Smalle autostoel/verhoger
woensdag 1 oktober 2025 om 19:45
Hi,
Wellicht doen wij wat fout
maar ik merk dat bij onze autostoeltjes we de gordel niet goed vast kunnen klikken omdat de stoeltjes zo breed zijn, of de bank te smal. Dit was bij onze oude auto zo. Nu hebben we sinds vandaag een nieuwe auto (een SUV, dus niet bepaald klein) en wederom hetzelfde probleem….
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Iemand tips voor redelijk smalle verhogers/stoeltjes?
Wellicht doen wij wat fout
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Iemand tips voor redelijk smalle verhogers/stoeltjes?
woensdag 1 oktober 2025 om 20:10
In welke leeftijdscategorie zoek je stoeltjes? Passen ze ook op de voorstoelen niet goed? Niet dat je daar je kind moet neerzetten, maar om uit te zoeken of het aan de breedte ligt. In veel auto's passen de stoeltjes sowieso niet in het midden op de achterbank.
Heb je Isofix in de auto? Dan past het altijd wel is mijn ervaring. Tenzij je er 3 kwijt moet, dan heb je echt drie brede stoelen nodig. Wij hadden het smalste stoeltje 4-12 jaar dat we konden vinden en konden alsnog niet goed bij de gordel. De opblaasbare zitverhoger paste wel en is de kortetermijnoplossing. Uiteindelijk moet er een andere auto komen met meer ruimte in het midden.
Heb je Isofix in de auto? Dan past het altijd wel is mijn ervaring. Tenzij je er 3 kwijt moet, dan heb je echt drie brede stoelen nodig. Wij hadden het smalste stoeltje 4-12 jaar dat we konden vinden en konden alsnog niet goed bij de gordel. De opblaasbare zitverhoger paste wel en is de kortetermijnoplossing. Uiteindelijk moet er een andere auto komen met meer ruimte in het midden.
woensdag 1 oktober 2025 om 20:41
Als je drie stoeltjes kwijt moet, is het krap. Wij hebben nu één stoeltje groep 1/2 met isofix en twee zitverhogers met rugleuning naast elkaar en het past echt nét. Ik heb destijds gegoogled op smalste autostoeltjes en daarop deze uitgekozen. Het is wel een kwestie van het buitenste stoeltje ietsjes uit de auto schuiven, gordel van de middelste vast, ietsjes terug schuiven, gordel van het buitenste stoeltje vast en dan goed aanschuiven en dan kan de deur dus precies dicht.
Overigens mag in deze situatie het kind in het midden met alleen een stoelverhoger vervoerd worden, als het echt niet anders past. Maar dat vonden wij zelf echt niet wenselijk qua veiligheid.
Overigens mag in deze situatie het kind in het midden met alleen een stoelverhoger vervoerd worden, als het echt niet anders past. Maar dat vonden wij zelf echt niet wenselijk qua veiligheid.
woensdag 1 oktober 2025 om 20:45
We hebben 2 stoeltjes nodig! Maar we merken gewoon dat als we het stoeltje plaatsen, het stoeltje zó dicht op de gordelsluiting zit, dat de gordel amper om te doen is (bij onze tweede auto moet ik zelfs de gordel draaien zodat ik de sluiting andersom erin kan klikken, anders past het niet).Amaryllis schreef: ↑01-10-2025 20:10In welke leeftijdscategorie zoek je stoeltjes? Passen ze ook op de voorstoelen niet goed? Niet dat je daar je kind moet neerzetten, maar om uit te zoeken of het aan de breedte ligt. In veel auto's passen de stoeltjes sowieso niet in het midden op de achterbank.
We hebben isofix stoeltjes idd.
We hebben een verhoger nodig, en een groep 1/2/3 voor onze baby (liefst eentje die draait).
woensdag 1 oktober 2025 om 20:46
Minik schreef: ↑01-10-2025 20:41Als je drie stoeltjes kwijt moet, is het krap. Wij hebben nu één stoeltje groep 1/2 met isofix en twee zitverhogers met rugleuning naast elkaar en het past echt nét. Ik heb destijds gegoogled op smalste autostoeltjes en daarop deze uitgekozen. Het is wel een kwestie van het buitenste stoeltje ietsjes uit de auto schuiven, gordel van de middelste vast, ietsjes terug schuiven, gordel van het buitenste stoeltje vast en dan goed aanschuiven en dan kan de deur dus precies dicht.
We hebben 2 stoeltjes nodig! Maar we merken gewoon dat als we het stoeltje plaatsen, het stoeltje zó dicht op de gordelsluiting zit, dat de gordel amper om te doen is (bij onze tweede auto moet ik zelfs de gordel draaien zodat ik de sluiting andersom erin kan klikken, anders past het niet).
We hebben een verhoger nodig, en een groep 1/2/3 voor onze baby (liefst eentje die draait).
woensdag 1 oktober 2025 om 21:26
Voor de baby heb je toch geen gordel nodig met een isofix bevestiging? Verder niet jullie ervaring… we hebben zowel een groep 0 stoel als een groep 2/3 stoel gehad van Maxi Cosi en bij de 2/3 stoel kan ik makkelijk bij de sluiting. We hebben een Onyx.Rainbowflower schreef: ↑01-10-2025 20:45We hebben 2 stoeltjes nodig! Maar we merken gewoon dat als we het stoeltje plaatsen, het stoeltje zó dicht op de gordelsluiting zit, dat de gordel amper om te doen is (bij onze tweede auto moet ik zelfs de gordel draaien zodat ik de sluiting andersom erin kan klikken, anders past het niet).
We hebben isofix stoeltjes idd.
woensdag 1 oktober 2025 om 22:04
Met Isofix-stoeltjes hebben wij in geen enkele auto problemen gehad, ze hebben in zeker 4 verschillende (huur)auto's gezeten, inclusief een VW up die toch niet heel breed is.
Als je Isofix hebt zou ik gaan voor een stoel groep 2/3 met eigen gordel, dan heb daarvoor de gewone gordel niet nodig.
En voor de verhoger juist iets zonder Isofix, zodat je hem wat naar de zijkant kan schuiven. Hoeveel cm ruimte heb je tussen de zijkant van de zitting en het gordelpunt? En welke zitverhoger heb je nu die niet past?
Als je Isofix hebt zou ik gaan voor een stoel groep 2/3 met eigen gordel, dan heb daarvoor de gewone gordel niet nodig.
En voor de verhoger juist iets zonder Isofix, zodat je hem wat naar de zijkant kan schuiven. Hoeveel cm ruimte heb je tussen de zijkant van de zitting en het gordelpunt? En welke zitverhoger heb je nu die niet past?
woensdag 1 oktober 2025 om 22:11
Wat bedoel je trouwens precies met niet goed vast kunnen klikken? Zit de stoel over de klikker heen waardoor je de gordel er echt niet in krijgt, of dat het een beetje prutsen is? Dat eerste hebben wij dus alleen op de middensstoel i.v.m. ruimtegebrek. Dat tweede is denk ik een beetje onvermijdelijk omdat je van buitenaf over je kind heen moet om vast te klikken. Wij hebben dat in onze eigen auto niet: aan de buitenkant zitten stoeltjes met ingebouwde gordel, en in het midden kan je dus van 1 kant goed zien wat je doet. Als we met iemand meerijden en de gordel moeten gebruiken voor een buitenste stoel vind ik dat ook lastiger.
woensdag 1 oktober 2025 om 22:17
Nee. Losse stoelverhoger die blijft zitten door de gordel.Rainbowflower schreef: ↑01-10-2025 21:58Met Isofix? Want dan heb je niet veel ruimte om te schuiven
woensdag 1 oktober 2025 om 22:53
Wij hebben dat een tijd opgelost door de gordel permanent vast te houden. Kinderen kropen dan onder de gordel door in het stoeltje. Vonden ze prachtigAmaryllis schreef: ↑01-10-2025 22:11Wat bedoel je trouwens precies met niet goed vast kunnen klikken? Zit de stoel over de klikker heen waardoor je de gordel er echt niet in krijgt, of dat het een beetje prutsen is? Dat eerste hebben wij dus alleen op de middensstoel i.v.m. ruimtegebrek. Dat tweede is denk ik een beetje onvermijdelijk omdat je van buitenaf over je kind heen moet om vast te klikken. Wij hebben dat in onze eigen auto niet: aan de buitenkant zitten stoeltjes met ingebouwde gordel, en in het midden kan je dus van 1 kant goed zien wat je doet. Als we met iemand meerijden en de gordel moeten gebruiken voor een buitenste stoel vind ik dat ook lastiger.

woensdag 1 oktober 2025 om 22:59
Zo doen wij het ook in het midden haha.

En het is een harde eis voor een volgende auto: daar moet het allemaal nét 1-2 cm ruimer zijn. 'Gelukkig' worden auto's steeds breder.
donderdag 2 oktober 2025 om 05:39
https://www.bol.com/nl/nl/p/gordelverle ... androidapp
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in