Heel bang om syfilis te hebben na één keer pijpen

15-09-2025 09:07 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Afgelopen woensdag heb ik iemand gepijpt zonder condoom. Hij had geen rare plekjes of iets aan zijn penis. Ik heb sinds gisteravond behoorlijk jeuk over mijn lichaam. Zou ik syfilis kunnen hebben? Ik ben daar heel erg bang voor. Kan dat al zo snel dat je daar binnen vier dagen klachten van krijgt? En komt het vaak voor?
Buiten het feit dat, stel.... dat je het zou hebben je symptomen wel heel erg snel komen misschien handig om onderstaand even te lezen:

"Syfilis is wereldwijd miljoenen keren per jaar besmettelijk, maar komt in Nederland veel minder voor, met jaarlijks ongeveer 1.700 gevallen, voornamelijk bij mannen die seks hebben met mannen (MSM). Het aantal diagnoses is in 2023 gestegen, maar het blijft een relatief zeldzame SOA die met penicilline te genezen is"

In Nederland komt is het dus heel zeldzaam. Ik denk eerder dat je andere hulp nodig hebt omdat dit meer lijkt op hypochondrie dan Syfilis.
Ik ben er ook zo bang voor omdat hij vaak in het buitenland heeft gezeten voor zijn werk en het daar vaker voorkomt.
Miranda3232 schreef:
15-09-2025 13:11
Sorry voor de vragen maar de dokter zei net met telefonisch spreekuur dat ik pas over drie maanden een bloedtest kan laten doen.
We hebben vier weken geleden ofzo voor het eerst gezoend. Dus als ik nu syfilis kan hebben daardoor dan kan die jeuk misschien wel een symptoom ervan zijn? Ik trek deze onzekerheid echt niet drie maanden lang.
Ik denk dat je jezelf met de stress over wel of geen SOA aan het afleiden bent van de lastige app of het lastige gesprek dat je voor de boeg hebt, met de man waar je geen relatie meer mee wilt.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
15-09-2025 13:29
Ik denk dat je jezelf met de stress over wel of geen SOA aan het afleiden bent van de lastige app of het lastige gesprek dat je voor de boeg hebt, met de man waar je geen relatie meer mee wilt.
Dit wilde ik ook net typen.

Maak het uit via whatsapp en bel je huisarts voor een verwijzing naar een goede psychiater.
Je kan dus over drie maanden een bloedtest doen.
Als je de onzekerheid tot die tijd niet trekt kan je een afspraak maken bij de POHggz voor ondersteuning.

De rest, hier vragen, info opzoeken, koffiedik kijken, gaat je allemaal niet helpen met je angst.

Iemand anders zei het al: wij kunnen jou toch niet overtuigen.

Zoek hulp.
Tja zulke angsten kan gebeuren, ik had eens erge vrees dat ik HIV had opgelopen.

Was uiteindelijk niet zo. Waarschijnlijk heb jij ook geen syfilis. Sterkte met de angst en zorgen allemaal, hopelijk trekt het vanzelf weg. Anders zou ik toch eens psychotherapie overwegen ivm je angst- en dwangklachten.
Geruststelling vragen voedt de dwang- en angststoornissen vaak juist, kun je beter laten. Het helpt heel even en daarna popt er weer een andere zorg op.

Bij onbeschermde seks je huisarts vragen of het slim is om je laten testen is wel een goed idee. Maar syfilis gaat de arts niet op testen bij iemand zonder aanleiding daartoe.
Miranda3232 schreef:
15-09-2025 09:07
Zou ik syfilis kunnen hebben?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-09-2025 10:55
Reden: Pesten
6.84% gewijzigd
Pioen00 schreef:
15-09-2025 20:00
[...].
Doe normaal.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-09-2025 10:55
Reden: Quote verwijderd
8.81% gewijzigd
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Wij zijn geen arts en online is geen diagnose te stellen. Op soa/Aids info site vind je de beste en meest betrouwbare info. Verder testen bij twijfel is weten.
Over algemeen bieden de mond slijmvliezen enigszins bescherming, meer alsde vagina.

Kijk gewoon even hier

https://www.soaaids.nl/nl/heb-ik-soa/ho ... nd-krijgen

Er staat ook dat als je onveilig hebt gepijpt en geen klachten hebt je geen test hoeft te doen.

Jeuk en klachten over je hele lijf lijkt mij iets anders, kan stress zijn.
Waarschijnlijk is het de algemene onzekerheid en angst rondom het afbreken van het daten waardoor je hier nu zo gestresst over bent. Even nuchter namelijk: kans is heel klein. Je gaat gewoon naar de huisarts voor een SOA-test met syfilis erbij in. In het aller-aller-allerergste (maar ook onwaarschijnlijke) geval is het syfilis en dan ben je daar prima op tijd bij, dan krijg je een aantal injecties antibiotica, klaar. Niks om over te panieken.

(Maar die soa-test zou ik sowieso wel doen, want als je ‘m inschat als een mogelijke syfilis-kandidaat zijn chlamydia en gonorroe en zo natuurlijk nog een stuk waarschijnlijkere opties).
Fantasy schreef:
15-09-2025 20:07
Doe normaal.

Tja, ik zou het zelf nooit op die manier brengen, maar de posts met 'geruststelling' zijn ook totaal niet helpend ook al lijken ze zo aardig. Die voeden ook alleen maar TO's dwang.
S-Groot schreef:
16-09-2025 07:45
Tja, ik zou het zelf nooit op die manier brengen, maar de posts met 'geruststelling' zijn ook totaal niet helpend ook al lijken ze zo aardig. Die voeden ook alleen maar TO's dwang.
Er is een wereld van verschil tussen pamperen en olie op het vuur gooien.
Fantasy schreef:
16-09-2025 08:16
Er is een wereld van verschil tussen pamperen en olie op het vuur gooien.
Ik geloof dat geen van beide het verschil gaan maken voor TO. Ze heeft serieus hulp nodig, die kunnen wij hier niet bieden.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
16-09-2025 09:48
Ik geloof dat geen van beide het verschil gaan maken voor TO. Ze heeft serieus hulp nodig, die kunnen wij hier niet bieden.
Zeker niet. Maar een rotopmerking maken, zoals Pioen deed, is ook weer niet nodig.

Natuurlijk heeft TO psychische hulp nodig, dat is overduidelijk.
Fantasy schreef:
16-09-2025 09:50
Zeker niet. Maar een rotopmerking maken, zoals Pioen deed, is ook weer niet nodig.

Natuurlijk heeft TO psychische hulp nodig, dat is overduidelijk.

Wat Hex zegt. Plus: het staat er rot, maar is alsnog gewoon de waarheid. TO kan inderdaad nog wel meer opgelopen hebben dan syfillis. Hoe realistisch dat is is een tweede, maar over realisme gaat het sowieso al niet in dit topic.
S-Groot schreef:
16-09-2025 07:45
Het was totaal niet pestend bedoeld, maar kom op zeg, zet het even in perspectief ook. Wat verwacht je dan van zo'n ja/nee-vraag over een lichamelijke klacht, dat iemand anders dan je huisarts even op een forum hier een oordeel over kan vellen?

Dus mijn antwoord 'op z'n minst' was vooral bedoeld als wake up call voor TO om dit soort inkoppertjes niet te stellen (hier).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven