Strategisch stemmen om de pvv te breken

zondag 21 september 2025 om 11:13

Zou jij op een andere partij dan je eerste keuze stemmen om te voorkomen dat de pvv het grootste wordt en de formatie sneller kan?
We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.
In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.
Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.
                    We zouden dat met elkaar kunnen voorkomen door enkel op de andere grote partijen te stemmen: PvdA/GL, CDA, VVD. Dus je wil eigenlijk SP of PvdD stemmen, maar dan zou je PvdA/GL stemmen, of eigenlijk CU, maar dan CDA.
Als iedereen dat zou doen is er uiteraard minder kans dat jouw denkbeelden níet vertegenwoordigd worden, maar de kans is veel groter dat de PVV, die iedereen die er niet op stemt echt niet wil, te klein wordt om een stem in de formatie te krijgen.
Ik ben al jaren een VVD/D66 stemmer, maar ga nu PvdA/GL stemmen. Omdat dat de 2e partij is na de PVV, en zij elke stem nodig hebben om de grootste te worden. Niet omdat ik dat de beste partij vindt, maar wel de beste keuze.
In het huidige politieke klimaat, ook wereldwijd, kunnen we ons een lange formatie niet veroorloven, en we moeten de macht van uiterst rechts verbreken om te voorkomen dat Geert hetzelfde gaat doen als Trump, namelijk mensen aanzetten tot geweld en over gestolen verkiezingen gaan raaskallen.
Raar idee van mij, of een goede manier om te voorkomen dat de PVV de grootste wordt? Want dát zie ik als de grootste bedreiging van onze democratie.

zaterdag 25 oktober 2025 om 22:38

Als je de peiling van vandaag bekijkt hoeven er nog maar een paar zetels te verschuiven en GLPvdA, CDA en D66 kunnen het met z'n 3en af, of evt met CU of Volt als vierde partij. Ik krijg steeds meer hoop op een mooi middenkabinet zonder VVD.
https://cdn.nos.nl/image/2025/10/25/128 ... x2160a.jpg
                    https://cdn.nos.nl/image/2025/10/25/128 ... x2160a.jpg

zondag 26 oktober 2025 om 12:58

Maar we kunnen wel veilig stellen de Xtension Rebellion grotendeels PvDA/GL stemt.GriebusDus schreef: ↑20-10-2025 16:14Absoluut, alleen is Xtension Rebellion geen politieke partij maar een maatschappelijke beweging. De Raad van State brengt dan ook geen advies uit over het beleid van XR.
Het lijkt me voor de discussie goed om deze dingen te blijven scheiden.

zondag 26 oktober 2025 om 13:22

Oh ja? Hoe weet jij dat zo zeker? Daarbij, hoeveel mensen horen bij extinction Rebellion en zijn dat allemaal boeven?Susiequeke schreef: ↑26-10-2025 12:58Maar we kunnen wel veilig stellen de Xtension Rebellion grotendeels PvDA/GL stemt.
                                    Si abra la puerta hay lobos.

zondag 26 oktober 2025 om 15:09

zondag 26 oktober 2025 om 15:20

Wat wil je daar mee zeggen?Susiequeke schreef: ↑26-10-2025 12:58Maar we kunnen wel veilig stellen de Xtension Rebellion grotendeels PvDA/GL stemt.

zondag 26 oktober 2025 om 16:02

Zelfs al zou dat waar zijn (wat ik sterk betwijfel), dan vraag ik me nog af wat je met deze bewering nou eigenlijk wilt zeggen.Susiequeke schreef: ↑26-10-2025 12:58Maar we kunnen wel veilig stellen de Xtension Rebellion grotendeels PvDA/GL stemt.

zondag 26 oktober 2025 om 16:26

Ik ken er ook een paar en die stemmen idd eerder PvdD of SP.Prei schreef: ↑26-10-2025 15:09Ik ben deel geweest van XR en dat is bullshit.
Natuurlijk zitten er ook mensen tussen die Pvda/GL stemmen, maar 'veilig stellen dat grotendeels' kan echt niet. Ik heb niet gepeild, maar PvdD zou nog weleens groter kunnen zijn.
Typisch kwaadaardig geframe van een buitenstaander die maar wat lult.

zondag 26 oktober 2025 om 19:07

Dat vind ik wel echt cru. Wilders leidt een soort eenmanszaak die de rechtsstaat omver wil werpen, Yesilguz is de leider van een partij met leden die de grondwet respecteert.
Ik ben ook geen fan van de huidige koers, maar er zit echt een wereld van verschil tussen die 2.

zondag 26 oktober 2025 om 19:17

Juist dat strategisch stemmen zorgt ervoor dat een PvdD en SP kleine partijen blijven. Bij de vorige verkiezingen is dat ook gebeurd. Mijn advies, blijf bij je partij laat je niet leiden door de peilingen.
Hoeveel stemmen PVV gaat halen lastig in te schatten. Bij de vorige verkiezingen stemden ook veel mensen op de PVV die anders niet zouden stemmen. Het is dus de vraag of de aanhang wel of niet gaat stemmen woensdag.

maandag 27 oktober 2025 om 09:09

Het maakt niet uit dat de PVV de grootste wordt, zolang ze geen 50% van de stemmen krijgen, De andere partijen gaan sowieso niet met de PVV samenwerken dus Wilders wordt geen premier.
Stem dus vooral op de partij die jij steunt. Strategisch stemmen leidt alleen maar tot teleurstelling.
(het schijnt dat bij slecht weer juist de PVV-stemmers thuisblijven)
                    Stem dus vooral op de partij die jij steunt. Strategisch stemmen leidt alleen maar tot teleurstelling.
(het schijnt dat bij slecht weer juist de PVV-stemmers thuisblijven)

maandag 27 oktober 2025 om 09:33

Cru? Sorry hoor, maar ik mag mijn mening hebben en wie ben jij om daar over te oordelen? Ik oordeel ook niet over jou. Maak je punt, maar dat kan ook met een iets andere woordkeus.ladadieladieda schreef: ↑26-10-2025 19:07Dat vind ik wel echt cru. Wilders leidt een soort eenmanszaak die de rechtsstaat omver wil werpen, Yesilguz is de leider van een partij met leden die de grondwet respecteert.
Ik ben ook geen fan van de huidige koers, maar er zit echt een wereld van verschil tussen die 2.

maandag 27 oktober 2025 om 09:37

Klopt en dat laat ook wel zien dat ons hele kiesstelsel kapot is. Zelfs als de PVV 75 zetels zou halen verandert er helemaal niets. Alles zou worden geblokkeerd door de 1e kamer, RvS, ambtenarij, etc etc.

maandag 27 oktober 2025 om 09:49

Oh nee, dat vind ik juist een groot voordeel van ons kiesstelsel: er moeten coalities gesmeed worden, je kunt niet a la Trump/Poetin/Erdogan je eigen zin doordrijven.

maandag 27 oktober 2025 om 10:01

Blokkering door 1ste kamer = democratie
Blokkering door RvS = rechtstaat
Blokkering door ambtenarij = verzinsel

maandag 27 oktober 2025 om 11:24

Moeten ze nog steeds een coalitie voor die ene zetel aangaan. Worden ze weer "tegengewerkt" natuurlijk, dat was je nog vergeten.

maandag 27 oktober 2025 om 11:26

Ik denk dat wij een andere zwaarte aan het woord cru geven. Natuurlijk moet je je mening geven, maar een ander mag daar ook weer wat van vinden.

maandag 27 oktober 2025 om 11:28

Het is juist heel erg goed dat er zo vreselijk veel stappen en beveiligingen in ons parlementaire systeem zijn ingebouwd. Op deze manier kan een meerderheid nooit zijn wil opleggen zonder rekening te houden met de minderheden.

maandag 27 oktober 2025 om 11:34

Ik hoop niet dat PVV weer de grootste worden maar ik vrees het ergste. Ik wil niet iedere PVV stemmer over een kam scheren maar velen stemmen gewoon op die man omdat hij zo hard schreeuwt wat een grote groep het liefst wil horen zonder zich ook maar in andere partijen te verdiepen. Ik ben boos, die buitenlanders moeten weg dus ik stem op PVV. Zoiets.
Bijna alle partijen waren afgelopen weekend aan het flyeren in het centrum hier. En D66 was zo brutaal om gewoon de flyers bij mensen in de brievenbus te gooien.
                    Bijna alle partijen waren afgelopen weekend aan het flyeren in het centrum hier. En D66 was zo brutaal om gewoon de flyers bij mensen in de brievenbus te gooien.

maandag 27 oktober 2025 om 11:36

Vind je dat brutaal? Ik heb ze hier ook van verschillende partijen in de bus gekregen.Graze schreef: ↑27-10-2025 11:34Ik hoop niet dat PVV weer de grootste worden maar ik vrees het ergste. Ik wil niet iedere PVV stemmer over een kam scheren maar velen stemmen gewoon op die man omdat hij zo hard schreeuwt wat een grote groep het liefst wil horen zonder zich ook maar in andere partijen te verdiepen. Ik ben boos, die buitenlanders moeten weg dus ik stem op PVV. Zoiets.
Ik kijk ernaar, gooi het weg en vergeet het weer. Tot jij het hier schreef

maandag 27 oktober 2025 om 11:37

Er zijn wel meer partijen die brievenbusacties doen, oftewel een flyer in een brievenbus doen. Wat is daar zo brutaal aan?Graze schreef: ↑27-10-2025 11:34Ik hoop niet dat PVV weer de grootste worden maar ik vrees het ergste. Ik wil niet iedere PVV stemmer over een kam scheren maar velen stemmen gewoon op die man omdat hij zo hard schreeuwt wat een grote groep het liefst wil horen zonder zich ook maar in andere partijen te verdiepen. Ik ben boos, die buitenlanders moeten weg dus ik stem op PVV. Zoiets.
                                    Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk. 

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in