Bijkomende kosten elektrische auto
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:49
Ik heb elektrische leaseauto gereden, rijdt soepel, stil en krachtig. Maar ik ben weg bij die werkgever en dus nu op zoek naar een nieuwe auto, zal ik elektrisch gaan of niet? Omdat ik lease reed, inclusief ‘tankpas’, heb ik geen idee wat een elektrische auto me particulier gaat kosten. Wie wil zijn kosten delen?
- Wat kostte een laadpaal op je oprit aanschaf + aansluiten en heb je dan maandelijks nog iets qua energiecontract of gaat dat mee in je reguliere energiecontract?
- Hoe betaal je het opladen? Ik had een dongel in de lease, lijkt me particulier ook?
- Wat kost opladen voor een volle ‘tank’ en hoeveel km rijd je daar dan mee met jouw auto?
- Onderhoudskosten aan een elektrische auto? (Ik vraag me sowieso af hoe lang elektrisch auto’s mee gaan, zouden die ook gerust 200.000/300.000 km op de teller krijgen of is die batterij na 150.000 op?)
- Wegenbelasting en verzekering, lijkt me ongeveer hetzelfde als een benzine auto? Ligt natuurlijk aan het type/grootte van de auto
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:57
vrijdag 10 oktober 2025 om 19:59
Laadpaal hebben wij zelf geïnstalleerd. Aanschaf was €300-€400. Zit geen abonnement oid achter. Gaat mee in het energiecontract.
Voor laden op locatie heb ik een pasje van ANWB aangevraagd. Daar betaal je opstartkosten (€0,35?) + prijs per kWh.
Thuis kost een volle batterij €0,26 x 33 kWh en daar rijden we 200-220 km mee. Kan ook goedkoper, als de zon schijnt (want zonnepanelen).
We hebben de auto nu een jaar, nog geen onderhoudskosten gehad. Dealer gaf aan dat de batterij misschien een keer vervangen moet worden maar dat de auto dan veel langer dan 200/300.000 mee zou moeten gaan. Eerder richting 500.000 of meer.
Voor laden op locatie heb ik een pasje van ANWB aangevraagd. Daar betaal je opstartkosten (€0,35?) + prijs per kWh.
Thuis kost een volle batterij €0,26 x 33 kWh en daar rijden we 200-220 km mee. Kan ook goedkoper, als de zon schijnt (want zonnepanelen).
We hebben de auto nu een jaar, nog geen onderhoudskosten gehad. Dealer gaf aan dat de batterij misschien een keer vervangen moet worden maar dat de auto dan veel langer dan 200/300.000 mee zou moeten gaan. Eerder richting 500.000 of meer.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:31
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:37
Idioot hè, die bedragen?Eenbeetjevanditendat schreef: ↑10-10-2025 20:22Ik heb gisteren toevallig een offerte ontvangen voor een laadpaal aan mijn huis. €1700 voor aanschaf en installatie.
Wat een verschil met jullie Pinaco, dat zit dan wellicht in de installatiekosten?
Het is een dienst waar je bijzonder veel marge op kunt maken… omdat de meeste mensen het niet zelf kunnen. Dus dan betaal je toch wel.
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:08
Palen verschillen enorm qua prijs. Ik heb er nog steeds geen (zat naar een slimme te kijken, maar die vond ik echt te duur) en ik laad gewoon via de stekker op. Ben ook niet elke dag onderweg met de auto, dus heb tussendoor genoeg tijd om hem langzaam te laten laden. Laden gaat ook op stroom van zonnepanelen, dus kost bijna niets.
Heb wel een anwb laadpas zonder abbo. Niet het meest goedkope qua laden (verschilt ook per punt), maar die ene keer dat ik ergens anders moet laden, kan het.
Volle accu is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van hoe groot je accu is. In gecombineerd gebruik zit ik tussen de 14 en 19kwh per 100km (afhankelijk van o.a. temperatuur).
Wegenbelasting is momenteel een kwart van wat het zou zijn als het een gewone brandstof auto was.
Onderhoud is vrij goedkoop. Remmen slijten minder hard omdat veel regeneratie gebruikt wordt, banden slijten iets harder, maar verder geen echte beurten nodig met vervanging olie etc. Hoeveel km hij totaal mee zal geen, geen idee. Ik zit nu op 110.000. Accu's nog prima.
Heb wel een anwb laadpas zonder abbo. Niet het meest goedkope qua laden (verschilt ook per punt), maar die ene keer dat ik ergens anders moet laden, kan het.
Volle accu is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van hoe groot je accu is. In gecombineerd gebruik zit ik tussen de 14 en 19kwh per 100km (afhankelijk van o.a. temperatuur).
Wegenbelasting is momenteel een kwart van wat het zou zijn als het een gewone brandstof auto was.
Onderhoud is vrij goedkoop. Remmen slijten minder hard omdat veel regeneratie gebruikt wordt, banden slijten iets harder, maar verder geen echte beurten nodig met vervanging olie etc. Hoeveel km hij totaal mee zal geen, geen idee. Ik zit nu op 110.000. Accu's nog prima.
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:13
Dat snap ik, maar wat kost dit jou in euro’s? Dan kan ik het vergelijken met benzine tanken.TinyTiny schreef: ↑10-10-2025 22:08Palen verschillen enorm qua prijs. Ik heb er nog steeds geen (zat naar een slimme te kijken, maar die vond ik echt te duur) en ik laad gewoon via de stekker op. Ben ook niet elke dag onderweg met de auto, dus heb tussendoor genoeg tijd om hem langzaam te laten laden. Laden gaat ook op stroom van zonnepanelen, dus kost bijna niets.
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:20
Als ik uit ga van standaard stroomprijs 26ct per kwh. Maar bij mij dus nog gratis en als je een dynamisch contract hebt, kun je als je op gunstige tijden laadt er zelfs geld op toe krijgen. Als je bij een openbare laadpaal laadt zit je snel op 0,40-0,60€ per kwh.
Voor vergelijken met benzine moet je dus ook rekening houden met waar en wanneer je kunt laden. Het is niet 1 vaste prijs.
Voor vergelijken met benzine moet je dus ook rekening houden met waar en wanneer je kunt laden. Het is niet 1 vaste prijs.
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:30
Wanneer 2 laadpalen vlak bij elkaar staan (10m afstand) kan het zelfs nog per laadpaal schelen.
Ik heb op loopafstand van huis 5 laadpalen staan, 2 dure en 3 goedkope.
Ik betaal ongeveer 22,50 wanneer de accu nagenoeg leeg is (60 kW) en rijd daar krap 400 km mee.
Wegenbelasting was tot voor kort gratis maar gaat de komende jaren fors omhoog.
Niet geschoten is altijd mis
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:33
Ik kan geen eigen laadpaal laten plaatsen (niet parkeren bij huis) en laad alleen bij openbare palen.
Ik gebruik voornamelijk de Vattenfall app/laadpas. Daarmee kan ik bij zo ongeveer alle palen en Vattenfall incasseert maandelijks.
In mijn regio betaal ik meestal €0,37 per kWh.
Ik heb niet zo'n zware batterij, 44 kWh en ik laad meestal als ik driekwart leeg ben.
Dan kost die 33 tot 35 kWh me zo'n €12/€13
Daar rij ik dan weer 230 km mee ongeveer.
Ik heb voor aanschaf verschillende laadpaal apps gedownload en prijzen vergeleken in de buurt van mijn woon- en werkplaats.
Vattenfall was voor mij de gunstigste. En op reserve heb ik nog twee passen van andere aanbieders in de auto liggen (maar nog nooit nodig gehad)
Ik gebruik voornamelijk de Vattenfall app/laadpas. Daarmee kan ik bij zo ongeveer alle palen en Vattenfall incasseert maandelijks.
In mijn regio betaal ik meestal €0,37 per kWh.
Ik heb niet zo'n zware batterij, 44 kWh en ik laad meestal als ik driekwart leeg ben.
Dan kost die 33 tot 35 kWh me zo'n €12/€13
Daar rij ik dan weer 230 km mee ongeveer.
Ik heb voor aanschaf verschillende laadpaal apps gedownload en prijzen vergeleken in de buurt van mijn woon- en werkplaats.
Vattenfall was voor mij de gunstigste. En op reserve heb ik nog twee passen van andere aanbieders in de auto liggen (maar nog nooit nodig gehad)
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:35
Als je een 3fase aansluiting moet aanleggen is het best wel wat werk. Bij ons was dat er al dus de installatie was niet zo duur. Het uurtarief was niet hoger dan normaal bij "onze" installateur dus ze zullen dezelfde marge maken als bij andere installatieklussen.
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:40
En wat ik erg fijn aan Vattenfall vind is dat ze geen extra kosten per laadsessie rekenen.
Ik leerde dat je moet laden als het kan, en niet als het moet. Dus ik laad ook regelmatig als ik maar halfleeg ben.
Als er per sessie ook nog extra opstartkosten bij zouden komen (zoals bij oa de Anwb laadpas die ik op reserve heb) dan ging ik minder makkelijk even de stekker erin.
Ik leerde dat je moet laden als het kan, en niet als het moet. Dus ik laad ook regelmatig als ik maar halfleeg ben.
Als er per sessie ook nog extra opstartkosten bij zouden komen (zoals bij oa de Anwb laadpas die ik op reserve heb) dan ging ik minder makkelijk even de stekker erin.
vrijdag 10 oktober 2025 om 23:00
vrijdag 10 oktober 2025 om 23:50
Omdat je in 2025 nog 75% korting krijgt. In 2026 nog maar 30%. Dus dan wordt het 50 euro.BeeDifferent schreef: ↑10-10-2025 23:00Wegenbelasting is momenteel nog goedkoper. Ik betaal nu €18 per maand. Citroën ec3.
Hiervoor reed ik de benzine variant en betaalde ik het dubbele.
Verzekering is iets duurder geworden. Maar de elektrische variant had ook een hogere nieuwwaarde.
pelle wijzigde dit bericht op 11-10-2025 00:05
0.24% gewijzigd
zaterdag 11 oktober 2025 om 00:09
Maar voor het plaatje is het dan toch handig om erbij te vertellen wat het over 3 maanden wordt? Bijna 3 keer zoveel als nu.
En omdat elektrische auto’s zwaarder zijn, betaal je vanaf 2026 ongeveer evenveel als bij benzineauto’s. Dus mrb is geen factor in de vergelijking.
zaterdag 11 oktober 2025 om 00:11
Pelle schreef: ↑11-10-2025 00:09Maar voor het plaatje is het dan toch handig om erbij te vertellen wat het over 3 maanden wordt? Bijna 3 keer zoveel als nu.
En omdat elektrische auto’s zwaarder zijn, betaal je vanaf 2026 ongeveer evenveel als bij benzineauto’s. Dus mrb is geen factor in de vergelijking.
Gelukkig ben jij er om te corrigeren hè
zaterdag 11 oktober 2025 om 00:19
Ik zou het meer aanvullen noemen.
Maar ik wist niet dat je zo snel op je teentjes getrapt was.
zaterdag 11 oktober 2025 om 07:44
Toch zijn opstartkosten van 0,35€ nu ook niet heel veel. Vergelijkbaar met 1 kWh. Weet jij of je bijvoorbeeld 34 of 35 kWh laadt aan de paal voor een volle accu? Denk dat je meer winst behaalt uit kijken naar welke laadpal je gaat dan de opstartkosten te gaan vermijden.BeeDifferent schreef: ↑10-10-2025 22:40En wat ik erg fijn aan Vattenfall vind is dat ze geen extra kosten per laadsessie rekenen.
Twee laadpalen in onze wijk: ene kost €0,37 wat een vrij gangbare prijs is, andere kost €1,20. Echt absurd. Dan vallen de opstartkosten in het niet bij een laadsessie.
zaterdag 11 oktober 2025 om 07:49
Ik dacht dat mijn starttarief €0,35 per laadsessie was, maar blijkt €0,69. Maar alsnog lijkt me een kWh prijs veel belangrijkerapiejapie schreef: ↑11-10-2025 07:44Toch zijn opstartkosten van 0,35€ nu ook niet heel veel. Vergelijkbaar met 1 kWh. Weet jij of je bijvoorbeeld 34 of 35 kWh laadt aan de paal voor een volle accu? Denk dat je meer winst behaalt uit kijken naar welke laadpal je gaat dan de opstartkosten te gaan vermijden.
Twee laadpalen in onze wijk: ene kost €0,37 wat een vrij gangbare prijs is, andere kost €1,20. Echt absurd. Dan vallen de opstartkosten in het niet bij een laadsessie.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in