Gezondheid alle pijlers

Wat bespreek je met fysio?

19-08-2025 09:33 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gestart met fysio en ben benieuwd wat je met je fysio bespreekt tijdens de behandeling.
Alles wat relevant is voor de behandeling, maar ook kletspraatjes over de vakantie. Of niet, stilte is ook prima. Eigenlijk hetzelfde als bij bijvoorbeeld de kapper.
nerdopviva schreef:
19-08-2025 09:37
Alles wat relevant is voor de behandeling, maar ook kletspraatjes over de vakantie. Of niet, stilte is ook prima. Eigenlijk hetzelfde als bij bijvoorbeeld de kapper.
Precies, meer is het niet.
Geen bijzonderheden
Vertel eens TO, hoezo vraag je je dit af? :-D
eigenlijk gewoon duidelijk en volledig antwoord geven op de vragen
WoolOverMyEyes schreef:
19-08-2025 09:40
Vertel eens TO, hoezo vraag je je dit af? :-D
Ja precies, waarom vraag je je dit af?
Zo min mogelijk... Ik wil er altijd z.s.m. weer weg zijn. Bij welke dan ook. Gelukkig willen de fysiotherapeuten dat zelf ook. Ik vind het nog erger dan de tandarts maar daar lig je gelukkig met je mond open al kan dat ook behoorlijk irritant zijn want op elke snauw kan je dan niet zeggen: Doe ik niet expres.
De kapperspraatjes zoals het weer, vakantie, mijn werk en specifiek voor de fysio natuurlijk over de aandoening/behandeling zelf zoals wanneer ik weer kan sporten of de pijn in de pols inderdaad afkomt van mijn elleboog waar ik voor onder behandeling ben... dat soort dingen. Kom je te spreken over de aanleiding van je klachten dan kan het zijn dat het woord stress en houding valt en dat je het daar over gaat hebben. Wat moet ik anders met de beste man/vrouw bespreken?
Ik ben pas voor het eerst geweest en zei gewoon meteen: "Ik ben nog nooit bij de fysio geweest dus ik heb geen idee hoe dit gaat, maar ik heb een lijstje mee met alles wat ik aan u wilde vragen zodat ik het niet vergeet." En dat was prima.

Ook zij had wat vragen voor mij omdat het een intake betrof. Op basis van wat ik noemde aan klachten, vertelde ze me het behandelplan. Nu bespreken we bij elk bezoek de voortgang en wat ik voel tijdens/na de oefeningen die ik meekrijg voor thuis.
Dala schreef:
19-08-2025 10:03
Zo min mogelijk... Ik wil er altijd z.s.m. weer weg zijn. Bij welke dan ook. Gelukkig willen de fysiotherapeuten dat zelf ook. Ik vind het nog erger dan de tandarts maar daar lig je gelukkig met je mond open al kan dat ook behoorlijk irritant zijn want op elke snauw kan je dan niet zeggen: Doe ik niet expres.
Mijn fysio gaat altijd gewoon door met behandeling tijdens kletsen dus het is niet dat het daardoor langer duurt.
Zebra tussen de paarden
Met mijn fysio praat ik over relevante dingen qua mijn fysiek, eerdere trauma's (psychosomatische fysio), maar ook hedendaagse topics/thuis etcetc.
Maar moet zeggen, voor mij is het ontspanning.
Ongeneerd klaaguurtje :)
ik bespreek naast de klachten, best veel met mijn fysio , gezien ik ''vaste klant ben'' en hij mijn halve familie kent/behandelt.
En we delen dezelfde interesses
rouge__ wijzigde dit bericht op 19-08-2025 11:07
11.03% gewijzigd
Relax we're all crazy, it's not a competition
Mijn klachten, of beter/slechter gaat. Hij stelt vragen, ik geef antwoord. En tussendoor kletsen we over hoe het leven gaat haha, het weer, vakantie, familie, etc.
Ik heb er maar 1 gehad, en die vroeg me het hemd van het lijf, ze kan inmiddels mijn biografie schrijven na die 6 sessies.
Ben alleen bij de fysio geweest voor een korte revalidatie. Dus niet meer dan wat er aan de hand was en met welke oefeningen ik kon revalideren. En dan voor de paar herhaal bezoeken hoe het ervoor stond en of oefeningen nog moesten worden aangepast.

Als je wekelijks langere periode behandelingen krijgt kan ik me voorstellen dat je ook de kappers praatjes maakt.
Best veel. Beide burnout gehad in het verleden dus dat klikt goed. Het zou zo een vriend van me kunnen zijn
Decrypting life one day at the time
Lastig, lastig. Beter gewoon meteen je hele doopceel lichten.
Eigenlijk weet hij in al die jaren al zoveel van mij. Mijn man komt er ook. Ondertussen kennen we elkaar best goed. Zo heeft man de fysio ook wel eens geholpen met een technisch probleem aan zijn auto bijv. Misschien wat dorps; elkaar kennen, elkaar leren kennen en wat voor elkaar doen?
Mijn fysio is mijn collega dus ja gewoon over van alles wat, ik ben zelf podotherapeut. Ik praat met de mensen over van alles en nog wat, waar ze behoefte aan hebben. Nu is het wel zo, ik merk snel genoeg als iemand géén zin heeft om te praten en dan hou ik het gewoon relevant tot het gene waarvoor ze komen. Ik heb ook mensen die ik elke 6 of 8 weken zie, ja dan bouw je wel een band met zo n mensen op en dan kom je terug op bepaalde zaken. Ik noteer ook altijd relevante dingen die ze me vertellen, kan ik erop terug komen.

Is echt echt voor je klachten...gewoon tot the point en wat relevant is....ik heb een hekel bijv. als mensen dingen gaan vertellen wat totaal niet relevant is. Komen ze met een klacht en dan wordt de vakantie van 1990 nog even erbij gehaald....waarom? ?
Mijn zus is fysio en volgens haar leggen mensen met het uittrekken van hun kleding ook al hun schroom af, want wat zij nog niet met mij zou bespreken, bespreken haar patienten met haar.
Ergens ook wel logisch, hoe vaak ben je nou bij een hulpverlener die een half uur lang enkel aandacht heeft voor jou en die ook nog eens heel lichamelijk aan het werk is?
Maar goed, zij vindt het soms wel eens belastend. Aan de andere kant: haar werk is in een achterstandswijk en voor sommige mensen is zij de enige met gezond verstand in de buurt die tijd voor ze heeft. De ggz is overbelast, dus mensen hebben soms niemand anders om mee te praten.
Mangogogo schreef:
19-08-2025 10:11
Mijn fysio gaat altijd gewoon door met behandeling tijdens kletsen dus het is niet dat het daardoor langer duurt.
Ah ja als dat tijdens de behandeling gewoon tussendoor en ontspannend/spontaan kan snap ik dat. Ik kan dat niet zo. Ik ervaar dusdanig veel stress en angst tijdens de behandelingen dat ik alleen maar bezig ben met mijn ademhaling en goed luisteren wat er wordt gezegd en van mij wordt gevraagd.
Dala schreef:
19-08-2025 14:02
Ah ja als dat tijdens de behandeling gewoon tussendoor en ontspannend/spontaan kan snap ik dat. Ik kan dat niet zo. Ik ervaar dusdanig veel stress en angst tijdens de behandelingen dat ik alleen maar bezig ben met mijn ademhaling en goed luisteren wat er wordt gezegd en van mij wordt gevraagd.
Ik snap hier helemaal niets van, maar wil je toch een hart onder de riem steken: knap dat je je angsten in de hoek parkeert en wel naar de zorgverlener gaat. :there:
Mooi beroep!
Yess het viel mij op dat elke keer er begonnen werd over iets dat ik heb verteld en dat het van beiden kanten leuke, maar ook mooie gesprekken zijn. Ook over de fysio 's privé.
Lijkt me best vermoeiend als je, wat zal hrt zinn, zo'n 30 cliënten in een week hebt.
Annnn schreef:
19-08-2025 14:36
Mooi beroep!
Yess het viel mij op dat elke keer er begonnen werd over iets dat ik heb verteld en dat het van beiden kanten leuke, maar ook mooie gesprekken zijn. Ook over de fysio 's privé.
Lijkt me best vermoeiend als je, wat zal hrt zinn, zo'n 30 cliënten in een week hebt.
Ja dat wordt genoteerd haha vaak doen fysio's, pedicures en ik ook als podotherapeut :-D en heel veel mensen vinden dat super fijn. Ik ben tegen sommige cliënten heel erg open en sommige weer bijv. niet. Ik ben vorig jaar geopereerd geworden vele wisten dat met name mijn vaste en ik kreeg zelfs berichtjes van collega's dat ze met beterschap wenste. Is heel lief en sommige zie ik ook al 8 jaar in mijn praktijk.

Het is zeker vermoeiend...ik zie deze week 45 mensen en mijn agenda is niet eens volledig vol gepland en werk ik niet alle dagen. Ik vind het leuk om mensen te kletsen, ik heb deze week weer een aantal favorieten cliënten op de planning staan. Super gezellig is dat soms :D en ja ik plan bij sommige dan ook wat extra tijd in.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven