Ik kan mijn koopwoning niet meer betalen

zaterdag 11 oktober 2025 om 16:55

Ik ben helaas chronisch ziek waardoor ik nu 70% van mijn inkomen uitbetaald krijg. Helaas ziet het er niet naar uit dat ik op mijn huidige inkomensniveau kan herstellen. 
Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.
Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.
Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.
                    Nu heb ik een koopappartement en betaal ik van mijn spaarrekening de 300 euro die ik te kort kom. Maar de spaarrekening is natuurlijk ook een keer leeg.
Daarnaast past mijn woonsituatie ook niet meer bij mijn gezondheid door het ontbreken van een lift. En is mijn woning ook te groot om zelf schoon te maken. Ik ben momenteel heel erg hard op zoek naar een huurwoning/appartement. Maar de verwachting is dat ik deze niet binnen een half jaar kan vinden omdat ik onvoldoende inschrijftijd heb.
Ik heb overwogen om tijdelijk een kamer te verhuren maar hier zitten haken en ogen aan. Zijn er andere opties om de tijd dat ik in mijn woning kan blijven te verlengen naar bijvoorbeeld nog twee jaar? Een nieuw huis/appartement kopen is geen optie.

maandag 13 oktober 2025 om 10:01

Echte aanpassingen in huis is tegenwoordig echt moeilijk vanuit de wmo.
Maar heb ook het idee dat de aanhouder vaak wel wint, dat daar ook een soort van schifting plaatsvindt. En je moet inderdaad weten waarom het een nee is ( sommige dingen moet je gewoon echt zelf betalen, die zullen nooit vergoed worden vanuit hen) en of ze dan wel andere hulpmiddelen kunnen aanbieden of gedeeltelijk meebetalen.
                    Maar heb ook het idee dat de aanhouder vaak wel wint, dat daar ook een soort van schifting plaatsvindt. En je moet inderdaad weten waarom het een nee is ( sommige dingen moet je gewoon echt zelf betalen, die zullen nooit vergoed worden vanuit hen) en of ze dan wel andere hulpmiddelen kunnen aanbieden of gedeeltelijk meebetalen.

maandag 13 oktober 2025 om 10:38

Je hebt ook recht op een gehandicaptenparkeerkaart. 
Goede tip hieronder voor een clientondersteuner. Iemand die je helpt voorzieningen aan te vragen die je nodig hebt.
En ga in overleg met je bank om te kijken of je hypotheekproduct aan te passen is.
Of wat opties zijn als je verhuist naar een geschiktere koopwoning. (Lagere rente, hoger te lenen bedrag). Is verhuizen 40 km richting vrienden/familie geen optie?
                    Goede tip hieronder voor een clientondersteuner. Iemand die je helpt voorzieningen aan te vragen die je nodig hebt.
En ga in overleg met je bank om te kijken of je hypotheekproduct aan te passen is.
Of wat opties zijn als je verhuist naar een geschiktere koopwoning. (Lagere rente, hoger te lenen bedrag). Is verhuizen 40 km richting vrienden/familie geen optie?

maandag 13 oktober 2025 om 11:24

Dat is toch het totale bedrag dat ze betaalt voor haar huidige hypotheek en de restschuld? Het staat er wel een beetje onhandig met die witregel maar waarom zou ze alleen het bedrag wat ze aan restschuld kwijt is benoemen en de huidige hypotheek niet? Het gaat om het totaal.

maandag 13 oktober 2025 om 11:29

Maar de restschuld is toch gewoon je hypotheek? De oorspronkelijke hypotheek was misschien hoger, maar nu heeft ze al wat afgelost sinds ze er woont, en dus is de hypotheek nog 145k. 
Wat versta jij dan onder restschuld?
Edit: Het zou handig zijn als TO haar rentepercentage zou willen posten. Ik vermoed dat ze echt veel aflost elke maand EN dat haar rente heel hoog is. Want als ik even google dan zie ik maandlasten van nog geen 700 euro bruto voor een annuitaire hypotheek van 145000 (netto nog veel minder) dus ze betaalt gewoon echt teveel. Ik hoop dat ze snel naar de bank gaat voor overleg.
Edit: Het zou handig zijn als TO haar rentepercentage zou willen posten. Ik vermoed dat ze echt veel aflost elke maand EN dat haar rente heel hoog is. Want als ik even google dan zie ik maandlasten van nog geen 700 euro bruto voor een annuitaire hypotheek van 145000 (netto nog veel minder) dus ze betaalt gewoon echt teveel. Ik hoop dat ze snel naar de bank gaat voor overleg.

maandag 13 oktober 2025 om 11:34

Ik zou inzetten op een koopwoning ruilen met iemand die nu klein woont en groter gaat wonen. Je probleem is namelijk niet alleen dat je het net kan betalen, maar ook dat je het niet schoon kan houden en niet goed zelf kan betreden.
Hij/zij/hun kopen jouw woning en jij koopt hun woning. Dat moet via plaatselijke (facebook) groepen toch wel te vinden zijn? Je grootste uitdaging is een nieuwe hypotheek krijgen op je huidige en te verwachten inkomen. Dat zou ik eerst uitzoeken met een hypotheekverstrekker.
                    Hij/zij/hun kopen jouw woning en jij koopt hun woning. Dat moet via plaatselijke (facebook) groepen toch wel te vinden zijn? Je grootste uitdaging is een nieuwe hypotheek krijgen op je huidige en te verwachten inkomen. Dat zou ik eerst uitzoeken met een hypotheekverstrekker.

maandag 13 oktober 2025 om 12:20

Eh, maar als je in Nijmegen een koopwoning achterlaat, hoef je helemaal niet ingeschreven te staan. Dan krijg je het aantal jaren dat je in die koopwoning woont als inschrijfjaren.Vivark schreef: ↑11-10-2025 17:44Wat een onzettend nare situatie.
Wellicht kun je urgentie aanvragen?
Offtopic en niet-helpend. Dit is de situatie waar ik bang voor ben en waarom ik vanuit mijn koophuis toch liever een sociale huurwoning zou willen. Ik ben (ook) alleenstaand en sta al 17 jaar ingeschreven (regio Arnhem/Nijmegen) voor een huurwoning, maar eindig nog altijd in de middenmoot![]()

maandag 13 oktober 2025 om 12:32

Restschuld is de schuld die je hebt door verkoop van een eerdere woning die je met verlies hebt moeten verkopen. Als je na verkoop van je woning niet genoeg opbrengst hebt om je hypotheek op dat huis mee af te lossen, dan wordt het resterende bedrag je restschuld. Het is eigenlijk hetzelfde als overwaarde, maar dan als het om een negatief bedrag gaat.Charlotta schreef: ↑13-10-2025 11:29Maar de restschuld is toch gewoon je hypotheek? De oorspronkelijke hypotheek was misschien hoger, maar nu heeft ze al wat afgelost sinds ze er woont, en dus is de hypotheek nog 145k.
TO heeft dan dus de huidige hypotheek van 190.000, en nog een restschuld van 145.000 door een eerder huis. Bij elkaar 335.000.
Tenzij TO het zo heeft bedoeld als jij, als het resterende hypotheekbedrag, dat is mogelijk want het is wel een serieus hoog bedrag aan restschuld in deze tijd. Maar dat is niet wat restschuld betekent.

maandag 13 oktober 2025 om 13:01

pileapeperomioides schreef: ↑13-10-2025 12:50Als je leest wat TO schrijft dan is toch meteen duidelijk dat zij de resterende schuld bedoelt? Het is niet zo helpend om dan je eigen definitiekwestie door te gaan drukken.
Niet mee eens. Het lijkt mij dat TO het over de resterende hypotheek heeft, maar omdat haar hypotheeklasten zo hoog is het toch wel wat onduidelijk waar die hoge lasten door komen. Is dat door een vrij hoge rente en aflossing op die 'gewone hypotheek' van 145k, of is het omdat ze echt ook nog een restschuld van 145k heeft náást de hypotheek voor het huidige huis?
Dus ja, voor duidelijke communicatie is het gewoon handig om geldende definities te gebruiken.

maandag 13 oktober 2025 om 13:10

Wombat schreef: ↑13-10-2025 12:32Restschuld is de schuld die je hebt door verkoop van een eerdere woning die je met verlies hebt moeten verkopen. Als je na verkoop van je woning niet genoeg opbrengst hebt om je hypotheek op dat huis mee af te lossen, dan wordt het resterende bedrag je restschuld. Het is eigenlijk hetzelfde als overwaarde, maar dan als het om een negatief bedrag gaat.
TO heeft dan dus de huidige hypotheek van 190.000, en nog een restschuld van 145.000 door een eerder huis. Bij elkaar 335.000.
Tenzij TO het zo heeft bedoeld als jij, als het resterende hypotheekbedrag, dat is mogelijk want het is wel een serieus hoog bedrag aan restschuld in deze tijd. Maar dat is niet wat restschuld betekent.
Ik snap dat je het zo leest maar ik denk dat TO bedoelt de restschuld op haar huidige huis. Ik kreeg de indruk dat dit ook haar eerste koophuis was, maar misschien had ik het mis. Ze schreef ook dat ze 2,5 jaar in haar huidige huis woont, en het lijkt me vrij sterk dat ze in 2022/2023 een huis heeft verkocht met 145000 (!) restschuld. Dat zou nogal flink zijn, komt in deze tijd eigenlijk niet voor.

maandag 13 oktober 2025 om 13:20

Let op bij het zoeken naar advies dat er geen kosten aan dat advies gebonden zijn.
Neem sowieso contact op met NHG om te kijken hoe ze jou kunnen helpen. Hospita worden is wellicht een optie, hiermee zit je minder gebonden aan een huurder dan bij normale verhuur. Hiervoor is wel toestemming nodig van de hypotheeknemer.
                    Neem sowieso contact op met NHG om te kijken hoe ze jou kunnen helpen. Hospita worden is wellicht een optie, hiermee zit je minder gebonden aan een huurder dan bij normale verhuur. Hiervoor is wel toestemming nodig van de hypotheeknemer.

maandag 13 oktober 2025 om 13:29

Wat een vervelende situatie TO! Goed dat je op tijd aan de bel trekt, nu zijn er wsl nog mogelijkheden als ik het zo lees. Ik zou op korte termijn inzetten op hospitaverhuur. Hier zit je niet aan vast, er is een overvloed aan woningzoekenden dus op korte termijn te regelen voor extra geld. Dan zou je kunnen gaan sparen, of extra aflossen zodat je uiteindelijk kan verhuizen. 
Heb het zelf ook gedaan en meestal ging dat prima. Wel uiteraard (na toestemming van je hypotheker) een goed contract regelen, met huisregels. Je kan dan evt opnemen dat iemand het hele huis schoonhoud, in ruil voor wat korting op de huur. Maar dat is net hoe je uitkomt. Je kan er in principe door de hospitaregels ook weer redelijk snel vanaf als iemand niet bevalt en een nieuwe vinden.
                    Heb het zelf ook gedaan en meestal ging dat prima. Wel uiteraard (na toestemming van je hypotheker) een goed contract regelen, met huisregels. Je kan dan evt opnemen dat iemand het hele huis schoonhoud, in ruil voor wat korting op de huur. Maar dat is net hoe je uitkomt. Je kan er in principe door de hospitaregels ook weer redelijk snel vanaf als iemand niet bevalt en een nieuwe vinden.

maandag 13 oktober 2025 om 13:33

Dat is een fijne mogelijkheid. Mits TO in Nijmegen woont dan.Taskmaster schreef: ↑13-10-2025 12:20Eh, maar als je in Nijmegen een koopwoning achterlaat, hoef je helemaal niet ingeschreven te staan. Dan krijg je het aantal jaren dat je in die koopwoning woont als inschrijfjaren.

maandag 13 oktober 2025 om 13:41

Misschien heeft TO een hypotheek van een vorig huis meegenomen naar een nieuwe woning en is dat een spaarhypotheek? Dan kunnen de lasten vrij hoog blijven omdat je aflost op een spaarrekening, dus je blijft rente betalen voor het oorspronkelijke hypotheekbedrag.
Iets meer informatie zou inderdaad handig zijn zodat we beter kunnen meedenken.
                    Iets meer informatie zou inderdaad handig zijn zodat we beter kunnen meedenken.

maandag 13 oktober 2025 om 14:19

Dan gebruikt ze de verkeerde term. Je hebt geen restschuld op een huis waarin je nog woont.Charlotta schreef: ↑13-10-2025 13:10Ik snap dat je het zo leest maar ik denk dat TO bedoelt de restschuld op haar huidige huis. Ik kreeg de indruk dat dit ook haar eerste koophuis was, maar misschien had ik het mis. Ze schreef ook dat ze 2,5 jaar in haar huidige huis woont, en het lijkt me vrij sterk dat ze in 2022/2023 een huis heeft verkocht met 145000 (!) restschuld. Dat zou nogal flink zijn, komt in deze tijd eigenlijk niet voor.
Maar je zult haar wel goed hebben begrepen want het is inderdaad een heel hoog bedrag, dat verbaasde mij al zo.

maandag 13 oktober 2025 om 14:27

En wat als je niet in Nijmegen woont?Taskmaster schreef: ↑13-10-2025 12:20Eh, maar als je in Nijmegen een koopwoning achterlaat, hoef je helemaal niet ingeschreven te staan. Dan krijg je het aantal jaren dat je in die koopwoning woont als inschrijfjaren.

maandag 13 oktober 2025 om 14:31

maandag 13 oktober 2025 om 14:45

Of ze er ' recht' op heeft zal eerst bepaald moeten worden. Dus deze zin is wat kort door de bocht..toulouse_74 schreef: ↑13-10-2025 10:38Je hebt ook recht op een gehandicaptenparkeerkaart.

maandag 13 oktober 2025 om 15:23

maandag 13 oktober 2025 om 15:36

Klinkt als een mooie regeling, maar kan er niets over vinden.Taskmaster schreef: ↑13-10-2025 12:20Eh, maar als je in Nijmegen een koopwoning achterlaat, hoef je helemaal niet ingeschreven te staan. Dan krijg je het aantal jaren dat je in die koopwoning woont als inschrijfjaren.
Bestaat de regeling wel als dusdanig?

maandag 13 oktober 2025 om 15:53

Het staat er niet heel duidelijk. Maar het is toch echt zo. Op de site van Entree staat bijvoorbeeld:
"Ik ben doorstromer of herstarter. Wat is mijn registratiedatum?
Uw registratiedatum, ook wel meettijd genoemd, is uw woonduur. Dit is de datum sinds wanneer u volgens het bevolkingsregister op het huidige adres woont. Deze datum mag niet liggen vóór uw achttiende verjaardag. De woonduur moet u opgeven bij uw inschrijving. Controleer vooraf bij de gemeente of de datum die u wilt opgeven ook klopt."
En in mijn eigen account van Entree zie ik ook dat ik zes jaar geleden daar ben 'ingeschreven', maar mijn registratiedatum / meettijd start 20 jaar geleden, toen ik mijn huis kocht.

maandag 13 oktober 2025 om 16:05

En die woont langer dan het aantal inschrijfjaren in Nijmegen?Taskmaster schreef: ↑13-10-2025 15:23Ik reageerde op iemand die zei dat ze in regio Arnhem/Nijmegen woont. Maar blijkbaar is lezen voor veel mensen nog altijd een te grote klus om even secuur te doen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in