomervakantie gedaan. En de eerste kilo is eraf.
Ik merk ook dat er altijd wel iets anders speelt in mijn leven, waardoor ik de focus niet op kan brengen. Maar aan de andere kant, dat is natuurlijk ook het leven. Het kan niet allemaal draaien om afvallen en letten op eten.
Wat mij op het moment wel helpt -en ik geef eerlijk toe dat ik er nooit fan van was- is calorieën tellen. Ik doe dit niet altijd dagelijks, maar een paar dagen per week. Dat heeft mij in een paar weken tijd zoveel meer inzicht gegeven over hoe makkelijk ik teveel eet en waardoor dat komt!
Maar goed, nu moet ik het nog gaan waarmaken hè!?

Die eerste kilo, daar geloof ik nooit zo in bij mezelf, dan lukt het vaak nog wel. Maar dan komt het erop aan om door te zetten.
In elk geval: goed dat jij het ook weer oppakt Wombat! Ik doe dat ook, en we zijn hier om elkaar te steunen!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in