Alcoholgebruik binnen een relatie

vrijdag 26 september 2025 om 14:22

Ik ben benieuwd hoe dit voor iedereen is. 
Mijn partner en ik drinken thuis nauwelijks alcohol, hooguit met een jaarwisseling ofzo. En we zijn mid-life, beide fulltime werkend, groot gezin van nog allemaal thuiswonende kinderen, dus het is ook niet zo dat we wekelijks in de kroeg zijn te vinden. De meeste weken is ons alcoholgebruik 0,0.
Maar soms heb je een feestje. Dat kan vanalles zijn: de plaatselijke kermis, een stapavond, een bruiloft van vrienden, de 80e verjaardag van ome Cor in het buurthuis. Bij dit soort gelegenheden drinken we wel alcohol. Waar ik het na een glas of 3 a 4 voor gezien houd, drinkt mijn partner dan minstens 20 alcoholische consumpties. En ik zie om hem heen dat dit bij veel mannen "normaal" wordt gevonden, ze drinken allemaal in hetzelfde tempo, waar de dames rustiger aan doen of zelfs nuchter blijven. Het is altijd zo geweest (wij zijn al heel lang samen).
Maar de laatste jaren merk ik dat de alcohol steeds beroerder valt bij hem. Een echte kater waardoor de volgende dag leuke plannen in het water vallen. 's Nachts ontelbaar keren naar de wc en vreselijk snurken, en daarmee het hele gezin wakker houden. Of echt dronken zijn, kotsen, de deur niet van het slot krijgen (en dan voor de deur in slaap vallen als ik er niet bij ben); dat zijn gelukkig excessen maar ik heb er een aantal meegemaakt.
Ik vind het eigenlijk steeds minder leuk, zou willen dat hij niet dronk (of in ieder geval maat hield; maar dat lijkt onmogelijk) en soms schaam ik me, als het gaat om familiefeestjes/waar de kinderen bij zijn. Ik merk dat het zelfs mijn plezier in die feestjes een beetje verpest. En ook dat ik stiekem had verwacht dat het alcoholgebruik vanzelf zou minderen met de toenemende leeftijd; voor mij is dronkenschap echt iets voor pubers en na een paar keer mijn hoofd te stoten, is dat mij nooit meer gebeurd.
Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft hij een alcoholprobleem, dat hij geen maat kan houden, of ben ik een oude zeur aan het worden? Combi van beide misschien? En hoe ga je er dan mee om zodat deze gezamenlijke feestjes voor iedereen leuk blijven?
                    Mijn partner en ik drinken thuis nauwelijks alcohol, hooguit met een jaarwisseling ofzo. En we zijn mid-life, beide fulltime werkend, groot gezin van nog allemaal thuiswonende kinderen, dus het is ook niet zo dat we wekelijks in de kroeg zijn te vinden. De meeste weken is ons alcoholgebruik 0,0.
Maar soms heb je een feestje. Dat kan vanalles zijn: de plaatselijke kermis, een stapavond, een bruiloft van vrienden, de 80e verjaardag van ome Cor in het buurthuis. Bij dit soort gelegenheden drinken we wel alcohol. Waar ik het na een glas of 3 a 4 voor gezien houd, drinkt mijn partner dan minstens 20 alcoholische consumpties. En ik zie om hem heen dat dit bij veel mannen "normaal" wordt gevonden, ze drinken allemaal in hetzelfde tempo, waar de dames rustiger aan doen of zelfs nuchter blijven. Het is altijd zo geweest (wij zijn al heel lang samen).
Maar de laatste jaren merk ik dat de alcohol steeds beroerder valt bij hem. Een echte kater waardoor de volgende dag leuke plannen in het water vallen. 's Nachts ontelbaar keren naar de wc en vreselijk snurken, en daarmee het hele gezin wakker houden. Of echt dronken zijn, kotsen, de deur niet van het slot krijgen (en dan voor de deur in slaap vallen als ik er niet bij ben); dat zijn gelukkig excessen maar ik heb er een aantal meegemaakt.
Ik vind het eigenlijk steeds minder leuk, zou willen dat hij niet dronk (of in ieder geval maat hield; maar dat lijkt onmogelijk) en soms schaam ik me, als het gaat om familiefeestjes/waar de kinderen bij zijn. Ik merk dat het zelfs mijn plezier in die feestjes een beetje verpest. En ook dat ik stiekem had verwacht dat het alcoholgebruik vanzelf zou minderen met de toenemende leeftijd; voor mij is dronkenschap echt iets voor pubers en na een paar keer mijn hoofd te stoten, is dat mij nooit meer gebeurd.
Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft hij een alcoholprobleem, dat hij geen maat kan houden, of ben ik een oude zeur aan het worden? Combi van beide misschien? En hoe ga je er dan mee om zodat deze gezamenlijke feestjes voor iedereen leuk blijven?

vrijdag 26 september 2025 om 22:20

vrijdag 26 september 2025 om 22:27

Het is echt niet oké dat jij wakker ligt van de herrie van een ander. Of ze nou bezopen zijn of niet. En al helemaal niet van die grote lummel met 20 biertjes in zijn kraag.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑26-09-2025 22:21Nee dat valt wel mee. De meeste domme dingen die zij doen hebben niks met alcohol of andere middelen te maken.
Maar zij zijn met meer dan wij, dus bij elkaar opgeteld is er wel eens wat ja.
Ik zou hem echter keuze geven tussen drinken en ergens anders slapen of nuchter blijven (en dan dus ook echt 0 bier).
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

vrijdag 26 september 2025 om 22:29

Nietveelmaargenoeg schreef: ↑26-09-2025 22:21Nee dat valt wel mee. De meeste domme dingen die zij doen hebben niks met alcohol of andere middelen te maken.
Maar zij zijn met meer dan wij, dus bij elkaar opgeteld is er wel eens wat ja.
Je meldt zelf dat je kinderen overlast veroorzaken/nachtbraken. Als het één niets met het andere te maken heeft, waarom meld je het dan.
En wat die man van jou betreft; al komt het "maar" een keer per jaar voor, ik zou de deur op het nachtslot doen, hem in zijn sop laten gaarkoken en hem de volgende dag zijn eigen kots laten opruimen. Wat een zielig figuur zeg. "Ja, maar al mijn vriendjes drinken ook". Kleutergedrag.
                                    I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...

vrijdag 26 september 2025 om 22:40

Ik ken genoeg stellen waar het er ook zo aan toe gaat. En vrouwen die dan lachen als een boer met kiespijn als ze vertellen in welke tuin ze gaan staan pissen op weg naar huis. Al die vrouwen maken er geen ‘big deal’ van en dus zitten ze al 20+ jaar om de x weken met een vent die vervelend dronken is en als ze pech hebben ook nog wat van zijn vrienden. 
Ik heb dat zorgzame en lijdzame niet in mij. Als mijn man dat twee keer achter elkaar flikte dan mocht hij de tweede keer gaan pitten in zijn auto of de garage. Maar ik heb mijn man (30 jaar samen) nog nooit dronken gezien met decorumverlies, gelal en gestrompel. Ja, hij heeft afgelopen zomer wel één keer op vakantie wat gedronken wat heel slecht viel (en dan heb ik het over drie horeca consumpties). Dat kan iedereen wel eens gebeuren en dan wil ik ook heus wel een emmertje naast het logeerbed zetten en midden in de nacht het logeerbed verschonen. Ik weet ook dat hij nooit meer van zijn leven dat bepaalde drankje zal nuttigen. Een vent die zou gaan lallen en brallen zou ik echt niet pikken. En al helemaal niet als het bij ieder feestje prijs zou zijn. Heeft toch niemand trek in om steeds te moeten babysitten op een ruimschoots volwassen persoon? Ik kan heel slecht tegen alcohol dus twee consumpties zijn voor mij de max. Als volwassene weet ik dat ik gewoon weinig kan hebben en dus die grens moet respecteren en op tijd overstappen op water of cola. Als ik iedere keer die grens over zou gaan dan zou mijn man mij ook wat anders vertellen. En terecht.
                    Ik heb dat zorgzame en lijdzame niet in mij. Als mijn man dat twee keer achter elkaar flikte dan mocht hij de tweede keer gaan pitten in zijn auto of de garage. Maar ik heb mijn man (30 jaar samen) nog nooit dronken gezien met decorumverlies, gelal en gestrompel. Ja, hij heeft afgelopen zomer wel één keer op vakantie wat gedronken wat heel slecht viel (en dan heb ik het over drie horeca consumpties). Dat kan iedereen wel eens gebeuren en dan wil ik ook heus wel een emmertje naast het logeerbed zetten en midden in de nacht het logeerbed verschonen. Ik weet ook dat hij nooit meer van zijn leven dat bepaalde drankje zal nuttigen. Een vent die zou gaan lallen en brallen zou ik echt niet pikken. En al helemaal niet als het bij ieder feestje prijs zou zijn. Heeft toch niemand trek in om steeds te moeten babysitten op een ruimschoots volwassen persoon? Ik kan heel slecht tegen alcohol dus twee consumpties zijn voor mij de max. Als volwassene weet ik dat ik gewoon weinig kan hebben en dus die grens moet respecteren en op tijd overstappen op water of cola. Als ik iedere keer die grens over zou gaan dan zou mijn man mij ook wat anders vertellen. En terecht.
                                    Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man

vrijdag 26 september 2025 om 22:51

Je vindt het eigenlijk steeds minder leuk
Je had verwacht dat het minder zou worden
Het vergalt een beetje je plezier.
Het klinkt allemaal wat vergoeilijkend. Na twee excessen zou ik er klaar mee zijn. En hij mag zelf uitzoeken bij wie hij gaat logeren.
Dat andere mensen geen grenzen stellen , betekent niet dat jij het niet hoeft te doen.
Ik denk dat je gevoel klopt. Dit is helemaal niet leuk. Maar iedereen in de omgeving doet alsof het wel kan bij jullie . Kotsen, snurken, slot niet sleutel etc.
Misschien moet hij een keer uitglijden in een dronken bui of in de sloot fietsen voordat hij inziet wat hij aan het doen is?
                    Je had verwacht dat het minder zou worden
Het vergalt een beetje je plezier.
Het klinkt allemaal wat vergoeilijkend. Na twee excessen zou ik er klaar mee zijn. En hij mag zelf uitzoeken bij wie hij gaat logeren.
Dat andere mensen geen grenzen stellen , betekent niet dat jij het niet hoeft te doen.
Ik denk dat je gevoel klopt. Dit is helemaal niet leuk. Maar iedereen in de omgeving doet alsof het wel kan bij jullie . Kotsen, snurken, slot niet sleutel etc.
Misschien moet hij een keer uitglijden in een dronken bui of in de sloot fietsen voordat hij inziet wat hij aan het doen is?

vrijdag 26 september 2025 om 22:56

Hoe krijgt ie in godsnaam 20 consumpties binnen?
Dan ga ik uit van 20 consumpties van 25 à 33 centiliter.
Dat is 5 à 6 liter bier.
Ik zou de tijd dat jullie aanwezig zijn op dergelijke feesten ook gewoon gaan inkorten.
Hij kan er niet mee om - laat ie al jaren zien - dus gaan jullie na bijvoorbeeld 2 uur naar huis.
Dan mag ie desnoods nog 1 keer per jaar ongebreideld losgaan, maar 7 keer per jaar 5 liter bier naar binnen gooien zou mij toch echt te gortig zijn.
                    Dan ga ik uit van 20 consumpties van 25 à 33 centiliter.
Dat is 5 à 6 liter bier.
Ik zou de tijd dat jullie aanwezig zijn op dergelijke feesten ook gewoon gaan inkorten.
Hij kan er niet mee om - laat ie al jaren zien - dus gaan jullie na bijvoorbeeld 2 uur naar huis.
Dan mag ie desnoods nog 1 keer per jaar ongebreideld losgaan, maar 7 keer per jaar 5 liter bier naar binnen gooien zou mij toch echt te gortig zijn.
                                    Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
                                                                                Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

vrijdag 26 september 2025 om 23:02

Oh dit gedrag bij mannen zie ik regelmatig. Ze worden ouder en kunnen er minder tegen. Maar minderen niet. Het probleem is dat iemand op die leeftijd echt niet meer gaat veranderen. En jij bent zijn moeder niet. Heel onaantrekkelijk gedrag. Maar veranderen doet het echt niet hoor. Buitensluiten zou ik niet doen. Het is gewoon zijn huis dus hij mag naar binnen. En je wilt niet dat hij bij de buren gaat aanbellen, de ruit ingooit of in jouw slaapkamer/bed gaat plassen of spugen (ja alle voorbeelden heb ik al eens gehoord). Het is een kwestie van accepteren als je samen wilt blijven. En ik lees nergens dat je wilt scheiden. Dus wakker worden en hem helpen.

vrijdag 26 september 2025 om 23:03

evelien2010 schreef: ↑26-09-2025 23:02Oh dit gedrag bij mannen zie ik regelmatig. Ze worden ouder en kunnen er minder tegen. Maar minderen niet. Het probleem is dat iemand op die leeftijd echt niet meer gaat veranderen. En jij bent zijn moeder niet. Heel onaantrekkelijk gedrag. Maar veranderen doet het echt niet hoor. Buitensluiten zou ik niet doen. Het is gewoon zijn huis dus hij mag naar binnen. En je wilt niet dat hij bij de buren gaat aanbellen, de ruit ingooit of in jouw slaapkamer/bed gaat plassen of spugen (ja alle voorbeelden heb ik al eens gehoord). Het is een kwestie van accepteren als je samen wilt blijven. En ik lees nergens dat je wilt scheiden. Dus wakker worden en hem helpen.
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

vrijdag 26 september 2025 om 23:05

Je zegt dat je geen extra kamer over hebt, maar wat denk je van slapen op de bank? Of koop een opblaasbaar matras voor in de schuur met zo'n mummislaapzak die tot -40 kan?
Ik herken het overigens wel hoor, die feesten waar de treetjes en soms kratten bier rondgaan, waar de schaal met munten op tafel staat en een serveerder iedere keer uit zichzelf bijzet en de munten eruit pakt zonder dat je uberhaupt de kans krijgt iets andersn te bestellen. Dat gaat heel hard, ik weet vantevoren precies welke feesten dat zijn. En ik reken dan ook op een avond veel drank, een kater de volgende dag en dus maak ik voor die dag erna geen plannen, anders dan uitkateren op de bank en eten bestellen.
Andere feesten dan drinken we ook wel maar dan ligt het tempo een heel stuk lager, dan zijn we wel wat dronken maar niet laveloos. Ik zorg altijd voor een slaapplaats, omdat ik weiger nuchter te blijven wanneer de rest van onze groep wel drinkt.
                    Ik herken het overigens wel hoor, die feesten waar de treetjes en soms kratten bier rondgaan, waar de schaal met munten op tafel staat en een serveerder iedere keer uit zichzelf bijzet en de munten eruit pakt zonder dat je uberhaupt de kans krijgt iets andersn te bestellen. Dat gaat heel hard, ik weet vantevoren precies welke feesten dat zijn. En ik reken dan ook op een avond veel drank, een kater de volgende dag en dus maak ik voor die dag erna geen plannen, anders dan uitkateren op de bank en eten bestellen.
Andere feesten dan drinken we ook wel maar dan ligt het tempo een heel stuk lager, dan zijn we wel wat dronken maar niet laveloos. Ik zorg altijd voor een slaapplaats, omdat ik weiger nuchter te blijven wanneer de rest van onze groep wel drinkt.

vrijdag 26 september 2025 om 23:11

Tja je wilt niet dat hij schade toebrengt aan het huis, aan jou of aan zichzelf (want dan ben jij nog drukker).
Je kunt er van alles van vinden maar dit soort mensen veranderen echt niet meer. Dat zie ik alleen gebeuren als er ernstige medische zaken gebeuren (kanker ofzo) en de arts zegt dat ze absoluut niet meer mogen.
Je zou een eindtijd kunnen afspreken. En dan voer jij hem af naar huis. En anders is dit wat het is. Zet standaard een dweil, emmer, verbanddoos en wat blikjes red Bull (voor jezelf om allert te blijven) klaar in de slaapkamer. Of leg een matras in de badkamer. Dat geeft wat minder troep. Zorg ook even voor zo'n waterafstotende molton om de matras.

vrijdag 26 september 2025 om 23:18

4 biertjes, op de hele avond. 1.5 uur per standaard glas alcohol om af te breken in je lichaam. 6 uur de tijd dus om nuchter te zijn. Maar 2 standaard glazen alcohol mag, dus als je ergens van 8.00 tot 1.00 bent, met 4 biertjes, zit je volgens de wet in principe veilig. Je eerste biertje is al afgebroken wanneer je de laatste neemt.
Of het verstandig is, dat is een 2e. Daarom regelen wij taxi of slaapplaats. En in het dorp met de benenwagen.

vrijdag 26 september 2025 om 23:20

God, wat kansloos. Zoals ik al zei: hij slaapt maar elders.evelien2010 schreef: ↑26-09-2025 23:11Tja je wilt niet dat hij schade toebrengt aan het huis, aan jou of aan zichzelf (want dan ben jij nog drukker).
Je kunt er van alles van vinden maar dit soort mensen veranderen echt niet meer. Dat zie ik alleen gebeuren als er ernstige medische zaken gebeuren (kanker ofzo) en de arts zegt dat ze absoluut niet meer mogen.
Je zou een eindtijd kunnen afspreken. En dan voer jij hem af naar huis. En anders is dit wat het is. Zet standaard een dweil, emmer, verbanddoos en wat blikjes red Bull (voor jezelf om allert te blijven) klaar in de slaapkamer. Of leg een matras in de badkamer. Dat geeft wat minder troep. Zorg ook even voor zo'n waterafstotende molton om de matras.
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.

vrijdag 26 september 2025 om 23:20

Ja die feestjes hebben wij hier ook, verschil is dat jij en ik er met veel lol heen gaan, maar TO en man hebben meer soort verplichting eraan vast zitten, dat maakt het dan nog zo zuur, ga je met tegenzin ergens heen wordt je dronken en volgende dag is ook helemaal kut met de kater!MrsM schreef: ↑26-09-2025 23:05Je zegt dat je geen extra kamer over hebt, maar wat denk je van slapen op de bank? Of koop een opblaasbaar matras voor in de schuur met zo'n mummislaapzak die tot -40 kan?

vrijdag 26 september 2025 om 23:22

Dat vind ik een slap excuus. Hij kan natuurlijk gewoon wat anders bestellen. Of een rondje overslaan. Zo moeilijk is het niet om nee te zeggen.Nietveelmaargenoeg schreef: ↑26-09-2025 22:13Dit soort dingen neemt hij zich wel voor ja. Maar niemand drinkt water, er gaan gewoon treetjes bier rond en verder niks. En dan is het op basis van wilskracht blijkbaar heel moeilijk, zeker na een paar drankjes.
En ik heb er wel eens zelf bovenop gezeten maar dan ben ik de hele avond alleen maar met hem bezig ipv zelf plezier te hebben.

vrijdag 26 september 2025 om 23:22

En vergeet vooral je verpleegsteroutfit en witte klompen niet. Je moet uiteraard wel passend gekleed zorgen dat je hubbie van alle gemakken voorzien alles kan onderkotsen natuurlijk.evelien2010 schreef: ↑26-09-2025 23:11Tja je wilt niet dat hij schade toebrengt aan het huis, aan jou of aan zichzelf (want dan ben jij nog drukker).
Mijn god. Red Bull gaan drinken om wakker te blijven om je bezopen man te helpen. Hoe bedenk je het.

vrijdag 26 september 2025 om 23:28

Ze heeft al kinderen. Haar man moet gewoon elders gaan slapen. Jouw post slaat nergens op, vind ik. Je schrijft zelf nog dat TO zijn moeder niet is. Maar in jouw voorbeelden is ze dat dus wel.evelien2010 schreef: ↑26-09-2025 23:11Tja je wilt niet dat hij schade toebrengt aan het huis, aan jou of aan zichzelf (want dan ben jij nog drukker).
                                    She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody. 

vrijdag 26 september 2025 om 23:52

Ben jij wel helemaal goed? Hij regelt zelf die dingen maar. Of ben jij in de jaren 50 blijven hangen?evelien2010 schreef: ↑26-09-2025 23:11Tja je wilt niet dat hij schade toebrengt aan het huis, aan jou of aan zichzelf (want dan ben jij nog drukker).
                                    I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...

zaterdag 27 september 2025 om 00:00

Catco schreef: ↑26-09-2025 23:20Ja die feestjes hebben wij hier ook, verschil is dat jij en ik er met veel lol heen gaan, maar TO en man hebben meer soort verplichting eraan vast zitten, dat maakt het dan nog zo zuur, ga je met tegenzin ergens heen wordt je dronken en volgende dag is ook helemaal kut met de kater!![]()
Hahaha. Ja daar heb je ook weer helemaal gelijk in.
Bij ons is het iig nog wel zo dat als we geen zin hebben, we gewoon niet gaan. Niks is een verplichting. Dan sta je ook wat anders overal in denk ik.

zaterdag 27 september 2025 om 07:05

Het punt is dat er geen andere plekken zijn om te slapen zegt to. Er is geen kamer over. En in huis geeft hij overlast en is to nog steeds wakker. Buiten slapen is natuurlijk geen optie (overlast voor buren, onderkoeling, gevaarlijk in het algemeen). Maar het is gewoon zijn huis en eigendom en hij mag daar zijn. Dat kan to niet eens verbieden. Dan kan hij beter in de badkamer liggen op een matras (met to in waakstand vlakbij). Dan in de woonkamer zaken kapot maken. 
En natuurlijk moet hij het "gewoon " niet doen. Maar die gesprekken heeft ze al gevoerd. Eerder naar huis afvoeren zou ze kunnen proberen.
To wil geen scheiding dus dan is dit wat het is.
                    En natuurlijk moet hij het "gewoon " niet doen. Maar die gesprekken heeft ze al gevoerd. Eerder naar huis afvoeren zou ze kunnen proberen.
To wil geen scheiding dus dan is dit wat het is.

zaterdag 27 september 2025 om 07:52

Dat eerste komt denk ik doordat wij al zo lang bij elkaar zijn. Al het experimenteren, eerste keren dronken zijn etc, kenden we elkaar al. We hebben elkaar als tieners heel wat keren uit de sloot geholpen op weg naar huis. Ik deed daar zelf als jongeling net zo hard aan mee (ja mijn ouders moesten ook wel eens voor mij uit bed). Dus het is een beetje een glijdende schaal, ik ben er op gegeven moment mee gestopt om het uit de hand te laten lopen en hij wel veel minder (omdat we minder feestjes hebben) maar niet helemaal gestopt. En wat eerst oké was is dat dan opeens niet meer.
Uitglijden of in de sloot fietsen is namelijk precies wat er gebeurt, wat ik bedoel met een " exces". Ik ruim niemand zn kots (door alcohol) op en ben dat ook niet van plan, dat is nog nooit in mijn bed gebeurd en de eerste keer zal dan ook meteen de laatste zijn (voor in bed pissen geldt hetzelfde). Wie troep maakt die moet het zelf opruimen en wie schade maakt moet die vergoeden.
En uiteraard rijden we niet met alcohol op, geen druppel. Dit gaat allemaal om dingen op loop- of fietsafstand, als we iets verder weg moeten dan blijven we nuchter als we rijden maar dat is bijna nooit, ons sociale leven speelt zich dichtbij af en familie woont ook binnen fietsafstand.
En wij vinden die feestjes dus ook leuk he. Alleen zou ik willen dat hij zn grens herkende en er naar handelde.
Ik schreef "ik vind het steeds minder leuk" en dat is ook precies hoe het is, 20 jaar geleden vond ik het echt echt echt niet bezwaarlijk als het eens uit de hand liep en liet ik het zelf ook weleens uit de hand lopen. Dus je zou kunnen zeggen dat hij hierin niet veranderd is, maar ik wel. En daarom voelt het misschien een beetje als "mijn" probleem.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties allemaal, ik ga aan het werk vandaag met genoeg om over na te denken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in