Warmtepomp en zonnepanelen, hoeveel besparing?

11-09-2025 08:56 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb misschien de kans om naar een gasloze woning te verhuizen (warmtepomp en 14 zonnepanelen).
De huur van die woning is bijna €200 hoger dan de huur van mijn huidige woning.
Ik betaal nu per maand zo'n €200 aan gas en elektriciteit.

Wie heeft er ook een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen en hoeveel bespaar je daarmee per maand of jaar aan energiekosten?

(in de titel staat per ongeluk 'waterpomp' i.p.v. warmtepomp, ga ik vragen aan te passen)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-09-2025 16:38
Reden: titel aangepast
11.14% gewijzigd
Sowieso betaal je altijd nog wel het vastrecht voor de aansluitingen en het netbeheer. Die kosten heb je dus altijd.

Jouw huidige huur van huis 1 is een vast gegeven, 200 lager dan huis 2. Daarbij het je ook de kosten van gas/licht, waardoor je op hetzelfde bedrag uitkomt als huis 2 zonder gas/licht.
huur - 200 + gas/licht

Maar als je ook nog kosten hebt voor huis 2 aan netbeheer en vastrecht, en ook nog eens kosten voor het bijverwarmen in de winter, en straks in 2027 geen saldering meer hebt, dan gaat het je meer kosten.
huur + 200 + (gas/licht gedeeld door 2)

Daar komt het op neer denk ik.
Het scheelt je in ieder geval 350 euro op jaarbasis aan vastrecht gas.
Ik heb een nieuwbouwwoning met 12 zonnepanelen en een grondwarmtepomp met vloerverwarming en vloerkoeling. Ik betaal per maand € 30.- en krijg daar nog van terug. Ik heb wel een A++++ woning dus vergis je niet. Als je een jaren 30 huis hebt waar men over is gegaan van CV naar warmtepomp ziet je plaatje er heel anders uit. Daarnaast zal het er in 2027 vast anders uit gaan zien als de salderingsregeling daadwerkelijk komt te vervallen
Dutchess schreef:
11-09-2025 14:04
en ook nog eens kosten voor het bijverwarmen in de winter,
Die snap ik niet helemaal :blond:
Inmiddels sta ik helaas al niet meer in de top 5 en zelfs niet meer in de top 10 als kanshebber voor de woning, ondanks mijn lange inschrijftijd.

Dus voor nu is mijn vraag niet meer urgent, maar ik heb zeker wel wat aan jullie antwoorden voor het geval er een andere soortgelijke woning voorbij komt (al is dat helaas nog niet zo vaak, met zowel een warmtepomp als zonnepanelen).
Theeleutje schreef:
11-09-2025 17:47
Die snap ik niet helemaal :blond:

Een warmtepomp en een hele strenge winter. Dan moet je bijverwarmen, omdat de warmtepomp het niet behaaglijk warm krijgt.
Dutchess schreef:
12-09-2025 08:03
Een warmtepomp en een hele strenge winter. Dan moet je bijverwarmen, omdat de warmtepomp het niet behaaglijk warm krijgt.
22 graden vind ik warm genoeg. Ik heb alleen nog een handdoekenradiator in de badkamer, verder geen verwarming in huis op de vloerverwarming na.

Hier een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (3 lagen) met bodemwarmtepomp en wtw unit. Ik betaal ongeveer 40 euro per maand aan stroom zonder zonnepanelen.
Dutchess schreef:
Dat gaat op voor de hybride warmtepomp. Een volledig elektrische warmtepomp zou in een daarvoor geschikt (gasloos) huis het huis gewoon moeten kunnen verwarmen zonder bijverwarmen.
.
Dutchess schreef:

Op welke manier wil je bijverwarmen dan?
Mariana schreef:
12-09-2025 11:01
Op welke manier wil je bijverwarmen dan?
Vroeg ik mij ook af. Elektrisch straalkacheltje neerzetten ofzo? Zou beetje gek zijn.
.
Jesco schreef:
12-09-2025 11:05
Vroeg ik mij ook af. Elektrisch straalkacheltje neerzetten ofzo? Zou beetje gek zijn.

Ze heeft meer posts gedaan in dit topic die kant noch wal raken, ik denk dat ze 'gasloos' niet heeft gelezen of niet begrijpt (je betaalt geen vastrecht voor gas bij een gasloos huis, je kunt niet bijverwarmen met gas, de salderingsregeling bestaat vooralsnog gewoon nog, etc).
Dutchess schreef:
Ik weet niet over welke warmtepomp je het hebt maar wat voor weer het ook is, het blijft hier altijd 22 graden omdat ik hem op 22 graden heb ingesteld. Als ik hem op 20 of 25 graden zet zal het hier altijd 20 of 25 graden zijn. Zomer en winter
Mariana schreef:
11-09-2025 12:48
Nee maar met mijn dynamische energiecontract verandert er na die datum niet zoveel voor mij. Bovendien is de datum nog niet 100% zeker. En leveren zonnepanelen nog steeds iets op, ook als je een ander energiecontract hebt.
Ik heb een nieuw contract aangeboden gekregen van eneco. Terugleverkosten 16 cent en terugleveringvergoeding 17 cent.

De panelenboer heeft mij destijds 7 panelen geadviseerd en ik zei toen al dat ik dat best veel vond. Ik lever ruim 2000 kwh terug en ik betaal huur aan de wbv voor die panelen. Maar het leverde 2 jaar geleden idd veel op.

Mijn verbruik met en zonder panelen verschilt niet heel veel. 2000 kwh zonder en 1200 kwh met zonnepanelen.
Misschien trek ik de stekker er wel uit, ik zie de terugleverkosten nog wel stijgen. Voor niets gaat de zon op, ook hier niet meer mee.
Jules, kjk dan eens naar een dynamisch energiecontract voor elektriciteit, bij Tibber of Zonneplan. Geen terugleverkosten.
Mariana schreef:
12-09-2025 17:51
Jules, kjk dan eens naar een dynamisch energiecontract voor elektriciteit, bij Tibber of Zonneplan. Geen terugleverkosten.
Ik ben een schijterd, hoor altijd nare verhalen over eindafrekeningen en dat die veel hoger zijn om wat voor reden dan ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven