Werk & Studie alle pijlers

Niet meer in de zorg willen werken

11-10-2025 19:31 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Momenteel werk ik als hbo-verpleegkundige. Ik heb dit werk altijd met veel plezier gedaan, maar de afgelopen vier jaar merk ik steeds vaker dat ik niet meer in de zorg wil blijven. Toch heb ik hier tot nu toe niets concreets mee gedaan, vooral omdat ik allerlei beren op de weg zie.

Na mijn zwangerschapsverlof, begin dit jaar, kwam dat gevoel nog veel sterker terug. Het besef dat ik dit werk eigenlijk niet meer wil doen, is sindsdien niet meer weggegaan. Tegelijkertijd blijf ik tegen dezelfde zorgen aanlopen: ik ben moeder, heb een partner en we hebben een koopwoning met de bijbehorende financiële verplichtingen.

Ik werk 24 uur per week en verdien gemiddeld €3.000 bruto per maand. Financieel gezien kan ik niet veel lager gaan zitten, wat het idee om van richting te veranderen extra lastig maakt. Daardoor voelt het soms alsof ik vastzit.

Misschien nog wel het belangrijkste: ik wéét dat ik uit de zorg wil, maar ik weet niet wat ik dan wél wil. Voor nu lijkt het, vooral vanwege het salaris, onmogelijk om een andere richting op te gaan. Toch ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die de zorg hebben verlaten. Hoe hebben jullie dat aangepakt, en wat zijn jullie daarna gaan doen?
Ja, 4 jaar geleden ben ik gestopt als verpleegkundige en was werkzaam in de ggz als ambulant begeleider en nu maatschappelijk werker.

Het kan met een vpk diploma en ik heb extra cursussen gedaan op gebied van kennis.

Toevoeging: Als ambulant begeleider qua salaris hetzelfde of 100 euro minder. Nu als maatschappelijk werker iets hoger.
Het meest wennen was geen ORT. Wat me heeft opgeleverd is weekenden en feestdagen vrij = meer gezins tijd. Heerlijk!
Wat maakt dat je de zorg uit wil en niet gaat voor verandering van werkveld bijvoorbeeld of een andere functie binnen de zorg?
Ik ben ook verpleegkundige, maar wil niet per se de zorg uit. Ik ambieer wél een andere functie en ben dus met een master begonnen om dat in de toekomst te kunnen gaan doen. Misschien is zoiets binnen je eigen bedrijf mogelijk, waardoor het financieel haalbaar is.
Er zijn zoveel functies mogelijk met hbo-v. Wat doe je nu? Waar loop je precies tegenaan wat je niet leuk vindt? Waar krijg je juist energie van?
...
Ik begrijp je volkomen. Ik kon mijn draai ook niet meer vinden in de zorgsector en na langdurige uitval, mislukte mijn reïntegratie(door verschillende zaken en omstandigheden).

Ik werd gedeeltelijk afgekeurd en vond opnieuw mijn draai in een kleine administratieve baan... in de zorgsector ;-D. Wel in een compleet andere tak van de zorg. Ik zit daar goed. En ben heel dankbaar dan men daar liever kijkt naar waar je affiniteit en interesses liggen en ze bereid waren tot training on the job. Ik realiseer me dat ik enorme mazzel heb gehad.
Ik snap niet dat je denkt veroordeeld te zijn tot de zorg vanwege je salaris. De zorg betaalt nou ook weer niet zo uitzonderlijk goed toch?
Ik ken mensen met hbo v die bij een zorgverzekeraar zijn gaan werken, of als indicatiesteller of bij een gemeente.
prinses30 schreef:
15-10-2025 19:11
Ik snap niet dat je denkt veroordeeld te zijn tot de zorg vanwege je salaris. De zorg betaalt nou ook weer niet zo uitzonderlijk goed toch?
Ik ken mensen met hbo v die bij een zorgverzekeraar zijn gaan werken, of als indicatiesteller of bij een gemeente.
Er zijn behoorlijke stappen gemaakt qua salaris de afgelopen jaren. Dus ik snap de financiële zorgen goed.

TO, misschien je "geldzaken " eens goed op een rij zetten? Wie weet zit er meer ruimte in dan je denkt. En heel eerlijk: ik ben er in totaal 1000 euro per maand op achteruit gegaan. Ik ben kostwinner en voed in mijn eentje een (nu jongvolwassen) kind op. De financiële klap was enorm. Maar ik red het. Door keuzes en afwegingen te maken. Onder de streep ben ik nu gelukkiger. Dat weegt voor mij zwaarder.
Ik zal je een privé bericht sturen (vanwege herkenbaarheid)
Je kan je om te beginnen eens goed gaan oriënteren op de mogelijkheden die je hebt met je HBO-V. Dat zijn er voor mijn gevoel best veel namelijk. Zelf ben ik schoolmaatschappelijkwerker. In de zorgteams waarin ik werk, zitten o.a. schoolverpleegkundigen vanuit de GGD. Volgens mij kun je ook bij het CJG (consultatiebureau) werken als HBO verpleegkundige. En zo zijn er ongetwijfeld nog een heleboel andere functies die je kunt vervullen met jouw diploma & ervaring. Misschien eens contact opnemen met een jobcoach oid?
Kijk eens bij een verzekeraar. Daar wordt ook voor bepaalde functies naar een paramedische achtergrond gevraagd. Je kan me dm’en als je wilt, ivm herkenbaarheid.
Bedankt voor jullie reacties.

De reden dat ik uit de zorgsector wil stappen, is dat ik me er niet langer in kan vinden. Ik merk dat ik niet meer achter de manier sta waarop zorg tegenwoordig wordt vormgegeven. Waar de focus vaak ligt op symptoombestrijding, voel ik zelf meer aansluiting bij het zoeken naar onderliggende oorzaken en het behandelen met natuurlijke middelen in plaats van direct naar medicatie te grijpen. Ik weet dat hierover verschillende meningen bestaan, maar dit is de visie waar ik zelf volledig achter sta.

Daarnaast ervaar ik als patiënt regelmatig frustraties over hoe de zorg werkt. Het voelt oneerlijk dat ik als verpleegkundige juist die aspecten moet vertegenwoordigen waar ik zelf niet meer achter sta.
Ook stoort het me dat de zorg steeds meer draait om cijfers en productie, in plaats van om echte aandacht voor de mens. Dat staat haaks op hoe ik vind dat zorg zou moeten zijn.

Kort samengevat: ik sta niet meer achter de huidige richting van de zorgsector. Ik deel de visie niet meer en wil kunnen staan achter wat ik uitdraag naar anderen.
prinses30 schreef:
15-10-2025 19:11
3000 per maand voor 24 uur is 5000 per maand bij 40 uur. Dat is een jaarsalaris van 65000 euro. Dat is helemaal niet slecht met een hbo opleiding. Ik werk bij een groot IT bedrijf en bij ons verdienen de senior softwaredevelopers en de meeste projectleiders dat soort salarissen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven