Strategisch stemmen om de pvv te breken

21-09-2025 11:13 595 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?

We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.

Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.

In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.

Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
dreuvel schreef:
21-09-2025 12:02
Let dan niet op wat een partij belooft, maar wat die in het verleden gestemd heeft:
https://home.stemmentracker.nl/
Ik zie dat ze nu geen tracker hebben omdat de regering te weinig heeft uitgevoerd afgelopen tijd (mijn interpretatie).
Wie weet biedt dit uitkomst? (Net gevonden, weet niks over afzender of betrouwbaarheid)
Www.partijgedrag.nl
Ik vind het echt heel lastig. Natuurlijk is er genoeg in te brengen tegen strategisch stemmen, maar tegelijkertijd vind ik het bijna het allerbelangrijkste om ervoor te zorgen dat de pvv geen enkele macht in de formatie of kabinet krijgt.
Nog meer pvv lijkt mij veel erger dan een oppositie die volledig bestaat uit gedegen en ervaren middenpartijen die kúnnen regeren, overleggen en compromissen sluiten, zelfs als die niet mijn standpunten vertegenwoordigd.
Nee
Nee
ladadieladieda schreef:
21-09-2025 13:10
Ik vind het echt heel lastig. Natuurlijk is er genoeg in te brengen tegen strategisch stemmen, maar tegelijkertijd vind ik het bijna het allerbelangrijkste om ervoor te zorgen dat de pvv geen enkele macht in de formatie of kabinet krijgt.
Nog meer pvv lijkt mij veel erger dan een oppositie die volledig bestaat uit gedegen en ervaren middenpartijen die kúnnen regeren, overleggen en compromissen sluiten, zelfs als die niet mijn standpunten vertegenwoordigd.
Hier ben ik het mee eens. Ik weet het ook echt nog niet, vorige keer strategisch op Pvda/GL gestemd als tegenhanger voor de PVV.
Alle rechtse partijen vallen af, partijen met geloofsovertuiging ook. Dus ik denk dat het Pvda/GL of D66 wordt.
Nee, dat ga ik niet doen. Ik vind het sowieso lastig deze keer. Normaal VVD maar hun huidige lijsttrekker vind ik echt niet goed. Ik was er bijna uit dat ik toch een keer CDA zou stemmen, ondanks de C, maar toen hoorde ik twee uitspraken (in een nieuwsitem) binnen een minuut waardoor ik weet van dat idee genezen was (‘de Bijbel staat voor ons centraal’ en ‘wij zijn tenminste een fatsoenlijke partij.’).
Dus ja, hopelijk gaat de PVV mensen tegenstaan door nu weer die rellen in Den Haag. Dat soort mensen stemt dus PVV.
KamilleT schreef:
21-09-2025 13:31
Nee, dat ga ik niet doen. Ik vind het sowieso lastig deze keer. Normaal VVD maar hun huidige lijsttrekker vind ik echt niet goed. Ik was er bijna uit dat ik toch een keer CDA zou stemmen, ondanks de C, maar toen hoorde ik twee uitspraken (in een nieuwsitem) binnen een minuut waardoor ik weet van dat idee genezen was (‘de Bijbel staat voor ons centraal’ en ‘wij zijn tenminste een fatsoenlijke partij.’).
Dus ja, hopelijk gaat de PVV mensen tegenstaan door nu weer die rellen in Den Haag. Dat soort mensen stemt dus PVV.
Ik denk zomaar dat je er flink naast zit met je aanname.
Alsof elke PVV’ stemmer het met deze rellen eens is.
Flaffy schreef:
21-09-2025 13:26
Hier ben ik het mee eens. Ik weet het ook echt nog niet, vorige keer strategisch op Pvda/GL gestemd als tegenhanger voor de PVV.
Alle rechtse partijen vallen af, partijen met geloofsovertuiging ook. Dus ik denk dat het Pvda/GL of D66 wordt.
Voor mij valt alles rechtser dan de vvd ook af. En de vvd zelf ook, door hun samenwerking met dit rommelkabinet. Er is ook wat te zeggen voor hun samenwerking hoor, als zij er niet in waren gestapt had de formatie nog langer geduurd. Ooit was de vvd een eerbiedwaardige rechtste partij, maar nu ze zich presenteren als een fatsoenlijk alternaties voor de pvv zijn ze dat niet meer.
Alles met geloofsovertuiging krijgt mijn stem niet, en ik wil wel op een gedegen partij stemmen. Blijven inderdaad jouw partijen over. En dan kies ik voor PvdA/gl, omdat er de meeste kans is dat zij groter worden dan de pvv.
Verbena schreef:
21-09-2025 11:31
Verder denk ik dat vooral de politiek hierin het voortouw zou moeten nemen. We moeten af van al die kleine partijen die te weinig in de melk te brokkelen hebben.

Een tweede kiesronde waarin dan alleen de grootsten nog mee doen. Dat dus mensen die op een kleine partij gestemd hebben,die dus niet meer serieus mee kan regelen, nu kunnen bepalen naar welke partij hun stem dan gaat.

We moeten inderdaad af van de huidige situatie met meer dan 15 partijen in de tweede kamer. Je kunt ook de kiesdrempel omhoog doen. Eenmansfracties / kleine fracties zijn slecht voor de slagvaardigheid van de kamer.

Bijkomend voordeel van een hogere kiesdrempel is dat het een ontmoedigend effect kan hebben op het oprichten van nieuwe partijen en eerder aanmoedigt om partijen van binnenuit te hervormen. Of in elk geval bereidt men zich dan hopelijk beter voor bij het oprichten van een nieuwe partij en gaat de kwaliteit / professionaliteit van de kamerleden omhoog.
Ravintola schreef:
21-09-2025 13:46
We moeten inderdaad af van de huidige situatie met meer dan 15 partijen in de tweede kamer. Je kunt ook de kiesdrempel omhoog doen. Eenmansfracties / kleine fracties zijn slecht voor de slagvaardigheid van de kamer.

Bijkomend voordeel van een hogere kiesdrempel is dat het een ontmoedigend effect kan hebben op het oprichten van nieuwe partijen en eerder aanmoedigt om partijen van binnenuit te hervormen. Of in elk geval bereidt men zich dan hopelijk beter voor bij het oprichten van een nieuwe partij en gaat de kwaliteit / professionaliteit van de kamerleden omhoog.
Dan blijven er wrsch vooral 'midden'partijen over.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik denk dat het wel kan helpen om een andere partij dan de PVV de grootste te laten worden, maar dan moet er nog steeds geformeerd worden natuurlijk. Ik ben eigenlijk 'blij' (niet het goede woord maar ok) dat er steeds meer partijen op rechts komen, zodat de kiezers daar ook meer versnipperd raken. Ik denk dat dat ook helpt met de PVV niet de grootste te laten worden.
Ravintola schreef:
21-09-2025 13:46
Ik ben juist een groot voorstander van al die partijen, hoe onhandig het soms ook kan zijn. Maar op die manier heb je wel een echtere vertegenwoordiging in de kamer.

Maar als antwoord op de topic vraag: nee, ik ga niet strategisch stemmen, maar stem op de partij waar ik het het meest mee eens ben. Of ze zouden ineens niet mee moeten doen of een vreselijk schandaal in de partij of zo.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
PVV is geen middenpartij?

Maar het zou er wel voor kunnen zorgen dat er niet drie christelijke partijen zijn en twee partijen rond diversiteit (weet niet hoe ze anders te noemen). Of andere vergelijkbare partijen als PVV / JA21.

Ik verwacht dat er genoeg te kiezen overblijft zonder “strijd op links” en zo die afleiden van de werkelijke verkiezingen.
KamilleT schreef:
Ik las onder de reactie van Geert wel een aantal reacties van PVV stemmers die misschien niet op Geert zouden gaan stemmen omdat hij de relschopper veroordeeld heeft. Blijkbaar vinden mensen dat geweld prima is om je gelijk te halen. Deze stemmers zouden dan waarschijnlijk wel naar FVD gaan, dus veel schiet je er misschien niet mee op.
KamilleT schreef:
Nou ja, jouw VVD was niet te beroerd met de PVV samen te werken, dus naast dat ik je aanname nogal verstrekkend vind, is het ook niet de flex die je denkt dat het is.
Si abra la puerta hay lobos.
Nee natuurlijk niet, ik stem op de partij die de meeste punten heeft waar ik me in kan vinden.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
KamilleT schreef:
Dank lijkt d66 de partij die het dichtst bij je nog ligt.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
tonkje schreef:
21-09-2025 14:07
Ik ben juist een groot voorstander van al die partijen, hoe onhandig het soms ook kan zijn. Maar op die manier heb je wel een echtere vertegenwoordiging in de kamer.

Maar als antwoord op de topic vraag: nee, ik ga niet strategisch stemmen, maar stem op de partij waar ik het het meest mee eens ben. Of ze zouden ineens niet mee moeten doen of een vreselijk schandaal in de partij of zo.
Eens. De kiesdrempel is 1/150 van het aantal stemmen. En dat is helemaal prima.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik heb geen moeite met kleine partijen, maar wel met ruziemaken en dan als eenmansfractie verdergaan. Tenzij je genoeg stemmen hebt voor 1 zetel.
Ik twijfel heel erg. Ik stem al jaren op de PvdD, ben zelfs lid, maar ik overweeg nu toch om strategisch GL/PvdA te stemmen. Gelukkig hebben we nog even, ik wil de verkiezingsprogramma’s in ieder geval eerst goed doorlezen.
Nee, strategisch stemmen doe ik niet meer. Ik vind het belangrijker dat mijn stem goed vertegenwoordigd wordt, ook al maakt mijn partij nauwelijks kans op regeringsdeelname. Vind ik prima, ook (misschien wel juist) vanuit de oppositie kan mijn stem uitstekend vertolkt worden.
Nee zelf ga ik niet strategisch stemmen maar vind het dit jaar wel moeilijk om een partij te vinden waar ik echt blij van wordt. CDA staat in sommige peilingen nu als een na grootste partij en GL/PvdA als derde.
Ik begrijp ook niet dat mensen nog PVV gaan stemmen. Om de standpunten en de onbetrouwbaarheid van Wilders niet en ook niet om de structuur die de PVV heeft. En vooral niet omdat het een verloren stem is want bijna niemand wil nog met de PVV regeren.
dreuvel schreef:
21-09-2025 12:02
Let dan niet op wat een partij belooft, maar wat die in het verleden gestemd heeft:
https://home.stemmentracker.nl/
Mwah, heeft in mijn ogen alleen zin als je je ook echt verdiept in de redenen om voor of tegen te stemmen. Soms stemmen partijen bijvoorbeeld tegen een motie omdat hetgeen dat wordt voorgesteld al op een andere manier is geregeld. Dan heb je altijd media die selectief berichten over stemmen en daarmee ontzettend framen.
Samar schreef:
21-09-2025 15:47
Ik begrijp ook niet dat mensen nog PVV gaan stemmen. Om de standpunten en de onbetrouwbaarheid van Wilders niet en ook niet om de structuur die de PVV heeft. En vooral niet omdat het een verloren stem is want bijna niemand wil nog met de PVV regeren.
Dit vraag ik me ook af, maar het zijn vaak mensen die (terecht of onterecht) erg ontevreden zijn. Zij zien in Geert Wilders iemand die die ontevredenheid voedt en ook nog eens een duidelijke schuldige aanwijst (asielzoekers en immigranten). Helaas zijn veel van deze stemmers (imo) ook slecht geïnformeerd en snel beïnvloedbaar. Een vriendin van mij heeft ook PVV gestemd. Zogenaamd omdat ze al die asielzoekers zat is die de woningnood veroorzaken etc. maar als ik vragen aan haar stel zoals hoe de asielstop dit probleem gaat oplossen krijg ik niet echt een antwoord. Bovendien snappen de meesten ook niet dat wat Wilders wil niet eens mogelijk is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven