Betalen voor vriendje van nichtje?

21-09-2025 12:44 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zes nichtjes en twee neefjes waar ik vaak leuke dingen mee doe en dan ook betaal. Naar de bioscoop, musical, uitstapje naar een stad, eten en drinken en leuke cadeautjes.
Nu heeft één nichtje, ze is 20 een vriendje die nu ook meegaat. Nu lijkt het de gewoonte dat ervan uitgegaan wordt dat ik ook voor hem betaal. Het ging laatst om een kaartje voor een festival. Ik wilde 4 kaartjes van ongeveer 60 euro kopen voor mezelf en 3 nichtjes en toen deelde het nichtje met vriendje mee: doe maar 5 kaartjes want X wil ook mee. Ik heb het toen gedaan maar op het festival bleek mijn nichtje en hij er ook helemaal vanuit te gaan dat ik ook de drankjes en het eten betaal zoals ik dat normaal voor mijn neefjes en nichtjes zou doen. Hij is overigens 19 jaar.

Ik had laatst grappige sleutelhangers uit New York en daar mocht alle neefjes en nichtjes één van uit kiezen. Dan had ik er zelf nog één over die eigenlijk voor mezelf was en die pakte mijn nichtje “die is leuk voor X”. Ik heb die sleutelhanger dan ook maar meegegeven.

Maar ik vraag me nu wel af …

Wat vinden jullie. Ook voor hem uitjes betalen omdat hij nu ook bij de familie hoort? Of een gesprek aangaan met nichtje/ met hem?
Moet ik bij bijvoorbeeld meenemen van souveniertjes ook rekening houden met vriendje en toekomstige vriendjes en vriendinnetjes?
Here I am - now what are your other two wishes...
Uhh….nee. Duidelijk maken aan nichtje dat je dit in de toekomst niet meer gaat betalen voor vriendje. En met die sleutelhanger: ‘Nee, die wil ik zelf houden.’
Kom je altijd zo slecht voor jezelf op?
Als er nooit duidelijk afspraken zijn gemaakt en uitjes waren altijd 'tante Shamrock betaalt', dan snap ik ergens de aanname wel. Of het netjes is? Mwoah, niet echt.

Het is natuurlijk aan jou of je rekening met toekomstige aanhang wil gaan houden, maar je zal er in ieder geval iets over moeten zeggen.
Straks hebben ze alle 8 aanhang. Ga maar vast sparen :-o
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Ik vind nichtje raar.

Ze kan ook zeggen: "Vinden jullie het goed dat X ook mee gaat? Hij betaalt dan natuurlijk wel zelf."

Inpikken van de sleutelhanger vind ik ook heel raar.
Wat superlief dat je dat allemaal doet zeg! :heart: :heart:

Ik zou niet betalen voor de vriend van je nichtje. En ik vind het eerlijk gezegd ook wel een beetje vreemd dat zij er automatisch vanuit gaan dat jij dat doet.

Als ze allemaal een relatie krijgen en later misschien kinderen, dan blijf je aan de gang.

Ik zou dus stoppen met betalen voor de relaties van je nichtjes en eventueel later kinderen. Wat jouw financiële situatie ook is, zelfs als je miljonair bent zou ik het niet doen.
Wat zie je er trouwens mooi uit, TO!
Wat leuk dat je dingen met ze onderneemt!

Maak duidelijk wie je uitnodigd en doe dat met en zonder aanhang. Er komt vast een moment dat er meer aanhang komt, wil je dan voor iedereen betalen of af en toe met alleen jouw eigen nichtjes en neefjes? Of wil je dan goedkopere uitjes met grotere gezelschappen? Het zou jammer zijn om het contact te verliezen vanwege aanhang, maar je mag zelf bedenken wat jij doet met jouw geld en tijd.

Als je daar ruim in zit en je hebt niet het gevoel dat er misbruik van wordt gemaakt, dan heb je daar vrije keuze in.

Bij soevenirs voor ieder aan wie jij het wilde geven in elk een envelop met naam en zeggen dat ze mogen ruilen als ze dat willen.
ShamRock schreef:
21-09-2025 12:44
Moet ik bij bijvoorbeeld meenemen van souveniertjes ook rekening houden met vriendje en toekomstige vriendjes en vriendinnetjes?
Nee, je moet helemaal niks, jij mag zelf weten aan wie je iets geeft.
Eerlijk gezegd snap ik de aanname van nichtje wel. Ik geloof oprecht dat ik daar met 19 jaar ook niet enorm bij stil zou staan. Maar ik zou het wel een keer benoemen bij nichtje alleen. Zo van ik betaal met alle liefde, maar het wordt wel duur als iedereen aanhang mee neemt. Het zou fijn zijn als jullie een bijdrage zouden doen. Ik denk echt dat ze er gewoon domweg niet bij stil staan.
Ik zit er een beetje dubbel in. Het is best lullig om met drie nichtjes + één vriendje op stap te gaan en dan één voor zichzelf laten betalen.

Ik zou aangeven aan nichtje dat je het leuk vindt om met de nichtjes op pad te gaan zonder de aanhang. De dynamiek is tenslotte ook anders als er aanhang mee is.

Deel cadeautje gewoon uit. Zeg dat ze mogen ruilen en geef niemand de kans er twee te nemen.

Het vriendje kun je misschien best een keer bewust mee nemen op een wat goedkoper uitje.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Lastig. Ik heb kinderen en betaal met alle liefde voor hun aanhang. Idem voor meegaande neefjes, maar ik denk dat het wel wat te begrotelijk wordt als ik ook voor hun aanhang zou moeten betalen. Ik vermoed dat zij dat zelf wel zouden inzien en er niet vanuit gaan dat ik dan ook betaal, of dat hoop ik althans.
Star⁴ schreef:
21-09-2025 12:49
Als er nooit duidelijk afspraken zijn gemaakt en uitjes waren altijd 'tante Shamrock betaalt', dan snap ik ergens de aanname wel. Of het netjes is? Mwoah, niet echt.

Het is natuurlijk aan jou of je rekening met toekomstige aanhang wil gaan houden, maar je zal er in ieder geval iets over moeten zeggen.
Dit.

En dat kan je beter doen voor een volgende gelegenheid dan op het moment dat het zo ver is.
En ik zou eerst even nadenken over dingen als “ als ik bij het gezamenlijk vieren van Pasen voor alle neven en nichten een kindersuprise-ei meeneem, trek ik dat dan naar ‘neem ik voor iedereen van die generatie een ei mee” Gewoon om dat voor jezelf helder te hebben, zodat je dat ook helder kunt communiceren.

Je nicht heeft nergens recht op, maar kan ook van tantes een stukje inzicht krijgen. Dat je haar partner niet afwijst, maar het niet ziet zitten om je uitgaven te verdubbelen naar neven&nichten én partners. Heel mooi is dat niet, maar waarschijnlijk heeft ze daar geen seconde bij stil gestaan of denkt ze dat jij dolgraag geld uitgeeft aan iedereen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Je nichtje is 20. Ze is ruimschoots wolwassen en ik neem aan dat haar vriend ook een volwassen man is. Die kan gewoon voor zichzelf betalen.

Ik vind het al heel netjes dat je voor haar betaald. Voor neefjes en nichtjes tot 15 jaar wil ik wel betalen. Daarna zoeken ze maar een baantje.
Leuk dat je dingen onderneemt met je nichtjes/ neefjes en dat je voor ze betaald. Heb je er wel eens over nagedacht hoe lang je dit nog blijft doen? Of hoe lang ze het nog leuk blijven vinden om met hun tante uitjes te ondernemen?. Anders is een gesprekje misschien wel op zijn plaats. Zeggen dat je alleen met hen dingen wilt ondernemen zonder aanhang (omdat het anders te prijzig wordt). Wel raar van je nichtje dat ze er zomaar van uit gaat dat haar tante wel voor haar vriendje betaalt, een vriendje die gezien haar leeftijd waarschijnlijk niet de enige zal zijn, want er komt vast weer een nieuw vriendje en dat geldt voor al jouw neefjes en nichtjes. Ik zou anders maar vast een staatslot gaan kopen.

Ik deed dit ook altijd voor mijn nichtje en neefje. Maar mijn neefje heeft bijv. nu een baan, en trakteert mij nu (doet hij uit zichzelf). Ze verdienen veel meer dan ik, hoewel ik het heerlijk vind om hen nog steeds te verwennen.
Ik zou gewoon kiezen voor: geen aanhang mee. Dan is het hele dilemma meteen klaar .
Verbena schreef:
21-09-2025 12:57
Ik zit er een beetje dubbel in. Het is best lullig om met drie nichtjes + één vriendje op stap te gaan en dan één voor zichzelf laten betalen.

Ik zou aangeven aan nichtje dat je het leuk vindt om met de nichtjes op pad te gaan zonder de aanhang. De dynamiek is tenslotte ook anders als er aanhang mee is.

Deel cadeautje gewoon uit. Zeg dat ze mogen ruilen en geef niemand de kans er twee te nemen.

Het vriendje kun je misschien best een keer bewust mee nemen op een wat goedkoper uitje.
Dit. Misschien kun je het feit dat ze nu jongvolwassen zijn, inclusief verkeringen, aangrijpen om het iets anders in te richten. Bijv dat je je nichtjes (al dan niet met aanhang) een of twee keer per jaar uitnodigt/meeneemt voor iets op jouw kosten en dat je het daarbuiten gezellig vindt om samen wat te ondernemen waarbij ieder dan wel zijn/haar kaartje of deel betaalt. Volgens mij kun je dat luchtig brengen.

Souvenirs zou ik ook gewoon geven. Of ook meer sturen: "nichtjes, ik heb wat geinigs meegebracht, kiezen jullie zelf welke jullie willen?" En dan evenveel souvenirs neerleggen als er gegadigden zijn (en die voor jezelf dus apart houden).
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Ik vind je heel erg gul. Maar ik vind het heek bijzonder dat je nichtjes er zomaar vanuit gaan dat jij wel opdraait voor de kosten; dat vind ik behoorlijk verwend. Ik zou dus ook geen problemen mee hebben om dat eens aan te kaarten. Dat hoeft niet op een vervelende manier, maar ik zou wel duidelijk zijn.
Verbena schreef:

Dit lijkt mij het beste. Met allemaal aanhang is de sfeer ook anders. Hou het gewoon bij familie.
Vader of moeder van nichtje is jouw broer of zus ?
Ik geloof dat ik zoiets eerst met mijn zus/broer zou bespreken . Aan de andere kant als mijn zus mijn kinderen altijd meeneemt en aanhang wordt ook vrij gehouden zou ik daar zelf wel iets van tegen mijn kinderen zeggen denk ik . Van hartstikke lief van je tante maar het wordt wel een beetje kostbaar zo.
Itsnojoke schreef:
21-09-2025 13:21
Ik zou gewoon kiezen voor: geen aanhang mee. Dan is het hele dilemma meteen klaar .
Dit.

En ik had bij dat festival ook al meteen gezegd dat je alleen voor hen 3 betaald.
Maar heb je niet gedaan, dus volgende keer al op voorhand aangeven als je weer wat leuks gaat
voorstellen, wil graag met alleen jullie op pad.
Steven1980 schreef:
21-09-2025 13:10
Je nichtje is 20. Ze is ruimschoots wolwassen en ik neem aan dat haar vriend ook een volwassen man is. Die kan gewoon voor zichzelf betalen.

Ik vind het al heel netjes dat je voor haar betaald. Voor neefjes en nichtjes tot 15 jaar wil ik wel betalen. Daarna zoeken ze maar een baantje.
Nou ja, ruimschoots volwassen met 20 en 19? Wel wat overtrokken, hoor.

Denk, zoals eerder ook iemand schreef, dat het op m’n 20e totaal niet bij me zou zijn opgekomen dat wie betaalt voor wie een ding zou kunnen zijn.

TO, zou het er eens voorzichtig met je nichtje over hebben nadat je zelf heb bepaald wat je wel en niet wil en/of kan betalen.
Steven1980 schreef:
21-09-2025 13:10

Jij lijkt me echt een heel gezellige tante :love:
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Galileogalilei schreef:
21-09-2025 13:19
Heb je er wel eens over nagedacht hoe lang je dit nog blijft doen? Of hoe lang ze het nog leuk blijven vinden om met hun tante uitjes te ondernemen?.

Dit beïnvloed je ook door te betalen TO. Als nichtje en vriendje dat festival leuk vinden zouden ze anders misschien zelf gaan ipv met jou.

Ik zou zelf niet betalen voor iemand met wie ik niet apart op stap zou willen gaan. Zoals aanhang.
Nadinexxx schreef:
Eerlijk gezegd snap ik de aanname van nichtje wel. Ik geloof oprecht dat ik daar met 19 jaar ook niet enorm bij stil zou staan. Maar ik zou het wel een keer benoemen bij nichtje alleen. Zo van ik betaal met alle liefde, maar het wordt wel duur als iedereen aanhang mee neemt. Het zou fijn zijn als jullie een bijdrage zouden doen. Ik denk echt dat ze er gewoon domweg niet bij stil staan.
Dit zou ik ook doen. Face to face, zonder de rest erbij. Denk ook dat ze gewend zijn dat het café de zoete inval is bij tante Shamrock. Heb dit zelf ook gedaan met oudste neef en zijn rij vriendinnetjes. Alles leuk en aardig maar mijn portemonnee is ook niet zo diep dat ik straks voor 10 man betaal ipv 5.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven