Stieftopic

30-08-2023 10:11 1609 berichten
Een meeschrijftopic voor iedere stiefouder, bonusfiguur of hoe we ons ook willen noemen. Voor iedereen die door een relatie betrokken is bij een gezin met kinderen van een ander. Daarom relatiepijler en niet de kinderenpijler.

Zelf heb ik sinds ruim 8 maanden een LAT-langeafstandsrelatie met een man (49) met 3 kinderen. 2 jongens van 11 en een meisje van 8. Hij heeft co-ouderschap. Zelf (39) heb ik geen kinderen. Ook geen kinderwens (meer). Al vrij snel na het kennismaken en wat meer optrekken met zijn kinderen (zie mijn vorige topic) liep ik al tegen vanalles aan. Hoewel het contact goed loopt, de kinderen mij zeker leuk lijken te vinden en enthousiast reageren als ik er ben blijft het ingewikkeld. Mezelf als “bezoeker” in een gezin, me verwonderen over sommige dingen, en ja ook al enige frustratie opgelopen. Aandacht moeten delen. Kids die niet van jou zijn maar die (terecht!) wel op 1 staan voor je partner. Hoe gaat dit in de toekomst verder? Moet je dat wel willen? Welke rol is voor je weggelegd? En hoe neem je zelf de ruimte in die je nodig hebt? Omdat dit voor mij allemaal nieuw en onbekend terrein is merkte ik hoe fijn het was om hier ervaringen en meningen van anderen te lezen. Een stukje support. Maar ook een kritische spiegel.

Toevoeging: iedereen die op wat voor manier ook met “stiefsituaties” te maken heeft, voel je welkom om mee te schrijven.
anoniem_66da9c8962792 wijzigde dit bericht op 30-08-2023 11:17
Reden: Toevoeging gedaan
4.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jubelien schreef:
20-09-2025 11:27
Alle tijd, toch? Die beginfase is juist zo leuk! Zou het zo lang mogelijk proberen te rekken 😉

Ja, deze fase is zeker leuk! :$
The impossible only takes a little longer
@Trixie, zijn kinderen waren véél jonger dus toen jij in beeld kwam. Ik snap jullie aanpak bij die leeftijd.

Trixie schreef:
20-09-2025 11:28
Met die ervaring zou ik adviseren om pubers te informeren over jouw bestaan. En het verder aan hun te laten wanneer en hoe ze je willen ontmoeten. Je kunt pas aan een relatie bouwen als de ander daarvoor openstaat. Zolang dat niet het geval is, ben je een indringer. En met die negatieve ervaring(en) wordt de weg naar een goede relatie alleen maar langer. En soms zelfs onmogelijk.

Ja, helemaal eens. Al wil mijn vriend dat informeren dus voorlopig nog uitstellen. Ex weet het al wel en die heeft daar slecht op gereageerd. Ze lijkt inmiddels een beetje bij te draaien. Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik het volkomen begrijp als zijn ex wil weten met wie haar kinderen (op termijn) te maken krijgen. Het is aan haar of ze me wil ontmoeten, maar ik heb dus wel aangegeven dat ik daaraan mee zou werken.
Eentje van mijn (nu) stiefkinderen vond het lastig dat ze, toen ze eenmaal wist dat haar vader een vriendin had maar we nog niet hadden kennisgemaakt, lastig dat ze niet wist waar hij het andere deel van zijn tijd was. Voor haar gevoel was hij dan een beetje verdwenen. Wat natuurlijk niet echt zo was, want hij was gewoon bereikbaar en ik woonde dichtbij en hij was dus ook gewoon beschikbaar. Maar zij heeft toen een keer met hem een rondje door mijn huis gedaan, op een moment dat ik niet thuis was. Dat gaf rust en bevredigde ook haar nieuwsgierigheid (want ze kreeg ook net wat meer beeld bij mij). Dat was voor toen voldoende. Maar goed, dat is natuurlijk een andere kwestie waarbij één van de kinderen zelf dit punt aanhaalt en überhaupt al van mijn bestaan wist.
Als veel mensen in jullie omgeving op de hoogte zijn, is het risico dat ze het van iemand anders horen wel groter. Dat zou ik niet willen bij pubers, zeker niet als hij nu echt liegt als hij bij jou is.
Wij zijn de eerste maanden wat 'onder de radar' gebleven. Daarna heeft hij aan zijn tieners verteld dat hij iemand had leren kennen en dat ze zelf mochten aangeven of ze me wilden ontmoeten. Mijn kinderen waren wat jonger en altijd bij mij dus hij is eerst voorgesteld als 'een vriend'.
Ik heb zijn kinderen dus niet tegelijk ontmoet. Zijn jongste vroeg of ik eens naar een wedstrijd kwam kijken, hij is dan letterlijk even naar mij komen kijken. 😀
Bij zijn oudsten duurde het langer.
Mus* schreef:
20-09-2025 11:39
Ze lijkt inmiddels een beetje bij te draaien. Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik het volkomen begrijp als zijn ex wil weten met wie haar kinderen (op termijn) te maken krijgen. Het is aan haar of ze me wil ontmoeten, maar ik heb dus wel aangegeven dat ik daaraan mee zou werken.
Zorg wel dat je zelf regie houdt over dit soort stappen. Jij bent degene die de relatie met de ex (in welke vorm dan ook) aangaat. Dat moet je op jouw manier kunnen doen. Dat geldt ook voor de relatie met de kinderen.

Ik heb in het eerste jaar van mijn relatie zoveel slecht advies gekregen over hoe ik het moest aanpakken met de minderen en de ex. Ik ben blij dat ik mijn eigen intuïtie heb gevolgd en het op mijn eigen manier heb gedaan.
meisje85 schreef:
20-09-2025 12:11
Eentje van mijn (nu) stiefkinderen vond het lastig dat ze, toen ze eenmaal wist dat haar vader een vriendin had maar we nog niet hadden kennisgemaakt, lastig dat ze niet wist waar hij het andere deel van zijn tijd was. Voor haar gevoel was hij dan een beetje verdwenen. Wat natuurlijk niet echt zo was, want hij was gewoon bereikbaar en ik woonde dichtbij en hij was dus ook gewoon beschikbaar. Maar zij heeft toen een keer met hem een rondje door mijn huis gedaan, op een moment dat ik niet thuis was. Dat gaf rust en bevredigde ook haar nieuwsgierigheid (want ze kreeg ook net wat meer beeld bij mij). Dat was voor toen voldoende. Maar goed, dat is natuurlijk een andere kwestie waarbij één van de kinderen zelf dit punt aanhaalt en überhaupt al van mijn bestaan wist.

Ah ja, ik kan me best wat voorstellen bij die behoefte. Dat zou bij ons alleen virtueel kunnen. Dat mijn vriend zijn kind(eren) via videobellen rondleidt als hij bij mij is (en ik kan dan natuurlijk even weggaan). Ik merk wel hoe het gaat lopen. Geen situatie en kind hetzelfde natuurlijk.
onderdepalmboom schreef:
20-09-2025 14:00
Als veel mensen in jullie omgeving op de hoogte zijn, is het risico dat ze het van iemand anders horen wel groter. Dat zou ik niet willen bij pubers, zeker niet als hij nu echt liegt als hij bij jou is.

Dat risico is er inderdaad. Hopelijk horen ze het gewoon van hun vader.
Trixie schreef:
20-09-2025 15:01
Zorg wel dat je zelf regie houdt over dit soort stappen. Jij bent degene die de relatie met de ex (in welke vorm dan ook) aangaat. Dat moet je op jouw manier kunnen doen. Dat geldt ook voor de relatie met de kinderen.

Ik heb in het eerste jaar van mijn relatie zoveel slecht advies gekregen over hoe ik het moest aanpakken met de minderen en de ex. Ik ben blij dat ik mijn eigen intuïtie heb gevolgd en het op mijn eigen manier heb gedaan.

Hoe bedoel je dit precies? Ze heeft in haar primaire boosheid geroepen dat zij mij eerst wilde zien voordat hij de kinderen iets mocht vertellen. Daar is mijn vriend gelukkig niet in mee gegaan. Hij gaat zelf over zijn partnerkeuze en ik wens ook niet gekeurd te worden. Dus de intentie vind ik wel belangrijk, maar mij maakt het verder niet zoveel uit hoe en wanneer we kennismaken. Zolang het maar bijdraagt aan enige harmonie in de omgang. En nee, ik hoef daarna niet om de haverklap contact, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zij dat wel zou willen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven