De ongemakken van de overgang II

dinsdag 24 januari 2023 om 09:37
Op verzoek een nieuw deel van het topic over de overgang. Hier kun je terecht met al je vragen, klachten etc.
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
Met hier de link naar het oude topic:gezondheid/de-ongemakken-van-de-overgan ... 4#34093484
woensdag 20 augustus 2025 om 19:14
Hoi dames, ik denk dat ik ook langzamerhand richting overgang ga (ben 43 jaar).
Sinds een paar maanden merk ik dat ik me van binnen soms intens boos kan voelen op bepaalde momenten, zoals bij (kleine) irritaties op het werk of mensen in mijn omgeving die mijn verjaardag zijn vergeten. Het voelt echt een beetje alsof ik kook van woede. Ik ben van mezelf een behoorlijk zachtaardig persoon die boosheid het liefst binnenhoudt en mensen kennen me ook zo. Ik heb het tot nu toe eigenlijk ook altijd wel goed binnen weten te houden.
Iemand die dit herkent, kan dit een begin zijn? Aan de andere kant is mijn emmer misschien gewoon een beetje vol (heb best veel aan mijn hoofd), maar ik heb dit echt nog nooit eerder gehad....
Sinds een paar maanden merk ik dat ik me van binnen soms intens boos kan voelen op bepaalde momenten, zoals bij (kleine) irritaties op het werk of mensen in mijn omgeving die mijn verjaardag zijn vergeten. Het voelt echt een beetje alsof ik kook van woede. Ik ben van mezelf een behoorlijk zachtaardig persoon die boosheid het liefst binnenhoudt en mensen kennen me ook zo. Ik heb het tot nu toe eigenlijk ook altijd wel goed binnen weten te houden.
Iemand die dit herkent, kan dit een begin zijn? Aan de andere kant is mijn emmer misschien gewoon een beetje vol (heb best veel aan mijn hoofd), maar ik heb dit echt nog nooit eerder gehad....
woensdag 20 augustus 2025 om 19:39
Ik zie van dichtbij wat ernstige osteoporose kan doen en in de familie komen veel hart- en vaataandoeningen voor met ernstige gevolgen. Als ik dat met HST enigzins kan voorkomen, is dat voor mij een reden er zolang mogelijk mee door te gaan, óndanks dat ik er nu verder nog maar weinig positief effect van merk op andere vlakken, maar dat komt wellicht door onregelmatige cyclus op de achtergrond.Flipflop schreef: ↑17-08-2025 11:11Omdat hst geen halleluja medicatie (voor mij)is. In de zin dat het hier de scherpe randjes van mijn ongemakken af haalt. Als dat niet meer nodig is, dan stop ik er mee(middels afbouwen uit te proberen). Maar dat is nu nog niet zo ver.
Daarbij heb ik een chronische ziekte die 24/7 aandacht vraagt. Ik ben al "gemedicaliseerd" genoeg.
En ik voel ook niet de behoefte om middels allerlei hulpmiddelen 110 te worden bij wijze van.
En als door hst er minder hart/vaatziekten, dementie, osteoporose etc ontstaan: prachtig, maar dan komt er wel iets anders dodelijks op je pad zoals kanker. Leven is ooit dood gaan.
En dat is ook een beetje wat ik bedoel met de maakbaarheid van leven/gezondheid.
woensdag 20 augustus 2025 om 19:50
Het stuk uit The Guardian dat een paar posts eerder werd aangehaald kan vast enige duidelijkheid verschaffen. Elk mens (vrouw) is anders maar de effecten op je brein kunnen heftig zijn als je minder oestrogeen en/of progesteron (en andere hormonen) aanmaakt.8Rooibosthee1 schreef: ↑20-08-2025 19:14Hoi dames, ik denk dat ik ook langzamerhand richting overgang ga (ben 43 jaar).
woensdag 20 augustus 2025 om 21:59
LichtEnDonker schreef: ↑20-08-2025 10:51Allemachtig, wat is dat artikel herkenbaar…Alles ervan…
Ben er even stil van, weet niet zo goed wat ik ermee moet…
Echt he... dat had ik dus ook.
Maar ook opluchting. Ik werd dan misschien 'gek', maar ik was tenminste niet de enige die het meemaakte. Die herkenning bracht ook veel troost.
donderdag 21 augustus 2025 om 12:35
Deel je dit ook met mensen, dat je je zo voelt?
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet… Wat misschien ook wel (mede) een gevolg is van je zo voelen? Ik kan het niet onder woorden brengen, dúrf het ook niet onder woorden te brengen. Voel me een aansteller, moet niet zo overdrijven, gewoon normaal doen, niet als kapstok proberen te gebruiken, etc. Het legt me lam.
In praktische zin weet ik ook niet zo goed wat ik ermee moet/kan. Terug naar de huisarts? Maar wat moet ik zeggen dan? En wat moeten we veranderen of aanpassen dan? Het voelt als zonde van haar tijd als ik alleen maar kom klagen. En moeten we dan wéér de hst-dosis aanpassen? Terwijl het de tijd geven juist ook van belang is. En zo leg ik mezelf dus extra lam

donderdag 21 augustus 2025 om 12:45
Rooibosthee en Frizz, die extra heftige stemmingsveranderingen herken ik zeker. Bij mij was het (naar buiten toe althans) niet per se boosheid, maar wel hele diepe dalen. De PMS/PMDD die ik altijd al had begon erg heftige vormen aan te nemen zeg maar. Dat heb ik heel lang op omstandigheden gegooid (heftige jaren gehad), maar met de kennis van nu was het zeker wel gerelateerd aan de overgang (heftige periodes heb ik vaker gehad, maar zoals het zich nu aan me vastgreep was niet vergelijkbaar).
Dat gevoel is met gebruik van hst wat minder heftig, maar is nu wel de hele cyclus rond af en aan afwezig. Bij gebruik van Utrogestan sequentieel werd het heel heftig toen de cyclus niet meer synchroon met de stopweken liep: zodra ik stopte met de Utrogestan viel ik in een enorm gat. Sinds ik het continu slik is het dus iets minder heftig, maar wel een soort van onvoorspelbaar frequent. Zoals in dat artikel ook staat. Maar dat zou dus wellicht kunnen komen doordat ik nogal heftig op hormoonschommelingen reageer, geen idee.
Dat gevoel is met gebruik van hst wat minder heftig, maar is nu wel de hele cyclus rond af en aan afwezig. Bij gebruik van Utrogestan sequentieel werd het heel heftig toen de cyclus niet meer synchroon met de stopweken liep: zodra ik stopte met de Utrogestan viel ik in een enorm gat. Sinds ik het continu slik is het dus iets minder heftig, maar wel een soort van onvoorspelbaar frequent. Zoals in dat artikel ook staat. Maar dat zou dus wellicht kunnen komen doordat ik nogal heftig op hormoonschommelingen reageer, geen idee.
donderdag 21 augustus 2025 om 12:48
ik durfde het niet te delen, maar dat kwam ook omdat ik me behoorlijk paranoïde begon te voelen. Vertrouwde niemand meerLichtEnDonker schreef: ↑21-08-2025 12:35Deel je dit ook met mensen, dat je je zo voelt?
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet… Wat misschien ook wel (mede) een gevolg is van je zo voelen? Ik kan het niet onder woorden brengen, dúrf het ook niet onder woorden te brengen. Voel me een aansteller, moet niet zo overdrijven, gewoon normaal doen, niet als kapstok proberen te gebruiken, etc. Het legt me lam.
In praktische zin weet ik ook niet zo goed wat ik ermee moet/kan. Terug naar de huisarts? Maar wat moet ik zeggen dan? En wat moeten we veranderen of aanpassen dan? Het voelt als zonde van haar tijd als ik alleen maar kom klagen. En moeten we dan wéér de hst-dosis aanpassen? Terwijl het de tijd geven juist ook van belang is. En zo leg ik mezelf dus extra lam![]()
Uiteindelijk naar de huisarts en die zag er een hormonaal verband in. Ik zelf nog helemaal niet.
Die pakte door en zodra ik met hormonen begon, brak de zon weer door
donderdag 21 augustus 2025 om 12:49
Mijn huisarts zei dat je een dosering/ophoging oestrogeen steeds 6 weken de tijd moet geven.
Ik kreeg echter flinke mentale problemen (die ik verder niet hoefde uit te leggen aan haar) van de progesteron, dat hoefde ik niet aan te kijken en vereiste direct een ophoging oestrogeen. Volgens mij huisarts gaat dat ook niet vanzelf over.
Iets anders: heeft iemand ervaring met HELE hete handen en voeten? En toevallig een goede tip voor de nacht?
Ik kreeg echter flinke mentale problemen (die ik verder niet hoefde uit te leggen aan haar) van de progesteron, dat hoefde ik niet aan te kijken en vereiste direct een ophoging oestrogeen. Volgens mij huisarts gaat dat ook niet vanzelf over.
Iets anders: heeft iemand ervaring met HELE hete handen en voeten? En toevallig een goede tip voor de nacht?
•
donderdag 21 augustus 2025 om 12:52
Mijn huisarts zei dus ook dat als de volgende keer sequentieel Utrogestan wéér voor die mentale klachten zorgt ze me zal doorverwijzen omdat zij zelf te weinig kennis heeft. Ik heb nog gevraagd of ik dan vaginaal zou kunnen gebruiken, maar omdat dat niet in de richtlijn staat wil ze dat niet doen.
Ik overweeg om het dan maar zelf toch te gaan doen, en eens te kijken wat er dan gebeurt. Ben best benauwd voor de volgende 12x Utrogestan.
Ik overweeg om het dan maar zelf toch te gaan doen, en eens te kijken wat er dan gebeurt. Ben best benauwd voor de volgende 12x Utrogestan.
•
donderdag 21 augustus 2025 om 12:55
Nacht: Als mijn voeten weer aanvoelen alsof ze in de fik staan, smeer ik ze in met aloe vera en zet de ventilator er dan op. Voor handen: diepvrieselement in een washandje. Ik slaap altijd met een ventilator naast mijFrizz schreef: ↑21-08-2025 12:49Mijn huisarts zei dat je een dosering/ophoging oestrogeen steeds 6 weken de tijd moet geven.
donderdag 21 augustus 2025 om 13:06
Ik zou eerder eens een andere vorm of lichtere dosering progesteron gebruiken. Utrogestan staat hier bekend om, ik werd er ook somber van. Er zijn meer merken.Frizz schreef: ↑21-08-2025 12:52Mijn huisarts zei dus ook dat als de volgende keer sequentieel Utrogestan wéér voor die mentale klachten zorgt ze me zal doorverwijzen omdat zij zelf te weinig kennis heeft. Ik heb nog gevraagd of ik dan vaginaal zou kunnen gebruiken, maar omdat dat niet in de richtlijn staat wil ze dat niet doen.
donderdag 21 augustus 2025 om 13:38
Lichtere dosering lijkt me niet oké. Je wil voorkomen dat baarmoederslijmvlies buitenproportioneel gaat groeien en veranderd in kanker. Je hebt voldoende progesteron nodig, om slijmvlies voldoende te kunnen laten afstoten(bij sequentieel gebruik).
donderdag 21 augustus 2025 om 13:44
Je kan ook een lagere dosering doen en jaarlijks je baarmoeder laten controleren. Dan kun je alsnog op tijd ingrijpen als het slijmvlies groeit. Maar heel vaak is dat helemaal niet nodig.
donderdag 21 augustus 2025 om 13:50
Frizz schreef: ↑21-08-2025 12:52Mijn huisarts zei dus ook dat als de volgende keer sequentieel Utrogestan wéér voor die mentale klachten zorgt ze me zal doorverwijzen omdat zij zelf te weinig kennis heeft. Ik heb nog gevraagd of ik dan vaginaal zou kunnen gebruiken, maar omdat dat niet in de richtlijn staat wil ze dat niet doen.
Is er een reden dat je sequentieel moet gebruiken? Ik gebruik continue 100mg en dat werkt beter voor mij dan 200mg sequentieel. Ik vond dat ook teveel. Misschien kan je dat eens vragen?
donderdag 21 augustus 2025 om 14:37
Ne geen tip maar wel ook hele hete handen en voeten. Ik heb een eettafel met stalen poten en daar leg ik mijn voeten tegenaan. Is echt zaligFrizz schreef: ↑21-08-2025 12:49Mijn huisarts zei dat je een dosering/ophoging oestrogeen steeds 6 weken de tijd moet geven.
Maar mensen gaan voorbij
donderdag 21 augustus 2025 om 15:06
LemoosGaatDoor schreef: ↑21-08-2025 12:55Nacht: Als mijn voeten weer aanvoelen alsof ze in de fik staan, smeer ik ze in met aloe vera en zet de ventilator er dan op. Voor handen: diepvrieselement in een washandje. Ik slaap altijd met een ventilator naast mij
Wat een slimme simpele tips. Dank!
Misschien mag ik van mezelf wel zo’n ultra stille ventilator kopen.
•
donderdag 21 augustus 2025 om 15:07
donderdag 21 augustus 2025 om 15:08
Ook gevraagd. Is de huisarts niet akkoord mee. Wat ik op zich snap, want volgens de richtlijn kan dat in mijn geval niet zomaar. Dus dat zou ik dan met een gynaecoloog moeten oppakken.
•
donderdag 21 augustus 2025 om 15:35
Er staan gewoon alternatieven voor Utrogestan in de richtlijnen. Werkt verder hetzelfde. Zeg dat je allergisch bent voor soja. Dat zit in Utrogestan. Dan krijg je gewoon een andere soort. Lutinus is bijvoorbeeld een alternatief. Ik zou geen crinone doen. Dat is een smeerboel (vaginaal). En anders kun je Duphaston proberen. Dat is niet helemaal bioidentiek, maar als je echt depri wordt van progesteron is het een hele goede optie. Voor de baarmoeder zelfs nog veiliger. Dat wil de huisarts sowieso wel geven, want staat ook in de richtlijnen. Kun je gewoon naast oestrogeen gebruiken.
donderdag 21 augustus 2025 om 16:01
donderdag 21 augustus 2025 om 16:25
Frizz schreef: ↑21-08-2025 12:49Mijn huisarts zei dat je een dosering/ophoging oestrogeen steeds 6 weken de tijd moet geven.
Ik lees graag mee voor tips. Vooral die voeten! Doet me bijna terugverlangen naar de tijd dat ik ijsklompen had....
donderdag 21 augustus 2025 om 16:27
Ik ben ook direct gestart met Utrogestan continu, maar ik kwam wel van de pil. En krijg nu ieder jaar controle van baarmoederslijmvlies.
donderdag 21 augustus 2025 om 17:53
Happening schreef: ↑21-08-2025 15:35Er staan gewoon alternatieven voor Utrogestan in de richtlijnen. Werkt verder hetzelfde. Zeg dat je allergisch bent voor soja. Dat zit in Utrogestan. Dan krijg je gewoon een andere soort. Lutinus is bijvoorbeeld een alternatief. Ik zou geen crinone doen. Dat is een smeerboel (vaginaal). En anders kun je Duphaston proberen. Dat is niet helemaal bioidentiek, maar als je echt depri wordt van progesteron is het een hele goede optie. Voor de baarmoeder zelfs nog veiliger. Dat wil de huisarts sowieso wel geven, want staat ook in de richtlijnen. Kun je gewoon naast oestrogeen gebruiken.
Ik weet het. Maar mijn huisarts wil het nu eenmaal niet doen.
•

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in