Bang voor vriend - wat nu?

woensdag 3 september 2025 om 17:55

Hallo allemaal,
Ik weet even niet meer wat ik nu moet doen en advies zou erg welkom zijn. Ik heb daarnet ruzie gehad om iets onbenulligs met mijn vriend, maar het is volledig uit de hand gelopen.
Even wat achtergrondinformatie: ik ben mishandeld in mijn jeugd en heb de diagnose ptss. Mijn vriend weet hiervan af en weet ook dat ik kan worden getriggerd als iemand erg agressief is. We zijn al zes jaar samen, waarvan we zo'n vier jaar samenwonen. Alles is altijd goed gegaan en tot februari dit jaar heb ik ook nauwelijks last gehad van ptss-gerelateerde klachten sinds ik samen ben met mijn vriend. Ik heb afgelopen februari een situatie meegemaakt waarbij iemand die dicht bij mij en mijn vriend staat behoorlijk verbaal aggressief is geweest en heb daardoor een flinke terugval gehad. Dit nadat het overigens al járen goed ging. De maanden erna ging het steeds weer wat beter en ik dacht dat alles weer goed ging sinds afgelopen juni/juli.
Begin augustus hebben mijn vriend en ik discussie gehad, waarna mijn vriend meerdere keren heel hard een deur heeft dicht gegooit. Ik ben huilend naar hem toe gegaan en heb gevraagd of hij hiermee wilde stoppen omdat ik er ontzettend bang van werd. Hij negeerde mij en heeft toen nog een paar keer hard een deur dichtgegooit. Hij heeft hiervoor later wel zijn excuses aangeboden en aangegeven zelf ook geschrokken te zijn geweest van zijn gedrag. Hij beloofde dat hij dit niet meer zou doen. Ik heb toen uiteindelijk een paar dagen flink last gehad van angstklachten, waaronder een nacht niet geslapen te hebben, omdat ik niet naast hem durfde te slapen.
Afgelopen middag was er een soortgelijke situatie. Terwijl we een discussie hadden heeft mijn vriend iets in mijn gezicht gegooit. Ik ben daar ontzettend van geschrokken en gelijk naar de slaapkamer gevlucht. Mijn vriend kwam achter mij aan en wilde het persé uitpraten terwijl ik aangaf dat ik onzettend bang was. Mijn vriend is vanmiddag nog een aantal keer in onze slaapkamer geweest, twee keer om te roken en twee keer om met mij te willen praten. Ik ben nog steeds heel bang. Ik kruip nu iedere keer onder het dekbed en geef aan niet nu te willen praten, maar mijn vriend probeert de hele tijd het dekbed weg te trekken.
Ik realiseer me goed dat mijn reactie op de situatie niet gezond is en dat het verstandig is om naar de huisarts te gaan. Maar mijn grootste vraag voor nu is hoe ik hier verder mee om kan gaan voor vanavond/vannacht. We hebben wel een beetje geappt en we zijn het er beiden over eens dat ik sowieso een goede nacht slaap nodig heb, ook omdat ik vorige week ben begonnen met een nieuwe baan, maar dat is het dan ook. Mijn vriend wil het persé vanavond nog uitpraten, terwijl ik doodsbang in bed zit. Ik wil het liefste nu even rust aan m'n hoofd, maar dat kan alleen als óf m'n vriend óf ik in ieder geval voor vannacht even ergens anders slaapt. Mijn vriend wilt absoluut niet bij familie of vrienden slapen. Ik heb zelf door omstandigheden geen sociaal netwerk om op terug te vallen. Daarnaast geeft m'n vriend ook aan dat als ik naar een hotel ga de relatie gelijk voorbij is.
Ik weet oprecht echt niet meer wat ik met deze situatie nu aan moet. Ik merk overigens dat nu even m'n hart luchten wel iets helpt gelukkig.
                    Ik weet even niet meer wat ik nu moet doen en advies zou erg welkom zijn. Ik heb daarnet ruzie gehad om iets onbenulligs met mijn vriend, maar het is volledig uit de hand gelopen.
Even wat achtergrondinformatie: ik ben mishandeld in mijn jeugd en heb de diagnose ptss. Mijn vriend weet hiervan af en weet ook dat ik kan worden getriggerd als iemand erg agressief is. We zijn al zes jaar samen, waarvan we zo'n vier jaar samenwonen. Alles is altijd goed gegaan en tot februari dit jaar heb ik ook nauwelijks last gehad van ptss-gerelateerde klachten sinds ik samen ben met mijn vriend. Ik heb afgelopen februari een situatie meegemaakt waarbij iemand die dicht bij mij en mijn vriend staat behoorlijk verbaal aggressief is geweest en heb daardoor een flinke terugval gehad. Dit nadat het overigens al járen goed ging. De maanden erna ging het steeds weer wat beter en ik dacht dat alles weer goed ging sinds afgelopen juni/juli.
Begin augustus hebben mijn vriend en ik discussie gehad, waarna mijn vriend meerdere keren heel hard een deur heeft dicht gegooit. Ik ben huilend naar hem toe gegaan en heb gevraagd of hij hiermee wilde stoppen omdat ik er ontzettend bang van werd. Hij negeerde mij en heeft toen nog een paar keer hard een deur dichtgegooit. Hij heeft hiervoor later wel zijn excuses aangeboden en aangegeven zelf ook geschrokken te zijn geweest van zijn gedrag. Hij beloofde dat hij dit niet meer zou doen. Ik heb toen uiteindelijk een paar dagen flink last gehad van angstklachten, waaronder een nacht niet geslapen te hebben, omdat ik niet naast hem durfde te slapen.
Afgelopen middag was er een soortgelijke situatie. Terwijl we een discussie hadden heeft mijn vriend iets in mijn gezicht gegooit. Ik ben daar ontzettend van geschrokken en gelijk naar de slaapkamer gevlucht. Mijn vriend kwam achter mij aan en wilde het persé uitpraten terwijl ik aangaf dat ik onzettend bang was. Mijn vriend is vanmiddag nog een aantal keer in onze slaapkamer geweest, twee keer om te roken en twee keer om met mij te willen praten. Ik ben nog steeds heel bang. Ik kruip nu iedere keer onder het dekbed en geef aan niet nu te willen praten, maar mijn vriend probeert de hele tijd het dekbed weg te trekken.
Ik realiseer me goed dat mijn reactie op de situatie niet gezond is en dat het verstandig is om naar de huisarts te gaan. Maar mijn grootste vraag voor nu is hoe ik hier verder mee om kan gaan voor vanavond/vannacht. We hebben wel een beetje geappt en we zijn het er beiden over eens dat ik sowieso een goede nacht slaap nodig heb, ook omdat ik vorige week ben begonnen met een nieuwe baan, maar dat is het dan ook. Mijn vriend wil het persé vanavond nog uitpraten, terwijl ik doodsbang in bed zit. Ik wil het liefste nu even rust aan m'n hoofd, maar dat kan alleen als óf m'n vriend óf ik in ieder geval voor vannacht even ergens anders slaapt. Mijn vriend wilt absoluut niet bij familie of vrienden slapen. Ik heb zelf door omstandigheden geen sociaal netwerk om op terug te vallen. Daarnaast geeft m'n vriend ook aan dat als ik naar een hotel ga de relatie gelijk voorbij is.
Ik weet oprecht echt niet meer wat ik met deze situatie nu aan moet. Ik merk overigens dat nu even m'n hart luchten wel iets helpt gelukkig.

donderdag 4 september 2025 om 17:53

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. To,lees de post en de link van Airysuit eens! Kies voor jezelf!Airysuit schreef: ↑04-09-2025 16:58Je vriend wilt niet ergens anders slapen, maar hij wilt ook niet dat jij op hotel gaat. Hij wilt geen hulp, geen psycholoog. Je hebt zelf geen eigen vangnet meer.
Klinkt als de klassieke voortekenen van een abusive relationship, en dit gaat gegarandeerd escaleren naar zwaardere mishandeling en als je echt pech hebt erger. TO, ga hiervoor hulp zoeken alsjeblieft.
Hier wat info over wat ik bedoel, en evt waar je mee contact kan opnemen voor vragen of advies:
https://www.sterkhuis.nl/je-staat-er-niet-alleen-voor/
Doe hier wat mee TO, en ga niet lijdzaam wachten tot het beter wordt. Zolang hij geen hulp zoekt gaat er NIKS veranderen, en mogelijk zelfs verergeren. Hij is niet speciaal, hij is een van duizenden partners die nu nog kleine incidentjes heeft. Ga weg voordat dit grotere incidenten worden. Echt. Online kan je heel veel vinden over de abusive cycle en waarschuwingssignalen, ga je daar in verdiepen…
                                    Je pense donc je suis

donderdag 4 september 2025 om 17:56

Het lijkt als je zo praat alsof er een relatie is met 1 persoon die een probleem heeft en dat zou jij dan zijn. Alsof hij moet leren om beter met jou om te gaan. Alsof jij te overgevoelig bent.Lamaatjee schreef: ↑04-09-2025 16:40Vandaag nog even een paar keer kort gesproken met mijn vriend. Hij ziet de meerwaarde van relatietherapie of praten met iemand om mijn ptss beter te begrijpen of wat dan ook niet in. Hij zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat het niet nogmaals zal gebeuren. Maar als ik dan vraag wat er dit keer wel gaat veranderen, dan zegt hij alleen dat het gewoon niet nog een keer gaat gebeuren en dat hij zich in gaat houden. Maar dat zei hij een paar weken terug ook, dus op dit moment heb ik er weinig vertrouwen in. Ik heb wel duidelijk mijn grens vandaag aangegeven en gezegt dat de relatie klaar is als dit nog een keer gebeurd, op welke manier dan ook. Jullie hebben gelijk. Dit gedrag is absoluut niet okay. Helaas lijkt dit niet helemaal door te dringen bij hem en denkt hij dat ik toch niet bij hem weg zal gaan.
Waar ik nu op dit moment behoefte aan heb is rust in mijn hoofd en mezelf weer eventjes veilig kunnen voelen. ….
NEE.
Hoe jouw vriend zich gedraagt staat los van jouw ptss.
HIJ heeft een probleem. Zoals hij reageert is echt NIET oké.
Je zou niet jezelf “eventjes “ weer veilig moeten kunnen voelen.
In een relatie zou je je altijd veilig moeten kunnen voelen.
                                    .

donderdag 4 september 2025 om 18:19

Zo waar dit! Neem dit mee, TO.Laatje schreef: ↑04-09-2025 17:56Het lijkt als je zo praat alsof er een relatie is met 1 persoon die een probleem heeft en dat zou jij dan zijn. Alsof hij moet leren om beter met jou om te gaan. Alsof jij te overgevoelig bent.
NEE.
Hoe jouw vriend zich gedraagt staat los van jouw ptss.
HIJ heeft een probleem. Zoals hij reageert is echt NIET oké.
Je zou niet jezelf “eventjes “ weer veilig moeten kunnen voelen.
In een relatie zou je je altijd veilig moeten kunnen voelen.
                                    She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody. 

donderdag 4 september 2025 om 20:10

Je eventjes veilig voelen of af en toe? Dat gevoel hoor je ten allen tijde te hebben en niet eventjes of af en toe. Hij wuift het ook allemaal weg,ziet niet in dat het probleem bij hem ligt,wil niet in relatietherapie,niet aan zichzelf werken,wil helemaal niets. Ik zou niet wachten totdat de boel nog meer escaleert. 
Bang zijn voor je partner is absoluut een ongezonde relatie. ´Dreigen om het uit te maken als je naar een hotel gaat' valt onder gewoon verbale intimidatie of iets in je gezicht gooien is fysieke mishandeling. Ik vind het vooral zorgelijk om te lezen dat hij tijdens het gamen al een paar agressief heeft gereageerd bij verlies en zelf al met spullen heeft gegooid. Je schrijft ergens dat hij verder een lieve man is en dat hij je gisteren avond steeds wilde knuffelen en handjes houden maar dat je dat niet wilde en er erg bang van werd. Dwang en agressie is absoluut niet liefdevol te noemen. Ik lees bijna overal wat voor naar gedrag je partner vertoont.
Verstandig om je vertrek nu goed voor te bereiden! Hij is ver over je grenzen heen gegaan en houdt totaal geen rekening met je.
                    Bang zijn voor je partner is absoluut een ongezonde relatie. ´Dreigen om het uit te maken als je naar een hotel gaat' valt onder gewoon verbale intimidatie of iets in je gezicht gooien is fysieke mishandeling. Ik vind het vooral zorgelijk om te lezen dat hij tijdens het gamen al een paar agressief heeft gereageerd bij verlies en zelf al met spullen heeft gegooid. Je schrijft ergens dat hij verder een lieve man is en dat hij je gisteren avond steeds wilde knuffelen en handjes houden maar dat je dat niet wilde en er erg bang van werd. Dwang en agressie is absoluut niet liefdevol te noemen. Ik lees bijna overal wat voor naar gedrag je partner vertoont.
Verstandig om je vertrek nu goed voor te bereiden! Hij is ver over je grenzen heen gegaan en houdt totaal geen rekening met je.
                                    Je pense donc je suis

vrijdag 5 september 2025 om 00:30

Lamaatjee schreef: ↑04-09-2025 17:15Hij wilt niet dat ik zijn moeder erbij betrek. Daarnaast wil ik ook absoluut niet m'n schoonmoeder zich zorgen gaat maken over mij tijdens haar vakantie. Ik zit er wel over na te denken om dit na haar vakantie wel met haar te bespreken.
Ik ben wel van plan om vanavond te beginnen met alles voor te bereiden voor als ik bij hem weg wil gaan. Praktisch en financieël komt dat wel goed. Het grootste probleem wordt echter het vinden van een woonruimte. Ik verdien te weinig voor een koopwoning of particuliere huur. Voor een sociale huurwoning zijn de wachttijden ontzettend lang. Voor urgentie kom ik overigens absoluut niet in aanmerking, dus dat is ook geen optie.
Goed dat je stappen zet.
Doen wat Lalaloepsie schrijft, de veilige weg nemen die je eerder hebt genomen om uit een onveilige situatie te komen.

vrijdag 5 september 2025 om 07:55

Wat een vervelende situatie TO. Heel lastig, voor zowel jou als vriend.Lamaatjee schreef: ↑04-09-2025 08:39Ik heb ook al vaak aangegeven dat ik gewoon even alleen wil zijn als ik hoog in m'n emotie zit en dat ik uit mezelf erna weer na hem toe kom. Of dat ik op zo'n moment letterlijk zeg dat ik even geen knuffel wil bijvoorbeeld. Maar steeds weer plaatst hij z'n eigen behoefte om het goed te maken boven die van mij. Hier moet dus ook zeker iets in veranderen.
Op bovenstaande wil ik wel graag reageren. Dit is een heel lastige dynamiek, die ik herken vanuit mezelf. Ik ben namelijk ook iemand die constant verbinding wil houden als er ruzie is geweest. Mijn vriend wil dan afstand en rust, ik wil juist praten en knuffels. Je geeft aan dat hij zijn behoefte om het goed te maken boven jouw behoefte tot rust plaatst. Dat is niet zo; voor hem lijkt jouw behoefte aan rust waarschijnlijk boven die van hem te gaan. Als dan de reactie is, 'maar ik heb ptss'... Dat klopt, maar vriend is ook een mens met emoties. Dit is een dynamiek waar relatietherapie heel goed in kan helpen weet ik uit ervaring.
Ik lees dat je vriend niet voor therapie open staat, maar ik zou toch nog een poging doen daar met hem over te spreken. Het kan echt helpen tot elkaar te komen. Zoek eens op eft therapie.

vrijdag 5 september 2025 om 08:13

Je slaat voor gemak even het fysieke geweld over? En het doelbewust triggeren van triggers waarvan vriend weet dat TO er enorm last (angst) van heeft?Nadinexxx schreef: ↑05-09-2025 07:55Wat een vervelende situatie TO. Heel lastig, voor zowel jou als vriend.
Op bovenstaande wil ik wel graag reageren. Dit is een heel lastige dynamiek, die ik herken vanuit mezelf. Ik ben namelijk ook iemand die constant verbinding wil houden als er ruzie is geweest. Mijn vriend wil dan afstand en rust, ik wil juist praten en knuffels. Je geeft aan dat hij zijn behoefte om het goed te maken boven jouw behoefte tot rust plaatst. Dat is niet zo; voor hem lijkt jouw behoefte aan rust waarschijnlijk boven die van hem te gaan. Als dan de reactie is, 'maar ik heb ptss'... Dat klopt, maar vriend is ook een mens met emoties. Dit is een dynamiek waar relatietherapie heel goed in kan helpen weet ik uit ervaring.
Ik lees dat je vriend niet voor therapie open staat, maar ik zou toch nog een poging doen daar met hem over te spreken. Het kan echt helpen tot elkaar te komen. Zoek eens op eft therapie.
Die man is niet oké. Hij zal zelf in therapie moeten, maar vindt dat niet nodig.
TO, Veilig Thuis kan je ook helpen bij een exit plan. Een luisterend oor bieden. Meedenken.
Je hoeft niet alles alleen te doen.
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

vrijdag 5 september 2025 om 08:31

Ik sla helemaal niks over. Maar het hoeft in geval van complexe dynamiek met zowel zaken aan To haar kant (ptss) en gokverslaving aan de andere kant (vriend) ook niet zo platgeslagen te worden.Moiren schreef: ↑05-09-2025 08:13Je slaat voor gemak even het fysieke geweld over? En het doelbewust triggeren van triggers waarvan vriend weet dat TO er enorm last (angst) van heeft?
Die man is niet oké. Hij zal zelf in therapie moeten, maar vindt dat niet nodig.
TO, Veilig Thuis kan je ook helpen bij een exit plan. Een luisterend oor bieden. Meedenken.
In relaties met complexe psychische dynamiek is het niet zo simpel als: 1 klap en ik ben weg. Dat is heel makkelijk vanaf de zijlijn. En in mijn ogen hoeft 1x met een deur smijten en wat gooien, echt niet meteen een voorbode van fysiek geweld te zijn. Daarmee praat ik het zeker niet goed, maar wij kennen niet de hele situatie.
Dus iemand meteen maar als niet oke bestempelen is dan wat kort door de bocht.
Daarom: kijk naar relatietherapie.

vrijdag 5 september 2025 om 08:32

Ik sta ook perplex van de reacties die deze situatie zo plat relativeren dat het lijkt alsof het een issue is waar ze samen aan moeten werken.Moiren schreef: ↑05-09-2025 08:13Je slaat voor gemak even het fysieke geweld over? En het doelbewust triggeren van triggers waarvan vriend weet dat TO er enorm last (angst) van heeft?
Dat stadium is bij geweld echt allang voorbij.

vrijdag 5 september 2025 om 08:34

Hij zegt dat hij geen hulp nodig heeft. Oftewel, rode vlag.Nadinexxx schreef: ↑05-09-2025 08:31Ik sla helemaal niks over. Maar het hoeft in geval van complexe dynamiek met zowel zaken aan To haar kant (ptss) en gokverslaving aan de andere kant (vriend) ook niet zo platgeslagen te worden.
In relaties met complexe psychische dynamiek is het niet zo simpel als: 1 klap en ik ben weg. Dat is heel makkelijk vanaf de zijlijn. En in mijn ogen hoeft 1x met een deur smijten en wat gooien, echt niet meteen een voorbode van fysiek geweld te zijn. Daarmee praat ik het zeker niet goed, maar wij kennen niet de hele situatie.
Ptss en gokverslaving over een kam scheren is ook heel vreemd imo.

vrijdag 5 september 2025 om 08:34

Één keer met een deur smijten? Lees anders nog een keer. Hij ging ermee door, ook na verzoek van TS om ermee te stoppen.Nadinexxx schreef: ↑05-09-2025 08:31Ik sla helemaal niks over. Maar het hoeft in geval van complexe dynamiek met zowel zaken aan To haar kant (ptss) en gokverslaving aan de andere kant (vriend) ook niet zo platgeslagen te worden.
Iets doel bewust gooien maar iemand ís toch gewoon fysiek geweld? Of telt het alleen als er vuisten aan te pas komen?

vrijdag 5 september 2025 om 08:44

Ik scheer dat niet over 1 kam. Maar het is allebei complexe psychische problematiek.
Maar goed, op Viva wordt nogal snel geroepen dat iemand een eikel is en dumpen de enige oplossing. Ik hoop dat To zich daardoor niet gek laat maken en ook zelf na blijft denken.

vrijdag 5 september 2025 om 08:56

Als haar vriend hulp weigert (hij wil geen relatietherapie) en alleen maar loze beloftes doet dat het nooit meer zal gebeuren, dan zie ik maar één oplossing en dat is bij hem weggaan. Daarbij zegt ze bang voor hem te zijn. Die gevoelens moet je nooit en te nimmer voelen in een relatie.

vrijdag 5 september 2025 om 09:03

Klopt maar vriend wil niks met zijn complexe problematiek. En dan ???

vrijdag 5 september 2025 om 09:04

vrijdag 5 september 2025 om 09:30

Hij belooft beterschap, zonder hulp te willen. Zij is bang van hem. Goed idee wel, om nogmaals het gesprek aan te gaan waarbij hij loze beloftes doet.

vrijdag 5 september 2025 om 09:37

Hij heeft eerder beterschap beloofd en toch is het weer gebeurd. Hij zegt nu wederom dat het nooit meer zal gebeuren maar wil niks concreets veranderen.
Eerlijk: dit is toch vrij kansloos zo?

vrijdag 5 september 2025 om 10:46

Ja precies. En de deken van haar af proberen te trekken. Hij gaat zovaak over haar grenzen.

vrijdag 5 september 2025 om 11:25

precies, maar je moet vooral blijven praten met zo iemand.
                                    I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

vrijdag 5 september 2025 om 12:13

Het is net zoiets als voortdurend een bak spinnen over iemand heen te gooien die fobisch is voor spinnen.
Dan hou je niet van diegene hoor, dan ben je gewoon aan het martelen.
Maar die arme man heeft een gokverslaving. Zo sneu enzo. Dus TO, slikken die hap, mishandeling is oké.
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

vrijdag 5 september 2025 om 12:17

TO heeft zelf al aangegeven dat ze (voorlopig?) niet bij hem weggaat.  Het is ook wel goed roepen vanaf de zijlijn terwijl we echt wel weten dat de huizen niet voor het oprapen liggen.  
Ik gun TO een veilig leven, niet soms maar altijd en overal. En ik hoop heel hard dat er een oplossing komt voor het onderkomenprobleem.
                    Ik gun TO een veilig leven, niet soms maar altijd en overal. En ik hoop heel hard dat er een oplossing komt voor het onderkomenprobleem.
                                    .

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in