Ik 'proef' verpakkingen?
maandag 22 september 2025 om 12:39
Hebben meer mensen dit?
Ik merk het al een tijdje, twijfelde of het nou echt zo was maar ik merk het steeds vaker.
Zojuist had ik een glas ranja, uit zo'n ijzeren (aluminium?) bus. Smaakt gewoon echt naar ijzer.
Soms bewaar ik overgebleven eten in een bakje, bijvoorbeeld soep of macaroni. Als ik dat dan daarin opwarm en opeet, proef ik gewoon het plastic.
Kan me niet herinneren dat ik dit voorheen ook zo had, het is echt iets van de afgelopen maanden. Geen idee waar het aan kan liggen, mijn smaak is verder geloof ik niet veranderd, ben ook zeker niet zwanger.
Ik merk het al een tijdje, twijfelde of het nou echt zo was maar ik merk het steeds vaker.
Zojuist had ik een glas ranja, uit zo'n ijzeren (aluminium?) bus. Smaakt gewoon echt naar ijzer.
Soms bewaar ik overgebleven eten in een bakje, bijvoorbeeld soep of macaroni. Als ik dat dan daarin opwarm en opeet, proef ik gewoon het plastic.
Kan me niet herinneren dat ik dit voorheen ook zo had, het is echt iets van de afgelopen maanden. Geen idee waar het aan kan liggen, mijn smaak is verder geloof ik niet veranderd, ben ook zeker niet zwanger.
maandag 22 september 2025 om 12:46
Neehoor dit heb ik ook, al jaren. Die geur van het materiaal ruik je gewoon en daardoor proef je het ook.
Overigens heb ik het niet met alles, maar dus alleen als het materiaal kunt ruiken. Ik warm haast nooit iets op maar dat doe ik dus in de magnetron in een speciale glazen schaal, en om die reden nooit in plastic. Die geur blijft gewoon aan je eten hangen; heel irritant.
Overigens heb ik het niet met alles, maar dus alleen als het materiaal kunt ruiken. Ik warm haast nooit iets op maar dat doe ik dus in de magnetron in een speciale glazen schaal, en om die reden nooit in plastic. Die geur blijft gewoon aan je eten hangen; heel irritant.
maandag 22 september 2025 om 13:20
Cola uit een glazen fles? Kun je dat nog krijgen?Lila-Linda schreef: ↑22-09-2025 12:55Cola uit een blikje smaakt echt heel anders, dan cola uit een glazen fles
maandag 22 september 2025 om 13:40
Je brein kan soms ook rare dingen doen. Je verwacht iets te proeven, je associeert een smaak met iets, en dan doe je dit soms ook.
De metalen flessen, blikjes hebben allemaal een kunstof coating, de kans dat het metaal in aanraking komt met de inhoud is klein. Maar bij het inschenken kan je wel de fles ruiken.
Het meeste wat je proeft, ruik je eigenlijk. Daar maken de air-up waterflessen goed gebruik van. Je denkt dat je een smaakje drinkt, maar het is gewoon water met de geur van iets.
De metalen flessen, blikjes hebben allemaal een kunstof coating, de kans dat het metaal in aanraking komt met de inhoud is klein. Maar bij het inschenken kan je wel de fles ruiken.
Het meeste wat je proeft, ruik je eigenlijk. Daar maken de air-up waterflessen goed gebruik van. Je denkt dat je een smaakje drinkt, maar het is gewoon water met de geur van iets.
maandag 22 september 2025 om 13:50
Ook in sommige winkels.
maandag 22 september 2025 om 14:04
Ik heb het bijvoorbeeld met bv tonijn uit blik. Als het niet in één keer op gaat, dan gaat het in een aardewerken schaaltje met een deksel. En ik bedenk mij nu dat ik het ook heb met smeerleverworst uit blik. Die vind ik het aller lekkerste, maar hij moet echt in 1x op.
Sommige verpakkingen geven gewoon smaak af. Glas en aardewerk/keramiek eigenlijk niet. Ik vind dat niet heel raar. Ik had op mijn werk een kunststof beker, maar als daar koffie in had gezeten, was je een dag verder voor de smaak van koffie weg is. Als het zo makkelijk smaak opneemt, dan geeft het misschien ook wel snel smaak af? Enfin, ik heb nu een aardewerken mok.
Sommige verpakkingen geven gewoon smaak af. Glas en aardewerk/keramiek eigenlijk niet. Ik vind dat niet heel raar. Ik had op mijn werk een kunststof beker, maar als daar koffie in had gezeten, was je een dag verder voor de smaak van koffie weg is. Als het zo makkelijk smaak opneemt, dan geeft het misschien ook wel snel smaak af? Enfin, ik heb nu een aardewerken mok.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 22 september 2025 om 14:23
Dit denk ik.WaterGirl schreef: ↑22-09-2025 13:40Je brein kan soms ook rare dingen doen. Je verwacht iets te proeven, je associeert een smaak met iets, en dan doe je dit soms ook.
En je proeft ook met je ogen. Dat is ook onderzocht. Als er romig op de verpakking staat, vinden mensen het product ook rommiger dan hetzelfde product zonder die vermelding. Bij een blinde test wordt geen verschil geproefd.
maandag 22 september 2025 om 14:25
Maar hoe werkt dat dan met dat blik? Het kwam in eerste instantie toch ook uit blik? Of treedt er misschien een effect op als er zuurstof bij het blik komt?dianaf schreef: ↑22-09-2025 14:04Ik heb het bijvoorbeeld met bv tonijn uit blik. Als het niet in één keer op gaat, dan gaat het in een aardewerken schaaltje met een deksel. En ik bedenk mij nu dat ik het ook heb met smeerleverworst uit blik. Die vind ik het aller lekkerste, maar hij moet echt in 1x op.
Verder: in de horeca wordt in keukens rvs en kunststof veelvuldig gebruikt voor opslag van voedsel. Volgens mij wordt dat doorgaans niet door de gast geproefd.
En die koffie. Een mok wordt dan hergebruikt. Dat is toch iets anders dan een verpakking van de fabriek die eenmalig wordt gebruikt.
maandag 22 september 2025 om 15:15
Ik denk dat het door de zuurstof komt, want ik proef het niet bij een vers blik. Even gegoogled, het voedingscentrum raad ook aan om eten uit blik over te scheppen in een ander bakje als het niet op gaat.Paradise schreef: ↑22-09-2025 14:25Maar hoe werkt dat dan met dat blik? Het kwam in eerste instantie toch ook uit blik? Of treedt er misschien een effect op als er zuurstof bij het blik komt?
Verder: in de horeca wordt in keukens rvs en kunststof veelvuldig gebruikt voor opslag van voedsel. Volgens mij wordt dat doorgaans niet door de gast geproefd.
En die koffie. Een mok wordt dan hergebruikt. Dat is toch iets anders dan een verpakking van de fabriek die eenmalig wordt gebruikt.
Een geopend blik kan je beter niet in de koelkast bewaren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 22 september 2025 om 18:36
Ik herken dit vooral van toen ik zwanger was. Kon geen ijsje eten op een houten stokje, want proefde alleen het stokje.
Proefde blik en weet ik wat nog meer. Ook als ik het niet gezien had.
Man heeft wel eens iets klaargemaakt om dit te testen. Gelukkig was het na de bevalling steeds weer snel over.
Proefde blik en weet ik wat nog meer. Ook als ik het niet gezien had.
Man heeft wel eens iets klaargemaakt om dit te testen. Gelukkig was het na de bevalling steeds weer snel over.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 22 september 2025 om 19:09
Haha 'gelukkig' komt dit vaker voor dus!
Het is af en toe echt irritant want eten smaakt er dus ooit minder lekker door.
Maar een oplossing zie ik ook niet zo 1, 2 ,3. Kan me niet herinneren dat ik het had toen ik zwanger was, maar ja het is ook iets van de laatste tijd en zwanger is al wat langer geleden.
Het is af en toe echt irritant want eten smaakt er dus ooit minder lekker door.
Maar een oplossing zie ik ook niet zo 1, 2 ,3. Kan me niet herinneren dat ik het had toen ik zwanger was, maar ja het is ook iets van de laatste tijd en zwanger is al wat langer geleden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in