Familielid ligt niet aanspreekbaar in het ziekenhuis

dinsdag 16 september 2025 om 12:49

Hallo allemaal. Hier komt altijd goed advies dus ik hoop dat iemand ons kan helpen. Een familielid ligt niet aanspreekbaar in het ziekenhuis. Dit kan mogelijk weken gaan duren. We willen de zaken goed regelen zodat het familielid niet bij wakker worden in bijvoorbeeld financiele problemen zit. We kunnen niet bij de bankrekening, we kunnen niet in de telefoon, we kunnen niet in de mailbox en ga zo maar door. Ik heb wat telefoontjes gepleegd en sommige instanties geven mondjesmaat informatie maar overal loop je tegen de "privacy" aan. Ik snap het maar deze persoon kan niets dus kan ook geen toestemming geven. Hoe kunnen we dit aanpakken of zijn er instanties die hierbij kunnen helpen? Het ziekenhuis komt ook niet verder dan het advies om te blijven bellen en te hopen op de goodwill van een medewerker die je bij een instantie aan de telefoon krijgt maar dat is ook niet erg substantieel vrees ik. Alvast heel erg bedankt voor het advies.

dinsdag 16 september 2025 om 16:24

Petje af trouwens dat je dit allemaal doet TO; zal best veel opzoek- en uitzoekwerk zijn. 
Ligt de betrokken persoon al meer dan een maand in het ziekenhuis of is degene nog maar heel recent opgenomen? En is een prognose m.b.t. de duur van herstel?
Ik zou zoveel mogelijk instanties -voor zover bij jou bekend- benaderen om de situatie uit te leggen. Ik denk dat er de eerste 3 maanden geen problemen zullen ontstaan in de zin van huis uitzetten of afsluiting van voorzieningen.
En zoals iemand alk zei: je kan ook nog overwegen een betaling (als er iets mis dreigt te gaan) voor te schieten.
                    Ligt de betrokken persoon al meer dan een maand in het ziekenhuis of is degene nog maar heel recent opgenomen? En is een prognose m.b.t. de duur van herstel?
Ik zou zoveel mogelijk instanties -voor zover bij jou bekend- benaderen om de situatie uit te leggen. Ik denk dat er de eerste 3 maanden geen problemen zullen ontstaan in de zin van huis uitzetten of afsluiting van voorzieningen.
En zoals iemand alk zei: je kan ook nog overwegen een betaling (als er iets mis dreigt te gaan) voor te schieten.

dinsdag 16 september 2025 om 18:19

Handmatig rekeningen betalen uitzonderlijk? Je zal ze de kost moet geven denk ik.Lila-Linda schreef: ↑16-09-2025 14:11Maar wel een volwassen persoon
Ik snap echt, dat TO dit uit liefde zo regelt. Maar wat deze persoon geregeld heeft, is wel een uitzonderlijke manier van regelen
Dat kan een bewuste keus zijn, waarbij inmenging niet gewenst is
En dat iemand volwassen is, wil toch niet zeggen dat je het hem/haar maar moet laten uitzoeken als hij/zij na maanden weer up and running is? Zo van ' fijn dat je er weer bent, hier is een stapel aanmaningen/sommeringen/dwangbevelen; succes ermee'.

dinsdag 16 september 2025 om 18:38

Ja precies. Als je vierwekenloon ontvangt wordt het bijvoorbeeld al knap lastig, zo'n automatische incasso. Het kan wel, maar dan loop je week in week uit te klooien met potjes. Beter dan maar een keer een paar dagen later handmatig te betalen als je salaris erop staat. Maar vierwekenloon (laat staan weekloon) valt hier op Viva altijd zwaar buiten het voorstellingsvermogen van de kantoordames.
                                    Onze harten bleven branden door de liefdesvlam

dinsdag 16 september 2025 om 18:48

Hoe goed bedoeld ook, ik zou het zeker niet op prijs stellen als iemand van de familie in mijn financiën gaat neuzen. Dat is gewoon heel privé. Je hebt geen idee wat je tegenkomt en wat familielid misschien liever voor zichzelf had gehouden. 
Zoals al aangegeven is het heel behulpzaam als je instanties als verhuurder of hypotheekverstrekker informeert, energiemaatschappij, zorgverzekeraar, etc.
Als je bij de post kunt, kun je de grootste problemen vóór zijn (of in elk geval tijdig ingrijpen) door aanmaningen en deurwaarderspost te openen en contact op te nemen met de afzender.
Bij voorzien langdurig, wat in deze situatie aan de hand lijkt, zou ik een bewindvoerder aanvragen via de kantonrechter. Die moet zelf ook verantwoording afleggen en diens mond houden over wat die tegenkomt. Dat voorkomt in elk geval gedoe, mocht het familielid gesteld zijn op diens privacy. En dan is ook alles officieel vastgelegd en verantwoord.
Voor de tussentijd, want een bewindvoerder heb je niet binnen een week:
Wat betreft zorgverzekeraar: bij betalingsachterstand (wat na 6 maanden als zodanig wordt aangemerkt) wordt doorgaans een incassomachtiging bij werkgever of uitkeringsinstantie afgegeven, omdat verzekerd zijn verplicht is. Je wordt dan echter ook als wanbetaler aangemerkt. Wellicht dat daarbij op voorhand een constructie mogelijk is dat het automatisch op het loon wordt ingehouden, zónder dat familielid als wanbetaler te boek komt te staan. Dit voor het geval de betalingen niet automatisch gedaan worden/ingepland staan.
Voor betalingen die familielid ingepland heeft staan, zou ik, indien nog relevant (hopelijk niet) na de jaarwisseling goed in de gaten (laten) houden of het nog doorloopt.
Maar vooral veel sterkte to, want zo’n “situatie” is nooit fijn! Wel heel fijn dat je dit op je neemt!
                    Zoals al aangegeven is het heel behulpzaam als je instanties als verhuurder of hypotheekverstrekker informeert, energiemaatschappij, zorgverzekeraar, etc.
Als je bij de post kunt, kun je de grootste problemen vóór zijn (of in elk geval tijdig ingrijpen) door aanmaningen en deurwaarderspost te openen en contact op te nemen met de afzender.
Bij voorzien langdurig, wat in deze situatie aan de hand lijkt, zou ik een bewindvoerder aanvragen via de kantonrechter. Die moet zelf ook verantwoording afleggen en diens mond houden over wat die tegenkomt. Dat voorkomt in elk geval gedoe, mocht het familielid gesteld zijn op diens privacy. En dan is ook alles officieel vastgelegd en verantwoord.
Voor de tussentijd, want een bewindvoerder heb je niet binnen een week:
Wat betreft zorgverzekeraar: bij betalingsachterstand (wat na 6 maanden als zodanig wordt aangemerkt) wordt doorgaans een incassomachtiging bij werkgever of uitkeringsinstantie afgegeven, omdat verzekerd zijn verplicht is. Je wordt dan echter ook als wanbetaler aangemerkt. Wellicht dat daarbij op voorhand een constructie mogelijk is dat het automatisch op het loon wordt ingehouden, zónder dat familielid als wanbetaler te boek komt te staan. Dit voor het geval de betalingen niet automatisch gedaan worden/ingepland staan.
Voor betalingen die familielid ingepland heeft staan, zou ik, indien nog relevant (hopelijk niet) na de jaarwisseling goed in de gaten (laten) houden of het nog doorloopt.
Maar vooral veel sterkte to, want zo’n “situatie” is nooit fijn! Wel heel fijn dat je dit op je neemt!

dinsdag 16 september 2025 om 18:59

dinsdag 16 september 2025 om 19:09

instanties ed zijn een stuk meewerkender wanneer ze gelijk op de hoogte gesteld worden dus ik zou niet afwachten. 
En ik begrijp er niks van dat mensen hier zeggen dat je alles maar op zijn beloop moet laten, want het loopt zo'n vaart niet. Of dat ze het niet op prijs zouden stellen wanneer familie hun best zouden doen om te voorkomen dat ze in de problemen komen. Enig idee wat voor puinhoop het kan worden als niemand zich hier mee bezig houdt?
                    En ik begrijp er niks van dat mensen hier zeggen dat je alles maar op zijn beloop moet laten, want het loopt zo'n vaart niet. Of dat ze het niet op prijs zouden stellen wanneer familie hun best zouden doen om te voorkomen dat ze in de problemen komen. Enig idee wat voor puinhoop het kan worden als niemand zich hier mee bezig houdt?
                                    I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

dinsdag 16 september 2025 om 19:17

Ik snap dat ook niet hoor. Overal achterstand, aanmaningen en incassokosten, maar oh oh, wat fijn dat je m’n privacy gerespecteerd hebt.rosanna08 schreef: ↑16-09-2025 19:09instanties ed zijn een stuk meewerkender wanneer ze gelijk op de hoogte gesteld worden dus ik zou niet afwachten.
Ik vind dat gewoon een excuus om niks te doen, omdat je bang bent dat het verkeerd zou gaan.
Ik zou het honderd keer liever verkeerd doen, dan niks doen en dat dat verkeerd was.
En dan kom je erachter dat Kees elke vrijdag naar sauna Diana ging, of een gokverslaving heeft. Daar ga je dan discreet mee om of je doet of je neus bloedt.

dinsdag 16 september 2025 om 19:19

Moet je wel weten dat er iets aan de hand is natuurlijk.Safrat schreef: ↑16-09-2025 18:59TO schrijft: mogelijk weken en dat lijkt mij juist niet langdurig.
Ik zou zelf niet gelijk bewind aanvragen of geldzaken proberen te regelen.
Als er echt wat aan de hand is kan je altijd nog contact opnemen met de betreffende instantie. Maar dan ben je al maanden verder.

dinsdag 16 september 2025 om 19:21

Nou dit. En het dan ook nog “geen halszaak” noemenrosanna08 schreef: ↑16-09-2025 19:09instanties ed zijn een stuk meewerkender wanneer ze gelijk op de hoogte gesteld worden dus ik zou niet afwachten.
Het is tegenwoordig best lastig om niet met automatisch incasso te betalen. Aangezien dit een jong persoon betreft, kan het dus ook zijn dat er meermaals een automatisch incasso is mislukt en deze persoon dáárom niet automatisch betaalt. Ik zou het dus ook zeker niet op z’n beloop laten. Goed de post in de gaten houden dus. En ik zou zelf proberen om de verhuurder of hypotheekverstrekker, de zorgverzekering en de energieleverancier aan te schrijven en te vragen of ik de rekening zou kunnen betalen. Niet geschoten is altijd mis.

dinsdag 16 september 2025 om 19:23

Dat verschilt toch per persoon? De band met mijn familie is niet heel warm. Ik zou het prettig vinden dat ze dingen regelen, maar niet dat ze in mijn telefoon of email gaan snuffelen. Of thuis alles overhoop gaan halen.ladadieladieda schreef: ↑16-09-2025 19:17Ik snap dat ook niet hoor. Overal achterstand, aanmaningen en incassokosten, maar oh oh, wat fijn dat je m’n privacy gerespecteerd hebt.
Ik vind dat gewoon een excuus om niks te doen, omdat je bang bent dat het verkeerd zou gaan.
Ik zou het honderd keer liever verkeerd doen, dan niks doen en dat dat verkeerd was.
En dan kom je erachter dat Kees elke vrijdag naar sauna Diana ging, of een gokverslaving heeft. Daar ga je dan discreet mee om of je doet of je neus bloedt.
Waarbij ik moet opmerken dat ik achterstand, aanmaningen en incassokosten niet per se slechter vind dan het opgeven van mijn privacy. Ik heb voldoende financiële middelen om van de meeste achterstanden niet wakker te liggen.
Alleen huur zou ik belangrijk vinden. Maar ik denk dat dat op te lossen is zonder in iemands persoonlijke gegevens te gaan graven. Door onder voor te schieten. Of een werkgever te benaderen.
Ik zou zelf met liefde geld voorschieten als een geliefde van mij in deze situatie terecht zou komen. Weer anderen hebben daar geen zin in.

dinsdag 16 september 2025 om 19:28

Ik heb een aantal rekeningen ook heel lang handmatig betaald na vervelende ervaringen met betreffende instanties die steeds (veel) te veel incasseerden wat ik dan weer terug moest zien te krijgen. Om dat te voorkomen, maakte ik het dan maar zelf maandelijks over. Dat had echt niks te maken met privacy of familie niet vertrouwen of zo.Star⁴ schreef: ↑16-09-2025 18:19Handmatig rekeningen betalen uitzonderlijk? Je zal ze de kost moet geven denk ik.
En dat iemand volwassen is, wil toch niet zeggen dat je het hem/haar maar moet laten uitzoeken als hij/zij na maanden weer up and running is? Zo van ' fijn dat je er weer bent, hier is een stapel aanmaningen/sommeringen/dwangbevelen; succes ermee'.
Ik vind het ook heel raar om te zeggen: nee hoor, niks mee doen, dat is ongewenst bemoeien. Tja, uitzonderlijke omstandigheden vragen wel eens uitzonderlijke handelingen. Ik denk dat heel veel mensen onderschatten hoe veel er in de soep kan lopen als iemand plotseling uitgeschakeld is. Een collega van mij kreeg een tijd geleden een hartstilstand. Gelukkig gereanimeerd, maar ook een tijdje in slaap gehouden (dagen, geen maanden). In die periode liepen er best wat dingen mis wat voorkomen had kunnen worden als we in zijn agenda en mail gekund hadden, maar dat mocht dus niet. En dan kun je denken: ach, als je dat achteraf uitlegt, snappen mensen het heus wel. Maar het ging om deadlines die gewoon keihard vast lagen, evenementen waar een relevant iemand ineens zonder af te zeggen niet op kwam dagen en die niet een andere keer over kunnen etc. En inderdaad, gelukkig kwam mijn collega weer bij, maar voordat iemand dan zelf weer dingen kan gaan regelen duurt echt wel een tijdje, je word niet wakker en zit twee dagen laten aan het internetbankieren of zo.

dinsdag 16 september 2025 om 19:29

Huh? In wat voor wereld valt iemand die wekenlang niet aanspreekbaar is niet onder langdurig?Safrat schreef: ↑16-09-2025 18:59TO schrijft: mogelijk weken en dat lijkt mij juist niet langdurig.
Als er echt wat aan de hand is kan je altijd nog contact opnemen met de betreffende instantie. Maar dan ben je al maanden verder.
Als iemand zo lang onder is, kun je echt niet verwachten dat hij ook zomaar weer wakker wordt en fluitend zn eigen administratie weer oppakt.
TO: heel veel sterkte. Dit zal waarschijnlijk een lang en zwaar traject worden voor diegene die het betreft en diegenen die er dicht omheen staan.

Het gaat niet alleen om de financiële achterstand. Een energieleverancier zal bij wanbetaling afsluiten. Een verzekering wordt geroyeerd na wanbetaling. Na drie maanden huurachterstand kan er ontbinding van de overeenkomst worden aangevraagd bij de kantonrechter. Dat soort dingen. Dat moet je willen voorkomen.

dinsdag 16 september 2025 om 19:32

Je kunt je niet overal tegen wapenen. En professioneel gezien is het handig dat een ander jouw werk kan overnemen en op de hoogte is. Voor eenpitters is en blijft dat lastig.nausicaa schreef: ↑16-09-2025 19:28Ik heb een aantal rekeningen ook heel lang handmatig betaald na vervelende ervaringen met betreffende instanties die steeds (veel) te veel incasseerden wat ik dan weer terug moest zien te krijgen. Om dat te voorkomen, maakte ik het dan maar zelf maandelijks over. Dat had echt niks te maken met privacy of familie niet vertrouwen of zo.
Ik vind het ook heel raar om te zeggen: nee hoor, niks mee doen, dat is ongewenst bemoeien. Tja, uitzonderlijke omstandigheden vragen wel eens uitzonderlijke handelingen. Ik denk dat heel veel mensen onderschatten hoe veel er in de soep kan lopen als iemand plotseling uitgeschakeld is. Een collega van mij kreeg een tijd geleden een hartstilstand. Gelukkig gereanimeerd, maar ook een tijdje in slaap gehouden (dagen, geen maanden). In die periode liepen er best wat dingen mis wat voorkomen had kunnen worden als we in zijn agenda en mail gekund hadden, maar dat mocht dus niet. En dan kun je denken: ach, als je dat achteraf uitlegt, snappen mensen het heus wel. Maar het ging om deadlines die gewoon keihard vast lagen, evenementen waar een relevant iemand ineens zonder af te zeggen niet op kwam dagen en die niet een andere keer over kunnen etc. En inderdaad, gelukkig kwam mijn collega weer bij, maar voordat iemand dan zelf weer dingen kan gaan regelen duurt echt wel een tijdje, je word niet wakker en zit twee dagen laten aan het internetbankieren of zo.

dinsdag 16 september 2025 om 19:36

klopt, blijkbaar vind jij het geen probleem als je na weken in coma te hebben gelegen, je huis kwijt te zijn, omdat je de huur of hypotheek niet hebt betaald. Of dat je dubbele kosten hebt aan je zorgverzekering, omdat je al een half jaar niks betaald hebt.
De meeste mensen vinden dat wel een probleem en als ik dat kan voorkomen voor iemand dan heb ik het er graag voor over dat de ander daar boos over wordt.
                                    I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

dinsdag 16 september 2025 om 19:38

Na weken in coma te hebben gelegen ben ik alles kwijt?rosanna08 schreef: ↑16-09-2025 19:36klopt, blijkbaar vind jij het geen probleem als je na weken in coma te hebben gelegen, je huis kwijt te zijn, omdat je de huur of hypotheek niet hebt betaald. Of dat je dubbele kosten hebt aan je zorgverzekering, omdat je al een half jaar niks betaald hebt.
De meeste mensen vinden dat wel een probleem en als ik dat kan voorkomen voor iemand dan heb ik het er graag voor over dat de ander daar boos over wordt.
Punt is: ik zou het niet prettig vinden. En uiteraard is het op een gegeven moment nodig. Maar in mijn geval niet gelijk al. Ook niet na een maand.

dinsdag 16 september 2025 om 19:40

Moet je wel weten wie de verhuurder is natuurlijk. En daarvoor zul je in iemands spullen moeten gaan graven. Oh, en gezeik met de ziektekostenverzekering is ook best vervelend, zeker als je net weken of maanden lang buiten westen gelegen hebt in een ziekenhuis. En ik kan me ook zomaar indenken dat je liever gewoon gas licht en water hebt als je eindelijk weer thuis komt. Leuk dat jij dat blijkbaar allemaal niet zo belangrijk vindt maar de meeste mensen zullen daar toch anders over denken.

dinsdag 16 september 2025 om 19:41

Wat heftig TO! Sterkte ermee.
Ik zou zelf juist heel blij zijn als iemand voor me in de bres zou springen als zoiets ineens gebeurd.
Het kan heel snel gaan met achterstallige huur en dergelijke! Ik werk met personen met een verstandelijke beperking en soms moeten we echt heel snel ingrijpen als de huur niet is betaalt, dat kan al binnen 3 maanden zijn.
Ik zou ook kijken of je met de spoedprocedure via de kantonrechter een bewindvoerder kan aanstellen. Fijne is dan ook nog dat je als familie niet zelf die zorgen ook nog hebt. De aanvraag mag dacht ik door familie tot de 4e graad worden aangevraagd.
                    Ik zou zelf juist heel blij zijn als iemand voor me in de bres zou springen als zoiets ineens gebeurd.
Het kan heel snel gaan met achterstallige huur en dergelijke! Ik werk met personen met een verstandelijke beperking en soms moeten we echt heel snel ingrijpen als de huur niet is betaalt, dat kan al binnen 3 maanden zijn.
Ik zou ook kijken of je met de spoedprocedure via de kantonrechter een bewindvoerder kan aanstellen. Fijne is dan ook nog dat je als familie niet zelf die zorgen ook nog hebt. De aanvraag mag dacht ik door familie tot de 4e graad worden aangevraagd.

dinsdag 16 september 2025 om 19:45

Mensen worden als ze langdurig niet bij bewustzijn zijn geweest niet ineens fris als een hoentje wakker. Daar komt vaak een lange revalidatie achteraan, waarbij familielid van TO mogelijk ook nog niets kan regelen.Safrat schreef: ↑16-09-2025 18:59TO schrijft: mogelijk weken en dat lijkt mij juist niet langdurig.

dinsdag 16 september 2025 om 19:45

Die verhuurder kan via het kadaster. In mijn geval kan aanbellen bij de buren een goed begin zijn. De omringende panden zijn van dezelfde eigenaar. Je hoeft niet beginnen met graven in iemands spullen.Lady*Voldemort schreef: ↑16-09-2025 19:40Moet je wel weten wie de verhuurder is natuurlijk. En daarvoor zul je in iemands spullen moeten gaan graven. Oh, en gezeik met de ziektekostenverzekering is ook best vervelend, zeker als je net weken of maanden lang buiten westen gelegen hebt in een ziekenhuis. En ik kan me ook zomaar indenken dat je liever gewoon gas licht en water hebt als je eindelijk weer thuis komt. Leuk dat jij dat blijkbaar allemaal niet zo belangrijk vindt maar de meeste mensen zullen daar toch anders over denken.
En tja, leuk dat ik er anders over denk. Dat ik er anders in sta lijkt me relevant. Ik ga namelijk zelf over mijn privacy en heb daar in ieder geval iets over te zeggen.
Ik zou bij een ander ook de volgende afwegingen maken: wat is het meest urgent? Dat is huur of hypotheek. En ik zou ook niet gelijk iemands huis overhoop gaan keren in week 1. Ook niet voor alle informatie, maar alleen voor het meest belangrijke. Dat begint bij de huur.
Ik heb vroeger forse schulden gehad. Ik heb alle molens weleens doorlopen. Ik weet wat het is. Als ik mijn huis kwijtraak kan ik het niet oplossen. De rest wel.

dinsdag 16 september 2025 om 19:50

Precies, dat is de ellende die je voor wil zijn. Een kennis heeft exact dit gehad: langdurig ziek (intensive care) en niet aanspreekbaar. Zorgverzekering op achterstand gekomen, niet meer verzekerd, drama. Na ruim een jaar weer in staat tot handelen en erachter gekomen dat ze een schuld had bij de zorgverzekering van over de €10.000,-.dweedledee schreef: ↑16-09-2025 19:29Het gaat niet alleen om de financiële achterstand. Een energieleverancier zal bij wanbetaling afsluiten. Een verzekering wordt geroyeerd na wanbetaling. Na drie maanden huurachterstand kan er ontbinding van de overeenkomst worden aangevraagd bij de kantonrechter. Dat soort dingen. Dat moet je willen voorkomen.
Wat zou zij blij zijn geweest als 1 van haar familieleden de boel had opgepakt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in