Gezondheid alle pijlers

Kan je overgangsklachten hebben met anticonceptiepil?

12-10-2025 09:01 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!
Sinds enige tijd heb ik last van moodswings en opvliegers. Typische (pre)menopauze symptomen dus. Ik ben 48, dus niet ongewoon. Het vreemde is (in mijn ogen dan) dat ik nog altijd de pil neem ... en ik dacht altijd dat de pil je hormonen redelijk stabiel hield en dat je met de pil weinig of geen last had van overgangsklachten.
Dus mijn vraag is: zijn er nog dames met dit soort klachten, ondanks de pil?
Naarmate je ouder wordt, neemt je eigen oestrogeenproductie langzaam af. De pil compenseert dat deels, maar vaak niet volledig. Daarom kunnen klachten als opvliegers, slecht slapen, stemmingswisselingen of een verminderd libido toch ontstaan, ook al gebruik je de pil.

De dosering van oestrogeen in de pil is relatief hoog en wordt gecombineerd met een synthetisch progestageen dat vooral dient om zwangerschap te voorkomen. Bij vrouwen in de overgang kan dat leiden tot een te hoge hormoonbelasting, met meer kans op bijwerkingen zoals hoofdpijn, gespannen borsten of een verhoogd risico op trombose.

Ik zou zeggen als je deze klachten ervaart is het tijd voor een bezoek aan huisarts of overgangsconsulent. Voor het behandelen van overgangsklachten is hormoontherapie veel geschikter. Deze middelen zijn gericht op het aanvullen van wat het lichaam tekortkomt, niet op het blokkeren van de cyclus. Ze verlichten klachten als opvliegers, slaapproblemen en stemmingswisselingen zonder de hormoonspiegels onnodig te verhogen.
Mariejan schreef:
12-10-2025 10:11
Naarmate je ouder wordt, neemt je eigen oestrogeenproductie langzaam af. De pil compenseert dat deels, maar vaak niet volledig. Daarom kunnen klachten als opvliegers, slecht slapen, stemmingswisselingen of een verminderd libido toch ontstaan, ook al gebruik je de pil.

De dosering van oestrogeen in de pil is relatief hoog en wordt gecombineerd met een synthetisch progestageen dat vooral dient om zwangerschap te voorkomen. Bij vrouwen in de overgang kan dat leiden tot een te hoge hormoonbelasting, met meer kans op bijwerkingen zoals hoofdpijn, gespannen borsten of een verhoogd risico op trombose.

Ik zou zeggen als je deze klachten ervaart is het tijd voor een bezoek aan huisarts of overgangsconsulent. Voor het behandelen van overgangsklachten is hormoontherapie veel geschikter. Deze middelen zijn gericht op het aanvullen van wat het lichaam tekortkomt, niet op het blokkeren van de cyclus. Ze verlichten klachten als opvliegers, slaapproblemen en stemmingswisselingen zonder de hormoonspiegels onnodig te verhogen.
Hoera, voor deze goede post!
Inderdaad, hoera voor de duidelijke post +1

Ik slikte de pil en had overgangsklachten, zelfde leeftijd als jij TO. Heb nu eea onder controle met stress verminderen en gezond eten, maar de volgende stap is naar de HA voor hormonen idd als ik weer of meer klachten krijg.
Freya schreef:
12-10-2025 09:01
Hoi!
Sinds enige tijd heb ik last van moodswings en opvliegers. Typische (pre)menopauze symptomen dus. Ik ben 48, dus niet ongewoon. Het vreemde is (in mijn ogen dan) dat ik nog altijd de pil neem ... en ik dacht altijd dat de pil je hormonen redelijk stabiel hield en dat je met de pil weinig of geen last had van overgangsklachten.
Dus mijn vraag is: zijn er nog dames met dit soort klachten, ondanks de pil?
Hoi, ja herkenbaar, zeker. Ik slikte de pil niet, dat ben ik gaan doen vanwege zeer onregelmatige en hevige cyclus en pms. Daar helpt het absoluut goed voor, blij mee. Maar andere klachten die ik al had zoals overprikkeling, snel moe, nachtzweten, moodswings en draaierigheid (vaak als ik moe of overprikkeld ben) zijn gebleven. Helaas. Huisarts zei dat het haast niet kan dat ik nu overgangsklachten ervaar met de pil maar het is toch zo. Ik vroeg me inderdaad ook af hoe dit dan precies zit.
Het liefste zou ik ook HST willen hebben maar dat helpt weer niet tegen die onregelmatige en vervelende cyclus…dus ik ben ook nog zoekende!
Flo-tje4 schreef:
13-10-2025 16:32
Hoi, ja herkenbaar, zeker. Ik slikte de pil niet, dat ben ik gaan doen vanwege zeer onregelmatige en hevige cyclus en pms. Daar helpt het absoluut goed voor, blij mee. Maar andere klachten die ik al had zoals overprikkeling, snel moe, nachtzweten, moodswings en draaierigheid (vaak als ik moe of overprikkeld ben) zijn gebleven. Helaas. Huisarts zei dat het haast niet kan dat ik nu overgangsklachten ervaar met de pil maar het is toch zo. Ik vroeg me inderdaad ook af hoe dit dan precies zit.
Het liefste zou ik ook HST willen hebben maar dat helpt weer niet tegen die onregelmatige en vervelende cyclus…dus ik ben ook nog zoekende!
Weer een huisarts die terug moet naar school.
Ik slik de pil al tijden door in overleg met de huisarts, tegen PMS die steeds heftiger werd. Door pilgebruik voel ik me psychisch stabiel, fijn. Ook het niet ongesteld worden is heel fijn.
Maar ik heb wel last (gehad) van nachtzweten, opvliegers, slecht slapen en dus vermoeidheid en sinds kort langdurige hoofdpijn.
Ik ga dus ook maar eens naar de huisarts voor een plan qua hormonen.
Flipflop schreef:
13-10-2025 21:44
Weer een huisarts die terug moet naar school.
Mijn huisarts was ook heel stellig, overgangsklachten kun je niet hebben als je de pil slikt, zei ze. Inmiddels heb ik een andere huisarts die inderdaad ook zei dat dit een heel slecht antwoord is want het klopt dus niet.
missfitz schreef:
13-10-2025 22:01
Mijn huisarts was ook heel stellig, overgangsklachten kun je niet hebben als je de pil slikt, zei ze. Inmiddels heb ik een andere huisarts die inderdaad ook zei dat dit een heel slecht antwoord is want het klopt dus niet.
Ik ga ook maar eens op zoek naar een huisarts die het begrijpt denk ik :P Maarja waar vind ik die!
Het antwoord van Mariejan vind ik heel plausibel, zo vulde ik het voor mezelf ook in. En ik kan mijn situatie mét pil goed vergelijken met de periode zonder pil. Voel me inderdaad ook psychisch wat gelijkmatiger omdat ik die pms-week niet meer heb.
Ik overweeg eens een consult met een overgangsconsulente.
Flo-tje4 schreef:
13-10-2025 16:32
Mijn ervaring is dat mijn cyclus behoorlijk regelmatig is nu ik HST heb. Hevige bloedingen kunnen ook op andere manieren opgelost worden dan door de anticonceptiepil slikken.
martje55 schreef:
13-10-2025 22:44
Mijn ervaring is dat mijn cyclus behoorlijk regelmatig is nu ik HST heb. Hevige bloedingen kunnen ook op andere manieren opgelost worden dan door de anticonceptiepil slikken.
Naar dit soort ervaringen ben ik een beetje op zoek. De pil is nu prettig maar ik ben me er ook van bewust dat het niet de meest gezonde oplossing is (risico trombose etc).

Mag ik vragen welke combinatie van HST bij jou de hevige bloedingen en onregelmatige cyclus in balans houdt?
Echt vreselijk die ouderwetse geschoolde huisartsen. Als ze af en toe de Libelle zouden lezen, zouden ze al beter geïnformeerd zijn.

Ik kan me daar zo kwaad over maken. Huisartsen maar ook gynaecologen die zich niet interesseren voor een hele complexe medische interessante periode die een vrouw doormaakt. Zoveel vrouwen lopen daardoor onnodige met lichamelijke en psychische klachten rond.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven