Strategisch stemmen om de pvv te breken

21-09-2025 11:13 152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?

We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.

Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.

In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.

Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
Ik zou dat absoluut doen.
Misschien kan je een campagne starten? :D
Nee, ik stem op de partij die het meest overeenkomt met mijn mening.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nee
Nee. Uit de oude doos:

https://decorrespondent.nl/9766/strateg ... 214efccbf4
Daar ben ik ook over aan het nadenken. PVV heeft dan wel de meeste stemmen gekregen vorige keer, maar de grote meerderheid stemde niet op PVV.

37 zetels van de 150 is geen overgrote meerderheid. NSC en VVD hadden er samen meer.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Nee, ik stem op de partij met wiens standpunten de mijne het meest overeen komen. Ik zou nooit strategisch stemmen
De PVV is 2x de grootste geworden omdat mensen strategisch wilden stemmen.
We weten hoe dat heeft uitgepakt, dus je kunt beter aan je eigen ideeën houden en stemmen op de partij die dat het beste vertegenwoordigd.
Verder denk ik dat vooral de politiek hierin het voortouw zou moeten nemen. We moeten af van al die kleine partijen die te weinig in de melk te brokkelen hebben.

Een tweede kiesronde waarin dan alleen de grootsten nog mee doen. Dat dus mensen die op een kleine partij gestemd hebben,die dus niet meer serieus mee kan regelen, nu kunnen bepalen naar welke partij hun stem dan gaat.
Solomio schreef:
21-09-2025 11:18
Ik ook.
Solomio schreef:
21-09-2025 11:18

Dat dacht ik ook altijd. En dat heeft ons nu alweer een kabinetsval opgeleverd. Dus overwoog voor het eerst strategisch te stemmen,maar lees nu ook wat de nadelen daarvan zijn.

Ik vind het echt heel moeilijk. Stemde jaren D66 maar Sigrid Kaag heeft ons erg in de steek gelaten, vorig jaar dus NSC gestemd maar Pieter Omtzigt heeft ons ook erg in de steek gelaten.

Wil liever geen partij met godsdienstige inslag en wel iets uit het midden. Ik weet het niet meer.
Verbena schreef:
21-09-2025 11:31
Verder denk ik dat vooral de politiek hierin het voortouw zou moeten nemen. We moeten af van al die kleine partijen die te weinig in de melk te brokkelen hebben.

Een tweede kiesronde waarin dan alleen de grootsten nog mee doen. Dat dus mensen die op een kleine partij gestemd hebben,die dus niet meer serieus mee kan regelen, nu kunnen bepalen naar welke partij hun stem dan gaat.
Dat vind ik een slecht idee. Democratie is niet de macht van de grootste, maar het overleg met alle kleintjes. Niet de dwang van de meerderheid maar het beschermen van minderheden.
Strategische stemmen is nergens voor nodig.

Bij de presidentsverkiezingen in Frankrijk is het anders:
als de linkse partijen met 2 kandidaten komen die ieder 30% halen, en rechts 1 kandidaat met 40%, dan wint rechts.

In Engeland geldt zoiets ook bij de parlementsverkiezingen, omdat per district 1 kandidaat gekozen wordt.

Als in Nederland een partij met 1 of 2 zetels in de Kamer komt, en ze hebben die partij nodig voor een meerderheid, dan wordt er net zo lang overlegd tot ze het eens zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
BuzzieBee schreef:
21-09-2025 11:25
Nee, ik stem op de partij met wiens standpunten de mijne het meest overeen komen. Ik zou nooit strategisch stemmen
Let dan niet op wat een partij belooft, maar wat die in het verleden gestemd heeft:
https://home.stemmentracker.nl/
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Verbena schreef:
21-09-2025 11:41
Wil liever geen partij met godsdienstige inslag en wel iets uit het midden. Ik weet het niet meer.
Naar mijn gevoel is PvdA/GL behoorlijk naar het midden opgeschoven en Marjolein Moorman lijkt me een betrouwbaar persoon om je stem aan te geven.

Ik weet nog niet of ik strategisch ga stemmen, er zit weinig anders op vrees ik. Nog nooit zo goed de programma’s gelezen als nu maar ben het met veel erg oneens.
jorchugh_jor schreef:
21-09-2025 11:53
Dat vind ik een slecht idee. Democratie is niet de macht van de grootste, maar het overleg met alle kleintjes. Niet de dwang van de meerderheid maar het beschermen van minderheden.

Tot op zekere hoogte eens, alleen zijn er te veel kleine partijen die te weinig zegels hebben om echt iets te bereiken.
Nee.
Geen bijzonderheden
jorchugh_jor schreef:
21-09-2025 12:06
Naar mijn gevoel is PvdA/GL behoorlijk naar het midden opgeschoven en Marjolein Moorman lijkt me een betrouwbaar persoon om je stem aan te geven.

Ik weet nog niet of ik strategisch ga stemmen, er zit weinig anders op vrees ik. Nog nooit zo goed de programma’s gelezen als nu maar ben het met veel erg oneens.
Die indruk heb ik ook. Daarom ga ik daar niet op stemmen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nee.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Nee

Een partij als D66 zal juist nodig zijn om tot een coalitie te komen. Partijen met een zetel of 10 zijn van belang.
Bovendien wijken PvdA/GL op een aantal belangrijke punten echt flink af van SP, PvdD of D66. Ook het verschil tussen CU en CDA is groot. Ook zo voor JA21 of BBB en VVD.
ladadieladieda schreef:
21-09-2025 11:13
We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
.
Vind het goed om over na te denken. Tegelijkertijd is het moeilijk inschatten voorafgaand aan de verkiezingen wat erna gebeurt.
Zonder deelname van de VVD was dit kabinet er niet gekomen en de VVD heeft nu ook weer gezegd liever met de PVV dan met GL/PvdA in zee te gaan. Dus een stem op de VVD is geen goede keus als je PVV enzo niet wil.
CDA heeft met Lijst Fortuyn, de voorloper cq aanstichters van de huidige harde rechterflank, geregeerd. Gaan ze na de verkiezingen overstag voor PVV of voor de in mijn ogen nauwelijks tot niet slechtere Ja21? Don’t know. Ex-CDA’er Omzigt vond het ondanks z’n verkiezingsverhaal rond rechtstatelijkheid en behoud democratie geen probleem.
De PvdA gaat al decennia elke programmatische standvastigheid uit de weg vanuit het idee dat zonder hun het nog erger zou zijn geweest. Zelden zoveel flexibiliteit in denken gezien, zeg maar.
Dus ik stem gewoon voor de partij wiens stemgedrag de afgelopen jaren in de Kamer het dichtst bij mijn voorkeuren ligt.
Ik stem een beetje een tussenweg. Niet echt strategisch, niet per se op de best passende partij conform stemwijzers, maar op de grootste partij waar ik geen zwaarwegende bezwaren tegen heb en me behoorlijk in het programma en de lijn over de jaren heen kan vinden. Dat is dit keer gl/pvda. Voorheen een beetje zwevend tussen D66/volt/gl.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Nee, gezien ons politieke systeem denk ik niet dat dit zin heeft. Mijn stem zal wederom naar D66 gaan.
Nee, dat zou ik niet doen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven