GTA5 voor jongen in de tweede
zondag 24 augustus 2025 om 11:17
Hi allemaal,
Een luchtig topic: mijn zoon wil GTA5 kopen en spelen met zijn vrienden die ook in de tweede zitten. Hij kent deze vrienden van de basisschool.
Het spel is echter 18+ en zoon is nog geen 18+.
Ik ben op zoek naar ervaringen met dit spel.
Hoe vrouwonvriendelijk is het?
Hoe bloederig/ gewelddadig?
Hoe agressief worden spelers ervan? ( Dit zal per speler verschillen, maar wat is jouw ervaring?
Kan je erin chatten?
Is er een algemene lobby waarin spelers met elkaar kunnen praten? Niet typen maar echt met stem?
Ik heb wel eea gevraagd aan zoon en vriend, toen ze hier gisteren over zeurden, maar wil graag meer info zodat ik kan afwegen of het okay is of niet. Ik probeer een beeld te krijgen zodat ik een beslissing kan nemen.
Een luchtig topic: mijn zoon wil GTA5 kopen en spelen met zijn vrienden die ook in de tweede zitten. Hij kent deze vrienden van de basisschool.
Het spel is echter 18+ en zoon is nog geen 18+.
Ik ben op zoek naar ervaringen met dit spel.
Hoe vrouwonvriendelijk is het?
Hoe bloederig/ gewelddadig?
Hoe agressief worden spelers ervan? ( Dit zal per speler verschillen, maar wat is jouw ervaring?
Kan je erin chatten?
Is er een algemene lobby waarin spelers met elkaar kunnen praten? Niet typen maar echt met stem?
Ik heb wel eea gevraagd aan zoon en vriend, toen ze hier gisteren over zeurden, maar wil graag meer info zodat ik kan afwegen of het okay is of niet. Ik probeer een beeld te krijgen zodat ik een beslissing kan nemen.
zondag 24 augustus 2025 om 15:59
zondag 24 augustus 2025 om 16:08
Het hangt er een beetje van de persoon zelf af hoe serieus die alles neemt.
ik heb die game ook nog steeds, en speelde het weleens samen met vrienden uit pure meligheid.
je hebt als het ware 2 manieren van spelen:
Online met vrienden.
en je hebt de story mode.
Ik heb beide gespeeld en wat mij betreft is de online modus (als je niet in een privé server speelt) eigenlijk al totaal verziekt door "grievers" die als enige doel hebben jou binnen een paar minuten uit de schakelen, dus je bent nog net niet het beginscherm uit en zodra je ergens rondloopt word je meteen aangevallen.
De story mode, kan leuk zijn, zitten geinige dingen in, maar zodra je met een bepaald personage genaamd Travis gaat spelen wordt t best grof, en zelfs ik heb bijv het level geskipt zodra ik iemand moest martelen voor informatie.
Dus is het geschikt? hangt er maar net vanaf hoe serieus je t allemaal neemt en of je tegen bepaalde grofheden kunt.
Zolang t blijft bij een beetje rondrijden en op de vlucht zijn voor de politie kan ik er nog wel om lachen, zelfs in de striptent valt t nog wel mee, en de missies met Michael zijn best melig.
De puberzoon van een vriendin speelde dit vroeger ook met zijn vrienden en die is prima terecht gekomen, en allesbehalve agressief.
Ik zou alleen de openbare online mode niet gaan doen en gewoon met een paar vrienden in een privéserver de boel gaan verkennen.
Volgens mij zitten daar niet echt hele grove zaken in, want daarin maak je als t ware je eigen verhaal.
De story mode vind ik best wel grof en soms zelf te grof, maar die kun je ook skippen.
ik heb die game ook nog steeds, en speelde het weleens samen met vrienden uit pure meligheid.
je hebt als het ware 2 manieren van spelen:
Online met vrienden.
en je hebt de story mode.
Ik heb beide gespeeld en wat mij betreft is de online modus (als je niet in een privé server speelt) eigenlijk al totaal verziekt door "grievers" die als enige doel hebben jou binnen een paar minuten uit de schakelen, dus je bent nog net niet het beginscherm uit en zodra je ergens rondloopt word je meteen aangevallen.
De story mode, kan leuk zijn, zitten geinige dingen in, maar zodra je met een bepaald personage genaamd Travis gaat spelen wordt t best grof, en zelfs ik heb bijv het level geskipt zodra ik iemand moest martelen voor informatie.
Dus is het geschikt? hangt er maar net vanaf hoe serieus je t allemaal neemt en of je tegen bepaalde grofheden kunt.
Zolang t blijft bij een beetje rondrijden en op de vlucht zijn voor de politie kan ik er nog wel om lachen, zelfs in de striptent valt t nog wel mee, en de missies met Michael zijn best melig.
De puberzoon van een vriendin speelde dit vroeger ook met zijn vrienden en die is prima terecht gekomen, en allesbehalve agressief.
Ik zou alleen de openbare online mode niet gaan doen en gewoon met een paar vrienden in een privéserver de boel gaan verkennen.
Volgens mij zitten daar niet echt hele grove zaken in, want daarin maak je als t ware je eigen verhaal.
De story mode vind ik best wel grof en soms zelf te grof, maar die kun je ook skippen.
zondag 24 augustus 2025 om 16:12
zondag 24 augustus 2025 om 16:48
Dat is jouw insteek, moet je helemaal zelf weten. Ik vond het niet nodig dat een kind van 13 al GTA speelde en heb me in die zin laten leiden dat als er 18 of 16 + stond het voor mij dus een seintje was dat ik de inhoud moest checken.
zondag 24 augustus 2025 om 20:41
Het is maar een spel. Of vermijd je ook alle films waar ook maar enigszins actie/thriller/horror in voorkomt? Wat blijft er dan over, romantische comedies en documentaires.

zondag 24 augustus 2025 om 21:22
Er zijn inderdaad onderzoeken die dit verband ontkrachten, maar ook onderzoeken waarbij er wel een verband is. Het is maar net wat je wilt geloven. Ik zou sowieso mijn kind er niet aan willen blootstellen, ook als er geen invloed is op gedrag.Steven1980 schreef: ↑24-08-2025 14:18Zover ik weet is er geen relatie tussen het spelen van agressieve spelletjes en agressief gedrag. Het is wel heel vaak onderzocht want in de tijd dat ik dit soort spelletjes speelde was deze discussie er al. Opvoeding is natuurlijk wel meer dan het toepassen van statistiek. Een gesprek aangaan met je kind hierover is wel een goed idee.
Ik vind de huidige jeugd overigens helemaal niet verrot. Oude mensen die klagen over opgevoerde fatbikes terwijl ze zelf reden op Zundapps en scooters die meer dan 80km/u gingen. Elke generatie heeft zijn eigen problemen.
Ik vraag mij wel af hoe anderen dit controleren. Spelen de kinderen alleen in de huiskamer? In neem even aan dat je niet inlogt op het steamaccount om te kijken wat hij of zij speelt wanneer je weg bent.
zondag 24 augustus 2025 om 21:24
Ja precies. Als je films vermijdt waarin de personages prostituees eerst voor hun diensten gebruiken en vervolgens omleggen, blijft er weinig over.
zondag 24 augustus 2025 om 21:31
Even los van de vraag of het agressie oproept, er is natuurlijk wel een groot verschil met films en series. Door zo'n game word je urenlang opgeslokt en ben je actief deelnemer, met allerlei rewards en toestanden. Of was jouw reactie niet serieus?
zondag 24 augustus 2025 om 21:37
Allemaal zal overdreven zijn, maar een deel van de ouders boeit het niet, een ander deel van de kinderen heeft weer oudere broers, zussen of ouders die het spelen en gaan daarin mee etc.NogsteedsSlekire schreef: ↑24-08-2025 21:31Dit spel is wat mij betreft ongeschikt voor 13 jarigen. Je gelooft toch niet dat al zijn vriendjes dat wel mogen, dat is gewoon het eerste wat een jonge puber zegt als je iets verbied![]()
zondag 24 augustus 2025 om 22:24
maandag 25 augustus 2025 om 00:21
Eens, hier komt het er iook niet in voor ze 18 zijn Als ze beweren dat andere kinderen het wel mogen, dan zsg ik dat ze het dan daar maar moeten gaan spelen. Ander gezin, andere regels, daar benoei ik me verder niet mee. Gek genoeg gebeurt dat zelden, en komen ze nog steeds bij ons ganen?
maandag 25 augustus 2025 om 00:31
Ik denk niet eens dat de meeste dat spel zo spelen, ik heb anderen nooit zo zien spelen, en ik ook niet.
De meeste spelen het spel zoals ze zelf zijn, en dat is hooguit een beetje ondeugend zijn, en braaf de missies doen, en daarbij knal je echt geen hoertjes af of rij je met tanks over mensen heen.
t is al irritant genoeg als je per ongeluk iemand hebt geraakt met je auto en je wordt meteen door de politie achtervolgd.
De meeste rijden gewoon rond, doen wat missies, maken hun imperium,
Je hebt melige missies met dat je bijv een joint rookt en ineens allemaal aliens tevoorschijn komen, dat soort dingen.
Je kunt ook spelen zonder een klootzak te zijn, zo speelden wij t ook altijd, gewoon een beetje lol maken.
T is aan mensen zelf hoe ze t spelen.
Ik heb me uitstekend vermaakt zonder al te veel rotzooi uit te halen in t spel.
Maarja, misschien is t inderdaad niet zo'n goed idee om een puber van 12 13 dit spel te laten doen, maar om t nou te bestempelen als iets vreselijks is t echt niet waard, t valt best mee.
maandag 25 augustus 2025 om 00:40
Zoon heeft het hier wel rond die leeftijd gespeeld. Ik heb wel eens met een schuin oog meegekeken, maar me er toch te weinig in verdiept achteraf gezien. Dat van die prostituees enzo wist ik niet.
Mijn zoon wordt agressiever van FIFA. Ik wist altijd wanneer hij FIFA aan het spelen was. Heb ook wel eens de stekker eruit getrokken als het te gortig werd. Inmiddels is hij 18 en het is gelukkig beter geworden in de loop der jaren. GTA speelt hij maar heel af en toe. Meestal FIFA of basketbal.
Mijn zoon wordt agressiever van FIFA. Ik wist altijd wanneer hij FIFA aan het spelen was. Heb ook wel eens de stekker eruit getrokken als het te gortig werd. Inmiddels is hij 18 en het is gelukkig beter geworden in de loop der jaren. GTA speelt hij maar heel af en toe. Meestal FIFA of basketbal.
maandag 25 augustus 2025 om 00:42
Ja hoor, de vrienden van mijn zoon speelden het ook. Ik ken alle ouders.NogsteedsSlekire schreef: ↑24-08-2025 21:31Dit spel is wat mij betreft ongeschikt voor 13 jarigen. Je gelooft toch niet dat al zijn vriendjes dat wel mogen, dat is gewoon het eerste wat een jonge puber zegt als je iets verbied![]()
maandag 25 augustus 2025 om 01:07
Mijn neefjes speelde het ook, en ook San Andreas.
Maar zij speelden het ook zoals ze zelf waren, best wel onschuldig, gewoon een beetje ouwehoeren en rondrijden.
In dit soort spellen is er altijd wel een soort ruimte voor morele keuzes.
en je kunt kiezen voor behoorlijk psychopathische opties maar meestal worden die keuzes niet gemaakt.
meestal zijn het oudere spelers die gaan voor de complete opties om te kijken wat het doet, de meeste kinderen spelen gewoon op een onschuldige manier.
Maar zij speelden het ook zoals ze zelf waren, best wel onschuldig, gewoon een beetje ouwehoeren en rondrijden.
In dit soort spellen is er altijd wel een soort ruimte voor morele keuzes.
en je kunt kiezen voor behoorlijk psychopathische opties maar meestal worden die keuzes niet gemaakt.
meestal zijn het oudere spelers die gaan voor de complete opties om te kijken wat het doet, de meeste kinderen spelen gewoon op een onschuldige manier.
maandag 25 augustus 2025 om 01:27
Nog een dingetje en dan hou ik erover op.
Misschien kun je er gewoon eens gaan bijzitten of meedoen, dan zie je uit eerste hand hoe iemand erop reageert, en kun je eventueel nog een beetje bijsturen.
Als een kind dan een in jouw ogen verkeerde keuze maakt kun je erover praten, het klinkt misschien overdreven, maar dit soort games geven meestal morele opties om uit te kiezen, en ik denk dat dat niet voor niets is.
Misschien kun je er gewoon eens gaan bijzitten of meedoen, dan zie je uit eerste hand hoe iemand erop reageert, en kun je eventueel nog een beetje bijsturen.
Als een kind dan een in jouw ogen verkeerde keuze maakt kun je erover praten, het klinkt misschien overdreven, maar dit soort games geven meestal morele opties om uit te kiezen, en ik denk dat dat niet voor niets is.
maandag 25 augustus 2025 om 01:44
Met luchtig topic bedoelde ik vooral: er is geen reden om vinnig te doen ( naar mij of naar elkaar) voor iedereen, welke mening je ook wil verkondigen. Het is een luchtig onderwerp, de keuze is uiteindelijk aan ons, vandaar dat ik in mijn post zo begon.
maandag 25 augustus 2025 om 01:57
Dit so wie so. Hij heeft om die reden ook alleen een gameplek in de huiskamer, naast de bank.linnie schreef: ↑25-08-2025 01:27Nog een dingetje en dan hou ik erover op.
Wat je schrijft over spelen zoals je zelf bent: dat geloof ik zeker wel! Hij heeft het al een paar keer gespeeld bij een vriend. Het bestaat uit rond rijden en soms de vangrail in rijden. Je kan kennelijk kiezen tussen een witte en een zwarte passagier. Als je iets stoms doet zoals de vangrail in rijden, dan hoor je bij de witte ' bitch' en bij de zwarte het n woord, zoals hij het noemt. Dat vindt hij nogal shocking geloof ik. Hij is ook naar de stripclub geweest maar dat boeit hem ook niet. Hij houdt vooral van autos en die modden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in