Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 275 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Jeusnbdhdudh schreef:
18-09-2025 10:27
Voor diegenen die saxenda of byesilor gebruiken even een vraagje.

Ik spuit nu ruim een jaar, 2x tijdelijk gestopt wegens allergische huidreacties en afwijkende alvleesklier en leverwaarden.

Nu ben ik weer aan het opbouwen, maar wel het zo lang mogelijk trekken. Want als je eenmaal op 3 zit en dat raakt uitgewerkt dan sta je stil of kom je bij. Tenminste dat was mijn persoonlijke ervaring.

Nu zit tussen de dosissen 10 klikjes, kan ik ook bv 1.2 en 5 klikjes spuiten ipv 1.8?

Ik heb dit gevraagd bij de apotheek, maar de dame kon me niet helpen. Ze zei je moet je gewoon aan de ophoging van 0.6 per keer houden. Maar dan denk ik 0.3 zou toch ook moeten kunnen.

Wie weet dit?
Anders bel ik de praktijk verpleegkundige.
Ik gebruik Byesilor. Ik van mijn arts mag ik inderdaad ook gewoon met klikjes ophogen, dus dat hoeft niet per se 0.6 erbij. Als je 5 klikjes doet heb je ongeveer 0.3 erbij, ik geloof dat het iets minder accuraat is als je klikjes telt (volgens de fabrikant dan).

Ik heb zelf ook een lichte allergische reactie. Moest je daardoor stoppen?
Mijn arts checkt dus helemaal geen bloedwaardes, dat is niet gebruikelijk zegt hij. Wordt dat bij jou dan wel regelmatig gecontroleerd? En had je klachten door die afwijkende waardes?
Ok dan doe ik ook eens 1.2 met 5 klikjes, kijken of dat wat doet .

Op de plaatsen waar ik prik krijg ik rode vlekken, dus mijn hele onderbuik en rondom mijn navel en bovenbenen waren rood, de praktijk verpleegkundige zei stop eens een maand, kijken of het wegtrekt, maar helaas, het werd minder fel, maar wel nog verkleuring. Ik neem het maar voor lief.

Wat de bloedwaarden betreft, ik kreeg 2x en soort van aanval. Na onderzoeken in het ziekenhuis bleken die waarden te hoog. Ik was bang voor alvleesklier ontsteking en dat is wel iets wat in de bijsluiter staat. Na een mri bleek het een galsteen te zijn, en dat na 15 jaar geen galblaas meer te hebben. Dus dat was de reden van die hoge waarden.

Mocht van mdl weer beginnen met spuiten.
Ik gebruik ook Byesilir (en daarvoor Saxenda) en ik heb zelf ook met klikjes gewerkt; je kunt gewoon per klikje doseren.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik lees op de website van de overheid (medicijnkosten) dat mounjaro uitsluitend voor mensen met diabetes wordt voorgeschreven.
Ik begreep eerder dit jaar dat alleen Saxenda beschikbaar was via de huisarts (pas vergoed na een jaar volgen van GLI bij minimale bmi van 35).
Hoe kan het dan dat mensen het soms toch via de huisarts voorgeschreven krijgen (al dan niet vergoed?). En hoeveel kost het via de huisarts?

Ik zit nu al een een tijdje op een plateau met mn ozempic 1mg via wellis (1 kg in een maand afgevallen) dus overweeg ook op mounjaro over te stappen.
Medellin1986 schreef:
18-09-2025 13:52
Ik lees op de website van de overheid (medicijnkosten) dat mounjaro uitsluitend voor mensen met diabetes wordt voorgeschreven.
Ik begreep eerder dit jaar dat alleen Saxenda beschikbaar was via de huisarts (pas vergoed na een jaar volgen van GLI bij minimale bmi van 35).
Hoe kan het dan dat mensen het soms toch via de huisarts voorgeschreven krijgen (al dan niet vergoed?). En hoeveel kost het via de huisarts?

Ik zit nu al een een tijdje op een plateau met mn ozempic 1mg via wellis (1 kg in een maand afgevallen) dus overweeg ook op mounjaro over te stappen.
Het is een beetje willekeur bij huisartsen volgens mij. Ik krijg het zelf voorgeschreven de huisarts en krijg het vergoed, maar ik voldoe dan ook aan de criteria.
Maar heb je diabetes ook? Ik vind de info maar verwarrend. Ik wil het best zelf betalen (begonnen bij bmi van 36, nu 33) plus twee gewichtsgerelateerde aandoeningen (geen diabetes trouwens)
Cliopatra schreef:
17-09-2025 16:06
Ik was zo moe dat ik bijna niks meer kon doen. Overdag viel ik in slaap. Dit duurde 2 dagen, elke week.
Ik ben begonnen met 2x prikken toen ik nog 2,5mg prikte.
Ik heb de ene week gewoon 2,5 geprikt en de week erop ben ik begonnen met 1,25 op zondag en op donderdag.
Dus niet 3 dagen na de 2,5 alweer 1,25 geprikt.

Ik moet zeggen, het bevalt me uitstekend. Ik ben veel minder moe en functioneer weer gewoon
Thanks. Ik ga het ook zo doen!
Dannas2 schreef:
17-09-2025 21:37
He een nieuw topic.
Morgen zet ik mijn 7e spuit Mounjaro. 6 weken bezig dus en 5 kilo kwijt. Ik merk dat ik meer snaai behoefte krijg aan het einde van de week dus wilde eigenlijk ophogen. Alleen ik ben al de hele week ziek en nu durf ik niet zo goed. Ben altijd enorm moe de eerste dag en ben bang dat ik nog langer ziek blijf als ik nu ophoog.

Iemand ervaring met ziek (zware verkoudheid, keelpijn en algehele lamlendigheid) ij combi met Mounjaro en ophogen?
Herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde, daarom ga ik over op 2x 1,25 mg. Dan kijk ik even aan hoe dat gaat en dan kan ik eventueel ophogen naar 2x 1,75 mg.
Medellin1986 schreef:
18-09-2025 13:52

Ozempic is eigenlijk ook voor mensen met diabetes. Wegovy is de tegenhanger en officieel voor mensen met obesitas. Mounjaro is ook voor mensen met diabetes, de tegenhanger is Zepbound.

Via Wellis kun je ook overstappen op Mounjaro.

https://www.webmd.com/obesity/mounjaro- ... difference
Even een overzichtje gemaakt. Misschien wil je deze in de OP of eerste post zetten Felidaes?

Wie gebruikt wat

- Felidaes: Mounjaro sinds maart 2025 via NOK
- BeeDifferent, Mounjaro via Yazen sinds sept 2025 (daarvoor Saxenda)
- Plinkie: Mounjaro (daarvoor Ozempic en tijdje Saxenda)
- MissUnderstood: Mounjaro via Yazen sinds eind juli 2025
- Yavanna: Mounjaro sinds eind juni 2025
- Sansi: Mounjaro via Yazen sinds eind juli 2025
- Zody_22: Mounjaro sinds april 2025
- Saelle1: Mounjaro sinds februari 2025
- Fibonaci: Wegovy sinds september 2025
- Onderkoffer: Ozempic
- CowandChicken: Saxenda sinds 2024
- LunchLover: Saxenda sinds september 2024 via huisarts.
- Lois: Mounjaro, sinds augustus 2025
- Mus: Wegovy sinds september 2024
- Cliopatra: Mounjaro via Yazen
- Zandhaas: Ozempic sinds aug 2025 via BMI-clinic.
- MadameCannibale: Saxenda/Byesilor sinds aug 2025
- Jupiter: Mounjaro sinds aug 2025
- Monsoon: Mounjaro sinds mei.
- Sok: Ozempic sinds juni 2025 via de huisarts.
- Nettle: Ozempic per okt 2025 via de huisarts.
- Geke76: Mounjaro vanaf augustus 2025 eerst via Yazen en nu via huisarts.
- Flashy: Saxenda
- Forummert: Mounjaro (daarvoor Saxenda)
- Lindje: Mounjaro
- Girasole3: Mounjaro via Yazen
- Dannas2: Mounjaro sinds aug 2025
- Jeusnbdhdudh: Saxenda sinds juli (?) 2024
- Louise1: Byesilor (daarvoor Saxenda)
- Medellin1986L Ozempic via Wellis
Yavanna schreef:
18-09-2025 15:03
Ozempic is eigenlijk ook voor mensen met diabetes. Wegovy is de tegenhanger en officieel voor mensen met obesitas. Mounjaro is ook voor mensen met diabetes, de tegenhanger is Zepbound.

Via Wellis kun je ook overstappen op Mounjaro.

https://www.webmd.com/obesity/mounjaro- ... difference
Ik weet dat je kunt overstappen bij Wellis maar het voelt beter om dat gewoon via de huisarts te doen. Scheelt dat eigenlijk ook in de kosten? Want wat betaal je als je het door de huisarts laat voorschrijven?
Hi, mag ik uit het overzichtje ajb?
Dank beedifferent.

Ik had gisteren een lijstje in excel gemaakt, maar ik krijg het niet netjes gekopieerd en geplakt.
Medellin1986 schreef:
18-09-2025 15:33
Ik weet dat je kunt overstappen bij Wellis maar het voelt beter om dat gewoon via de huisarts te doen. Scheelt dat eigenlijk ook in de kosten? Want wat betaal je als je het door de huisarts laat voorschrijven?

Via de huisarts is het goedkoopst. Dan betaal je alleen het middel bij de apotheek.

Bij de commerciëlen betaal je daarnaast een maandabonnement óf er zitten extra kosten aan het middel óf een vast bedrag per maand inclusief middel.
In ieder geval altijd een hoop meer.
beedifferent wijzigde dit bericht op 18-09-2025 15:44
34.77% gewijzigd
Naam Startdatum Middel Doses Gewichtsverlies
Felidaez 13-3-2025 Mounjaro 3,75 mg 25%
Beedifferent 13-9-2025 Mounjaro 2,5 mg
Plinkie 1-6-2025 Mounjaro 5mg 15 kg
MissUnderstood 28-7-2025 Mounjaro 6 kg
Yavanna 1-6-2025 Mounjaro 5mg
Sansi 25-7-2025 Mounjaro 3,75 mg 7,90 kg
Zody_22 apr-25 Mounjaro 5-10 mg 24 kg
Saelle1 feb-25 Mounjaro 7,5 mg 25 kg
Fibonaci sep-25 Wegovy 3 kg
Cowandchicken 2024 Saxenda 20 kg
Lunchlover sep-24 Saxenda 1,8 23,50%
Lois 12-8-2025 Mounjaro 2,5 mg 5%
Mus* sep-24 Wegovy 0,4 mg 25%
Cliopatra Mounjaro 2,5
Zandhaas aug-25 Ozempic 0,25mg
Madamecannibale aug-25 Saxenda
Jupiter aug-25 Mounjaro 2,5mg 6,6kg
Monsoon mei-25 Mounjaro 5mg 11%
Sok jun-25 Ozempic 0,5mg 13%
Geke76 7-8-2025 Mounjaro 2,5mg 5,9kg

Weet iemand hoe ik een excellijst gewoon mooi kan kopieren?

ik ben er niet zo'n ster in. :whip:
Felidaez schreef:
18-09-2025 15:42
Dank beedifferent.

Ik had gisteren een lijstje in excel gemaakt, maar ik krijg het niet netjes gekopieerd en geplakt.

Moet het een tabel?

Ik vind het vooral fijn om even te kunnen spieken wat iemand gebruikt. Maakt een verhaal vaak wat duidelijker.
Van mij hoeft niets.
Ik kan jouw lijstje prima in de OP zetten.

Edit: en gedaan :-D
Ik zie dat ik de gebruiker ben die het langste prikt en nog maar 8 kilo kwijt. Maar dat is prima, ik val maar 2 ons per week af ofzo.
BeeDifferent schreef:
18-09-2025 15:43
Via de huisarts is het goedkoopst. Dan betaal je alleen het middel bij de apotheek.

Bij de commerciëlen betaal je daarnaast een maandabonnement óf er zitten extra kosten aan het middel óf een vast bedrag per maand inclusief middel.
In ieder geval altijd een hoop meer.
Ik ga weer eens naar de huisarts en zien hoe ze er nu naar kijkt.
Ik wil ook graag uit de OP! Vind het ook niet handig zo'n lange OP :-(
Ik gebruik Saxenda sinds eind mei via de huisarts.
louise1 schreef:
18-09-2025 15:41
Hi, mag ik uit het overzichtje ajb?
Hi, mag ik uit het overzicht alstblieft?
Ik heb iedereen nu gewoon uit het lijstje gehaald.
Mocht iemand iets terug willen zien dan kan het lijstje op pagina 4 bekeken worden.
Ik zet m wel op pagina 1 dan.
Jeusnbdhdudh schreef:
18-09-2025 10:27
Nu zit tussen de dosissen 10 klikjes, kan ik ook bv 1.2 en 5 klikjes spuiten ipv 1.8?

Ik heb dit gevraagd bij de apotheek, maar de dame kon me niet helpen. Ze zei je moet je gewoon aan de ophoging van 0.6 per keer houden. Maar dan denk ik 0.3 zou toch ook moeten kunnen.

Jahoor kan. Heb ik ook zo gedaan.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven