Hoe ga ik dit terzijnertijd aanvliegen?
dinsdag 9 september 2025 om 20:29
Al geruime tijd geleden heb ik het contact met een van mijn ouders verbroken. Na letterlijk 30 jaar van ellende, manipulatie, geestelijke verwaarlozing tijdens mijn jeugd, etc.
Er is van mijn kant geen wens tot herstel van de ouder-kindband. Van de kant van mijn ouder ook niet (gezien wat hieronder volgt), ga ik van uit.
Ouder is op leeftijd, voor zover ik weet nog niet stervende. Ik heb van een van mijn siblings onlangs begrepen (die nog wel contact heeft met ouder) dat ouder niet wil dat ik ooit te weten kom dat hij/zij (ik laat het liever in het midden vanwege herkenbaarheid) is overleden.
Ik ga er dus gemakshalve maar van uit dat ik inmiddels geen erfgenaam meer ben (en dat werd niet echt ontkend). Ik vind daar wat van, maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ouder staat in onze familie bekend om bepaald gedrag en dit zou volledig in lijn staan daarvan.
Ik heb uiteraard wel recht op mijn legitieme portie. En ik ben ook wel zeker van plan om die op te eisen. Sowieso vind ik het een mooie schadevergoeding, en daarnaast ben ik van plan het te gebruiken ten aanzien van een doel dat daarmee in lijn ligt.
Maar goed, als ik niet weet dat de ouder overleden is, valt er ook weinig op te eisen. En na 5 jaar kan ik er naar fluiten.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met verstand van erfrecht.
Is het mijn onderzoeksplicht om op tijd uit te vinden dat ouder overleden is?
Zal een executeur-testamentair hierover contact met mij moeten opnemen?
Wat mag ik verwachten van mijn siblings? Kunnen zij hun erfdeel gebruiken zonder mij in kennis te stellen en mij daarmee mijn legitieme portie ontnemen?
Hoe ga ik dit aanvliegen? Zijn er plekken waar ik kan vernemen/opvragen of ouder is overleden?
Siblings gunnen mij overigens de legitieme portie, snappen ook mijn motivatie daartoe, maar vooralsnog is de loyaliteit om aan de wens van ouder (die dus niet wil dat ik van het overlijden in kennis wordt gesteld) tegemoet te komen, primair. Mogen zij dat?
Er is van mijn kant geen wens tot herstel van de ouder-kindband. Van de kant van mijn ouder ook niet (gezien wat hieronder volgt), ga ik van uit.
Ouder is op leeftijd, voor zover ik weet nog niet stervende. Ik heb van een van mijn siblings onlangs begrepen (die nog wel contact heeft met ouder) dat ouder niet wil dat ik ooit te weten kom dat hij/zij (ik laat het liever in het midden vanwege herkenbaarheid) is overleden.
Ik ga er dus gemakshalve maar van uit dat ik inmiddels geen erfgenaam meer ben (en dat werd niet echt ontkend). Ik vind daar wat van, maar het komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ouder staat in onze familie bekend om bepaald gedrag en dit zou volledig in lijn staan daarvan.
Ik heb uiteraard wel recht op mijn legitieme portie. En ik ben ook wel zeker van plan om die op te eisen. Sowieso vind ik het een mooie schadevergoeding, en daarnaast ben ik van plan het te gebruiken ten aanzien van een doel dat daarmee in lijn ligt.
Maar goed, als ik niet weet dat de ouder overleden is, valt er ook weinig op te eisen. En na 5 jaar kan ik er naar fluiten.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn met verstand van erfrecht.
Is het mijn onderzoeksplicht om op tijd uit te vinden dat ouder overleden is?
Zal een executeur-testamentair hierover contact met mij moeten opnemen?
Wat mag ik verwachten van mijn siblings? Kunnen zij hun erfdeel gebruiken zonder mij in kennis te stellen en mij daarmee mijn legitieme portie ontnemen?
Hoe ga ik dit aanvliegen? Zijn er plekken waar ik kan vernemen/opvragen of ouder is overleden?
Siblings gunnen mij overigens de legitieme portie, snappen ook mijn motivatie daartoe, maar vooralsnog is de loyaliteit om aan de wens van ouder (die dus niet wil dat ik van het overlijden in kennis wordt gesteld) tegemoet te komen, primair. Mogen zij dat?
dinsdag 9 september 2025 om 20:44
Kunnen zij niet na het overlijden van je ouder gewoon je legitieme portie op je rekening storten? Dan houden zij zich aan de wens van ouder om jou niet op de hoogte te stellen en heb je opeens een som geld op je rekening.Grasgevoerd schreef: ↑09-09-2025 20:29Siblings gunnen mij overigens de legitieme portie, snappen ook mijn motivatie daartoe, maar vooralsnog is de loyaliteit om aan de wens van ouder (die dus niet wil dat ik van het overlijden in kennis wordt gesteld) tegemoet te komen, primair. Mogen zij dat?
.
dinsdag 9 september 2025 om 20:48
Het zou handig zijn dat siblings je iets laten weten. Maar ik gok dat ze dat in eerste instantie - naar de wens van ouder - niet doen.
Is er iemand anders die je wél op het moment zelf - of ietsje na de begrafenis - op de hoogte kan brengen? Ooms en tantes, neven en nichten, de buren?
Is er uberhaupt geld? Of wordt alles opgeleefd?
Is er iemand anders die je wél op het moment zelf - of ietsje na de begrafenis - op de hoogte kan brengen? Ooms en tantes, neven en nichten, de buren?
Is er uberhaupt geld? Of wordt alles opgeleefd?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 9 september 2025 om 20:50
dinsdag 9 september 2025 om 20:53
Deze brief komt inderdaad in situaties waarin iemand sterft zonder dat familie er veel van weet. Ik heb wel alleen ervaring met deze brief in situaties waarbij niets vastgelegd was en niemand bij het overlijdensproces betrokken was. Geen idee of deze brief ook komt als er een paar kinderen wel de erfenis gelijk aanvaarden.BeeDifferent schreef: ↑09-09-2025 20:50Ervaring op mijn werk met een cliënt (zonder testament) die ook niet wilde dat haar familie op de hoogte gebracht werd.
Dat hebben wij gerespecteerd maar na een maand of 4 nam de familie alsnog contact op omdat ze een brief van de Belastingdienst kregen.
Aan de erven van...
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 9 september 2025 om 20:53
Zou je met (een van) je siblings kunnen afspreken dat ze je bijvoorbeeld een jaar na jet overlijden inlichten? Dat is lang genoeg om te voorkomen dat je toch ineens op de uitvaart verschijnt of spullen uit het huis gaat halen, maar geeft jou nog wel ruim de tijd om je legitieme portie op te eisen.
Of is er een ander familielid/familievriend die je ouder niets beloofd heeft die deze taak op zich zou kunnen nemen?
Of is er een ander familielid/familievriend die je ouder niets beloofd heeft die deze taak op zich zou kunnen nemen?
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
dinsdag 9 september 2025 om 20:54
Dit is helaas niet waar. Deze heeft alleen de plicht om alle erfgenamen te contacten, maar een onterft kind met legitieme portie is geen erfgenaam.Rabarbara schreef: ↑09-09-2025 20:45Wellicht is er sprake van een geluk bij een ongeluk: als ouder jou echt zo slecht gezind is, bestaat de kans dat er een notaris benoemd is om ervoor te zorgen dat je echt niets teveel krijgt. Deze notaris moet jou echter wel altijd doen toekomen waar je wettelijk recht op hebt.
Een notaris heeft geen meldplicht om onterfde kinderen te informeren over hun onterving en het recht op de legitieme portie; dit ligt bij het onterfde kind zelf om na te vragen en een beroep op te doen, binnen 5 jaar na het overlijden.
TO wij hebben hetzelfde bij een van onze ouders. En ik check eens per jaar de social media van de ouder in kwestie en vrienden daarvan. Uiteindelijk hoor je alsnog toch wel viavia alsnog wel wat, via vrienden van een oud buurmeisje van je nichtje ofzo.
Mocht je via die kanalen niks kunnen vernemen dan zou het ook een optie zijn om eens in de vijf jaar de erfgenamen die bij jou bekend zijn een brief te sturen dat je bij overlijden van de ouder bij deze de legitieme portie opeiste.
Heel erg flauw en wellicht heel vergaand, maar dan heb je vanzelf een keer raak.
Ik zou wellicht even overleggen met een notaris, wat je het beste kunt doen als er niet via die wegen achter kunt komen.

dinsdag 9 september 2025 om 20:56
Joe, ik verwijder mijn post. Bedankt voor je toelichting. Sorry, ik dacht echt dat het zo was, maar mijn ervaring is van lang geleden en misschien ergens in mijn brein veranderd.Solsol schreef: ↑09-09-2025 20:54Dit is helaas niet waar. Deze heeft alleen de plicht om alle erfgenamen te contacten, maar een onterft kind met legitieme portie is geen erfgenaam.
Een notaris heeft geen meldplicht om onterfde kinderen te informeren over hun onterving en het recht op de legitieme portie; dit ligt bij het onterfde kind zelf om na te vragen en een beroep op te doen, binnen 5 jaar na het overlijden.
TO wij hebben hetzelfde bij een van onze ouders. En ik check eens per jaar de social media van de ouder in kwestie en vrienden daarvan. Uiteindelijk hoor je alsnog toch wel viavia alsnog wel wat, via vrienden van een oud buurmeisje van je nichtje ofzo.
Mocht je via die kanalen niks kunnen vernemen dan zou het ook een optie zijn om eens in de vijf jaar de erfgenamen die bij jou bekend zijn een brief te sturen dat je bij overlijden van de ouder bij deze de legitieme portie opeiste.
Heel erg flauw en wellicht heel vergaand, maar dan heb je vanzelf een keer raak.
Ik zou wellicht even overleggen met een notaris, wat je het beste kunt doen als er niet via die wegen achter kunt komen.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 9 september 2025 om 20:59
Geen probleem hoor, heel veel denken dat dit zo is. Ik weet het toevallig door mijn werk bij de notaris jaren geleden. Wel jammer voor TO en onszelf dat het niet waar is trouwens
dinsdag 9 september 2025 om 21:00
Ja das dus wel spannend. Al weet je als erfgenaam natuurlijk wel dat er iemand onterft is, dus dan zou ik altijd een gedeelte van de erfenis opzij zetten tot die 5 jaren termijn is verstreken.

dinsdag 9 september 2025 om 21:01
Dat zou ik de enige nette weg vinden inderdaad, maar helaas is erven nou eenmaal wel een moment dat niet iedereen even netjes blijkt te zijn.
dinsdag 9 september 2025 om 21:02
Oh dat is een goede. Als je weet hoelang die advertenties bewaard blijven kun je eens in de zoveel tijd die gaan checken.
Ik zou dat overigens nooit tegen je siblings zeggen dat je dat gaat checken, hun loyaliteit ligt duidelijk bij de ouder en zo voorkom je wellicht dat zij dan kiezen om geen advertenties ect te plaatsen. Sommige mensen gaan echt ver in dat soort dingen, helaas weet ik dat ook uit ervaring van werken voor een notaris.
dinsdag 9 september 2025 om 21:03
dinsdag 9 september 2025 om 21:04
Mensenlinq heet dat.
Zou je het ook niet kunnen zien in Mijn overheid? Daar staan je ouders ook in. Weet niet of het erin staat als ze overleden zijn want mijn ouders leven nog.
dinsdag 9 september 2025 om 21:08
Helaas...
Ze stonden er wel in maar alleen geboortedatum en geen overlijdensdatum oid.
Waarom zie ik geen overlijdensdatum vermeld bij een overleden familielid?
MijnOverheid toont alleen de gegevens van uw eigen persoonslijst in de Basisregistratie Personen (BRP). MijnOverheid kan van uw familieleden geen informatie tonen over het wel of niet in leven zijn van deze persoon, omdat dat gegeven niet voorkomt op uw persoonslijst in BRP.
dinsdag 9 september 2025 om 21:23
Nee, ik heb het net gecheckt. Mijn ouder die al lang geleden overleden heeft, ziet in het systeem er hetzelfde uit als mijn nog levende ouder.
dinsdag 9 september 2025 om 21:24
Haha, we hadden een factcheck wedstrijd. Jij won!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in