Geld & Recht alle pijlers

Aansprakelijk voor schade door kat?

23-10-2025 12:06 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteravond waren er bij mij een paar dames langs ivm een vrijwilligersdingetje later dit jaar door ons georganiseerd. Ik heb 5 katten. Eentje is echt gruwelijk mooi en een heel uniek en speciaal ras. Hij is echt mijn allergrootste kattenliefde ooit. En ik ben zijn allergrootste mensenliefde. Mijn vriend duldt hij, maar hij is jaloers op mijn vriend en laat dat ook merken. Kortom hij trekt enorm naar mij toe. Gisteren dus wilde een van die dames hem oppakken. (hij weegt overigens een kilo of 13 en nee het is geen Main Coon). Ik zei dus meteen dat hij dat niet fijn vond en dat ze dat beter niet kon doen. Hij accepteert dat van mij met liefde maar niet van anderen. Aaien vind hij prima, en als hij aandacht van iemand wil dan komt hij zelf naar die persoon toe. Enfin, de dame zei dus; ik heb altijd katten gehad en alle katten vinden mij leuk. Letterlijk. En dus negeerde ze mijn 'advies' en pakte hem op. Gevolg... zoals voorspeld vond hij het helemaal niet fijn, gromde, ging blazen en haalde haar meteen (logisch ook want hij lag echt in heel diepe slaap, geef hem eens ongelijk).

Nu heeft ze dus een haal in haar blouse die heel duur was. Ik ben prima verzekerd en kan het ook gewoon cash aftikken wat ik dus gedaan heb om shit te voorkomen in de samenwerking. Maar toch knaagt het bij mij. Ik had haar gewaarschuwd. Anderzijds heb ik ook misschien wel genoegdoening aan het feit dat ze nu dus weet dat NIET alle katten haar altijd leuk vinden. Edoch, het blijft knagen. Immers als je vraagt of je een hond mag aaien, en de eigenaar zegt 'nee, hij kan agressief zijn' en je doet het toch, roep je het toch ook over jezelf af?

Is dit dan niet gewoon een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'?
Ik werkte eens bij een zorginstelling en daar was een man met allemaal roofvogels. Ik wilde natuurlijj de grootste roofvogel op mijn hand maar dat beest was zo zwaar dat ik mijn arm naar beneden deed waarna hij met zn klauwen mijn jurk vasthield. Ook een paar gaten. Maar ik ging dat echt niet verhalen! Het was mijn eigen schuld dat ik de allergrootste wilde vasthouden en logisch dat hij in mijn jurk greep als ik zo dom deed..
Er is echt wel wat mis met je als je een kat die eruit ziet als een roofdier van 12+ kilo, optilt in zijn slaap. Die had ik dus echt geen schadevergoeding gegeven.
Valt de kat nog binnen de huidige regels qua exotische diersoorten?
Overigens heb ik een klein schattig uitziend katje ( 3,8 kilo) waar mensen soms zelfs voor aanbellen om te vertellen hoe mooi hij is. Qua karakter is het een klootzakje, noem het extreem prikkelgevoelig, dus ik moet regelmatig bezoek ervan weerhouden om hem aan te halen.
kamillet wijzigde dit bericht op 24-10-2025 09:29
37.06% gewijzigd
BuzzieBee schreef:
24-10-2025 08:50
Niet eens. Hij is groot, slank, gespierd. Enorm mooie kop en als hij niet slaapt heeft hij van die halfopen ogen die zeggen: Ik straal hier autoriteit uit. Hij lijkt hier wat op maar het is geen abbesijn. Het is een hybride ras wat 50% Ocicat is en 50% Bengaal. Maar qua lichaamstype, tekening en kop lijkt hij hier dus wat op

https://www.zooplus.co.uk/magazine/cat/ ... eds/ocicat
Prachtig! Ik ben dol op katten, dus ik zou wel even verleid zijn om te aaien (optillen zeker niet).
https://www.boredpanda.com/blog/wp-cont ... eed-11.jpg

Deze links had zo die van mij kunnen zijn... (is hem niet hoor) maar het had zijn tweelingbroer kunnen zijn.
O, wat zijn er toch een strontvervelend eigenwijze mensen. Als je honden hebt is het net zo; zomaar over ze heen buigen, over het hoofd aaien, aanstaren, er recht op aflopen... maar ze weten álles over honden want ze hebben er zelf ook 1 gehad ooit. Op straat met hun tengels aan politiepaarden en hulphonden zitten. Blijf er af. De meeste dieren houden helemaal niet van aanrakingen en al helemaal niet van oppakken door vreemden out of the blue.

Pfff, dat je dit betaald hebt, ik vind het meer dan fideel van je. Hoop dat die mevrouw er in elk geval iets van geleerd heeft.
Wat iemand anders ook al zei: met een dure blouse aan ga je toch sowieso geen kat optillen? De kans dat er haaltjes komen in je kleding is dan altijd aanwezig!

Echt, wat een brutaal mens. Zowel voor het oppakken van je kat als voor het sturen van een tikkie. Koekoek…
Weet je, zijn tweelingzus (zelfde nest) lag er ook en die vind werkelijk alles goed. Als je die alleen al aankijkt gaat ze op haar rug liggen. En ik heb er eentje uit een andere stamboom (een zilvergrijze met zwarte rozetten) vind het ook allemaal prima. Die had ze prima kunnen pakken. Maar nou net juist deze....
Wat een rare vrouw. Ik ben net als jij, als ik het geld kan missen, dan heb ik het gezeur er niet voor over. Zeker als je nog samen moet werken. Ik zou dus ook betaald hebben, maar wel met een 'grap/opmerking' erbij, zoiets als volgende keer wél naar me luisteren he, dan betaal ik het niet meer hoor. Maar op deze manier ben je het snelst van het gezeur af en kan je nog gewoon samenwerken. Die vrouw zal het wel nodig hebben ofzo, ik zou me doodschamen om dat tikkie te sturen.
MissNuada schreef:
23-10-2025 13:18
Ik had helemaal niets geregeld of betaald. Echt niet.
Zo maar een dier oppakken/aanraken is al debiel. Helemaal als ze slapen.
En iedereen met 2 hersencellen weet echt beter.

En er is gewaarschuwd. Dat is 3x eigen schuld dikke bult...

Dus ik had niets vergoed/betaald of zelf iets gaan regelen met een verzekering om een vergoeding te regelen.
Hooguit als ik echt schriftelijk wordt benaderd ( dat is iets wat ze eigenlijk horen te doen, schriftelijk iemand aansprakelijk maken) om te lappen.
Dan alleen zou ik mijn verzekering erbij te betrekken en ze informeren waarom ik vind dat er niets betaald/vergoed hoeft te worden, zij gaan dan maar kijken wie er gelijk heeft volgens de wetten/regels van verzekeringen. Moet er betaald worden dan doen zij dat maar.
Dikke doei verder.
Hier ben ik het dus woord voor woord mee eens. Wat een oerdom mens. En nee, zij heeft geen sjoege van katten.
Hoi, kom binnen en fijn dat je er bent.
Alles goed? Wat zit je haar leuk!
Wil je koffie?

Ik zou op het moment zelf boos zijn geweest als ik aangeef dat ze de kat met rust moet laten en dit niet doet. Waarschijnlijk icm een preek over dierlijk gedrag, dierenwelzijn en luisteren naar diereneigenaren die niet voor niets zoiets zeggen. Zou het knap vinden als ze daarna nog een tikkie zou durven sturen.. geen idee hoe ik dan zou reageren. Misschien wel gewoon niet.

Het doet me een beetje denken aan een houtkachel waarvan je waarschuwt om er niet je hand op te leggen. En dat iemand dat dan toch doet, en je vervolgens de doktersrekening en misgelopen inkomsten ivm niet kunnen werken op je verhaalt.
Ik heb ook een keer een badmat van 60 euro (?) vergoed, omdat de heks uit de straat (vreselijk mens) haar voordeur open had laten staan en onze poes naar binnen was gelopen. Volgens haar had die op de badmat gepist en dat ging er nooit meer uit in de was. Ik dacht toen ook al, tja, maar goed onze kat, dus netjes betaald en voortaan met een nog grotere boog om haar heen gelopen.
Socie schreef:
24-10-2025 10:25
Ik heb ook een keer een badmat van 60 euro (?) vergoed, omdat de heks uit de straat (vreselijk mens) haar voordeur open had laten staan en onze poes naar binnen was gelopen. Volgens haar had die op de badmat gepist en dat ging er nooit meer uit in de was. Ik dacht toen ook al, tja, maar goed onze kat, dus netjes betaald en voortaan met een nog grotere boog om haar heen gelopen.

Ja duh, dan heeft jouw kat gewoon duidelijk schade veroorzaakt. Jouw kat loopt vrij rond buiten dus jij bent verantwoordelijk. Al helemaal als die ergens naar binnen loopt.

Heb hier ook katten via het slaapkamerraam binnen gehad, komen ze gewoon over een twee meter hoge omheining heen. Nou ben ik de moeilijkste niet, maar dan niet zeiken als mijn honden ze in hun eigen huis erachteraan gaan jagen. En bedankt voor de vlooien, not. Zal ik ook een rekening voor sturen...
Maar nu heb je dus haar betaald en de verzekeringspremie 💡
Pieremachochel
Socie schreef:
24-10-2025 10:23
Wat een rare vrouw. Ik ben net als jij, als ik het geld kan missen, dan heb ik het gezeur er niet voor over. Zeker als je nog samen moet werken. Ik zou dus ook betaald hebben, maar wel met een 'grap/opmerking' erbij, zoiets als volgende keer wél naar me luisteren he, dan betaal ik het niet meer hoor. Maar op deze manier ben je het snelst van het gezeur af en kan je nog gewoon samenwerken. Die vrouw zal het wel nodig hebben ofzo, ik zou me doodschamen om dat tikkie te sturen.
Maar die ander is daar toch ook verantwoordelijk voor?

Of je hiermee het snelst van het gezeur af bent is nog maar de vraag, in mijn ervaring kan je sommige typen mensen juist maar beter direct begrenzen en duidelijk tegen ze zijn. Dan maar even minder leuk, maar ze weten dan wel wat ze aan je hebben. Juist als je in de toekomst nog moet samenwerken.

Ik zit ook in vrijwilligersdingen en je hebt er echt figuren bij zitten.

Niets incasseren of vergoeden waar je zelf niet achter staat, juist daar krijg je op termijn altijd gedonder van. Deze relatie is nu juist geschaad.
noglangnietjarig schreef:
24-10-2025 10:51
Maar nu heb je dus haar betaald en de verzekeringspremie 💡
Jawel, maar ik ga niet voor dit soort (voor mij kleine dingetjes) de verzekering en al het geregel daaromheen inschakelen. Tijd kost ook geld. En die premie is echt te verwaarlozen. de WA kost geen drol
Socie schreef:
24-10-2025 10:25
Maar dat was dan ook volkomen terecht
Als de buurvrouw haar badmat in jullie kattenbak had gelegd, was het vergelijkbaar met de casus van TO
Maar even tussendoor: wat een mooie kat! Ik dacht dat ik de mooiste kat van Nederland had, but I stand corrected.
Ik had zeker niet betaald. Ik zou zelfs gevraagd hebben waar ze mee bezig is, met kat optillen waar ik net van heb gezegd dat kat dat niet wil. Ze bekijkt het maar lekker met die dure blouse van haar. Met kat toch oppakken heeft ze alle verantwoording op zich genomen voor wat betreft reacties die kat kan geven. En ze is nog een kenner ook, dus dan helemaal.
Lila-Linda schreef:
24-10-2025 11:13
Als de buurvrouw haar badmat in jullie kattenbak had gelegd, was het vergelijkbaar met de casus van TO
Dit.
Herkenbaar. Wij hebben t met de hond gehad. Zijn druk in training want hij springt en wil dan soms met z’n voortanden happen als mensen te dichtbij komen. Ik hou altijd afstand. Buuv wil hem aaien. Doe maar niet. Hij is onstuimig en wil wel eens happen en springen. Ze stuift toch op hem af en ik kan haar niet meer blokken. Beest spring uit schrik en maakt een scheurtje in haar jas.

Hoewel het verkeerd voelt hebben wij uiteindelijk aangeboden schade te vergoeden. Maar tot op heden heeft ze haar gegevens nog niet gestuurd. Ik ga er ook niet actief achteraan.
gizz schreef:
24-10-2025 11:56

Hoewel het verkeerd voelt hebben wij uiteindelijk aangeboden schade te vergoeden. Maar tot op heden heeft ze haar gegevens nog niet gestuurd. Ik ga er ook niet actief achteraan.
Zo zal het vaak gaan, dat je het aanbiedt te vergoeden en de ander zegt laat maar zitten.

Had je dit eigenlijk ook verwacht TO, dat je het aanbiedt maar dat zij niet werkelijk een tikkie zou sturen?
Ja ik vind het haar eigen schuld. Ja ik had (gegeven de omstandigheden) ook gewoon dat tikkie betaald.
Ik zou het wel niet kunnen nalaten om bij een volgende keer te zeggen dat ze echt van alle dieren in mijn huis moet afblijven. Ik snap die lui niet die zomaar andermans dieren willen oppakken en al helemaal niet als zo’n beestje lekker ligt te slapen.

Ik heb een kleine (super schattige) hond en eens meegemaakt dat een wildvreemde vrouw haar zo oppakte. Hond was het helemaal kwijt en begon te spartelen waarbij ze de bril van het gezicht van die vreemde vrouw aftrapte. Vrouw liet hond vallen en greep naar haar bril, ik greep naar mijn hond (hond gelukkig opgevangen). Dat mens wilde ook dat ik haar bril ging vergoeden. Prima, zet maar op papier allemaal en lever maar al je bonnetjes in hoor. Verzekering oordeelde dat ze zelf een aanvaardbaar risico nam door als brildrager een dier op te pakken. Is ze wel nog aan de deur geweest om te kijken of ze op mijn gemoed kon inwerken door van mij geld te krijgen. Geen cent heb ik haar gegeven.
Vorige hond (paar maatjes groter) heeft eens een piepend speelgoedbeestje aan flarden gebeten van een kleuter. De vader van het kind had gezegd ‘Niet gooien naar de hond want die snapt dat niet’. Kind gooit toch naar de hond. Hond blij want speeltje. Toen heb ik wel een nieuw speeltje gekocht voor de kleuter, vond het ook wel sneu voor die kleine.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Lila-Linda schreef:
24-10-2025 11:13
Prima, daarom betaal ik ook (en zou ik in het geval van to ook doen, ook al vind ik dat niet to haar schuld). Ik ben meer verbaasd wat een heisa mensen kunnen maken. Zelf je voordeur een half uur open laten staan en dan zeurend bij iemand voor de deur gaan staan om een badmat. Zo zou ik zelf niet in elkaar willen zitten in elk geval.
Socie schreef:
24-10-2025 13:06
Prima, daarom betaal ik ook (en zou ik in het geval van to ook doen, ook al vind ik dat niet to haar schuld). Ik ben meer verbaasd wat een heisa mensen kunnen maken. Zelf je voordeur een half uur open laten staan en dan zeurend bij iemand voor de deur gaan staan om een badmat. Zo zou ik zelf niet in elkaar willen zitten in elk geval.
Ik heb zelf katten, maar zou echt balen als een buurkat hier schade maakt hoor!
En als dan aan de buurvrouw vraag of ze het wil betalen, zou ik het raar vinden, als buuf daarna "met een grote boog" om me heenloopt
Lila-Linda schreef:
24-10-2025 13:58
Ik heb zelf katten, maar zou echt balen als een buurkat hier schade maakt hoor!
En als dan aan de buurvrouw vraag of ze het wil betalen, zou ik het raar vinden, als buuf daarna "met een grote boog" om me heenloopt
Het is een vrouw die al niet als al te vriendelijk bekend staat in de straat. Dat helpt niet natuurlijk. En een badmat.. ik denk dat ik me om zulke spullen gewoon niet heel druk kan maken. Maar nogmaals, ik heb netjes betaald en niks gezegd. Ik verbaas me meer over waar mensen hun energie aan verspillen. Net als dat ik me in het geval van to niet al te druk zou maken om dat geld, ik vind het vooral heel sneu dat zo'n vrouw een tikkie gaat sturen voor zoiets. Meer gedoe zou het me niet waard zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven