Geld & Recht alle pijlers

Kan ik hier problemen mee krijgen?

28-08-2025 07:01 167 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vrees dat ik ontzettend naïef ben geweest.
Via via kreeg ik het WhatsApp nummer van iemand waar je tassen bij kan bestellen. Online was hier ook info over te vinden, maar dan alleen op onofficiële kanalen als reddit. Hier staan alleen positieve ervaringen op en diegene die het aanraadde had dus ook positieve ervaringen. Hij had een mooie catalogus en heb een tas besteld.
Betaald met paypal. De eerste zending kwam niet aan en werd tegengehouden door de uitgaande douane. Dat bevestigde al een vermoeden dat dit niet legaal is. Hij heeft de zending opnieuw gestuurd en met de online tracking zie ik dat hij onderweg is en als het goed is morgen wordt bezorgd.
Nu stuurt hij een bericht dat hij niet meer bij zijn PayPal account kan. Extra bevestiging dat dit niet legaal is. Hij vraagt of ik mijn geld terug kan vragen bij PayPal en als ik dat heb, het geld over wil maken naar een ander account.

Nou is specifiek mijn vraag of ik hier problemen mee kan krijgen. Het risico qua geld lijkt me geheel bij de verzender liggen, want als ik het geld terug krijg en het niet overmaak, dan is hij de sjaak.
Of zie ik iets over het hoofd en kan ik ook mega de sjaak worden?

Het is niet nodig om te zeggen hoe dom dit hele verhaal is, dat heb ik inmiddels ook wel door en ik ga dit never meer doen.
Graze schreef:
28-08-2025 15:32
Ja het is nu echt een groot probleem waarbij grote webshops etc designs jat van kleine ondernemers en ook gewoon de foto's jat enzo. En er is weinig aan te doen. En inderdaad de ondernemer wordt er op afgerekend als het namaak product van slechte kwaliteit is. Dus je loopt zowiezo al inkomsten mis en dan krijg je dat er ook nog bij.

Ja, echt! De last die je ervan hebt is vreselijk.
Als je alleen arbeid en materiaal verstaat onder productiekosten klopt dat misschien wel, bij een niet zo grote tas. Maar er worden veel meer kosten gemaakt om een tas te produceren.

Daarnaast willen ze gewoon exclusief blijven, hebben hun eigen strategie en klantenkring waarop zij zich richten.

Tuurlijk heeft dat tas niet op legale wijze de fabriek verlaten. Reken maar dat ze daar regels voor hebben.
Karrota schreef:
28-08-2025 15:38
Dat zijn dus geen productiekosten. Productiekosten zijn wel iets van 60 euro, dat was laatst groots in het nieuws. (even opgezocht: voor een Dior handtas is het 53 euro) En je hoeft de tas dan heus niet aan te bieden voor 60 euro, ook niet voor 100 euro, maar 6000 slaat nergens op. Er wordt gewoon miljarden winst gemaakt. Nee ik heb dan geen medelijden met dat ze winst mislopen.

Nee, dat zijn idd geen productiekosten. Dan maken we er kosten van. Echte merkproducten worden ook zo hoog geprijsd zodat ze alleen door een exclusief publiek gekocht kunnen worden.

Blijft mijn Porsche / Opel Corsa verhaal wel staan. Bij een groot bedrijf mag het wel, bij een klein bedrijf niet? Met jou doen zoveel mensen het, dat is gewoon heel schadelijk.
Karrota schreef:
Dat zijn dus geen productiekosten. Productiekosten zijn wel iets van 60 euro, dat was laatst groots in het nieuws. (even opgezocht: voor een Dior handtas is het 53 euro) En je hoeft de tas dan heus niet aan te bieden voor 60 euro, ook niet voor 100 euro, maar 6000 slaat nergens op. Er wordt gewoon miljarden winst gemaakt. Nee ik heb dan geen medelijden met dat ze winst mislopen.
Dat Dior een fabriek in China heeft waar ze een volledige tas maken is een fabeltje. Delen van de tas kunnen in China worden geproduceerd, maar de tas zelf wordt gemaakt in Frankrijk of Italië. Daarom kan je ook niet op 60 Euro uitkomen. De productiekosten liggen veel hoger.

Je hebt een replica gekocht van mindere kwaliteit.

Had jij laatst niet een topic over dat je gespaard had voor een designtas?
Karrota schreef:
Nou, waar heb je dat opgezocht dan?
Karrota schreef:
28-08-2025 15:41
Maargoed, ik heb nog nooit eerder iets gekocht wat is nagemaakt, bestel nooit bij AliExpress etc, en was ook niet van plan om dat te gaan doen of om dit nogmaals te doen. Dus het is een eenmalige misstap. Maar wel eentje waar ik in the grand scheme of things niet veel problemen mee heb.
Op zich wel goed dat je gelijk de gevolgen ondervindt. Dit soort bedrijven, maar ook de Ali’s en Temu’s van deze wereld, zijn schadelijk voor onze economie en het milieu. Niet voor niets gaan nu bijv Nederlandse fietsfabrieken failliet, iedereen heeft een goedkoop Chinees exemplaar. Het zou mij niet verbazen als de Chinezen ook de prijzen weer omhoog gooien als alle fabrieken hier gesloten zijn.
Karrota schreef:
Als ik je verhaal goed begrijp is de tas die je gekocht hebt echt voor een nepprijs. Dus illegaal de fabriek uitgesmokkeld, ook wel stelen genoemd.

Je hoeft met niemand medelijden te hebben maar goedpraten 'want ze maken toch genoeg winst', gaat ook wel ver.

Dat er naar jouw zin te veel winstmarge op de tassen zit, komt omdat jij en de rest van de wereld die tassen heel graag willen hebben.

Dat merk biedt dus iets unieks en is ergens heel goed in (geworden). En iets unieks kunnen dat levert heel veel geld op ja. Maar er gaat ook jaren aan hard werken aan vooraf. Succes komt niet vanzelf ofzo.

Je berooft toch ook Max Verstappen niet omdat ie wel genoeg verdient met 50 miljoen per jaar.
Echt hoor, koop gewoon rechtstreeks bij de ontwerper of niet als je er het geld niet voor hebt.
Karrota schreef:
28-08-2025 15:40
Helemaal niet. Het is een fabriek die tassen produceert en ze verkoopt. Hoe is dat diefstal.
Als het gaat om een dure tas die jij veel goedkoper kan kopen is het diefstal, want hoe kan anders een designtas op de zwarte markt belanden voor een veel lagere prijs. Overigens zijn die gestolen tassen wel te traceren, ze hebben nummers. Maar ik vermoed dat het gewoon een nepper is.
Karrota schreef:
28-08-2025 15:40
Helemaal niet. Het is een fabriek die tassen produceert en ze verkoopt. Hoe is dat diefstal.
Het is geen diefstal van de tas zelf, het is diefstal van het ontwerp van de tas en de merknaam. Er bestaat niet voor niks zoiets als copyrights.
Het kan best dat deze tassen in precies dezelfde fabriek worden gemaakt, maar ik kan je garanderen dat die fabriek geen recht heeft om het model/ontwerp en de merknaam ook te gebruiken buiten leveringen voor het specifieke merk.

Je betaalt bij merktassen (en andere merkproducten) natuurlijk niet alleen voor het materiaal en degene die ze aan elkaar naait. Je betaalt ook voor het ontwerp, en zeker ook voor de merknaam. Dat is gedeeltelijk gebakken lucht (waar op zich niks mis mee is overigens), maar gedeeltelijk ook een kwestie van garantie/kwaliteit ect. Als ik een echte Gucci tas koop, weet ik dat die de standaarden van Gucci moet aanhouden. En omdat zij hun naam hoog willen houden, zullen ze veel meer controleren op kwaliteit dan de Chinese verkoper. En mocht er toch iets mis mee zijn, hebben ze er nogal wat belang bij om dat netjes op te lossen. Voor die dingen betaal je dus ook, zélfs als jij er geen gebruik van maakt.
En ja, je betaalt ook voor het imago van de naam. Waar ze inderdaad vaak heel aardige reclame campagnes tegenaan gegooid hebben, die alles behalve goedkoop zijn. En die exclusief gehouden wordt omdát het zo duur is. Dan kun jij wel vinden dat ze te hoge prijzen rekenen, maar dat is nou juist deel van het merk.
Karrota schreef:
Jouw voorbeeld gaat over een tas die in de retail wordt verkocht voor 2600.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/23/ee ... n-a4857420

Bij zowel Armani als Dior is het niet de standaard dat de productiekosten zo laag zijn. Daar moeten ze dus mensen voor uitbuiten etc en dat mag niet van de Italiaanse merkwaakhond.
nausicaa schreef:
28-08-2025 17:43
Het is geen diefstal van de tas zelf, het is diefstal van het ontwerp van de tas en de merknaam. Er bestaat niet voor niks zoiets als copyrights.
Het kan best dat deze tassen in precies dezelfde fabriek worden gemaakt, maar ik kan je garanderen dat die fabriek geen recht heeft om het model/ontwerp en de merknaam ook te gebruiken buiten leveringen voor het specifieke merk.

Je betaalt bij merktassen (en andere merkproducten) natuurlijk niet alleen voor het materiaal en degene die ze aan elkaar naait. Je betaalt ook voor het ontwerp, en zeker ook voor de merknaam. Dat is gedeeltelijk gebakken lucht (waar op zich niks mis mee is overigens), maar gedeeltelijk ook een kwestie van garantie/kwaliteit ect. Als ik een echte Gucci tas koop, weet ik dat die de standaarden van Gucci moet aanhouden. En omdat zij hun naam hoog willen houden, zullen ze veel meer controleren op kwaliteit dan de Chinese verkoper. En mocht er toch iets mis mee zijn, hebben ze er nogal wat belang bij om dat netjes op te lossen. Voor die dingen betaal je dus ook, zélfs als jij er geen gebruik van maakt.
En ja, je betaalt ook voor het imago van de naam. Waar ze inderdaad vaak heel aardige reclame campagnes tegenaan gegooid hebben, die alles behalve goedkoop zijn. En die exclusief gehouden wordt omdát het zo duur is. Dan kun jij wel vinden dat ze te hoge prijzen rekenen, maar dat is nou juist deel van het merk.
Ze zegt dat het een “echte” is, als dat zo is, en hij wordt ver onder de retailprijs verkocht dan weet je dat hij gestolen is. Als het een nepper is dan is het ook diefstal zoals jij het beschrijft. Kortom, niet oke dit.
Maar nog even, wie wil er nu met een nep designtas lopen? Ik vind dat er armoedig uitzien. Als je het geld er niet voor hebt, koop dan een goede, mooie tas die niet van een duur merk is. Er zijn zoveel mooie tassen te koop, met zoveel betere kwaliteit, soms zelf handwerk, dan die neptassen met een nepembleem, waarmee je alleen maar uit wil stralen: ik heb geld. Maar iedereen die je kent weet dat je dat niet hebt.
Karrota schreef:
28-08-2025 13:22
Sowieso niet het tweede, dus veel meer het eerste. Alleen is het niet nep/namaak. Er wordt gegarandeerd dat het product uit precies dezelfde fabriek komt, gemaakt door dezelfde mensen, en zelfs door experts als echt wordt bestempeld omdat het dus werkelijk hetzelfde product is. Nou is deze man natuurlijk niet de meest betrouwbare bron op aarde :hyper: maar dit verhaal wordt wel onderschreven door mensen op fora zoals Reddit.
Geen nep/namaak zeg je. Als het een echt product is dat je illegaal voor een veel lagere prijs hebt gekocht ben je wel heel fout. Je kunt niet een nieuwe, echte designertas kopen voor 500 euro, terwijl diezelfde tas normaal 6000 euro kost. Als je zoiets doet weet je namelijk heel goed dat het geen zuivere koffie kan zijn en dat het gestolen is. Dat is heling en strafbaar.
Don’t grow up, it’s a trap
Om welk merk gaat het eigenlijk?
Safrat schreef:
28-08-2025 18:12
Faky Taky
Karrota schreef:
Lekker. Zo kun je alles wel recht praten wat krom is. Dit is gewoon heling en strafbaar.
Je zou er dus ook geen probleem mee hebben om een echte Rolex te kopen voor 1000 euro. Fouter dan fout, want kan niet anders dan gestolen zijn. Gelukkig is het om die reden ook strafbaar. Ik hoop dat je ermee in de problemen komt, sorry. Maar echt niet oké wat je doet en hoe je het dan ook nog goed praat.
Don’t grow up, it’s a trap
S-Groot schreef:
28-08-2025 15:47
Ach kom, doe je niet zo vreselijk naïef voor.
Die fabriek produceert tassen voor een merk. Ze maken er of alleen een paar extra per maand, of op bestelling van zo'n tussenpersoon extra. Wat hiervan is precies de diefstal.

Edit: nu de reactie van nausicaaa gelezen. Daar kan ik wel inkomen ja, op die manier zie ik het ook als diefstal. Ik zag meer voor me dat ze uit die fabriek worden gestolen en het lijkt me niet dat dat gebeurt.
karrota wijzigde dit bericht op 28-08-2025 18:42
26.62% gewijzigd
Karrota schreef:
28-08-2025 18:31
Die fabriek produceert tassen voor een merk. Ze maken er of alleen een paar extra per maand, of op bestelling van zo'n tussenpersoon extra. Wat hiervan is precies de diefstal?
Alles. Dit geloof je toch niet echt?
Bontebok schreef:
28-08-2025 18:32
Alles. Dit geloof je toch niet echt?
Ze hebben niet 1 tas in de aanbieding hoor, jij denkt dat ze iedere week roofovervallen plegen?
Stormke81 schreef:
28-08-2025 07:21
Geen zuivere koffie. Ik zou de politie inschakelen. Wellicht kunnen zij meekijken en de bankrekening van deze fraudeur achterhalen en de persoon arresteren.
De Politie heeft wel wat beters te doen.
Safrat schreef:
28-08-2025 18:12
Doet er geen reet toe.
Maakt het verhaal niks anders.

Het is dom, het is fout. Dat had ik ook al heel duidelijk gemaakt in de OP.
Heb me toch laten verleiden om in te gaan op details terwijl ik al heel duidelijk had gemaakt dat ik het er 100% mee eens was dat dit dom en fout is, dus zal er niet meer op ingaan.
Karrota schreef:
28-08-2025 18:36
Ze hebben niet 1 tas in de aanbieding hoor, jij denkt dat ze iedere week roofovervallen plegen?
Jij gelooft dat een Chinese fabriek, die een opdracht heeft dure designtassen te maken voor merk X, zijn contract riskeert door dezelfde tassen voor veel minder geld aan ‘tussenpersonen” te bieden? Hoe kan je daar nou intrappen?
Karrota schreef:
28-08-2025 18:36
ik denk dat er een of een paar werknemers daar een lucratief handeltje hebben opgezet. En dat is niet legaal en jij werkt er aan mee.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Bontebok schreef:
28-08-2025 18:41
Jij gelooft dat een Chinese fabriek, die een opdracht heeft dure designtassen te maken voor merk X, zijn contract riskeert door dezelfde tassen voor veel minder geld aan ‘tussenpersonen” te bieden? Hoe kan je daar nou intrappen?
Ik denk dus dat ze van deze tussenpersoon véél meer geld krijgen dan van het luxemerk, en dat ze precies daarom dat doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven