Rondreis Denemarken

13-10-2025 21:26 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij willen in onze meivakantie een rondreis Denemarken doen. We hebben 3 weken en de planning ziet er vooralsnog zo uit;

1. Lübeck
2. Møns Klint
3. Kopenhagen
4. Odense (iets noordelijker wel aan zee)
5. Aarhus
6. Skagen
7. Rebild (voor het nationaal park)
8. Lemvig (autostranden)
10. Ribe

Dan kunnen we ivm de 3 weken nog wat schuiven met lengte van verblijf en/of eventueel wel overnachting op de heen-en terugweg.

We houden niet van pretparken, dus die slaan we over. Geen Legoland, ook al is het wellicht wel mooi, maar we willen meer stranden, natuur en beetje cultuur.

Zijn we wellicht een hoogtepunt vergeten?

En we gaan met de camper, iemand bekend met de campervoorzieningen en eventueel wild kamperen?

Alle suggesties zijn welkom!
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ja, je mag er niet wildcamperen.
Pieremachochel
Ow dacht te hebben gelezen op sommige plaatsen wel, haha.

Maar zag veel camperplaatsen bij havens, dat vind ik altijd wel leuk.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Møns Klint en Ribe staan ook op ons verlanglijstje. Ben dus heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Net over de grens vanuit Duitsland ligt Kruså met een fijne camping. Daar vlakbij ligt Padborg met mooi museum over het concentratiekamp aldaar.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Verbena schreef:
13-10-2025 21:50
Møns Klint en Ribe staan ook op ons verlanglijstje. Ben dus heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Net over de grens vanuit Duitsland ligt Kruså met een fijne camping. Daar vlakbij ligt Padborg met mooi museum over het concentratiekamp aldaar.

Bedankt voor de tip! Ga ik even naar kijken!
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
13-10-2025 21:48
Ow dacht te hebben gelezen op sommige plaatsen wel, haha.

Maar zag veel camperplaatsen bij havens, dat vind ik altijd wel leuk.
Mag alleen in Noorwegen en dan zoveel km af van (moet ik opzoeken).
Pieremachochel
Verbena schreef:
13-10-2025 21:50

Dank, wist ik niet.
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
13-10-2025 21:54
Mag alleen in Noorwegen en dan zoveel km af van (moet ik opzoeken).

Ja dat is vgm 150 meter weg van woningen dacht ik te hebben gelezen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Skagen vond ik vooral heel toeristisch en niet echt een must see.

In de noordelijke regio vond ik

https://www.dansk.nl/poi/rubjerg-knude-denemarken

https://www.visitdenmark.nl/pers/nieuws ... egrasdaken

ook zeker de moeite waard.
Vejle vond ik ook een heel mooie stad.

Fjordenhus in het bijzonder, wij zagen alleen de buitenkant want is niet alle dagen en alle tijden te bezoeken helaas.
Ik ben drie keer relatief kort (paar dagen) in Denemarken geweest, als tussenstop voordat we de ferry namen naar noordelijkere oorden. Wat ik er vooral van heb meegekregen is dat het landschap nogal saai is, niet wezenlijk anders dan Nederland, het is er ook plat en veel kust. En je waait er uit je sokken. Ik vond kamperen echt niet leuk als je telkens in een halve storm belandt zo gauw je maar één voet buiten de deur steekt. Maak je haar goed vast als het minimaal halflang is en je niet van in je ogen striemend haar houdt.
Misschien had ik wel pech en heb ik de mooiste plekken daar gemist, maar ik ben niet zo geneigd om daar een hele vakantie aan te besteden.
Wombat schreef:
13-10-2025 22:18
Ik ben drie keer relatief kort (paar dagen) in Denemarken geweest, als tussenstop voordat we de ferry namen naar noordelijkere oorden. Wat ik er vooral van heb meegekregen is dat het landschap nogal saai is, niet wezenlijk anders dan Nederland, het is er ook plat en veel kust. En je waait er uit je sokken. Ik vond kamperen echt niet leuk als je telkens in een halve storm belandt zo gauw je maar één voet buiten de deur steekt. Maak je haar goed vast als het minimaal halflang is en je niet van in je ogen striemend haar houdt.
Misschien had ik wel pech en heb ik de mooiste plekken daar gemist, maar ik ben niet zo geneigd om daar een hele vakantie aan te besteden.

Wind hadden wij vooral in de omgeving ten noorden van Fredrikshaven. Daar heb je nauwelijks binnenland omdat het land daar heel smal is.

Verder niet echt last van wind gehad.
Ik heb zelf een paar jaar in Odense gewoond en dat vind ik een ontzettende aanrader!
Het is een kleine stad met een centrum waar alles goed te belopen is.

Ook ging ik graag uitwaaien op Fyns hoved, Langesø & Egeskov slot.

Aarhus is ook top!

Net als iemand anders vond ik Skagen tegenvallen. Ik zou eerder naar de regio van Hanstholm & Thy gaan. Schitterende natuur & stranden.
Qua cultuur/geschiedenis... Voor als je daarvan houdt: Roskilde heeft een museum van Vikingschepen met allerlei bezienswaardigheden uit de Vikingtijd. Vanaf 1 mei kan de echte liefhebber zelfs eigenhandig mee-roeien in zo'n boot rond het Roskilde Fjord. Maar dat laatste komt vermoedelijk net iets teveel in de buurt van een pretparkachtige ervaring. :proud:
Wij waren een paar jaar geleden op het waddeneiland Fano, ook met autostranden en een mooi duingebied in het zuiden waar het (voor een hoogseizoen aan het strand) verrassend rustig was.
Skagen is toeristisch maar ook leuk, met het kerkje in het zand en de bunkers die juist weer uit het zand komen.
Mons klint inderdaad mooi, wandel ook beneden langs de kliffen!

Verder vond ik het een fijn en vriendelijk land om op vakantie te zijn. Niet spectaculair maar gewoon lekker.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Dankjewel voor de tips! Leuk!

Dat van die vikingen in Roskilde ga ik meenemen, klinkt toch wel leuk!

Skagen kunnen we als het tegenvalt inkorten qua verblijf. Dan hebben we het wel gezien maar misschien 2 nachten genoeg dan!
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Mosterd
framboise-t wijzigde dit bericht op 13-10-2025 23:18
Reden: Mosterd
94.74% gewijzigd
Als je van Kopenhagen omhoog rijdt, maak een wandeling in het kroondomein Jaegersborg Dyrehaven. Mooi stuk bos, vol met edelherten, damherten en sikaherten.
zarah wijzigde dit bericht op 14-10-2025 11:32
0.32% gewijzigd
Autostrand hebben wij op Rømø gedaan. Wij vonden dat echt fantastisch, gewoon met de camper het strand oprijden. Een paar uurtjes staan. Af en toe het water inlopen (dat kan daar heel ver!), lunchen bij je camper. Ik word er weer vrolijk van als ik er aan denk.

Als je naar Odense gaat: parkeer je camper bij de Ikea. Voor de deur gaat de tram naar de stad. Perfect!

Ribe vond ik leuk om geweest te zijn, mooie oude huizen/panden. Maar had het zelf qua winkeltjes iets groter verwacht.

Wildparkeren: niet in Denemarken, wel in Zweden (met inachtneming van een paar, logische, regeltjes).
Tip: campercontact app. Je komt op de mooiste plekjes terecht.
Wij hebben een paar jaar geleden een rondreis gemaakt door denemarken. We vonden Skagen juist wel heel leuk! Toeristisch, maar mooi om te zien en heerlijk gewandeld. We vonden in het noorden Hjørring en Hirtshals erg leuk! Het aquarium van Hirtshals is een aanrader! Je kan daar bij Tversted het strand op met de auto. Heerlijk gezwommen in zee daar. Wind hebben we geen last van gehad. Maar wij waren wel in de zomer en we hebben 3 weken heerlijk weer gehad.
Verder heb ik niet zo veel tips, want wij hebben juist veel pretparken bezocht :) 4 pretparken in Denemarken en 1 in Duitsland bij de overtocht vanaf Rostock naar Gedser. Dat is wel een erg fijne overtocht vonden we, veel minder druk dan de standaard Puttgarden - Rodby. En je zit meteen aan de kant bij Mons Klint en Kopenhagen.
Wij waren er in september met een camper. Wind hebben we amper last van gehad.

Stevns Klint is ook de moeite waard.
In Hillerød vond ik Camping Hillrod een dikke aanrader.
Wij vonden de hoek tussen Skagen en Aalborg juist wel mooi. De natuur is er meer Zweeds. Nu waren wij er niet in het hoogseizoen, dat scheelt misschien. Het strand bij Skagen, het zien van de golven van twee zeeën die botsen vond ik wonderlijk.
De krijtrotsen vond ik ook mooi. Dat is meer aan de oostkant.
De campings in Denemarken zijn groot, met een tentje vond ik het lastig een leuke kleine camping te vinden. Nu met een camper vind ik Denemarken veel leuker, heerlijk bij boeren achter op het erf gestaan. Wildkamperen is daar echt niet nodig, je staat er voor een klein bedrag netjes legaal op prachtige plekken.
thistle schreef:
14-10-2025 06:31
Wij vonden de hoek tussen Skagen en Aalborg juist wel mooi. De natuur is er meer Zweeds. Nu waren wij er niet in het hoogseizoen, dat scheelt misschien. Het strand bij Skagen, het zien van de golven van twee zeeën die botsen vond ik wonderlijk.
De krijtrotsen vond ik ook mooi. Dat is meer aan de oostkant.
De campings in Denemarken zijn groot, met een tentje vond ik het lastig een leuke kleine camping te vinden. Nu met een camper vind ik Denemarken veel leuker, heerlijk bij boeren achter op het erf gestaan. Wildkamperen is daar echt niet nodig, je staat er voor een klein bedrag netjes legaal op prachtige plekken.

Ja ik zag inderdaad dat er veel "boerencampings" zijn ook, leuk!

Dat het in mei nog niet zo warm is vind ik niet zo erg als het maar droog is. En dat is ook niet echt in het seizoen dus hopelijk niet te druk, al vallen Hemelvaart en Pinksteren er wel precies in...
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
prinses30 schreef:
14-10-2025 05:09
Wij waren er in september met een camper. Wind hebben we amper last van gehad.

Stevns Klint is ook de moeite waard.
In Hillerød vond ik Camping Hillrod een dikke aanrader.

Bedankt! Daar ga ik ook even naar kijken!
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik ben vorig jaar in Denemarken geweest eind april, niet op vakantie. Temperatuur was prima te doen, maar ik was niet aan het kamperen, dus weet niet hoe het ‘s nachts was. Overdag prima wandelweer. En best ook wat zon. Geen last gehad van veel wind.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven