Dit is niet oké toch ?

16-10-2025 19:17 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo mede forum leden.

Mijn dochter kwam vandaag met de medeling dat een klasgenoot mijn dochter op de billen heeft getikt.
Dit is nu de 2e keer dat dit gebeurd is .

1 keer kan ik er nog inkomen dat dit kinderlijke onschuld is. we hebben het hier over kinderen van 7 bijna 8 jaar.

maar dit is nu de 2e keer , en nu vind ik het geen kinderlijke onschuld is maar een bewuste actie. mijn dochter geeft ook aan dat hij het alleen bij haar doet.

Is het raar dat ik hierover de juf wil spreken zodat zij de betreffende leerling kan aanspreken hierover ?
zakdoek schreef:
17-10-2025 10:28
Bij een 16-jarige denk ik: heb je nooit geleerd dat dit ongewenst gedrag is?
Dit is dus hét moment om een 7-jarige te leren dat dit ongewenst gedrag is.

Bij een kind is het geen groot ding en dit is het uitgelezen moment om te leren dat op de billen slaan niet de bedoeling is.

In een notendop: dit valt onder opvoeden. :)
En dat leert Jonas dus als dochterlief hem duidelijk maakt dat ze daar niet van gediend is. Als Jonas dan vervelend blijft doen, kan dochter het tegen de juf zeggen en dan kun je als ouder het geval zeker een keer aankaarten in een mailtje of op een ouderavond.
Rooss4.0 schreef:
We waren het er toch over eens dat we vooral jongetjes al vroeg gingen opvoeden over het fenomeen grensoverschrijdend gedrag? Dit lijkt me nou bij uitstek zo'n voorbeeld.
Het gaat niet om de billen, het gaat erom dat een kind iets niet wil en dat daar rekening mee gehouden wordt. Het gaat erom dat je kinderen leert dat ze afchecken (consent vragen dus) of hun aanraking wel of niet gewenst is.

Als het joch in het gezicht geslagen had vonden we dit allemaal niet zo leuk volgens mij. Ik ben dus van mening dat moeder dit zo groot mag maken als ze wil. Er bestaat niet alleen zoiets als seksueel grensoverschrijdend gedrag, het is groter dan dat.
En dit is wel degelijk grensoverschrijdend, ook als we het decennia lang normaal gevonden hebben.

Hear hear :applause:
You can pick your friends.
You can pick your nose.
But you can't pick your friends nose.
(Jake)

Belangrijk dat jij je dochter leert om voor zichzelf op te komen. Grenzen leren aangeven is belangrijk, als zij dat uit zichzelf niet doet. De school erbij betrekken of de ouders van deze jongen, kun je doen als je daar voldoening uit haalt, het maakt niet uit: jouw dochter heeft daar niets aan.
Het punt is juist dat het jongetje er wat aan heeft. Dat niet alleen het andere kind zegt dat ze het niet wil, maar dat hij merkt dat dit sociaal breed als onacceptabel gezien wordt.
En dus dat niet het meisje, dat zo flauw is dat ze zegt dat ze iets niet wil, het probleem is, maar dat zijn eigen gedrag het probleem is.
filippal wijzigde dit bericht op 17-10-2025 12:53
27.63% gewijzigd
ZaphodBeeblebrox schreef:
17-10-2025 12:43
Belangrijk dat jij je dochter leert om voor zichzelf op te komen. Grenzen leren aangeven is belangrijk, als zij dat uit zichzelf niet doet. De school erbij betrekken of de ouders van deze jongen, kun je doen als je daar voldoening uit haalt, het maakt niet uit: jouw dochter heeft daar niets aan.
Jawel hoor. Als alle plekken waar mensen samen zijn zoals school en sport en zelfs later ook werk ook duidelijke grenzen stellen dan zouden we nu niet in de situatie zitten dat thuis en buiten een soort prooi zijn.

En daarnaast kan niet iedereen zich verdedigen of genoeg voor zichzelf opkomen, dat moet de rest van de maatschappij doen.
Of gaan doen, zeker op school en werkplekken zijn daar gewoon regels en zelf wetten voor.
Ja, kunt zeggen dat TO een soort maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om dit aan te kaarten bij school en ouders (los van de vraag of dat nodig is bij een jongen van 7). Maar gekeken naar het belang van de dochter, die heeft daar niet direct veel aan. Maar dus wel aan grenzen leren aangeven.
17-10-2025 12:55
Ja, kunt zeggen dat TO een soort maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om dit aan te kaarten bij school en ouders (los van de vraag of dat nodig is bij een jongen van 7). Maar gekeken naar het belang van de dochter, die heeft daar niet direct veel aan. Maar dus wel aan grenzen leren aangeven.
Ik zou het als juf zeker willen weten. Mooi onderwerp voor in de kring.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Verbena schreef:
17-10-2025 06:54
Tja, dit is toch gewoon een eerste begin? Als dit niet gecorrigeerd wordt, gaat het van kwaad tot erger.
Doe normaal
Star⁴ schreef:
17-10-2025 11:15
Nee, we gaan alle kinderen opvoeden van andere kinderen af te blijven. En we gaan alle kinderen leren te zeggen dat ze iets niet ok vinden.
Dit is gewoon de standaardregel op school. Als kind last heeft van een ander kind, dan ga je naar de juf.
FilippaL schreef:
17-10-2025 12:49
Het punt is juist dat het jongetje er wat aan heeft. Dat niet alleen het andere kind zegt dat ze het niet wil, maar dat hij merkt dat dit sociaal breed als onacceptabel gezien wordt.
En dus dat niet het meisje, dat zo flauw is dat ze zegt dat ze iets niet wil, het probleem is, maar dat zijn eigen gedrag het probleem is.
Helemaal mee eens.

De verantwoording teruggeven aan de billenmepper en niet bij het "slachtoffer" neerleggen. Juist in deze leeftijd.
.
Zo , even alle reacties gelezen.

ik zag een mooie opmerking van rooss het gaat om zoveel meer dan dat.
Ik leer mijn dochter van jongs af aan dat het nooit goed is dat er iemand zonder haar toestemming aan haar lichaam komt.

met name dat het vooral de laatste tijd steeds meer voorkomt ( grensoverschrijdend gedrag) . Dan is het juist belangrijk om op jonge leeftijd vooral jongens in deze te leren over consent.

ik ben blij dat mijn dochter mij heeft ingelicht , we hebben net een kort gesprek gehad met de juf waarin ik het heb aangekaart en ook de juf was blij dat ik het aangaf bij haar. Het jongetje word hierop aangesproken/ aangekaart dat we van elkaar af moeten blijven.
En hopelijk maakt dit voldoende indruk.
Moiren schreef:
17-10-2025 11:05
Tik tegen het hoofd is ook oké?
Nee, maar het is niet het een of het ander. Een tik tegen het hoofd is niet ok en ook geen MeToo.

Net zo is een klap op de billen bij een zevenjarige niets seksueels en het moet wel gecorrigeerd.
Rooss4.0 schreef:
We waren het er toch over eens dat we vooral jongetjes al vroeg gingen opvoeden over het fenomeen grensoverschrijdend gedrag? Dit lijkt me nou bij uitstek zo'n voorbeeld.
Het gaat niet om de billen, het gaat erom dat een kind iets niet wil en dat daar rekening mee gehouden wordt. Het gaat erom dat je kinderen leert dat ze afchecken (consent vragen dus) of hun aanraking wel of niet gewenst is.

Als het joch in het gezicht geslagen had vonden we dit allemaal niet zo leuk volgens mij. Ik ben dus van mening dat moeder dit zo groot mag maken als ze wil. Er bestaat niet alleen zoiets als seksueel grensoverschrijdend gedrag, het is groter dan dat.
En dit is wel degelijk grensoverschrijdend, ook als we het decennia lang normaal gevonden hebben.
Deze opmerking vat het goed samen ! Dit zijn mijn gevoelens over deze situatie.
Bontebok schreef:
17-10-2025 13:23
Doe normaal
Realiteit is hard blijkbaar.
Niet alles gelezen. Mijn dochter heeft hetzelfde aan de hand gehad. Jongetje zat regelmatig aan haar billen. Dat was in groep 4. Mijn dochter, normaal niet op haar mondje gevallen, klapte dicht. En het verhaal kwam er pas na de tijdje uit. Hoewel ik ook wel wist dat er geen kwaad in het kind zat, en ik dat bij hem ook nooit verwacht had (moeder is altijd heel strikt in haar opvoeding) heb ik toen wél bij de juf aan de bel getrokken en dat ook benoemd. Ook zodat de juf er misschien aandacht kon besteden in de klas of het beter in de gaten kon houden. Juf schrok dat dit in de klas gebeurde en heeft contact opgenomen met de ouders. Het is daarna nooit meer gebeld en juf heeft ook vinger aan de pols gehouden.
Wombat schreef:
17-10-2025 13:35
Nee, maar het is niet het een of het ander. Een tik tegen het hoofd is niet ok en ook geen MeToo.

Net zo is een klap op de billen bij een zevenjarige niets seksueels en het moet wel gecorrigeerd.
Dat zeg ik toch.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
MissNuada schreef:
Realiteit is hard blijkbaar.
Nee, jouw mening is hard. Realiteit is dat ook jongens, die als pubers en daarna, zeer respectvol omgaan met vrouwen, een ontwikkeling doormaken en als jonge kinderen soms best gekke dingen kunnen doen.
17-10-2025 13:42
Nee, jouw mening is hard. Realiteit is dat ook jongens, die als pubers en daarna, zeer respectvol omgaan met vrouwen, een ontwikkeling doormaken en als jonge kinderen soms best gekke dingen kunnen doen.
En realiteit is ook dat we totaal niet weten waarom dat joch geslagen heeft en er direct al iets seksueels van gemaak wordt.
Zeven-jarigen aan de schandpaal alleen omdat ze een piemel hebben :nooo:
Ik heb zoiets eens mee gemaakt met mijn dochter (7). Die zat naast een meisje dat telkens stiekeme dingen bij haar uit haalde. Dingen uit haar vak/etui halen, even aan de haren trekken, op haar shirt kleuren, lelijke dingen zeggen zoals jij hebt geen mooie schoenen, jij hebt lelijk haar etc etc.

In de eerste instantie heb ik haar gezegd dat ze er wat van mag zeggen tegen het meisje op het moment dat het gebeurt.
Maar ze ging door. Dus toen heb ik gezegd tegen dochter dat ze naar juf moet stappen op het moment dat er weer iets voor valt.
Dit deed ze netjes, maar juf deed er niet zoveel mee in de eerste instantie omdat het telkens heel stiekem gebeurde of op momenten zoals tijdens het stil lezen en dan durfde mijn dochter niet naar juf te stappen.
Dat heeft ze uiteindelijk wel gedaan en juf zou er op letten.
Toen er voor de zoveelste keer weer stift in haar truien zat, ben ik zelf naar juf gegaan en heb ik het verhaal uitgelegd en dat ik er wel klaar mee ben en dat dochter het ook echt vervelend vind.
Juf gaf aan alerter te zijn, en heeft later het meisje ook aangesproken toen er weer wat voor was gevallen en toen het meisje voor in de klas geplaatst.

Ik zou dus aanmoedigen om het je kind eerst zelf op te laten lossen. Mocht er geen verandering komen in de situatie dan juf inlichten. Dan mag zij aan de slag met de leerling. Als dat nog niet voldoende helpt zou ik de ouders zelf pas inschakelen.
17-10-2025 13:42
Nergens zeg ik, of wie dan ook in dit topic, wat anders, degene waar je op reageerde ook niet.

Maar de realiteit is dat in de huidige maatschappij er ergens niet is opgevoed zoals we hadden gehoopt met z'n allen en dus school daarin betrekken is helemaal juiste weg.
Misschien moet jij even beetje normaal doen.
Wombat schreef:

Dit ja. Ik begrijp ook niet waarom het geseksualiseerd wordt. Het gedrag moet altijd gecorrigeerd maar maak het niet groter dan het is. Dit is normaal kindergedrag.
MissNuada schreef:
17-10-2025 13:46
Nergens zeg ik, of wie dan ook in dit topic, wat anders, degene waar je op reageerde ook niet.

Maar de realiteit is dat in de huidige maatschappij er ergens niet is opgevoed zoals we hadden gehoopt met z'n allen en dus school daarin betrekken is helemaal juiste weg.
Misschien moet jij even beetje normaal doen.
Seksueel geweld bij vrouwen heeft niks te maken met lagere school kinderen die elkaar aanraken. Het is wel belangrijk bij het voorkomen van seksueel geweld dat kinderen goed voorgelicht worden en leren grenzen aan te geven. Daarom zijn die lentekriebels zo belangrijk. Laten we niet alles op een grote hoop gooien en denken dat een jochie van 7 een potentiele zedendader is als hij niet door zijn juf wordt gecorrigeerd. Daarmee doen we het kind ernstig tekort en nemen we seksueel geweld tegen vrouwen eigenlijk niet echt serieus. In die context moet je je veel drukker maken dat Johan Derksen, de man van de kaars, gisteren een televisierring heeft gewonnen. En dat Dave Roelvink, de man die een meisje misbruikte zodat zijn vrienden haar ouders huis konden slopen/ leegroven, zo’n sympathieke gozer wordt gevonden.
hvm schreef:
17-10-2025 09:24
Heeft ze ook gedaan. Jongetje in kwestie luisterde alleen niet. Mijn dochter hoeft van mij echter niet te dulden dat iemand op haar achterwerk tikt omdat er niet geluisterd wordt. En om te voorkomen dat dochter een prpbleem op school zou krijgen omdat ze voor zichzelf opkomt, heb ik de juf gemaild. Zodat als juf er een probleem mee heeft, dat ze naar mij als ouder toekomt en niet naar een kind dat voor zichzelf opkomt.
Goede aanpak, en je kind hoeft dat inderdaad niet te dulden.
Rooss4.0 schreef:

Helemaal mee eens!
Bontebok schreef:
17-10-2025 17:45
Dit ja. Ik begrijp ook niet waarom het geseksualiseerd wordt. Het gedrag moet altijd gecorrigeerd maar maak het niet groter dan het is. Dit is normaal kindergedrag.
Nou, dat vind ik niet, nooit gehoord dat dit normaal is of vaker voorkomt. Mijn dochter zit op een beschaafde school, misschien scheelt dat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven