Ik kan mijn koopwoning niet meer betalen

zaterdag 11 oktober 2025 om 16:55

Ik ben helaas chronisch ziek waardoor ik nu 70% van mijn inkomen uitbetaald krijg. Helaas ziet het er niet naar uit dat ik op mijn huidige inkomensniveau kan herstellen. 
Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.
Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.
Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.
                    Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.
Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.
Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.

zaterdag 11 oktober 2025 om 18:50

Heb je al nagevraagd of je de duur (het aantal jaren) van de hypotheek kunt verlengen om zodoende het maandbedrag een stuk lager te krijgen omdat je dan over een langere periode aflost?
Ik heb daar overigens nog nooit een voorbeeld van gehoord, maar misschien kan er in het geval van langdurige ziekte toch méér geregeld worden dan je nu denkt?
E.e.a. zal ook afhangen van hoe oud je bent c.q. verwijderd bent van de pensioendatum.
Deel van het huis afsluiten (zodat je dat deel niet schoon hoeft te houden)?
Of toch nog eens kijken naar woning delen / huurder in huis nemen?
                    Ik heb daar overigens nog nooit een voorbeeld van gehoord, maar misschien kan er in het geval van langdurige ziekte toch méér geregeld worden dan je nu denkt?
E.e.a. zal ook afhangen van hoe oud je bent c.q. verwijderd bent van de pensioendatum.
Deel van het huis afsluiten (zodat je dat deel niet schoon hoeft te houden)?
Of toch nog eens kijken naar woning delen / huurder in huis nemen?

zaterdag 11 oktober 2025 om 18:55

Je schuld/waarde-verhouding van je woning is heel anders dan toen je hem kocht. Dat op zichzelf levert vaak al lagere lasten op als je het door de hypotheekverstekker laat herberekenen. Ook kun je soms door rentemiddeling je lasten verlaten. Ik zou ook echt met je hypotheekverstrekker gaan praten wellicht is er wel meer mogelijk dan je denkt. 
Betaalbaar huurappartementen met lift moet je ook met een zoeklichtje zoeken.
                                    Forever is a hell of a long time.

zaterdag 11 oktober 2025 om 19:13

Safrat schreef: ↑11-10-2025 18:40Ik vind dat je erg veel aan hypotheek betaald. Je zou via de NHG wel een gesprek kunnen aanvragen om te kijken wat de beste opties zijn. Misschien is oversluiten goed voor jou. De rente was in 23 namelijk best hoog. Verder is 300 euro voor de VvE bizar. Komt er duur onderhoud aan? Meestal krijg je voor dat bedrag een lift en portier.
Hospitaverhuur kan trouwens ook. Heb je wel toestemming nodig van de hypotheekverstrekker maar in de regel geven ze die wel. Gewone verhuur zou anders zijn.
Mwah, dat valt wel mee hoor. In een appartementencomplex met een lift is 300 heel normaal. Ook is onderhoud enorm duur geworden dus in oudere complexen betaal je ook zonder lift vaak wel 300 euro, gewoon vanwege het achterstallige onderhoud of de kosten voor grotere renovaties in de toekomst (verduurzaming etc)

zaterdag 11 oktober 2025 om 19:28

Veel mensen hebben hier nog steeds het beeld van tien jaar geleden, toen heel veel VvE’s rond de 50-100 euro per maand waren. Wat ze dan even vergeten, was dat dat simpelweg niet genoeg is om de kosten en onderhoud te dekken. Als er dan iets gebeurde, moest er flink afgetikt worden door bewoners. De afgelopen jaren zijn veel VvE’s geprofessionaliseerd, inclusief meerjarige onderhoudsplannen en bijbehorende begrotingen. Dan blijkt als snel dat die 50-100 bij lange na niet toereikend was, en moet het flink omhoog. Ten eerste om noodzakelijk onderhoud te kunnen betalen, en ten tweede om voor een buffer te zorgen voor toekomstig onderhoud. En inderdaad verduurzaming wat vaak flink in de kosten loopt. En dan is 300 euro nog helemaal niet veel.Charlotta schreef: ↑11-10-2025 19:13Mwah, dat valt wel mee hoor. In een appartementencomplex met een lift is 300 heel normaal. Ook is onderhoud enorm duur geworden dus in oudere complexen betaal je ook zonder lift vaak wel 300 euro, gewoon vanwege het achterstallige onderhoud of de kosten voor grotere renovaties in de toekomst (verduurzaming etc)
Vervelende situatie TO. Veel tips zijn gericht op het beter betaalbaar maken van de huidige woning, maar wil/kan dat überhaupt wel? Als je bv de trap niet op kunt lopen, en je woont op drie hoog, zit je feitelijk opgesloten in je eigen huis. Dan kun je het misschien wel beter te betalen maken, maar daar heb je dan niet zo veel aan.

zaterdag 11 oktober 2025 om 19:30

zaterdag 11 oktober 2025 om 19:35

Overigens zou je bij een huis zonder vve vergelijkbare kosten hebben, maar dan gaat het meestal van de grote hoop dus is het minder zichtbaar.Grobbekuiken_ schreef: ↑11-10-2025 17:24Geen koophuis hier dus geen idee, maar ben je verplicht je aan te sluiten bij die VvE?? Ik vind het nogal een bedrag eerlijk gezegd.
Laat maar, ja dus.

zaterdag 11 oktober 2025 om 19:40

Gezien de prijs en de VVE bijdrage gok ik dat het een wat ouder appartement is, dus dan denk ik dat het (helaas) wel klopt dat het niet veel in waarde is gestegen. Kleiner gaan wonen zoals anderen zeggen zal ook niets opleveren als je nu al iets hebt in deze prijsklasse. Zijn er misschien nog andere dingen waar je op kunt besparen? Abonnementen, auto,...? Al zal je dat allemaal al wel bekeken hebben.anoniem_pje_x schreef: ↑11-10-2025 17:22Ik heb m’n woning voor 190k gekocht 2 en een half jaar geleden. Ik verwacht dat mijn woning ongeveer in waarde gelijk is gebleven misschien iets gestegen omdat andere woningen in het complex voor vergelijkbaar verkocht word.
Er is nog een rest schuld van 145k en betaal 940 in de maand aflossing en rente.
Ik heb een excel bestand gemaakt waar alle lasten in doorberekend zijn. De VVE is bijvoorbeeld ook 300 euro in de maand en gas en elektra 85 euro. Ik heb alle abonnementen met uitzondering van internet en mobiel opgezegd. Met boodschappen geef ik ongeveer 40-50 euro in de week uit.

zaterdag 11 oktober 2025 om 19:40

Kom je niet in aanmerking voor medische urgentie via de gemeente? Omdat je naar een aangepaste woning moet?
Daarnaast kan je bellen met een aantal grote makelaarskantoren in jouw omgeving om aan te geven dat jij een klein appartement wilt met lift. Ze hebben daar zicht op wat er vrij komt in de markt. En daarnaast ontvangen ze natuurlijk geld als ze jouw huis weer kunnen verkopen. Vraag is natuurlijk wel of jij nog wel een hypotheek krijgt met een chronische ziekte.
                    Daarnaast kan je bellen met een aantal grote makelaarskantoren in jouw omgeving om aan te geven dat jij een klein appartement wilt met lift. Ze hebben daar zicht op wat er vrij komt in de markt. En daarnaast ontvangen ze natuurlijk geld als ze jouw huis weer kunnen verkopen. Vraag is natuurlijk wel of jij nog wel een hypotheek krijgt met een chronische ziekte.

zaterdag 11 oktober 2025 om 19:45

Het lijkt me dat er gewoon zo snel mogelijk EEN oplossing moet komen.nausicaa schreef: ↑11-10-2025 19:28
Vervelende situatie TO. Veel tips zijn gericht op het beter betaalbaar maken van de huidige woning, maar wil/kan dat überhaupt wel? Als je bv de trap niet op kunt lopen, en je woont op drie hoog, zit je feitelijk opgesloten in je eigen huis. Dan kun je het misschien wel beter te betalen maken, maar daar heb je dan niet zo veel aan.
Een huurhuis is niet morgen gevonden, een alternatief koop-appartement ook niet.
En het huis is morgen ook niet verkocht.
Dan kan je maar beter zo snel mogelijk proberen die maandlasten te laten dalen.
Waarbij je in tussentijd natuurlijk ook zoekt naar een alternatieve aangepaste woning, maar tja ... dat zal tijd kosten.
                                    Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
                                                                                Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zaterdag 11 oktober 2025 om 20:02

nausicaa schreef: ↑11-10-2025 19:28Veel mensen hebben hier nog steeds het beeld van tien jaar geleden, toen heel veel VvE’s rond de 50-100 euro per maand waren. Wat ze dan even vergeten, was dat dat simpelweg niet genoeg is om de kosten en onderhoud te dekken. Als er dan iets gebeurde, moest er flink afgetikt worden door bewoners. De afgelopen jaren zijn veel VvE’s geprofessionaliseerd, inclusief meerjarige onderhoudsplannen en bijbehorende begrotingen. Dan blijkt als snel dat die 50-100 bij lange na niet toereikend was, en moet het flink omhoog. Ten eerste om noodzakelijk onderhoud te kunnen betalen, en ten tweede om voor een buffer te zorgen voor toekomstig onderhoud. En inderdaad verduurzaming wat vaak flink in de kosten loopt. En dan is 300 euro nog helemaal niet veel.
Exact dit. Ik trok 10 jaar geleden in mijn huis met een bijdrage van 100 euro pm. Inmiddels is gebleken dat dat bij lange na niet genoeg was om groot onderhoud van te betalen, met de bouwkosten van nu. En dat de VVE zich ook jarenlang heeft verkeken op het achterstallig onderhoud. Nu is het 300 en ik hoor dit ook steeds meer om me heen. Mensen vergeten dat een eigen huis ook behoorlijk duur kan zijn in onderhoud, als je het tenminste goed wil doen.
Maar goed, dit is wel offtopic

zaterdag 11 oktober 2025 om 20:17

zaterdag 11 oktober 2025 om 20:26

Ik vind het ook veel rente en aflossing voor maar 145.000 euro hypotheek. Hoe lang staat je rente nog vast? Ik betaal nog net wat minder per maand voor een hypotheek die ongeveer twee keer zo hoog is, en ik heb 30 jaar vast staan! Je moet dan wel voor een heel hoge rente hebben afgesloten.
Het is inderdaad in jouw geval van belang of je NHG hebt en of je iets kunt met die rente, dus hoe lang je rentevastperiode nog is en of je misschien aan rentemiddeling kunt doen (ga met deze vragen naar je hypotheekadviseur en/of -verstrekker). En misschien kun je voorrang krijgen bij een woningcorporatie, zeker ook omdat je een zeer betaalbare koopwoning achterlaat (daar letten sommige corporaties zeker ook op).
Mocht dat allemaal niets opleveren dan zou ik voorlopig inderdaad een kamer verhuren. Vroeger heb ik dat een paar jaar gedaan, ik had ook een kamer over in mijn toenmalige appartement. Met één huurster had ik geluk, een heel rustige vrouw die veel op zichzelf was, met een ander minder geluk, daar kan ik een boek over schrijven. Je kunt het treffen maar er ook vreselijke last van hebben. Dus vooraf heel goede afspraken maken en een goed gevoel bij iemand hebben. Sterkte, het is een nare situatie zo!
                    Het is inderdaad in jouw geval van belang of je NHG hebt en of je iets kunt met die rente, dus hoe lang je rentevastperiode nog is en of je misschien aan rentemiddeling kunt doen (ga met deze vragen naar je hypotheekadviseur en/of -verstrekker). En misschien kun je voorrang krijgen bij een woningcorporatie, zeker ook omdat je een zeer betaalbare koopwoning achterlaat (daar letten sommige corporaties zeker ook op).
Mocht dat allemaal niets opleveren dan zou ik voorlopig inderdaad een kamer verhuren. Vroeger heb ik dat een paar jaar gedaan, ik had ook een kamer over in mijn toenmalige appartement. Met één huurster had ik geluk, een heel rustige vrouw die veel op zichzelf was, met een ander minder geluk, daar kan ik een boek over schrijven. Je kunt het treffen maar er ook vreselijke last van hebben. Dus vooraf heel goede afspraken maken en een goed gevoel bij iemand hebben. Sterkte, het is een nare situatie zo!
                                    Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zaterdag 11 oktober 2025 om 20:32

Landelijk gemiddelde ligt op 161 euro.Charlotta schreef: ↑11-10-2025 19:13Mwah, dat valt wel mee hoor. In een appartementencomplex met een lift is 300 heel normaal. Ook is onderhoud enorm duur geworden dus in oudere complexen betaal je ook zonder lift vaak wel 300 euro, gewoon vanwege het achterstallige onderhoud of de kosten voor grotere renovaties in de toekomst (verduurzaming etc)
https://www.nu.nl/economie/6362591/vve- ... gle.com%2F
Tenzij er sprake is van achterstallig onderhoud, maar dat vroeg ik ook.

zaterdag 11 oktober 2025 om 21:09

Een nieuwe hypotheek zal geen mogelijkheid zijn, huren vast ook duurder. Ik hoor vele goeie ervaringen over NVM ((Nederlandse vastgoed maatschappij)) deze kunnen meedenken, over het opkopen, verkopen, terug huren van je woning. Zou ze zeker eens een x bellen, informeren. Er zitten goeie mensen achter zeggen ze.

zaterdag 11 oktober 2025 om 21:59

Aanvullend op de andere reacties, ken je deze optie wat betreft verhuren?
https://www.onderdepannen.nl/
                    https://www.onderdepannen.nl/
                                    •

zaterdag 11 oktober 2025 om 22:14

2023 was een heel ongelukkig jaar qua hypotheekrente. Ik betaal ook maar een beetje meer voor een veel hogere hypotheek, maar ik zit op 1,6%. Als je in 2023 een hypotheek voor 30 jaar hebt vastgezet, en je kwam om één of andere reden niet voor de aller goedkoopste hypotheek in aanmerking, kun je best op 5-5,5% zitten. Dan kom je bij een hypotheek van rond de 175k inderdaad op dit bedrag uit. Bruto, dat wel, maar hoeveel je dan terug krijgt hangt van zoveel dingen af, dat is hier niet te zeggen.Lente19251003- schreef: ↑11-10-2025 19:30Ik zou eens met hypotheekadviseurs in gesprek want ik vind je maandlasten heel hoog voor een best wel lage schuld. Wij hebben een veel hogere schuld en lagere maandlasten. Heb je wel de belastingteruggave voor hypotheek op maandelijks? Dat zou misschien kunnen helpen?

zaterdag 11 oktober 2025 om 22:37

Ik zou zeker hospita verhuur overwegen als je een kamer over hebt. Ik heb dit een aantal jaar terug ook gedaan en heb er goede ervaringen mee. Het levert vrij veel op, heeft geen invloed op uitkeringen/toeslagen etc. en vaak komen er genoeg reacties zodat je iemand kunt uitkiezen waar je je echt prettig bij voelt.

zaterdag 11 oktober 2025 om 22:53

Als je niet echt structureel wilt verhuren in verband met de nadelen kun je ook kijken of overnachtingen via vrienden op de fiets aan bieden iets is. Je krijgt dan €25 per nacht. Mijn vader gebruikt dat vaak voor fietstochtjes. Vraagt wel iets werk (1 schone kamer en beddengoed aan bieden) dus ik weet niet of dat haalbaar is fysiek.

zondag 12 oktober 2025 om 00:09

Bedankt voor alle reacties. 
Rente is afgesloten in een minder gunstig tijdperk. Heb wel NHG garantie. Maar die extra verzekering is er niet. Het is destijds in 2 tellen ter sprake gekomen maar niet benadrukt hoe belangrijk het is.
Ik woon in een wat ouder gebouw waar ze de laatste jaren veel onderhoud aan het doen zijn.
Wat ik nu heel moeilijk vind is dat ik niet weet of ik ga herstellen. Als dit aan mij ligt dan natuurlijk wel. Maar m’n lichaam gaat dat minder goed af.
Ik wil niet perse sociale naar sociale huurwoning verhuizen omdat ik dan misschien toeslagen krijg. Maar het lijkt mij de simpelste manier om aan een woning te komen en ook zijn de bijbehorende service kosten vaak lager dan dat ik kwijt ben aan VVE. Ook zijn dat vaak woningen waarbij er eerder een lift aanwezig is dan een klein appartement.
Qua kosten heb ik al heel wat weggestreept en houd ik een kasboek bij. M’n auto wil ik echt pas op het allerlaatste wegdoen als het echt niet meer anders gaat. Op dit moment is de auto de enige optie voor mij om nog de deur uit te kunnen voor boodschappen, werk, sociale activiteiten en medische afspraken. Ik ben niet in staat om meer dan 100-200 meter te lopen op goede dagen. Op slechte dagen kan ik sowieso m’n huis niet uit ivm de trappen.
Voor zorg toeslag verdien ik dan een paar tientjes te veel voor dit jaar. Misschien is dat in 2026 dan net er binnen.
                    Rente is afgesloten in een minder gunstig tijdperk. Heb wel NHG garantie. Maar die extra verzekering is er niet. Het is destijds in 2 tellen ter sprake gekomen maar niet benadrukt hoe belangrijk het is.
Ik woon in een wat ouder gebouw waar ze de laatste jaren veel onderhoud aan het doen zijn.
Wat ik nu heel moeilijk vind is dat ik niet weet of ik ga herstellen. Als dit aan mij ligt dan natuurlijk wel. Maar m’n lichaam gaat dat minder goed af.
Ik wil niet perse sociale naar sociale huurwoning verhuizen omdat ik dan misschien toeslagen krijg. Maar het lijkt mij de simpelste manier om aan een woning te komen en ook zijn de bijbehorende service kosten vaak lager dan dat ik kwijt ben aan VVE. Ook zijn dat vaak woningen waarbij er eerder een lift aanwezig is dan een klein appartement.
Qua kosten heb ik al heel wat weggestreept en houd ik een kasboek bij. M’n auto wil ik echt pas op het allerlaatste wegdoen als het echt niet meer anders gaat. Op dit moment is de auto de enige optie voor mij om nog de deur uit te kunnen voor boodschappen, werk, sociale activiteiten en medische afspraken. Ik ben niet in staat om meer dan 100-200 meter te lopen op goede dagen. Op slechte dagen kan ik sowieso m’n huis niet uit ivm de trappen.
Voor zorg toeslag verdien ik dan een paar tientjes te veel voor dit jaar. Misschien is dat in 2026 dan net er binnen.

zondag 12 oktober 2025 om 00:37

zondag 12 oktober 2025 om 01:00

Selune schreef: ↑11-10-2025 18:55Je schuld/waarde-verhouding van je woning is heel anders dan toen je hem kocht. Dat op zichzelf levert vaak al lagere lasten op als je het door de hypotheekverstekker laat herberekenen. Ook kun je soms door rentemiddeling je lasten verlaten. Ik zou ook echt met je hypotheekverstrekker gaan praten wellicht is er wel meer mogelijk dan je denkt.
Dit. Je hypotheekverstrekker gaat je dit niet zelf vertellen, maar in elke hypotheek zit een rente-opslag. Dat doen ze voor het 'risico' dat ze lopen. Als voor de bank het risico minder is - dus het huis is meer waard of je hebt afgelost - kan in feite de rente omlaag. Er zijn adviseurs die dit voor je kunnen berekenen.

zondag 12 oktober 2025 om 08:49

Als er al NHG op de hypotheek zit, is dit vaak niet zo. Dat beperkt het risico voor de bank flink, en daardoor zit je dan al meteen in de laagste rente-klasse, vaak zelfs nog lager dan die op basis van woningwaarde. Dus grote kans dat dat voor TO ook niet gaat helpen helaas.Eirlys schreef: ↑12-10-2025 01:00Dit. Je hypotheekverstrekker gaat je dit niet zelf vertellen, maar in elke hypotheek zit een rente-opslag. Dat doen ze voor het 'risico' dat ze lopen. Als voor de bank het risico minder is - dus het huis is meer waard of je hebt afgelost - kan in feite de rente omlaag. Er zijn adviseurs die dit voor je kunnen berekenen.

zondag 12 oktober 2025 om 09:01

Dan nog is rentemiddeling vaak wel mogelijk. De rente voor 10 jaar vast ligt nu rond de 3,5% daarmee zou je wellicht een goede lastenverlaging kunnen krijgen en ook met een deel van de hypotheek aflossingsvrij wellicht. Of dat mogelijk is en hoe weet alleen de hypotheekverstrekker, maar het kan het mogelijk maken om vanuit een iets meer comfortabele positie verder te kijken. Als TO niet meer iedere maand op haar spaargeld hoeft in te teren voor de vaste lasten is er meer tijd om te beslissen hoe nu verder. Je wilt in een situatie als deze niet ook nog in de schulden komen.

Forever is a hell of a long time.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in