Geld & Recht alle pijlers

Online notaris, betrouwbaar?

21-08-2025 14:34 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil binnenkort een testament (laten?) opmaken. Ik ben alleenstaand, zonder kinderen, en dat gaat ook in de toekomst niet veranderen. Mijn wettige erfgenamen zijn dan mijn vader en mijn broer. En het enige dat ik vast wil leggen is dat zij niets erven. Als er geld over is na mijn dood, gaat dat naar goede doelen.

Nu kom ik allerlei advertenties tegen op google waar je zelf thuis het testament opmaakt en dan eenmalig een afspraak hebt bij een 'echte' notaris om het te ondertekenen. Heeft iemand hier ervaring mee?Is het betrouwbaar, of zitten er addertjes onder het gras?
It is no measure of health to be well adjusted to a sick society.
Krishnamurti
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... MEHtSq5d9e

Document van de consumentenbond over online notarissen.

Ik heb alleen ervaring met een traditionele notaris in een deftig kantoorpand. En die was zo slordig dat ik daar weinig meerwaarde in zie. Dus wat je ook doet, je moet altijd zelf alert blijven en ik zou niet denken dat een traditionele notaris beter is of zo. Wat jij wil klinkt vrij simpel dus wellicht kan dat gewoon online.
Na zevenhonderd jaren
Het is zonder kinderen en geen partner niet heel ingewikkeld, ouders en broers en zussen kunnen wel volledig onterft worden, dus als je dat duidelijk op papier hebt, geef aan welke goede doelen wat krijgen en klaar.
Ginevra schreef:
21-08-2025 14:45
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... MEHtSq5d9e

Document van de consumentenbond over online notarissen.

Dank je, ik ga het zeker bekijken.
Krishnamurti
MissNuada schreef:
21-08-2025 15:11
Het is zonder kinderen en geen partner niet heel ingewikkeld, ouders en broers en zussen kunnen wel volledig onterft worden, dus als je dat duidelijk op papier hebt, geef aan welke goede doelen wat krijgen en klaar.
Dat lijkt mij dus ook.
Krishnamurti
Ik heb voor mijn testament een telefonisch consult gehad en voor het ondertekenen ben ik langs geweest. Jouw wens is vrij standaard, dus zou niet veel tijd moeten kosten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Toevallig pas wat in uitgezocht omdat ik er mee te maken heb

Het is dus niet zo dat als jij een testament laat opmaken dat ook automatisch wordt uitgevoerd. Je moet dan ook iemand aanwijzen die er van weet en het uitvoert( ben die naam ff kwijt)
De notaris zelf waar je het hebt opgemaakt doet in principe niks bij jouw overlijden.
En als jij zegt, je enige erfgenamen te willen onterfen, maar niemand vraagt na of er uberhaupt een testament is kan het maar zo zijn dat zij gewoon zuiver zullen gaan aanvaarden en er niemand opmerkt dat jij andere wensen hebt.

Jouw opgemaakte testament komt in een register waar dus iemand actief het uit zal moeten opvragen. Het schijnt dat sommige notatissen wel gratis voor je ( jouw nabestaanden) willen kijken óf er een testament is. Maar om die in te willen zien moet vaak geld betaald worden..

Dus zo simpel als: ik leg in een testament mn wensen vast en klaar, is het niet in alle gevallen. Zeker niet als jij wil dat het naar goede doelen gaat. Er is niet iemand die dat nu automatisch regelt omdat het in een testament staat.

Nou is mijn referentiekader dat van iemand die verder geen nabestaanden heeft alleen wettelijke erfgenamen ( op papier/ geen contact mee) die sws willen verwerpen.
Als jij bv wel een goede vriend/ vriendin hebt die je inlicht over jouw testament en die je mogelijk ook kunt aanwijzen als uitvoerder van je testament dan is het al makkelijker.
*jaline wijzigde dit bericht op 21-08-2025 15:20
0.60% gewijzigd
Ik heb er goede ervaring mee. Dit ging dan over een verklaring van erfrecht, geen testament. Ik werd goed op de hoogte gehouden van alle stappen in het proces en het ging vrij snel.

Achter de schermen is het een echte notaris die de definitieve goedkeuring geeft.
Het is goedkoop en snel omdat het proces zoveel mogelijk is geautomatiseerd/gestandaardiseerd.
Hier gebruik gemaakt van www.notarielediensten.nl voor een simpele aanvraag van een verklaring van erfrecht.

Kolere wat een trage bedoening.

Ik heb net even in mijn map gekeken en het heeft 5 weken totaal geduurd en er zijn 31 mails door hen gestuurd (waar ik dan iedere keer weer op moest reageren)

Ze adverteerden met € 349,- maar werd uiteindelijk € 725,-

Had het net zo goed en sneller zonder zoveel eigen energie en werk bij de notaris in de stad kunnen laten doen.
Dubbel
softijs wijzigde dit bericht op 21-08-2025 15:45
Reden: Dubbel
99.49% gewijzigd
*jaline schreef:
21-08-2025 15:18

Het is dus niet zo dat als jij een testament laat opmaken dat ook automatisch wordt uitgevoerd. Je moet dan ook iemand aanwijzen die er van weet en het uitvoert( ben die naam ff kwijt)
De notaris zelf waar je het hebt opgemaakt doet in principe niks bij jouw overlijden.
En als jij zegt, je enige erfgenamen te willen onterfen, maar niemand vraagt na of er uberhaupt een testament is kan het maar zo zijn dat zij gewoon zuiver zullen gaan aanvaarden en er niemand opmerkt dat jij andere wensen hebt.

Jouw opgemaakte testament komt in een register waar dus iemand actief het uit zal moeten opvragen. Het schijnt dat sommige notatissen wel gratis voor je ( jouw nabestaanden) willen kijken óf er een testament is. Maar om die in te willen zien moet vaak geld betaald worden..

Dus zo simpel als: ik leg in een testament mn wensen vast en klaar, is het niet in alle gevallen. Zeker niet als jij wil dat het naar goede doelen gaat. Er is niet iemand die dat nu automatisch regelt omdat het in een testament staat.

Nou is mijn referentiekader dat van iemand die verder geen nabestaanden heeft alleen wettelijke erfgenamen ( op papier/ geen contact mee) die sws willen verwerpen.
Als jij bv wel een goede vriend/ vriendin hebt die je inlicht over jouw testament en die je mogelijk ook kunt aanwijzen als uitvoerder van je testament dan is het al makkelijker.
Als je dit zelf uitgezocht hebt is er duidelijk iets fout gegaan, er staat heel veel in wat niet klopt.

To ik zou dit vast laten leggen bij een normale notaris in de buurt. Als je voor jezelf helder hebt wat je erin wil dan gaat het niet zoveel tijd kosten. Ik zou vermijden om dit zo goedkoop mogelijk te regelen, het kan beter goed geregeld zijn. En aangezien je het waarschijnlijk niet gaat wijzigen is het ook maar een eenmalige uitgave.
Wat Jaline zegt is deels waar, zorg dus dat je een executeur testamentair hebt. Aanvaarding gaat alleen niet zomaar. Voor een verklaring van erfrecht is toch echt een rondje notaris nodig door de al dan niet vermeende erfgenamen.

En denk er ook aan om nu je toch aan de slag gaat, ook meteen een levenstestament te maken, waarin je vastlegt wie er namens jou beslissingen mag nemen op het moment dat je dat zelf niet meer kunt. Hoe je het met je uitvaart wilt regelen, vaak doet de familie dat, wetende dat er uit de erfenis geput kan worden voor de betaling als er geen uitvaartverzekering is. En heb je die wel, zorg dat die gegevens te vinden zijn voor degene die je vraagt dat te regelen. Al met al lijkt het simpel, maar is het eigenlijk ingewikkelder als je alleenstaand bent en alles naar goede doelen over wilt laten maken. De executeur testamentair moet die doelen aanschrijven, die moeten aanvaarden enz. Een notaris kan overigens ook executeur testamentair zijn, maar dat moet je dan wel goed afspreken. Nu ja, reden te meer om wellicht toch de route via het deftige kantoor te nemen.
*jaline schreef:

Ik weet niet waar je dit uitgezocht hebt maar je info klopt niet.
noanne schreef:
21-08-2025 15:45
Wat Jaline zegt is deels waar, zorg dus dat je een executeur testamentair hebt. Aanvaarding gaat alleen niet zomaar. Voor een verklaring van erfrecht is toch echt een rondje notaris nodig door de al dan niet vermeende erfgenamen.

En denk er ook aan om nu je toch aan de slag gaat, ook meteen een levenstestament te maken, waarin je vastlegt wie er namens jou beslissingen mag nemen op het moment dat je dat zelf niet meer kunt. Hoe je het met je uitvaart wilt regelen, vaak doet de familie dat, wetende dat er uit de erfenis geput kan worden voor de betaling als er geen uitvaartverzekering is. En heb je die wel, zorg dat die gegevens te vinden zijn voor degene die je vraagt dat te regelen. Al met al lijkt het simpel, maar is het eigenlijk ingewikkelder als je alleenstaand bent en alles naar goede doelen over wilt laten maken. De executeur testamentair moet die doelen aanschrijven, die moeten aanvaarden enz. Een notaris kan overigens ook executeur testamentair zijn, maar dat moet je dan wel goed afspreken. Nu ja, reden te meer om wellicht toch de route via het deftige kantoor te nemen.

Ik heb de meeste van mijn info van rechtspraak.nl en heb ook echt persoonlijk contact gehad met hun om mijn vragen te beantwoorden.

stel er zijn schulden en jij bent wettelijk erfgenaam( bv het is jouw ouder die overleden is) dan kunnen de schuldeisers wel bij jou aankloppen. Dat kan zelfs heel veel later nog gebeuren als er bv niet eerder vereffend is door iemand.
Om te verwerpen of benefeciair te aanvaarden moet je een verklaring indienen bij de rechtbank( die 160 euro kost) Om zuiver te aanvaarden mag je wel ook zon verklaring invullen en bij de rechtbank indienen, maar dat hoeft niet.

En wat jij zegt over die verklaring van erfrecht: dat kan nodig zijn om bv bankzaken te kunnen afhandelen. Je hebt dat niet nodig om dan pas erfgenaam te zijn oid ( ik weet niet hoe jij dit bedoelde?)

En als er bv wel contact is met de overledene maar je niet zuiver wil aanvaarden moet je dus oppassen met wat je doet. Als je bv uit diegenes huis iets meeneemt is dat een handeling van zuivere aanvaarding en heb je daarmee automatisch aangegeven dat je zuiver aanvaart. ( dan is natuurlijk wel de vraag of " iemand" erachter komt dat jij iets hebt meegenomen)

Toen mijn oma overleed en mn moeder de enige erfgenaam was, was niks nodig. Mn moeder had inzicht in haar situatie en een enof rekening op haar rekeningen.
De overlijdensakte was verder genoeg om alles te regelen. Ze werd ook door bv de belastingdienst " gewoon" aangemerkt als erfgenaam. De post voor de laatste aangifte kreeg ze ook op haar naam op haar adres. Eigenlijk weet ik niet zeker of ze daarvoor heeft gebeld en een kopie overlijdensakte heeft moeten opsturen. Maar ik weet zeker dat ze geen verklaring van erfrecht heeft aangevraagd. Sws was er geen notaris betrokken. Als de bank niet enof was geweest weet ik niet of de akte van overlijden genoeg was geweest.

Ik had ook begrepen dat als je wil verwerpen je dat binnen 3 maand moet aangeven bij de rechtbank ( en griffie recht betalen) maar ik lees idd nu dat er geen wettelijke termijn voor is.
Maar als je niks doet ( en bv wel wettelijk een erfgenaam bent) kunnen instanties e.d. bv je wel dwingen om actie te ondernemen. Bv een schuldeiser kan opvragen wie de wettelijke erfgenamen zijn en zo bij jou uitkomen en dan afdwingen dat je de nalatenschap gaat afhandelen( of officieel kiest om te verwerpen). Wil je dat niet dan moet je dus ( alsnog) verwerpen bij de rechtbank. Ik vind dit behoorlijk stom. Dat je bv een ouder hebt die nooit verantwoordelijkheid heeft genomen tav jou maar als diegene dood gaat ben jij opeens wel verantwoordelijk en kost het nog een smak geld ook. Helemaal als je zelf kinderen hebt!
Voor beneficiaire aanvaarding geldt hetzelfde alleen ben je dan wel verantwoordelijk om alles af te handelen/ te vereffenen.

En als iedereen verwerpt en niemand iets afhandelt maar er bv wel positief saldo is gaat dat uiteindelijk naar de staatskas
Theeleutje schreef:
21-08-2025 16:09
Ik weet niet waar je dit uitgezocht hebt maar je info klopt niet.
Oke
Hoe zit het dan wel volgens jou
Hier een vergelijkbare situatie en vraag, dus ik lees graag even mee.
Jaline, het spijt me maar klok en klepel kloppen niet helemaal bij elkaar - of beter: helemaal niet. Daarbij wil TO iets anders dan de gewone wettelijke lijnen volgen. En zodra er registergoederen (bijv. een eigen woning) e/o bankrekeningen zijn waar een machtiging voor nodig is lopen mensen dan tegen muren op en hebben ze een verklaring van erfrecht nodig.

Waar jij voor waarschuwt is dat je door handelingen te verrichten (zoals het regelen van de uitvaart, het tot je nemen van spullen enz.) je je gedraagt als erfgenaam en voor je het weet zit je met zuivere aanvaarding. Dat is de kant van de erfgenaam. TO vraagt naar de andere kant: naar de kant van de erflater. Hoe kan ik het zo regelen dat mijn vermogen naar goede doelen gaat en niet naar mijn familie. En als dat in het testament vastgelegd is, dan kan de familie zich gedragen hoe ze wil of niet wil, maar ze kunnen een erfenis die hen niet toekomt niet aanvaarden. Dus ook de schulden niet.

@TO: neem alsjeblieft contact op met een notaris, gewoon eentje bij je in de buurt. Vraag in je omgeving even rond of iemand een prettige notaris meegemaakt heeft. Zelfs bij de koop en verkoop van mijn woning heb ik twee totaal verschillende types meegemaakt, de een zou ik wel en de ander niet aanraden.
Ik ben wel benieuwd dan naar wat wel klopt

Idd qua dat soort zaken als jij noemtis die verklaring van erfrecht wel nodig. Mss dat ik dat onduidelijk zei

Maar ik bedoelde ook alleen voor to te zeggen dat alleen een testament opstellen niet zomaar garandeert dat het ook echt automatisch zo uitgevoerd wordt.

Ik denk dat de tip om info in te winnen bij een notaris de beste is
Jaline, het voert mij te ver om volledig uit te pluizen wat wel en niet klopt aan je verhaal. Het is goed dat je weet dat beneficiaire aanvaarding in zeer veel gevallen echt aan te raden is. En het is goed dat je jezelf realiseert dat je al redelijk snel in een fuik van zuivere aanvaarding zwemt.

Alleen ziet de vraag van TO niet op deze kant van het erfrecht.
*jaline schreef:

Ik heb er ook wel eens over nagedacht en vroeg me inderdaad af hoe dat proces dan verloopt. Tot aan degene die het juiste rekeningnummer van het goede doel moet opzoeken en wie er op let dat diegene dan ook daadwerkelijk het aangewezen bedrag overmaakt en niet zelf houdt... maar daar ben je dus zelf verantwoordelijk voor. Dat is best jammer, dat je geen garanties hebt. :(

Misschien moet ik dan maar bij leven beginnen met schenken of iets dergelijks. En wie informeert dan in Nederland de nabestaanden dat er een erfenis is, en hoe weet die of er ook schulden zijn waardoor erfgenamen kunnen besluiten om te verwerpen? Want dan kan diegene toch ook uitvinden dat er een testament is, en de nabestaanden informeren dat ze daarom niets gaan krijgen?
Dat is idd het dilemma hierin.
Want als jij overlijd en geen executeur hebt benoemd en er bv geen erfgenamen zijn die in actie komen...zon notaris gaat niet " vanzelf" aan het werk. Kan ook niet want stel: jij legt nu dat testament vast maar gaat over 30 jaar pas dood. Mss heb je dan wel veel schulden. Een notaris zou dat dan
wel eerst uit moeten zoeken, maar wie betaalt hem daar dan voor? ( ff voor de duidelijkheid: ik bedoel dus in situaties waarbij jij alleen een goed doel in je testament hebt gezet als " erfgenaam" en er verder geen nabestaanden zijn die zich geroepen voelen dingen af te handelen etc)
Wat iemand hier zei over dat je wel een notaris kunt benoemen als executeur...mss is dat in een dergelijke situatie een optie. Ik weet niet hoe je dat regelt en of je dan een vast bedrag nu al betaalt daarvoor( want hoe weet hij of jij nu zeker dat je over bv 30 jaar geld genoeg hebt om ook die notaris als executeur uit de erfenis te betalen. Ben ook wel benieuwd hoe dit dan gaat . En ook als jij nu 1 specifieke notaris aanwijst en betaalt; wat als diegene zelf overlijdt of stopt met zn werk? Een testament zelf leg je vast bij een willekeurige notaris. Dat komt in een register of database oid dus niet specifiek alleen via diezelfde notaris weer op te vragen door mensen die daar toe gerechtigd zijn. Een erfgenaam kan bij elke notaris vragen in dat register te kijken of de overledene een testament heeft.

Wat ik heb begrepen is dat er niet perse iemand actief nabestaanden opspoort. In de meeste situaties is er wrs wel minimaal 1 erfgenaam betrokken die zich " meldt" en diegene informeert doorgaans de anderen. Maar indien iemand eenzaam is ( wat bv in mijn situatie zo gaat zijn/ gepland overlijden) dan is er ook niemand die bv opdracht tot uitvaart geeft. Wat ik heb gehoord is dat dit stuk dan de gemeente gaat doen maar qua andere zaken zoals banksaldo zal er niks gebeuren. Na verloop van tijd vervalt het en gaat het naar de staat. Maar als er schulden zijn kan het wel zijn dat de schuldeisers opzoek gaan naar erfgenamen om daar mogelijk hun geld op te eisen. ( en dan geldt het riedeltje van aanvaarden/verwerpen)
Maar goed dat is wat ik heb gevonden en wat mij is verteld. Maar anderen zeiden al dat het niet kloppend is ( maar hoe het dan wel zit lees ik ook niet)

En idd weet je soms of vaak niet of er schulden zijn of juist baten. Maar daarom kun je beneficiair aanvaarden of verwerpen. Kost dus wel geld en bij dat 1e dien je wel zelf ( of een andere erfgenaam namens jou oid) de boedellijst te maken en schulden uit de erfenis betalen. Mocht er dan geld te kort zijn moet je spullen verkopen om daarmee nog schulden te betalen. Blijven er schulden dan zijn die niet voor jou. Blijkt er nog bv 1000 over te blijven, dan is het voor jou ( en evt andere erfgenamen)
Echt verwerpen is denk ik meestal ook vanwege emotionele redenen. Bv wanneer er een belastende geschiedenis is met overledene en je gewoon niks ermee van doen wil hebben..

Ik denk dat hoe de nalatenschap verloopt gewoon heel verschillend kan zijn afhankelijk van allerlei variabele omstandigheden....

To, Wel mooi dat je er over nadenkt en het een goed doel gunt!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven