Geld & Recht alle pijlers

Onderhandse lening, regels en gevolgen

06-10-2025 18:20 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat iemand hier verstand heeft van onderhandse leningen en de financiële consequenties die dat kan hebben.

Een nichtje heeft gevraagd of zij een bedrag van ons kan lenen i.v.m. aankoop van een woning. Dat bedrag wordt in 2 jaar terugbetaald en alles wordt netjes op papier gezet.

Als ik Google zie ik van alles over opgeven aan de belastingdienst en dat dit gezien wordt als een belegging.

Natuurlijk wil ik mijn nichtje helpen maar ik wil er zelf financieel niet slechter van worden.
Ik wil er absoluut niet aan verdienen maar ook geen extra aanslag krijgen van de belastingdienst omdat die het gaan zien als extra inkomen of belegging.

Hoe moet ik dit aanpakken?
Bel een fiscalist en maak een afspraak? Voor zoiets wil je toch niet afgaan op het advies van een totaal onbekende forummer die ook maar wat zou kunnen roepen?
Dit valt in box 3, maar dat zou het ook vallen als je het gewoon op de bank laat staan.

Komt jouw/jullie vermogen in box 3 boven de drempel?
Voor alleenstaanden 57.684.
Heb je een fiscale partner dan is de drempel ongeveer 115.000.
Zarah schreef:
06-10-2025 18:42
Bel een fiscalist en maak een afspraak? Voor zoiets wil je toch niet afgaan op het advies van een totaal onbekende forummer die ook maar wat zou kunnen roepen?
Zo ingewikkeld is het niet.
Je vermogen in box 3 wordt belast obv fictief rendement.
Vermogen in box 3 bestaat uit sparen en beleggen.
Hoe hoog mag de hypotheekrente zijn?
Spreek een rentepercentage af dat in de markt normaal is. Is het rentepercentage te laag, dan ziet de Belastingdienst dit als een schenking en moet je als ontvanger misschien schenkbelasting betalen. Is het rentepercentage te hoog, dan moet de geldverstrekker misschien schenkbelasting betalen. Onderzoek dus wat de rente is voor eenzelfde soort lening in de markt en ga hiervan uit. Twijfel je of de rente te hoog of te laag is? Neem dan contact op met de Belastingdienst.
https://www.eigenhuis.nl/diensten/kopen ... ehypotheek#
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je hebt het over ons, dus dan is er sprake van een heffingsvrij vermogen van 115.000.
Pas daarboven ga je belasting betalen. Er wordt dan wel gekeken naar je totale vermogen in box 3. Spaartegoeden, beleggingen en een eventuele 2e woning.

Als je bijvoorbeeld een spaartegoed hebt van 120.000 en je leent 20.000 aan je nichtje. Dan wordt je spaartegoed 100.000 en je beleggingen 20.000. Samen blijft het 120.000 en blijft het onder de drempel.
Pelle en Bianca bedankt.
Vorig jaar heeft een ander nichtje dezelfde vraag bij ons neergelegd en het ging om hetzelfde bedrag. Echter, dit werd in dat geval binnen 2 maanden terugbetaald. Volgens de belastingdienst die ik toen gebeld heb waren daar geen consequenties aan verbonden.

Nu zou het terugbetaald worden in gelijke termijnen gedurende 24 maanden. En dan wordt het een ander verhaal gok ik.

Het is geen wereldschokkend bedrag, denk aan 10/15 duizend. Schenken kan niet zonder belastingbetaling en is ook niet fair t.o.v. de overige neven en nichten.

We hebben een leuke spaarpot maar nog niet zoveel dat we er belasting over moeten betalen.
Je mag 2.690 belastingvrij schenken per jaar.
Ik neem aan dat nichtje niet veel meer dan 25.000 gaat lenen, aangezien ze het in 2 jaar terugbetaalt.
Dus dan kom je daar niet zo snel aan.
pelle wijzigde dit bericht op 06-10-2025 19:24
0.30% gewijzigd
Je moet je vooral afvragen of je het wil, en of je het nog steeds kan als nichtje 2,3,9 hetzelfde vraagt.
Bij mij in de familie wordt er veel onderhands geleend. Zet de boel goed op papier, zowel rente als aflossing en realiseer je dat je achteraan de rij aansluit als nichtje niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Hou nichtje ook aan de gemaakte afspraken, dus niet ‘ach dure december/wintersport/verbouwing kost meer, dus sla maar een maandje over’. Je kunt overwegen om het bij de notaris vast te leggen, dan voelt het voor nichtje ook officiëler.
Hier staat alles in: https://download.belastingdienst.nl/bel ... 81z1fd.pdf
Takkie schreef:
06-10-2025 19:09
Pelle en Bianca bedankt.
Vorig jaar heeft een ander nichtje dezelfde vraag bij ons neergelegd en het ging om hetzelfde bedrag. Echter, dit werd in dat geval binnen 2 maanden terugbetaald. Volgens de belastingdienst die ik toen gebeld heb waren daar geen consequenties aan verbonden.

Nu zou het terugbetaald worden in gelijke termijnen gedurende 24 maanden. En dan wordt het een ander verhaal gok ik.

Het is geen wereldschokkend bedrag, denk aan 10/15 duizend. Schenken kan niet zonder belastingbetaling en is ook niet fair t.o.v. de overige neven en nichten.

We hebben een leuke spaarpot maar nog niet zoveel dat we er belasting over moeten betalen.
Maar als je dus onder het heffingvrije vermogen blijft, hoef je ook in dit geval geen belasting te betalen.
Je kunt gewoon bij je belastingaangifte aangeven dat je vermogen in box 3 onder de drempel ligt.
Meer is het niet. Pas boven de drempel moet je belasting betalen.
pelle wijzigde dit bericht op 06-10-2025 19:15
0.15% gewijzigd
Ik lees ook het volgende op internet: Geef de lening op in Box 3, waarbij de rente-inkomsten als rendement worden gezien waarover belasting kan worden betaald.

Ik denk dat dit dan bij ons gezamenlijk inkomen wordt opgeteld?

Sowieso ga ik morgen maar weer even contact opnemen met de belastingdienst en hoop dat zij mij verder kunnen helpen.
Takkie schreef:
06-10-2025 19:15
Ik lees ook het volgende op internet: Geef de lening op in Box 3, waarbij de rente-inkomsten als rendement worden gezien waarover belasting kan worden betaald.

Ik denk dat dit dan bij ons gezamenlijk inkomen wordt opgeteld?

Sowieso ga ik morgen maar weer even contact opnemen met de belastingdienst en hoop dat zij mij verder kunnen helpen.
Je inkomen zit in box 1 en je bezittingen in box 3.

Jouw totale bezittingen veranderen niet, alleen de samenstelling.
In plaats van bijvoorbeeld 75.000 spaargeld heb je 60.000 spaargeld + 15.000 vordering/belegging, samen nog steeds 75.000.

De belastingdienst komt pas om de hoek kijken als je totale vermogen box 3 boven de drempel komt.
Box 3: sparen en beleggen
Over het inkomen uit uw vermogen betaalt u belasting. Onder vermogen vallen bijvoorbeeld bezittingen zoals spaargeld, aandelen en een 2e woning. Het vermogen is de waarde van alle bezittingen min de schulden. Over een deel daarvan betaalt u geen belasting. Dit is het heffingsvrije vermogen. Het vermogen waarover u geen belasting hoeft te betalen is in 2025 € 57.684. Of € 115.368 als u een fiscaal partner heeft. Dat is hetzelfde als in 2024.
Wat Pelle zegt.
Pelle schreef:
06-10-2025 19:19
Je inkomen zit in box 1 en je bezittingen in box 3.

Jouw totale bezittingen veranderen niet, alleen de samenstelling.
In plaats van bijvoorbeeld 75.000 spaargeld heb je 60.000 spaargeld + 15.000 vordering/belegging, samen nog steeds 75.000.

De belastingdienst komt pas om de hoek kijken als je totale vermogen box 3 boven de drempel komt.
Als het van TO’s spaarrekening naar het nichtje gaat, heeft het wel gevolgen voor het fictieve rendement. Dat is lager op spaargeld dan op overige. Het is wel een vrij ingewikkelde berekening, vind ik, want je moet eerst de vrijstelling in mindering brengen en dan het spaar/beleggen naar rato toedelen. Als je bijv 100 spaar hebt en 50 beleggen, mag niet niet al het belegde geld in de vrijstelling gooien.
Takkie schreef:
06-10-2025 19:15

De rente-inkomsten op je spaargeld worden ook als rendement gezien waarover belasting kan worden geheven. Zelfde principe.
Je hebt zelf pas iets met box 3 te maken wanneer je boven de drempel uitkomt, Pelle legt het goed uit. De Belastingtelefoon geeft trouwens ook wel antwoord op dat soort vragen, daar hoef je niet meteen een fiscalist voor te betalen.

Je kunt ook nog een kasrondje toepassen. In de onderhandse lening spreek je een marktconforme rente af die nichtje aan jou moet betalen. (ter vergelijking: op een persoonlijke lening zit nu een rente tussen de 6,5-10%.) Die rente kan nichtje opgeven bij haar belastingaangifte in box 1, want het gaat om een lening voor de eigen woning. Vervolgens mag je jaarlijks tot 2.690,- schenken, en daarmee schenk je de rente weer terug aan nichtje. Op die manier heeft ze een renteloze lening maar kan ze wel maximaal gebruik maken van de belastingvoordelen.
Naast de nuttige tips die al zijn gegeven; weet je nichtje zeker dat dit haar gaat helpen? Volgens mij ziet een hypotheekverstrekker die lening gewoon als een vaste last die afgaat van je besteedbaar inkomen?
Heeft het nichtje zelf al wat voorwerk gedaan, uitgezocht hoe e.e.a. werkt, een voorbeeld contract opgezocht, de regels van de belastingdienst aan jou overhandigd?

Het komt op mij eerlijk gezegd wel wat 'makkelijk' over. Jij moet nu maar tijd en energie vrij zien te maken om van alles uit te zoeken zodat jij zelf geen nadelige gevolgen van de door jou aangeboden hulp gaat ondervinden in de toekomst? Je kan haar ook om een uitgewerkt voorstel vragen. Hoe oud is nichtje (ongeveer)?
KamilleT schreef:
06-10-2025 20:04
Als het van TO’s spaarrekening naar het nichtje gaat, heeft het wel gevolgen voor het fictieve rendement. Dat is lager op spaargeld dan op overige. Het is wel een vrij ingewikkelde berekening, vind ik, want je moet eerst de vrijstelling in mindering brengen en dan het spaar/beleggen naar rato toedelen. Als je bijv 100 spaar hebt en 50 beleggen, mag niet niet al het belegde geld in de vrijstelling gooien.
Dat geldt pas als je boven het heffingsvrije vermogen komt. En dat komt TO niet.
Dus er is helemaal geen berekening.
Bbubbels schreef:
06-10-2025 21:31
Naast de nuttige tips die al zijn gegeven; weet je nichtje zeker dat dit haar gaat helpen? Volgens mij ziet een hypotheekverstrekker die lening gewoon als een vaste last die afgaat van je besteedbaar inkomen?
Dit vroeg ik me ook af.
Zo’n lening maakt dat ze minder kan lenen van de hypotheekverstrekker dus heeft ze daar dan iets aan?
Bbubbels schreef:
06-10-2025 21:31
Dat klopt. Tenminste, als nichtje braaf doorgeeft dat ze deze onderhandse lening aangaat, zoals ze wel zou moeten doen.

Als niemand wat zegt en het komt alleen tussen hun op papier, komen ze er nooit achter. Alleen kan dat ook een risico voor TO zijn, want dan komt nichtje wellicht in de problemen door niet alles meer terug te kunnen betalen.
Wombat schreef:
06-10-2025 23:08
Dit vroeg ik me ook af.
Zo’n lening maakt dat ze minder kan lenen van de hypotheekverstrekker dus heeft ze daar dan iets aan?
Ik heb zo’n lening toentertijd gebruikt om o.a. de kosten koper te kunnen betalen en het bedrag dat ik moest overbieden (en dus hoger was dan de taxatie), omdat je dat beide niet mee kunt financiëren. Ik kon verder genoeg lenen om het huis te kunnen betalen.

Overigens kan ik verder niet helpen want bij ons was het een renteloze lening en had het geen invloed op de belasting.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven