Wat kan ik wel nog eten?

dinsdag 7 oktober 2025 om 08:48

Nouja, dit had bij gezondheid gekund. Of bij afvallen. Maar ik verwacht bij de pijler eten toch wat sneller een paar recepten en die heb ik nodig.
Sinds Covid had ik altijd al het idee dat ik nooit meer de oude ben geworden. Of het daaraan ligt zal ik nooit weten, maar vorig jaar is de ziekte Hashimoto vastgesteld (een auto immuun ziekte waardoor mijn schildklier is verschrompeld, er zitten wat cysten op en hij werkt dus niet meer). Deze ziekte kan ontstaan door een trauma, zoals een ongeluk, heftige bevalling of een pittige griep.
Nu is afgelopen week opnieuw mijn bloed getest.
Uitslag: leverwaarden zijn niet goed, nierwaarden zijn niet goed, suikerwaarde is niet goed, cholesterol is niet goed, en er was nog iets.
Plus een veel te hoge bloeddruk, gecombineerd met een lage hartslag (hoort bij Hashimoto).
Advies: minder vlees, geen koolhydraten, geen (toegevoegde) suiker, geen vet, geen zout.
Eh....
Waarbij we dus komen bij mijn vraag: wat kan ik nog eten? En meer nog: hoe maak ik daar iets lekkers van wat ook nog lang genoeg lekker blijft om mee te nemen als lunch. Ik bedoel: ijsbergsla met wat appel erdoorheen vind ik lekker, maar dat moet je eigenlijk gewoon meteen eten.
Los daarvan vind ik salades eigenlijk in de winter wat minder, ik eet liever boerenkoolstamppot. Maar ja, die is toch het lekkerst met aardappelen, spekjes en roomboter

Ik heb mijn koffie en brood in de ochtend al vervangen door een glas water.
Om half elf eet ik een potje vruchtenyoghurt en drink ik een kop koffie. Wel met suiker en melk overigens.
Om één uur een bakje magere yoghurt waar ik nu een schep maaltijdvervanger in doe. Dit is in de plaats van mijn boterhammen en kom soep.
Om drie uur nog een keer koffie. Voorheen met nog een potje yoghurt maar dat laat ik nu achterwege.
Gisteravond een stukje zalm met een handje pasta. Voor vanavond staat zalm met broccoli op het menu.
Dit is prima voor een poosje, maar gezond is het niet en dit ga ik ook echt niet volhouden tot mijn negentigste.
Wie oh wie heeft voor mij recepten waar ook mijn man nog blij van wordt?
Want om het nog makkelijker te maken: die heeft een maagontsteking en zou dus minder vet moeten eten en vooral: niet pittig en gekruid.
Kortom: hellup.
                    Sinds Covid had ik altijd al het idee dat ik nooit meer de oude ben geworden. Of het daaraan ligt zal ik nooit weten, maar vorig jaar is de ziekte Hashimoto vastgesteld (een auto immuun ziekte waardoor mijn schildklier is verschrompeld, er zitten wat cysten op en hij werkt dus niet meer). Deze ziekte kan ontstaan door een trauma, zoals een ongeluk, heftige bevalling of een pittige griep.
Nu is afgelopen week opnieuw mijn bloed getest.
Uitslag: leverwaarden zijn niet goed, nierwaarden zijn niet goed, suikerwaarde is niet goed, cholesterol is niet goed, en er was nog iets.
Plus een veel te hoge bloeddruk, gecombineerd met een lage hartslag (hoort bij Hashimoto).
Advies: minder vlees, geen koolhydraten, geen (toegevoegde) suiker, geen vet, geen zout.
Eh....
Waarbij we dus komen bij mijn vraag: wat kan ik nog eten? En meer nog: hoe maak ik daar iets lekkers van wat ook nog lang genoeg lekker blijft om mee te nemen als lunch. Ik bedoel: ijsbergsla met wat appel erdoorheen vind ik lekker, maar dat moet je eigenlijk gewoon meteen eten.
Los daarvan vind ik salades eigenlijk in de winter wat minder, ik eet liever boerenkoolstamppot. Maar ja, die is toch het lekkerst met aardappelen, spekjes en roomboter
Ik heb mijn koffie en brood in de ochtend al vervangen door een glas water.
Om half elf eet ik een potje vruchtenyoghurt en drink ik een kop koffie. Wel met suiker en melk overigens.
Om één uur een bakje magere yoghurt waar ik nu een schep maaltijdvervanger in doe. Dit is in de plaats van mijn boterhammen en kom soep.
Om drie uur nog een keer koffie. Voorheen met nog een potje yoghurt maar dat laat ik nu achterwege.
Gisteravond een stukje zalm met een handje pasta. Voor vanavond staat zalm met broccoli op het menu.
Dit is prima voor een poosje, maar gezond is het niet en dit ga ik ook echt niet volhouden tot mijn negentigste.
Wie oh wie heeft voor mij recepten waar ook mijn man nog blij van wordt?
Want om het nog makkelijker te maken: die heeft een maagontsteking en zou dus minder vet moeten eten en vooral: niet pittig en gekruid.
Kortom: hellup.

dinsdag 7 oktober 2025 om 20:03

Nee, maar ik ga ook niet voor keto. Ik eet niet koolhydraatvrij. Ik beperk ze gewoon enorm.
Maar als je ze heel laag houdt kom je ook in je keto terecht. Ik eet gerust havervlokken ed. Niet keto. Koolhydraat beperkt. Omdat ik vindt dat een lichaam beiden nodig heeft. En zonder wat koolhydraten vind ik het leven echt niet heel leuk.. ik wil gewoon lekker uit eten kunnen, en op een feestje een lekker ongezond hapje, of in het weekend een toastje met niet zulke gezonde dingen. Maar ik eet verder zo laag mogelijk in de koolhydraten. Keto is echt een levensstijl die mij gewoon niet past.

dinsdag 7 oktober 2025 om 20:09

En broccoli of bloemkoolrijst ipv gewone rijst. Maar de sausjes daarbij zorgen weer voor hoge koolhydraten want suikers en dus veel koolhydraten. Maar met wat soya, sesamolie en knoflook kun je ook een prima sausje maken

dinsdag 7 oktober 2025 om 20:40

woensdag 8 oktober 2025 om 08:45

KLopt, je moet er ook niet meer dan 7 eten. Maar helemaal caloriearm hoeft ze toch niet. Als ik zie wat ze normaal eet 2500 ckal. Dat is meer voor een grote volwassen vent die matig sport. Meestal al te veel voor een vrouw. Dan kunnen die paar dadels er best bij als ze verder let op verstandigere keuzes dan aardappelen/vlees/groenten en belegde broodjes van de zaak. Gewoon een paar gewoontes vervangen. Helemaal jezelf beperken is EN niet leuk en daarom niet vol te houden. Omdat je jezelf dingen gaat verbieden. Maar ingeval van TO die enorm zoekende is zou ik met haar aandoening zeker een dietist inschakelen zodat ze de juiste hoeveelheden en de juiste vitaminen/mineralen en calorieen binnen krijgt met de beperkingen die ze opgelegd krijgt. Ze zegt zelf; de huisarts kon niets beters verzinnen. Zout kun je beperken natuurlijk, dat scheelt waarschijnlijk al enorm voor de bloeddruk. Koolhydraten kun je ook beperken, al zou ik ze niet helemaal weglaten. Maar aardappelen, rijst, pasta e.d. bevatten veel koolhydraten. En verder alles wat 'snaai' is in de winkel. Een klein zakje salted caramel M&M's is zo weg (kan ik weten helaas, ik was eraan verslaafd... bevat zonder dat je het weet al meer dan 1000 kcal. Dat is de helft van mijn eetbehoefte per dag al. Daarbij mijn gewone maaltijden en tussendoor geen snackjes en ik zat dus op de 2500 kcal. Wat voor mij gewoon echt veel te veel is. En de kilo's vlogen er aan sinds ik die vermaledijde dingen had ontdekt voor de zomer.
Dus ik zou als ik TO was naar een dietist gaan voor een gevarieerd gezond dieet. De huisarts is geen dietist natuurlijk

woensdag 8 oktober 2025 om 08:48

Dit is wat Google er van vindt. Let op, die is ook geen dokter natuurlijk
"AI-overzicht
2500 calorieën is over het algemeen veel voor een vrouw, omdat de gemiddelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een vrouw rond de 2000 calorieën ligt; echter is 2500 calorieën een gebruikelijke richtlijn voor een man. Hoeveel calorieën een vrouw precies nodig heeft, hangt sterk af van factoren zoals leeftijd, activiteitenniveau en lichaamsbouw, en 2500 calorieën kan wel degelijk geschikt zijn voor een zeer actieve vrouw of voor andere specifieke omstandigheden, zoals zwangerschap of borstvoeding.
Factoren die je caloriebehoefte beïnvloeden
Leeftijd: Oudere vrouwen hebben over het algemeen minder calorieën nodig dan jongere vrouwen.
Activiteitenniveau: Vrouwen die fysiek zwaar werk doen of veel sporten, verbranden meer calorieën en hebben dus meer energie nodig dan vrouwen met een zittend beroep.
Zwangerschap en borstvoeding: Tijdens de zwangerschap (vooral het laatste trimester) en bij borstvoeding heeft een vrouw extra calorieën nodig om aan de verhoogde energiebehoefte te voldoen.
Lichaamsbouw: Dit kan ook een rol spelen bij de benodigde hoeveelheid energie.
Wanneer is 2500 calorieën passend?
2500 calorieën kan nodig zijn voor een vrouw in specifieke situaties, zoals:
Voor een gemiddelde, minder actieve vrouw is 2500 calorieën waarschijnlijk te veel, maar het is essentieel om een persoonlijke berekening te maken om te bepalen wat voor jou de juiste hoeveelheid is. "
                    "AI-overzicht
2500 calorieën is over het algemeen veel voor een vrouw, omdat de gemiddelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een vrouw rond de 2000 calorieën ligt; echter is 2500 calorieën een gebruikelijke richtlijn voor een man. Hoeveel calorieën een vrouw precies nodig heeft, hangt sterk af van factoren zoals leeftijd, activiteitenniveau en lichaamsbouw, en 2500 calorieën kan wel degelijk geschikt zijn voor een zeer actieve vrouw of voor andere specifieke omstandigheden, zoals zwangerschap of borstvoeding.
Factoren die je caloriebehoefte beïnvloeden
Leeftijd: Oudere vrouwen hebben over het algemeen minder calorieën nodig dan jongere vrouwen.
Activiteitenniveau: Vrouwen die fysiek zwaar werk doen of veel sporten, verbranden meer calorieën en hebben dus meer energie nodig dan vrouwen met een zittend beroep.
Zwangerschap en borstvoeding: Tijdens de zwangerschap (vooral het laatste trimester) en bij borstvoeding heeft een vrouw extra calorieën nodig om aan de verhoogde energiebehoefte te voldoen.
Lichaamsbouw: Dit kan ook een rol spelen bij de benodigde hoeveelheid energie.
Wanneer is 2500 calorieën passend?
2500 calorieën kan nodig zijn voor een vrouw in specifieke situaties, zoals:
- Als de vrouw erg sportief is. 
Tijdens zwangerschap of borstvoeding, om het lichaam van extra energie te voorzien.
Voor sommige vrouwen kan dit de richtlijn zijn voor gewichtsbehoud, afhankelijk van hun individuele behoeften. 
Voor een gemiddelde, minder actieve vrouw is 2500 calorieën waarschijnlijk te veel, maar het is essentieel om een persoonlijke berekening te maken om te bepalen wat voor jou de juiste hoeveelheid is. "

woensdag 8 oktober 2025 om 09:29

Ik schreef koolhydraatbommen, niet caloriebommen. Één gedroogde dadel bevat ruim 4 gram koolhydraten. Dat is nogal veel voor één hap als je koolhydraatarm moet eten.BuzzieBee schreef: ↑08-10-2025 08:45KLopt, je moet er ook niet meer dan 7 eten. Maar helemaal caloriearm hoeft ze toch niet. Als ik zie wat ze normaal eet 2500 ckal. Dat is meer voor een grote volwassen vent die matig sport. Meestal al te veel voor een vrouw. Dan kunnen die paar dadels er best bij als ze verder let op verstandigere keuzes dan aardappelen/vlees/groenten en belegde broodjes van de zaak.

woensdag 8 oktober 2025 om 15:13

Ai... Na mijn laatste post was er een meeting en vandaag is het een heksenketel hier (op mijn werk). 
Allereerst bedankt voor de diverse tips en recepten, er staat heel wat tussen waar ik mee verder kan.
Ik wilde mijn OP niet al te lang maken, maar visualiseer Ceylon en huisarts en de uitslagen op een scherm. Een hele lange lijst. Rode en witte bloedcellen, zuurstof, ijzer en een hoop waarvan ik geen idee meer heb wat het allemaal ook alweer was.
Dit is goed, dat is ook goed. Dat is minder, kan door te veel vlees komen dus flink minderen.
Dat is goed, cholesterol is te hoog, leverwaardes/gamma gt) niet goed, suiker is pre-diabetes, nog een riedeltje was goed, hashimoto is goed ingesteld, nierwaarden zijn niet goed. Bloeddruk is veel te hoog (180-125).
Advies: een maand lang terug naar de basics (dus vrij streng) en daarna opnieuw bloed testen. Want het zou natuurlijk ook nog aan mijn tabletten kunnen liggen (vorig jaar, voordat ik daarmee begon, was alles in orde m.u.v. nieren).
Wat verschillende mensen al zeggen: er is genoeg. Ik moet alleen even uitzoeken hoe ik daar iets lekkers van kan maken. Want natuurlijk kan ik simpelweg een zak worteltjes eten, maar daar word ik dus echt niet blij van, ik maak er liever hutspot van. Maar nu dus even niet.
Blijkt dalijk dat het inderdaad aan de voeding ligt, dan ga ik daar zeker mee verder, want dan hebben we wel het één en ander uit te zoeken. Los daarvan woon ik niet in Nederland, zo'n diëtist moet je hier zelf betalen en de gemiddelde prijzen liggen zo rond de 100 euro per uur. Voedingsdeskundige raadt de huisarts af, want geen beschermde titel. Maar we werken beiden fulltime, ik kan me wel een paar uurtjes permitteren, dat is het probleem niet. En zolang ik mijn uren maar maak kan ik prima een keer een uurtje eerder weg.
De endocrinoloog zegt niks, die test alleen de waardes die bij Hashimoto horen en maakt een echo om de knobbeltjes in de gaten te houden.
En ik heb deze huisarts pas sinds kort, omdat de vorige al vanaf mijn 35ste bij alles zei: Maar je bent ook in de overgang...
Dus hoewel ik deze HA een tikje té vind, wil ik daar niet over mopperen, want hij neemt zijn patiënten tenminste serieus.
Iemand opperde koolhydraatarm brood, dat heb ik intussen gekocht. En gelukkig wokken we graag, dus een lading groente hebben we sowieso altijd al in huis.
Normaal eet ik in de kantine elke vrijdag een broodje gezond, maar ze maken komende vrijdag een aangepaste salade speciaal voor mij

Een collega zocht al uit dat bepaalde noten (amandelen en hazelnoten) goed kunnen (mits geen zak in één keer en zonder toegevoegd zout natuurlijk). En zo krijg ik van allerlei kanten tips waar ik zelf nog niet eens aan heb gedacht. Ik eet al jaaaaaaaren eigenlijk hetzelfde. Natuurlijk, spaghetti, nasi, stamppot, barbeque in de zomer... maar eigenlijk ben ik op eetgebied behoorlijk ouderwets
 . Dus ben ik nu vooral op zoek naar alternatieven, want elke avond een bordje sla met een halve kipfilet, dat eet ik best graag maar liever geen vier weken achter elkaar.
En eerlijk is eerlijk: behalve ergens in mijn lijf een ontsteking (waarschijnlijk de schildklier) zijn er geen enge dingen ontdekt, zoals kankercellen of iets anders dat heel ernstig is. Als dit opgelost kan worden door wat aanpassingen in voeding, dan mag ik niet klagen.
                    Allereerst bedankt voor de diverse tips en recepten, er staat heel wat tussen waar ik mee verder kan.
Ik wilde mijn OP niet al te lang maken, maar visualiseer Ceylon en huisarts en de uitslagen op een scherm. Een hele lange lijst. Rode en witte bloedcellen, zuurstof, ijzer en een hoop waarvan ik geen idee meer heb wat het allemaal ook alweer was.
Dit is goed, dat is ook goed. Dat is minder, kan door te veel vlees komen dus flink minderen.
Dat is goed, cholesterol is te hoog, leverwaardes/gamma gt) niet goed, suiker is pre-diabetes, nog een riedeltje was goed, hashimoto is goed ingesteld, nierwaarden zijn niet goed. Bloeddruk is veel te hoog (180-125).
Advies: een maand lang terug naar de basics (dus vrij streng) en daarna opnieuw bloed testen. Want het zou natuurlijk ook nog aan mijn tabletten kunnen liggen (vorig jaar, voordat ik daarmee begon, was alles in orde m.u.v. nieren).
Wat verschillende mensen al zeggen: er is genoeg. Ik moet alleen even uitzoeken hoe ik daar iets lekkers van kan maken. Want natuurlijk kan ik simpelweg een zak worteltjes eten, maar daar word ik dus echt niet blij van, ik maak er liever hutspot van. Maar nu dus even niet.
Blijkt dalijk dat het inderdaad aan de voeding ligt, dan ga ik daar zeker mee verder, want dan hebben we wel het één en ander uit te zoeken. Los daarvan woon ik niet in Nederland, zo'n diëtist moet je hier zelf betalen en de gemiddelde prijzen liggen zo rond de 100 euro per uur. Voedingsdeskundige raadt de huisarts af, want geen beschermde titel. Maar we werken beiden fulltime, ik kan me wel een paar uurtjes permitteren, dat is het probleem niet. En zolang ik mijn uren maar maak kan ik prima een keer een uurtje eerder weg.
De endocrinoloog zegt niks, die test alleen de waardes die bij Hashimoto horen en maakt een echo om de knobbeltjes in de gaten te houden.
En ik heb deze huisarts pas sinds kort, omdat de vorige al vanaf mijn 35ste bij alles zei: Maar je bent ook in de overgang...
Dus hoewel ik deze HA een tikje té vind, wil ik daar niet over mopperen, want hij neemt zijn patiënten tenminste serieus.
Iemand opperde koolhydraatarm brood, dat heb ik intussen gekocht. En gelukkig wokken we graag, dus een lading groente hebben we sowieso altijd al in huis.
Normaal eet ik in de kantine elke vrijdag een broodje gezond, maar ze maken komende vrijdag een aangepaste salade speciaal voor mij
Een collega zocht al uit dat bepaalde noten (amandelen en hazelnoten) goed kunnen (mits geen zak in één keer en zonder toegevoegd zout natuurlijk). En zo krijg ik van allerlei kanten tips waar ik zelf nog niet eens aan heb gedacht. Ik eet al jaaaaaaaren eigenlijk hetzelfde. Natuurlijk, spaghetti, nasi, stamppot, barbeque in de zomer... maar eigenlijk ben ik op eetgebied behoorlijk ouderwets
En eerlijk is eerlijk: behalve ergens in mijn lijf een ontsteking (waarschijnlijk de schildklier) zijn er geen enge dingen ontdekt, zoals kankercellen of iets anders dat heel ernstig is. Als dit opgelost kan worden door wat aanpassingen in voeding, dan mag ik niet klagen.

woensdag 8 oktober 2025 om 16:38

Spaghetti kun je heel eenvoudig vervangen door courgettespaghetti, daardoor zit je gelijk laag in koolhydraten. Als je dan nog zorgt dat er weinig/geen/ander zout in de saus zit (zelf maken, niet uit en potje) en weinig vlees en opletten met hoeveel olijfolie en vlees je toevoegt, heb je dezelfde maaltijd maar dan gezonder.

woensdag 8 oktober 2025 om 16:45

Stamppot kun je de aardappelen vervangen, stond al genoemd knolselderij, wat ook kan is bijv. zoete aardappel (heeft net iets minder koolhydraten) of bijv. half aardappel-half peterseliewortel doen. Verschilt per soort stamppot wat lekker is. Daardoor zit je gelijk lager in koolhydraten.
Dan nog moet je ook opletten wat je verder door en bij de stamppot doet: boter en jus is allebei vet, jus ook zout, dus dat zo min mogelijk of niet. AH heeft op hun website ook stamppotten staan zonder jus (bijv . zoete aardappel-doperwten-huttenkase, wel meer een lente stamppot, vond ik).
                    Dan nog moet je ook opletten wat je verder door en bij de stamppot doet: boter en jus is allebei vet, jus ook zout, dus dat zo min mogelijk of niet. AH heeft op hun website ook stamppotten staan zonder jus (bijv . zoete aardappel-doperwten-huttenkase, wel meer een lente stamppot, vond ik).

vrijdag 10 oktober 2025 om 07:01

Denk dat het belangrijk is om in je hoofd de knop om te zetten dat ongezond lekker is en gezond niet.Ceylon2 schreef: ↑08-10-2025 15:13
Vruchtenyoghurt koop ik al jaren niet meer want ongezond, ik wil het zelfs absoluut niet eten maar ik wel elke dag natuuryoghurt met een stuk fruit.
Succes!

vrijdag 10 oktober 2025 om 13:33

Ik heb geen schildklier meer, mits medicatie is dit prima te regelen. Dit is geen reden voor overgewicht, dit is een smoesje, je eet teveel of te ongezond. Als je gezond eet en je calorie-inname beperkt val je automatisch af. Dit is wetenschap.Ceylon2 schreef: ↑07-10-2025 09:12De huisarts had eigenlijk als enige advies: lichte kost, minimaal vier weken, dan opnieuw bloed prikken. En meer drinken. Dus richting de drie liter. Ik heb in mijn lijstje de thee enzo niet meegenomen.
Ik at voorheen ook al niet spectaculair veel, een niet-werkende schildklier zorgt voor overgewicht. Ik ben medisch gezien dan ook zo'n 15 kilo te zwaar.
De adviezen die daarbij horen is koolhydraatarm en glutenvrij. En dan nog lukt het de meesten niet om kilo's kwijt te raken.
Kijk, dat koekjes, snoep en chocola niet kan, dat is duidelijk. Maar een pannekoek bijvoorbeeld, is meel, melk en een eitje. Dus dat zou eigenlijk moeten kunnen.
En dat is dus wat ik zoek: recepten binnen de grenzen waarmee ik 'gewoon' kan eten.

vrijdag 10 oktober 2025 om 15:33

Blijkbaar weet jij te overleven op 1200 calorieën per dag. Ik zou er meer aan hebben als je je dagmenu en recepten deelt.
En nee, 1200 calorieën is niet gezond (voordat dalijk iemand denkt dat ik dat van plan ben). Maar ik sta wel open voor ideeën.

zaterdag 11 oktober 2025 om 08:44

Ik lees dat je ondanks het advies om (toegevoegde) suiker te vermijden vruchten yoghurt eet en suiker in je koffie doet. Klinkt als een suikerverslaving waardoor je gezonde voeding niet lekker vindt. De soep uit de kantine eet je niet wegens te zout maar maak dan gewoon wekelijks zelf een pot gezonde groentesoep? Laat suiker in je koffie achterwege, eet natuuryohjurt met een stuk vers fruit erbij. Maak maaltijden die voor de helft uit groenten bestaan met een beetje koolhydraten en vlees/vis erbij. Ijsbergsla en een appel kan je met gemak meenemen naar het werk, ik zie het probleem echt niet en de appel schil je vlak voor je gaat eten.
Als je schildklier niet werkt neem ik aan dat je ondersteunende medicatie hebt want zonder kan je gewoon niet functioneren. Ik voel het al wanneer ik die 1 ochtend vergeet te nemen..
Je gaat denk ik echt best naar een diëtiste want je hebt een ingewikkelde problematiek én (zonder dat je het misschien beseft) ongezonde eetgewoonten. Hier wat gezonde recepten krijgen gaat je echt niet helpen want je snapt blijkbaar niet goed waar het verkeerd gaat.
                    Als je schildklier niet werkt neem ik aan dat je ondersteunende medicatie hebt want zonder kan je gewoon niet functioneren. Ik voel het al wanneer ik die 1 ochtend vergeet te nemen..
Je gaat denk ik echt best naar een diëtiste want je hebt een ingewikkelde problematiek én (zonder dat je het misschien beseft) ongezonde eetgewoonten. Hier wat gezonde recepten krijgen gaat je echt niet helpen want je snapt blijkbaar niet goed waar het verkeerd gaat.

zaterdag 11 oktober 2025 om 08:57

Ik lees dat je de diëtist zelf moet betalen, maar met een paar uur kan je al veel tips krijgen. En het gaat wel om je gezondheid, dus ik zou daarin niet willen leunen op wat forummers en een collega die uitzoekt welke noten je zou kunnen eten. Het gaat ook om het grote plaatje, niet om wat koolhydraatarme recepten van iemand, waarbij dan weer geen rekening wordt gehouden met de andere punten. Sowieso ben ik het erg eens met Attraverso: je lijkt geen goede eetgewoonten te hebben, noch echt te weten wat goed/gezond is, noch zelf in staat gezonde alternatieven te bedenken. Over het algemeen worden vrij weinig mensen blij van een zak wortels, maar dat is dan ook een gek alternatief, evenals elke avond een bordje sla met een halve kiofilet. Een gezonde, vullende groentemaaltijd moet prima kunnen en daar zijn honderden varianten op te bedenken.

zaterdag 11 oktober 2025 om 09:20

Hoi Ceylon,
Ik moest denken aan een tip die ik jaren geleden op het forum las, waar jij misschien iets aan hebt.
De recepten die passen bij diëten van de bbc.
Ik heb er weinig ervaring mee, maar het zag er toen wel oké uit.
https://www.bbc.co.uk/food/diets
Verder wil ik je als tip geven om chat gpt voor je aan het werk te zetten met ingrediënten en restricties. Dat wil nog wel eens verrassende resultaten opleveren als jij betreuterd naar je knolsederij en verschrompelde wortel kijkt.
                    Ik moest denken aan een tip die ik jaren geleden op het forum las, waar jij misschien iets aan hebt.
De recepten die passen bij diëten van de bbc.
Ik heb er weinig ervaring mee, maar het zag er toen wel oké uit.
https://www.bbc.co.uk/food/diets
Verder wil ik je als tip geven om chat gpt voor je aan het werk te zetten met ingrediënten en restricties. Dat wil nog wel eens verrassende resultaten opleveren als jij betreuterd naar je knolsederij en verschrompelde wortel kijkt.
                                    Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zaterdag 11 oktober 2025 om 10:58

Hm.Attraverso schreef: ↑11-10-2025 08:44Ik lees dat je ondanks het advies om (toegevoegde) suiker te vermijden vruchten yoghurt eet en suiker in je koffie doet. Klinkt als een suikerverslaving waardoor je gezonde voeding niet lekker vindt. De soep uit de kantine eet je niet wegens te zout maar maak dan gewoon wekelijks zelf een pot gezonde groentesoep? Laat suiker in je koffie achterwege, eet natuuryohjurt met een stuk vers fruit erbij. Maak maaltijden die voor de helft uit groenten bestaan met een beetje koolhydraten en vlees/vis erbij. Ijsbergsla en een appel kan je met gemak meenemen naar het werk, ik zie het probleem echt niet en de appel schil je vlak voor je gaat eten.
Ik zei dat mijn originele dagmenu koffie en vruchtenyoghurt bevatte. Die potjes waren gewoon superpraktisch, maar zijn vervangen door de magere witte versie. De koffie is vervangen door thee, die drink ik wel zonder suiker.
Het gaat niet perse om afvallen, je kunt natuurlijk hard roepen dat je maar 1200 calorieën per dag eet, maar als je die haalt uit chips en cola zero...
Het gaat zelfs niet om gezond, het gaat om bloedwaardes die afwijken, en dit is het eerste dat geprobeerd moet worden om te zien of het aan het eten ligt. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Vorig jaar waren alle waardes nog prima, behalve de schildklier. En nu zijn ze niet meer prima, maar ik heb in dat jaar niet meer, minder of anders gegeten dan in de jaren ervoor.
Hoge bloeddruk en een trage hartslag horen bij Hashimoto. Helaas heb ik dat zelf moeten uitvinden, wan toen de schildklierwaardes weer op orde waren zei mijn (vorige) huisarts; oké, alles in orde, kom volgend jaar maar weer eens prikken. En ook de endocrinoloog zei er niks over.
Mijn nieuwe huisarts viel zo ongeveer van zijn stoel, liet toen maar meteen even alles checken en daar kwam dus nu uit dat er een hoop afwijkt.
Afijn. Ik heb nog nooit zoveel etiketten gelezen als deze week. We raken langzaamaan gewend aan zoutarm eten, dat was de eerste dagen eigenlijk het grootste probleem. Een omelet, daar hoort wat mij betreft gewoon peper en zout bij. En ik mis mijn lunch, op het werk at ik standaard 2 boterhammen en soep, en die soep is weliswaar niet direct ongezond, maar bevat dus wel vrij veel zout. Dus daar zoek ik nog alternatieven voor, al vinden de kantinedames het gelukkig geen probleem om een aparte salade te maken.
Avondeten is niet zo lastig, aardappelen eruit en extra groenten erin is een eenvoudige stap.

zaterdag 11 oktober 2025 om 11:11

maandag 13 oktober 2025 om 20:51

Zoete aardappel heeft juist (wat) meer calorieen en koolhydraten dan gewone aardappel. Google maar .framboise-t schreef: ↑08-10-2025 16:45Stamppot kun je de aardappelen vervangen, stond al genoemd knolselderij, wat ook kan is bijv. zoete aardappel (heeft net iets minder koolhydraten) of bijv. half aardappel-half peterseliewortel doen. Verschilt per soort stamppot wat lekker is. Daardoor zit je gelijk lager in koolhydraten.
                                    don't watch the movie, read the book

maandag 13 oktober 2025 om 21:54

Je hebt helemaal gelijk, alleen de glycemische index is lager! Ik dacht altijd dat zoete aardappel 'de betere keuze' was tov gewone aardappel, maar dat is dus niet zo.WildeMimosa schreef: ↑13-10-2025 20:51Zoete aardappel heeft juist (wat) meer calorieen en koolhydraten dan gewone aardappel. Google maar .

woensdag 15 oktober 2025 om 09:09

Ik heb inmiddels een app gevonden waarin ik heel goed kan bijhouden wat ik eet. Ik heb ook een paar 'oude' dagmenu's ingevoerd. En, maar dan moet je wel alles apart invoeren, van alles is een overzichtje: hoeveel vet, suikers, koolhydraten, calorieën enzo erin zit. 
Helaas constateer ik nu dat het grootste deel van mijn calorieën uit de koolhydraten komt kwam. Ik heb de koolhydraten met 80% naar beneden gekregen, maar daarmee de calorieën ook met ruim 60%, wat betekent dat ik nu gemiddeld rond de 800-900 zit (voorheen ca 1800-2000 blijkt nu).
Zonder honger overigens, want ik eet echt genoeg. Maar er zit nou eenmaal niet veel in kiwi's, appels en broccoli. Gelukkig eten we graag en veel groente, maar het is lastig om aan voldoende calorieën te komen.
Nog drie weken, en dan bloed prikken en zien wat dit doet. Maar ik zou het geen straf vinden als ik daarna weer gewoon mijn aardappelen en boterhammetjes kan eten.
                    Helaas constateer ik nu dat het grootste deel van mijn calorieën uit de koolhydraten komt kwam. Ik heb de koolhydraten met 80% naar beneden gekregen, maar daarmee de calorieën ook met ruim 60%, wat betekent dat ik nu gemiddeld rond de 800-900 zit (voorheen ca 1800-2000 blijkt nu).
Zonder honger overigens, want ik eet echt genoeg. Maar er zit nou eenmaal niet veel in kiwi's, appels en broccoli. Gelukkig eten we graag en veel groente, maar het is lastig om aan voldoende calorieën te komen.
Nog drie weken, en dan bloed prikken en zien wat dit doet. Maar ik zou het geen straf vinden als ik daarna weer gewoon mijn aardappelen en boterhammetjes kan eten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in