Ik 'proef' verpakkingen?

22-09-2025 12:39 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben meer mensen dit?

Ik merk het al een tijdje, twijfelde of het nou echt zo was maar ik merk het steeds vaker.

Zojuist had ik een glas ranja, uit zo'n ijzeren (aluminium?) bus. Smaakt gewoon echt naar ijzer.

Soms bewaar ik overgebleven eten in een bakje, bijvoorbeeld soep of macaroni. Als ik dat dan daarin opwarm en opeet, proef ik gewoon het plastic.

Kan me niet herinneren dat ik dit voorheen ook zo had, het is echt iets van de afgelopen maanden. Geen idee waar het aan kan liggen, mijn smaak is verder geloof ik niet veranderd, ben ook zeker niet zwanger.
Neehoor dit heb ik ook, al jaren. Die geur van het materiaal ruik je gewoon en daardoor proef je het ook.

Overigens heb ik het niet met alles, maar dus alleen als het materiaal kunt ruiken. Ik warm haast nooit iets op maar dat doe ik dus in de magnetron in een speciale glazen schaal, en om die reden nooit in plastic. Die geur blijft gewoon aan je eten hangen; heel irritant.
Cola uit een blikje smaakt echt heel anders, dan cola uit een glazen fles
Ja, ik warm nooit iets op in plastic. Geen fijne smaak. Ik heb het zelfs met sommige dingen in karton verpakt, zoals rijst.
Met opwarmen in plastic had ik het ook. Maar dat is sowieso niet echt gezond.
Ik gebruik al jaren glas of porcelein.

Een siliconen bakvorm proef ik ook. Niet lekker.
Lila-Linda schreef:
22-09-2025 12:55
Cola uit een blikje smaakt echt heel anders, dan cola uit een glazen fles
Cola uit een glazen fles? Kun je dat nog krijgen?
Itsnojoke schreef:
22-09-2025 13:20
In de horeca?
Yep heb ik ook!. Bij de saroma (wat we vroeger nogal eens aten) proefde ik altijd het karton.
Als er bepaalde vleeswaren in de koelkast liggen proef ik dat terug in de boter die ik op mijn boterham smeer.
Je brein kan soms ook rare dingen doen. Je verwacht iets te proeven, je associeert een smaak met iets, en dan doe je dit soms ook.

De metalen flessen, blikjes hebben allemaal een kunstof coating, de kans dat het metaal in aanraking komt met de inhoud is klein. Maar bij het inschenken kan je wel de fles ruiken.

Het meeste wat je proeft, ruik je eigenlijk. Daar maken de air-up waterflessen goed gebruik van. Je denkt dat je een smaakje drinkt, maar het is gewoon water met de geur van iets.
Itsnojoke schreef:
22-09-2025 13:20
In restaurants en café’s toch.
ZomerVlinder schreef:
22-09-2025 13:41
In restaurants en café’s toch.
Ook in sommige winkels.
Ik heb het bijvoorbeeld met bv tonijn uit blik. Als het niet in één keer op gaat, dan gaat het in een aardewerken schaaltje met een deksel. En ik bedenk mij nu dat ik het ook heb met smeerleverworst uit blik. Die vind ik het aller lekkerste, maar hij moet echt in 1x op.

Sommige verpakkingen geven gewoon smaak af. Glas en aardewerk/keramiek eigenlijk niet. Ik vind dat niet heel raar. Ik had op mijn werk een kunststof beker, maar als daar koffie in had gezeten, was je een dag verder voor de smaak van koffie weg is. Als het zo makkelijk smaak opneemt, dan geeft het misschien ook wel snel smaak af? Enfin, ik heb nu een aardewerken mok.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
WaterGirl schreef:
22-09-2025 13:40
Je brein kan soms ook rare dingen doen. Je verwacht iets te proeven, je associeert een smaak met iets, en dan doe je dit soms ook.

De metalen flessen, blikjes hebben allemaal een kunstof coating, de kans dat het metaal in aanraking komt met de inhoud is klein. Maar bij het inschenken kan je wel de fles ruiken.

Het meeste wat je proeft, ruik je eigenlijk. Daar maken de air-up waterflessen goed gebruik van. Je denkt dat je een smaakje drinkt, maar het is gewoon water met de geur van iets.
Dit denk ik.

En je proeft ook met je ogen. Dat is ook onderzocht. Als er romig op de verpakking staat, vinden mensen het product ook rommiger dan hetzelfde product zonder die vermelding. Bij een blinde test wordt geen verschil geproefd.
dianaf schreef:
22-09-2025 14:04
Ik heb het bijvoorbeeld met bv tonijn uit blik. Als het niet in één keer op gaat, dan gaat het in een aardewerken schaaltje met een deksel. En ik bedenk mij nu dat ik het ook heb met smeerleverworst uit blik. Die vind ik het aller lekkerste, maar hij moet echt in 1x op.

Sommige verpakkingen geven gewoon smaak af. Glas en aardewerk/keramiek eigenlijk niet. Ik vind dat niet heel raar. Ik had op mijn werk een kunststof beker, maar als daar koffie in had gezeten, was je een dag verder voor de smaak van koffie weg is. Als het zo makkelijk smaak opneemt, dan geeft het misschien ook wel snel smaak af? Enfin, ik heb nu een aardewerken mok.
Maar hoe werkt dat dan met dat blik? Het kwam in eerste instantie toch ook uit blik? Of treedt er misschien een effect op als er zuurstof bij het blik komt?

Verder: in de horeca wordt in keukens rvs en kunststof veelvuldig gebruikt voor opslag van voedsel. Volgens mij wordt dat doorgaans niet door de gast geproefd.

En die koffie. Een mok wordt dan hergebruikt. Dat is toch iets anders dan een verpakking van de fabriek die eenmalig wordt gebruikt.
Ja, maar ik dacht eerlijk gezegd dat dat kwam omdat het een ‘oud’ blikje is of een plastic bakje van voor het BPA vrij tijdperk.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Paradise schreef:
22-09-2025 14:25
Maar hoe werkt dat dan met dat blik? Het kwam in eerste instantie toch ook uit blik? Of treedt er misschien een effect op als er zuurstof bij het blik komt?

Verder: in de horeca wordt in keukens rvs en kunststof veelvuldig gebruikt voor opslag van voedsel. Volgens mij wordt dat doorgaans niet door de gast geproefd.

En die koffie. Een mok wordt dan hergebruikt. Dat is toch iets anders dan een verpakking van de fabriek die eenmalig wordt gebruikt.
Ik denk dat het door de zuurstof komt, want ik proef het niet bij een vers blik. Even gegoogled, het voedingscentrum raad ook aan om eten uit blik over te scheppen in een ander bakje als het niet op gaat.

Een geopend blik kan je beter niet in de koelkast bewaren.
🔧🧪 Blikken zijn gemaakt van tin. Bij een open blik komt er zuurstof bij het metaal en kan dat een reactie geven met de inhoud. Zeker bij zure producten zoals tomatensaus gebeurt dit snel. De smaak kan daardoor metalig worden en maagirritaties geven. Om dat te voorkomen worden blikken tegenwoordig aan de binnenkant voorzien van een kunststof laagje. Dit zorgt ervoor dat stoffen zoals tin vanuit het blik niet in het product terecht kunnen komen.
❄️ Toch kan bij het openen of door gebruik van bestek kan het laagje beschadigen waardoor er alsnog tin vrij komt. Daarom adviseren we om een restje overgebleven inhoud van je blik altijd te bewaren in een goed afsluitbaar bewaarbakje in de koelkast en eet restjes binnen 2 dagen op of vries het in.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb dat met Doppers.
Met andere drinkflessen is dat veel minder.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Nova schreef:
22-09-2025 13:28
In de horeca?
Oh ja, natuurlijk!
Nova schreef:
22-09-2025 13:17
Met opwarmen in plastic had ik het ook. Maar dat is sowieso niet echt gezond.
Ik gebruik al jaren glas of porcelein.

Een siliconen bakvorm proef ik ook. Niet lekker.
Dit.
Zebra tussen de paarden
Ik heb dat soms ook, zo proef ik bij diepvries groente regelmatig dat het in een doos of zak heeft gezeten. Daarom koop ik niet zo heel vaak diepvries groente. En bij sommige waterflessen proef ik ook de plastic.
Ik herken dit vooral van toen ik zwanger was. Kon geen ijsje eten op een houten stokje, want proefde alleen het stokje.

Proefde blik en weet ik wat nog meer. Ook als ik het niet gezien had.

Man heeft wel eens iets klaargemaakt om dit te testen. Gelukkig was het na de bevalling steeds weer snel over.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
ik proef het ook, toen ik zwanger was had ik het nog erger. Toen kon ik niets drinken met aspartaam, dat smaakte heel bitter.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Ja dat heb ik ook, ik vind van die rvs binnenkant drinkflessen heel vies als ik er water uit drink, metalige geur.

En cola uit blik vind ik lekkerder dan uit glas, ik weet eigenlijk niet waarom, voelt verser ofzo?
Je hebt ook van die metalen 'zeepjes' om etensgeur mee van je handen te krijgen en die zeepjes zelf vind ik dus heel vies stinken.
Haha 'gelukkig' komt dit vaker voor dus!
Het is af en toe echt irritant want eten smaakt er dus ooit minder lekker door.
Maar een oplossing zie ik ook niet zo 1, 2 ,3. Kan me niet herinneren dat ik het had toen ik zwanger was, maar ja het is ook iets van de laatste tijd en zwanger is al wat langer geleden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven