Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 383 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Ik kom ook weer even langs. Overzicht op pagina 1 vind ik wel een handige oplossing. Ik gebruik Mounjaro via Yazen sinds juli 2025.

Het blijft bij mij zoeken naar dosering. Ik spoot 2x 1,8mg per week. Daar had ik wel iets effect van, maar niet veel. Woensdag ben ik opgehoogd naar 2,5mg en dat was dan weer te veel, kon gisteren geen hap door mijn keel krijgen, vond de werking echt te heftig. Denk dat ik morgen weer 1,8mg spuiten. Wil ook niet overslaan en mijn spiegel kwijtraken. Maar zal even contact opnemen met de arts bij Yazen.
Ik heb sinds een paar dagen op de prikplek een rode jeukende plek. Nu na 5 dagen heb ik dus 5 jeukende plekken op mijn buik en eentje op mijn been :facepalm: Heeft iemand anders dit ook gehad?

Overigens contact gehad met de arts en die raad aan met een langere naald te prikken. Weet niet helemaal wat ik van dat advies vind want het lijkt haast een allergische reactie, welliswaar lokaal maar voelt toch niet heel lekker.
madamecannibale schreef:
19-09-2025 09:28
Ik heb sinds een paar dagen op de prikplek een rode jeukende plek. Nu na 5 dagen heb ik dus 5 jeukende plekken op mijn buik en eentje op mijn been :facepalm: Heeft iemand anders dit ook gehad?

Overigens contact gehad met de arts en die raad aan met een langere naald te prikken. Weet niet helemaal wat ik van dat advies vind want het lijkt haast een allergische reactie, welliswaar lokaal maar voelt toch niet heel lekker.
Wat vervelend! Prik je iedere keer op dezelfde plek of steeds op een andere plek?
Rouleren wordt aangeraden (linksonder, linksboven, rechtsboven, rechtsonder op je buik). Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel uit lompigheid dat ik de naald er soms scheef uit trek en het een klein rood puntje krijgt.
Misschien helpen allergie tabletten? (Dat zie ik op yazen weleens voorbij komen)
madamecannibale schreef:

Gebruik je één en dezelfde pen of is het ook bij verschillende pennen? Raar dat je dit ineens hebt.
Poep, wie heeft jou gescheten?
madamecannibale schreef:

Er is nog iemand geweest die dit had. Komt niet vaak voor iig. Dacht haar al wel te hebben gezien in dit topic maar anders kun je erover teruglezen in het oude topic. Geloof niet dat die er iets aan heeft kunnen doen behalve stoppen met de medicatie. Weet ff niet wie dit was. Ze had wel een nick wissel gehad.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
LunchLover schreef:
19-09-2025 12:10
Er is nog iemand geweest die dit had. Komt niet vaak voor iig. Dacht haar al wel te hebben gezien in dit topic maar anders kun je erover teruglezen in het oude topic. Geloof niet dat die er iets aan heeft kunnen doen behalve stoppen met de medicatie. Weet ff niet wie dit was. Ze had wel een nick wissel gehad.

Ja dat is Jeusnbdhdudh. Die schrijft hier ook weer mee.
Ik ken de rode plekken (met harde stukken erin) btw van een andere situatie.
Iemand op mijn werk krijgt medicatie via een pompje wat een beetje op dezelfde manier werkt, klein naaldje in de huid op een plek waar vet zit.

Daarvan zei de arts dat die plekken soms voorkomen als de vloeistof ophoopt en niet goed wordt opgenomen. Dus dat er een concentratie van de werkzame stof blijft hangen op die plek.

Daarom is de tip van het langere naaldje misschien ook zo gek nog niet. Dan komt het iets dieper in de vetlaag waar het misschien wel beter verdeelt.
(en heel misschien zou dat ook wel verklaren waarom iemand minder goed afvalt...maar dat is gespeculeer van mijn kant. Bij diegene met het pompje die ken werkt de medicatie nl ook niet zoals het zou moeten)
Dankjulliewel voor al jullie antwoorden. Dat de vloeistof zich ophoopt zou misschien wel kunnen. De eerste 4 weken had ik nergens last van. Sinds deze week is het in ene keer. Ik ben wel begin deze week met een nieuwe pen begonnen. Ik zou eens een andere kunnen proberen.

Ik roteer overigens wel met prikken. Ik prikte eerst altijd in mijn buik en had daar een prikkaart voor. Nu ben ik in mijn been gaan prikken om te kijken of dat verschil maakt maar ook daar krijg ik rode plekken. Ik ga maar eens langere naaldjes halen bij de apotheek, hopelijk helpt dat want dit is niet fijn, het jeukt ook aardig.
Bij mij klopt het niet helemaal in het lijstje, want die 15 kilo ben ik sinds december kwijt, niet sinds juni :) (Gelukkig maar, want het hoeft niet zo snel).
Jaaaa dat ben ik van de rode plekken en inderdaad andere nick ivm niet kunnen inloggen.

Ik ben dus een tijdje gestopt, maar toch weer begonnen, ik prik overal. Iedere dag ergens anders, ook in benen. Niks aan te doen, ik heb zelfs pillen van Mysimba geprobeerd omdat ik dan niet hoefde te prikken, maar daar had ik zoveel bijwerkingen van dat ik na een week gestopt ben, echt doodziek in mijn hoofd was ik, heel eng.
Ik denk niks te merken van mijn eerste keer mounjaro. Maar blijkbaar gebeurt er toch wel wat.

Morgen moet ik al weer prikken dus nu werkt nog maar de halve dosis (halfwaardetijd mounjaro is 5 dagen)

Vanmorgen één bruine boterham met vlokken gehad, toen gaan zwemmen en tussen de middag gewoon geen trek.
Ik had een afspraak in een cafeetje en nam een ijskoffie en zat daarna weer vol :-D
Lunch (grote broodjes) moest ik ff niet aan denken.
Niet dat ik daarna een goede keuze maakte hoor :roll: , ik nam een red velvet cake/gebakje als lunch.

Maar toch..
Gisteren voor het eerst geprikt (Mounjaro, 2,5) met dank aan het viva forum! (Huisarts werkte niet mee, de praktijkondersteuner gelukkig wel.)

Prikken viel me 100 % mee, gelukkig wel uitleg gehad met een oefenpen. Maar vandaag wel koortsig en hoofdpijn. En vier euro terugverdiend bij de kantine :-)
Vandaag weer Wegovy 0,125 geprikt. Afgelopen week is dat goed bevallen, hopelijk deze week weer 🍀
Jeusnbdhdudh schreef:
19-09-2025 16:09
Jaaaa dat ben ik van de rode plekken en inderdaad andere nick ivm niet kunnen inloggen.

Ik ben dus een tijdje gestopt, maar toch weer begonnen, ik prik overal. Iedere dag ergens anders, ook in benen. Niks aan te doen, ik heb zelfs pillen van Mysimba geprobeerd omdat ik dan niet hoefde te prikken, maar daar had ik zoveel bijwerkingen van dat ik na een week gestopt ben, echt doodziek in mijn hoofd was ik, heel eng.
Maar is het nu minder nu je weer begonnen bent of heb je nog steeds van dat soort plekken.

Ik heb nu andere naalden gehaald bij de apotheek. Die zijn wel een stuk langer ook en dikker helaas. Morgen maar eens proberen.
Hoe lang zijn de nieuwe naaldjes?

Ik heb evt nog 6 mm lengte voor je liggen. Novofine. Die zijn dun, 0,25 mm.
BeeDifferent schreef:
19-09-2025 20:10

Is dat geen standaard maat? Die heb ik ook.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik meld me ook weer eens. Voor het overzichtje: Ben nu een jaar (september 2024) bezig met Saxenda en stop tussendoor wel eens een paar weken om dan weer rustig op te bouwen. In het afgelopen jaar ben ik 31 kg afgevallen. Ik hoop er nog 15 - 25 kg af te krijgen, maar mocht dit het eindresultaat zijn, ben ik ook al happy!

Bij het ophalen van een nieuw kwartaal aan medicatie heb ik een ander merk meegekregen. Hopelijk geen verschil in werking, want ik val nog iedere maand wel een kilo af.
Deze week ook weer al mijn waardes laten prikken, alles is nog helemaal in orde.
pillow wijzigde dit bericht op 19-09-2025 20:39
0.17% gewijzigd
LunchLover schreef:
19-09-2025 20:26
Is dat geen standaard maat? Die heb ik ook.

Ook veel mensen hebben de 4 mm lengte.
BeeDifferent schreef:
19-09-2025 20:10

Dat is lief van je maar die zijn denk ik net te kort. Ik had eerst 5mm en heb nu 8mm.
madamecannibale schreef:
19-09-2025 20:06
Maar is het nu minder nu je weer begonnen bent of heb je nog steeds van dat soort plekken.

Ik heb nu andere naalden gehaald bij de apotheek. Die zijn wel een stuk langer ook en dikker helaas. Morgen maar eens proberen.
Nog altijd die plekken, maar ze jeuken niet allemaal. Ik zal morgen eens kijken welke naaldjes ik heb.

En ja ik val echt heel langzaam af, terwijl ik soms maar 1300cal eet. Probeer wel zo gezond mogelijk, met ik heb een hormoonstoornis en zit in de overgang dus het zou daar ook mee te maken hebben. Deze week niks afgevallen en ook niet bijgekomen en daar heb ik vrede mee.
Pillow schreef:
19-09-2025 20:39
Ik meld me ook weer eens. Voor het overzichtje: Ben nu een jaar (september 2024) bezig met Saxenda en stop tussendoor wel eens een paar weken om dan weer rustig op te bouwen. In het afgelopen jaar ben ik 31 kg afgevallen. Ik hoop er nog 15 - 25 kg af te krijgen, maar mocht dit het eindresultaat zijn, ben ik ook al happy!

Bij het ophalen van een nieuw kwartaal aan medicatie heb ik een ander merk meegekregen. Hopelijk geen verschil in werking, want ik val nog iedere maand wel een kilo af.
Deze week ook weer al mijn waardes laten prikken, alles is nog helemaal in orde.
Wauw, wat een goed resultaat, Pillow! Mag ik vragen hoe je dat ervaart, dat stoppen? En begin je daarna weer bij de begindosis?
Jeusnbdhdudh schreef:
19-09-2025 23:42
Nog altijd die plekken, maar ze jeuken niet allemaal. Ik zal morgen eens kijken welke naaldjes ik heb.

En ja ik val echt heel langzaam af, terwijl ik soms maar 1300cal eet. Probeer wel zo gezond mogelijk, met ik heb een hormoonstoornis en zit in de overgang dus het zou daar ook mee te maken hebben. Deze week niks afgevallen en ook niet bijgekomen en daar heb ik vrede mee.
Ja dat heb ik ook, het gaat heel langzaam. Vroeger (ik klink erg oud nu maar dat valt wel mee) kon ik gemakkelijk een tijdje opletten qua voeding en beweging en viel dan altijd heel gelijkmatig af. Nu lijkt het echt met stappen te gaan. Twee weken gelijk en dan een halve kilo eraf. Dat soort stapjes, maar het gaat niet snel. Dat hoeft voor mij ook zeker niet maar iets gelijkmatiger vind ik wel fijn.
Pillow schreef:

Wat een getal zeg, kan me voorstellen dat je daar erg happy mee bent. Waarom stop en start je zo nu en dan?
Pillow schreef:

Supermooi resultaat al die 31 kilo, knap hoor. Mag ik je vragen waarom je af en toe een paar weken stopt?
Ik volg dit graag. Zou dit willen proberen maar ik moet van de ha eerst een Gli volgen. Ik overweeg via de cardioloog te proberen. Ik kan zelf kopen maar doe dat liever niet en wil graag medische rugdekking. Ik heb het idee dat ha horrorverhalen vertellen om te ontmoedigen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven