Entertainment alle pijlers

Wat was jouw favoriete kinderserie?

21-10-2025 19:53 369 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kijk momenteel een film over Hallo Spencer (een Duitse kinderserie die ik als kind geweldig vond) en mijn kind kwam toevallig langs. Terwijl ik haar probeerde uit te leggen wat er nou zo magisch was aan een Duitstalige poppenserie over regionale journalistiek mét een draak, werd ik een beetje meewoedig (komt ook door de film).
En dat is geen gezellige stemming. Een topic over je favoriete kinder- of jeugdserie vrolijkt ongetwijfeld op.
Dus: wat vond jij geweldig? Had je een dekbedovertrek van Bassie en Adriaan of een crush op Drazic? Wijze lessen opgedaan van kindertelevisie?
Si abra la puerta hay lobos.
PoesMinoes schreef:
21-10-2025 20:31
Ik verslond alles van Pipi Langkous, echt geweldig vond ik het. En iedere avond ook Tita Tovenaar met zijn leuke dochter Tika en de de grobbebollen.
O ja en ook nog Catweazle, en Swiebertje.
O ja Catweazle! Ik zat laatst in een theater en toen mocht het publiek een toverspreuk zeggen. Dus ik meteen: “salmay dalmay adonay” (“selmie delmie eddonee”) maar niemand deed mee. Allemaal te jong.
Star⁴ schreef:
21-10-2025 20:33
De EO had altijd van Japanse anime-series. Familie Robinson en Heidi enzo.
En Jody en dat suffe hertenjong!
Wat een leuk topic!

Nils Holgersson, De Zevensprong, Heidi, Candy Candy, Stuif Es In en Klassenwerk, de Smurfen, the A-Team, Jeugdjournaal.

En niet specifiek voor kinderen bedoeld, maar Toppop was vaste prik. En vanaf dat ik 9 was kwam daar Countdown bij.
Star⁴ schreef:
21-10-2025 20:51
Was dat Alana uit het jaar 3000? Dat was ook gaaf.
Nee. Was Lotte, een Scandinavische serie:
https://m.youtube.com/watch?v=m_A0QTQTUPU

Oooh en dan moet ik ook denken aan die jeugdfilm waarbij een meisje via een gat door de grond ging en daar een geheim tweelingzusje ontmoette. Totdat de rozenblaadjes gevallen waren...
dala wijzigde dit bericht op 21-10-2025 21:04
5.90% gewijzigd
Ik zag eens een keer een filmpje van een Vlaamse vrouw die in Nederland woonde en vertelde dat Nederlanders in een bepaalde leeftijdsgroep als ze haar accent hoorden toch ineens "wawa Gertje zeg hee!" riepen en ja, dat kan ik me best voorstellen.
Toch geinig dat je aan de series wel kan zien in welke periode diens jeugd was.
Star⁴ schreef:
21-10-2025 20:51
Was dat Alana uit het jaar 3000? Dat was ook gaaf.
Ik denk het niet. Het was iets Scandinavisch.

Edit: ik had verder moeten lezen, Lotte idd.
Seabert, ook al is hij klein, Kijk maar eens hoe slim, een zeehondje kan zijn! Seabert, is voor niemand bang helpt bedreigde dieren waar die kan
Seabert (Intro)
ik vond het lief.
Vanity of vanities; all is vanity
Dala schreef:
21-10-2025 21:00
Nee. Was Lotte, een Scandinavische serie:
https://m.youtube.com/watch?v=m_A0QTQTUPU

Oooh en dan moet ik ook denken aan die jeugdfilm waarbij een meisje via een gat door de grond ging en daar een geheim tweelingzusje ontmoette. Totdat de rozenblaadjes gevallen waren...
Precies wat ik schreef: zie die navel, da's toch eigenlijk ook gewoon ranzig :facepalm:
Myrthe1973 schreef:
21-10-2025 20:59
Wat een leuk topic!

Nils Holgersson, De Zevensprong, Heidi, Candy Candy, Stuif Es In en Klassenwerk, de Smurfen, the A-Team, Jeugdjournaal.

En niet specifiek voor kinderen bedoeld, maar Toppop was vaste prik. En vanaf dat ik 9 was kwam daar Countdown bij.
dit sowieso
meisje85 schreef:
21-10-2025 21:09
Precies wat ik schreef: zie die navel, da's toch eigenlijk ook gewoon ranzig :facepalm:
Ik krijg ook deze melding op Youtube:

This video may be inappropriate for some users.

:proud:
De smurfen, met stip op een..
Ik weet nog dat het derde net erbij kwam en er Duits voetbal op hetzelfde tijdstip als de smurfen was. Knallende ruzie met mijn vader daarover...

Familie robinson, tekenfilm van een familie die schipbreuk had geleden.

Ovide, seabert, roadrunner, troetelbeertjes, snorkels.. maar toch vooral de smurfen.
LemoosGaatDoor schreef:
21-10-2025 20:37
Op de Duitser keek ik met opa alle krimi’s. Derrick, Tatort, Ein fall für zwei, der fahnder, etc. Met mijn pa keek ik altijd allo allo, dad’s army, Monty Python, Keeping up appearances en van Kooten en de Bie.

Edit: vergeet nog mijn grote favoriet: mister Bean! (En Black adder)

Dit zijn toch geen kinderseries, net als dynastie
Pink-Freud schreef:
21-10-2025 21:07
Seabert, ook al is hij klein, Kijk maar eens hoe slim, een zeehondje kan zijn! Seabert, is voor niemand bang helpt bedreigde dieren waar die kan
Seabert (Intro)
ik vond het lief.
Sommige liedjes zijn voorgoed verpest door de alternatieve versies.
de freggels. en purno de purno. Kan echtniet meer!
Flipper en Skippy!! Later teruggezien, behoorlijk teleurgesteld in Flipper..

Als tiener zwijmelen bij Sandokan, de tijger van Maleisië.
En "Jonge Helden" op de VPRO met Daan en Willem Ekkel als ik het goed heb.

Boomer, over een kleine hond, en "Run Joe, Run" over een vals beschuldigde Duitse Herder.

Er zijner vast nog meer....
Seabert vond ik inderdaad ook heel leuk. En elke keer emotioneel worden bij het introfilmpje.
Series die ik fantastisch vond waren iig de Familie Knots ("Ouwe zemelaar", "Wie spreekt mij?") en de Zevensprong. De laatste is op YT te zien en traaaag,  maar leuk om terug te kijken. 
Warme herinneringen aan de momenten waarop we met zijn tweeën en soms drieën opgepropt in de draaistoel naar Wordt Vervolgd keken met een schaaltje chips en ranja. "Ik ben Lars en ik doe Donald Duck na..."
Maar ook Stuif es in. Dat was toch met de pakjes die aan het plafond hingen? 
En ook heule spannende dingen zoals de Plaaggeest van Bassie en Adriaan en Eucalypta van Paulus de boskabouter. 
Jeugd sentiment: Bassie en Adriaan. Maar ook David en Lisa de kabouter en Pippi Langkous.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Punky Brewster vond ik geweldig. Ik wilde haar zijn of me in ieder geval zo kleden

Mevrouw ten Kate: snotvergeme

Achterwerk in de kast: geweldig format

De familie Knots: superknap gemaakt door maar 3 acteurs die alle rollen speelden. Nu nog leuk om te kijken

En ik vond toch ook de Cosby show en later de spin-off A Different World geweldig. Maar dat is misschien niet meer in de categorie kinderseries
Hier kom ik nog op terug
Ik zie net tot mijn grote blijdschap dat David de Kabouter gewoon op YouTube staat! Herkende de muziek meteen. Iets om samen met mijn kind naar te kijken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Popples, MASK en transformers. Net als HeMan en SheRa op Skychannel.
Forever is a hell of a long time.
A team, night rider ,air wolf,battlestar galactica met buck rogers en twikky.
‘Mijn Idee’ is me ook altijd bijgebleven. Ik wilde graag dat ik zo’n verhaal had geschreven dat verfilmd was

Ook al was Kinderen voor Kinderen maar 1 keer per jaar, hoort die er voor mij ook echt bij in het rijtje tv-jeugdsentiment
Hier kom ik nog op terug
Ik denk dat het concept kinderserie ook ruimer genomen kan worden gezien het schrale aanbod vroeger op televisie sowieso. Wat mij betreft is Avro's servicesalon ook gewoon kindertv. Im keek er naar toen ik een kind was en het kwam op tv. Superhandig serviceprogramma en ik wilde het haar van Amanda Spoel. Of Marceline Schopman, heette ze zo? Een omroepster met prachtig haar.

Laatst wilde ik dat mijn man iets pakte bovenin de kast en riep ik dat hij naar links of naar rechts moest. Maar hij had geen herinnering aan Labyrinth met Peter Jan Rens, dus dat was een mislukt grapje.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven