Tips en ideeën over route Maleisie/Borneo 22 dagen

28-10-2025 10:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgend jaar augustus (2026) willen wij een verre reis maken met ons gezin (2 volwassenen en 3 tieners). Oorspronkelijke plan was Brazilië, maar we zitten wat lastig met vertrekdata. Daarom denken we nu aan Azië, en met name aan Maleisië en Borneo. Hoewel oudste opteert voor Thailand. Tja het is allemaal leuk...

Maar goed, we zijn ons aan het verdiepen in Maleisië en Borneo. En wat is er veel moois te zien en doen! Wij zien het even niet meer, dus wie kan ons helpen? Wat is logisch qua route, wat is een must, en wat is een nice to have.

We hebben exclusief reisdagen 22 dagen ter plaatse. We dachten aan starten in Kuala Lumpur en daar paar dagen bijkomen voor we richting Borneo gaan. Wat is beter, Kota kina Balu of Kuching? Voor de Oerang Oetans is Kota Kina Balu beter geloof ik.
Cameron Highlands, Taman Negara, Langkawi of Perhentians.

Is dit iets?
Kuala Lumpur 3 dagen
Borneo 5 dagen
Cameron Highlands/Taman Negara 4 dagen
Langkawi/Perhentians 4 dagen
Penang 1 dag
En dan heb je je reisdagen ertussen.

Wat is een goede volgorde, en wat mis ik en moet erin.
Bedankt alvast!
Ik ben 10 jaar geleden op Maleisisch Borneo geweest en twee maanden terug was ik in de rest van Maleisië.

Ik heb vooral de eilanden gedaan dit jaar. De Perhentians zijn heel mooi, maar ik zou zeker ook Tiomán overwegen. Net een iets minder toeristische vibe, en ook super super mooi. Ik zat in Bushman Tiomán en dat zou ik zeker aan iedereen aanraden. Huisje op het strand. Ter vergelijking: op Perhentian Kecil was ik één avond letterlijk omsingeld door Nederlanders in een restaurant, op Tiomán zat er de laatste avond één Nederlands gezin ook in een huisje.
Wil je naar Perhentians, dan kan ik Perhentian Chomel Chalet aanraden voor een betaalbaar prima hotel, ook aan het strand. Het eten is mwah, maar ernaast zit een super goed restaurantje en zelfs een bar met cocktails. Er zijn tours, je kunt snorkelen vanaf het strand, etc. Dit laatste geldt ook allemaal voor Tiomán.

Op Borneo vond ik het duiken bij Mabul/Sipadan echt magisch. En een trip naar de Danum jungle ook heel gaaf. Ik heb ook Oerang Oetans gezien, niet bij Kota Kinabalu maar wat verder op. Ik zou voor Borneo zeker Sticky Rice Travel aanraden. Die regelen alles fantastisch, ook toen ik midden in de nacht naar het ziekenhuis moest. Ik doe altijd alles alleen / zelf georganiseerd, maar op Borneo kan ik me herinneren dat dat lastig was, en heb ik een paar 'adventures' met Sticky Rice geboekt. Ze regelen dan gewoon alles voor je. Was echt super.

Kuala Lumpur vond ik trouwens echt een mega fijne stad. Ik had zo'n swanky hotel met een infinity pool met skyline view, echt super. Heel veel winkels en winkelcentra. Rooftop bars, etc.

Nog een tip: neem een WISE card, daarmee kan je overal pinnen en betalen en makkelijk geld overmaken naar tour agencies etc.
taskmaster wijzigde dit bericht op 28-10-2025 10:26
Reden: aanvulling
9.88% gewijzigd
Denk trouwens dat je er ook twee vakanties van kunt maken (zoals ik ook gedaan heb). Dus een keer 3 weken naar bijv. Singapore en Borneo en dan nog een keer 3 weken naar Kuala Lumpur en mainland Maleisië. Er is genoeg te zien.
Dat zijn bruikbare tips! Dan zouden we na Borneo naar Tiomán gaan qua route? Of hoe zou het passen in mijn wensenlijstje? Dat Bushman Tioman ziet er zeker mooi uit! Lijkt wel vrij vol te zitten in augustus.
Heb je Sticky rice travel ter plaats benaderd, of vanuit Nederland?

Wij regelen altijd alles zelf en vaak ter plekke, maar met z'n vijven ben je wat minder flexibel.

Verder nog tips qua acco?
Ik heb Sticky Rice van tevoren geboekt.

Bushman is idd erg populair. Maar ik zou wel zeggen: terecht. Het is gewoon een toplocatie en super leuk om zo op het strand te zitten. Je kunt misschien via booking vast boeken met annuleringsoptie?

Ik ben wel echt iemand die alles van tevoren boekt en regelt. En dan ben ik nog alleen. Maar ik vind voor 3 weken, is het gewoon fijn als het duidelijk is waar ik naartoe ga en hoe en of dat wel lukt in 1 dag etc.
En hoe zou je Tiomán opnemen in de route? Op welk moment, na Borneo?
Ehm tja je zou na Borneo op Singapore kunnen vliegen (leuk), voor een dag daar ook, en dan doorreizen naar Tiomán. Weet even niet meer of dat via een directe boot ook kon, maar dat valt wel te googelen. Of anders met een taxi (met z'n vijven kan dat wel uit) van Singapore naar Mersing (ongeveer 3 uur volgens GoogleMaps) en dan vanaf daar de boot naar Tiomán.

Het is denk ik fijn om na primitiever Borneo even de glitz and glam van Singapore te hebben en daarna lekker verder te chillen op Tiomán. Als je niet kunt duiken moet je op Tiomán ook echt een tour doen naar het noorden van het eiland, want daar heb je een of andere steen die gestapeld is op andere stenen en rondom daar kan je fantastisch snorkelen. Super helder water, echt heel mooi. We hebben ook schildpadden gezien daar etc.
taskmaster wijzigde dit bericht op 28-10-2025 19:44
0.13% gewijzigd
Wij zijn afgelopen meivakantie in Maleisië geweest. Onze route:
2 nachten KL
4 nachten Penang
2 nachten Belum eco resort
4 nachten Perhentians (coral view island resort)
1 nacht KL

De overwegingen:
- Tijd was te kort om ook nog naar Borneo te gaan. Daarom nu focus op west-Malesië. Voor alleen Borneo kan je al een vakantie van 2-3 weken plannen als je alles wil zien.

- Cameron Highlands lazen we heel wisselende reviews over. Omdat we 2 jaar eerder in Sri Lanka ook al theevelden etc hadden gezien, sloegen we die nu over.

- Lang getwijfeld over Belum of Taman Negara. De canopy walk van TN is dicht (en volgens mij ook niet op korte termijn weer open), Belum lag net handiger in de route en is minder toeristisch dus daarom hiervoor gekozen. Voor jullie lijkt me de overweging: voegt dit echt nog wat toe als je ook al naar de jungle in Borneo wil? Dan zou ik zelf nl alle jungle-dingen daar doen en in Maleisië iets anders.

- Penang vonden we heel leuk, misschien ook wel omdat we daar 4 nachten hadden en dus ook relaxed aan konden doen. Onze kinderen vonden ESCAPE Penang fantastisch (klim- en waterglijbanenpark), dag naar Kek Lok Si tempel (wisselgeld voor de glijbanen haha) en Penang Hill, dag George Town. Je kan er ook zoooo lekker eten overal.
Ik zou dus langer Penang doen, en Taman Negara overslaan.

- Perhentians is zon zee strand. Voor ons was 4 nachten ruim voldoende daar, maar dat komt ook wel omdat we geen fanatieke duikers/snorkelaars zijn. Bij ons daar trouwens amper Nederlanders, maar wij waren er dus ook niet in de zomer. Onze kinderen wilden echt nergens heen (buiten 1x snorkelen) dus wij zijn bij hotel gebleven en daar ook steeds gegeten. Wat ik zo zag om ons heen was dat het dat ook wel veel was (dus all-in pakketten bij hotels, niet snel op een ander strand gaan liggen). Maar dat kan ook absoluut liggen aan het stukje waar wij zaten en, zoals ik al zei, de behoefte van de kinderen om even niks te hoeven.

- Kuala Lumpur is ook een leuke stad. Wij hebben daar een fietstour gedaan (via MikeBikes, aanrader!), maar ook zelf eea gedaan. Vervoer is makkelijk te regelen via Grab (ook op Penang). Skybar is niet ons ding, maar op een plastic kruk lunchen met half China om je heen in Chinatown wel. Beide keren hadden we een appartement/ hotel met zwembad op het dak met gaaf uitzicht op (of in) de skyline. Daar zijn er talloze van te vinden op booking.com en airbnb.
Mijn volgorde zou zijn:

Kuala Lumpur (3)
Vliegen naar Penang (4)
Busje (of huurauto) via Belum (2) naar Kota Baru en door naar de Perhentians (5) en evt pulau Kapas
Busje (of huurauto) naar Cameron Highlands (2) en Taman Negara (2)
of Taman Negara weglaten en de laatste paar dagen nog naar Melakka en KL

Borneo zou ik bewaren voor een andere keer, want daar heb je zeker ook meerdere weken voor nodig en dan idd Sticky Rice travel eea laten organiseren want er is zoveel te zien en te doen

Tioman ben ik een paar x geweest. Erg mooi eiland, maar zoveel zandvliegjes daar.
Tja de zandvliegen hadden mij ook te pakken maar wel pas op de laatste avond. En een vriendin van mij die eerder dit jaar er was heeft er helemaal niets van gemerkt.
Ik heb destijds Tioman overgeslagen vanwege de zangvliegen. Daar had ik in Peru al eens mee te dealen gehad en dat was geen pretje. Een loopje naar het toiletgebouw op de camping en terug, en mijn hele benen onder de bulten. Ik heb ze geteld en het kwam rond de 80 uit. Dat nooit weer.
Zandvliegen, vreselijk!

Tja we willen toch echt Borneo en Maleisië combineren in 1 reis. Misschien dan Taman Negara overslaan, en ipv Perhentians Langkawi doen. Dat is wellicht beter qua route.
Tavistock schreef:
29-10-2025 10:09
Ik heb destijds Tioman overgeslagen vanwege de zangvliegen. Daar had ik in Peru al eens mee te dealen gehad en dat was geen pretje. Een loopje naar het toiletgebouw op de camping en terug, en mijn hele benen onder de bulten. Ik heb ze geteld en het kwam rond de 80 uit. Dat nooit weer.

Zo erg was t op Tioman zeker niet. Ik denk als ik me beter ingedeet had, ik ook zonder beten gebleven was. Ze hadden mij op m’n elleboog te pakken. Geen idee hoe. Maar voor hetzelfde geld zijn het de muggen die dat doen. Die hadden elders mijn been (in broek…) te pakken. Maar goed. De perhentians zijn ook super mooi.
Ik ben echt enorm te pakken genomen op ABC. De bulten kwamen bij mij pas na een dag of 10 opzetten. De jeuk.... vreselijk. Een fles azijn per dag eroverheen, dat hielp wel. Later in de jungle van Sulawesi nog een x lekgebeten door het neefje van de zandvlieg. Man zat meteen onder de bulten en bij mij weer 10 dagen later.

Suzy1977 dan zou ik naar Kuching gaan. Dan kun je Sepilok (Oerang Oetang) combineren met Bako NP (Neusaap) en ook nog wat van de stad zien, evt naar Santubong, om het Sarawak Cultural Village te bezoeken (verschillende longhouses vd inheemse stammen), en/of een boottocht door de mangrove om dolfijnen en krokodillen te spotten. Uiteraard geen garantie op het zien van Oerang Oetangs, maar Sepilok is een semi wildpark waar ze 2x per dag fruit klaarleggen, dus er is wel een grote kans dat je ze dan ziet.
Op Sabah is ook veel te doen, maar niet echt in de buurt van KK en de afstanden zijn enorm. In en om Kuching kun je overal met het OV of Grab (de lokale Über) heen.
Ik ben afgelopen zomer in Singapore & Maleisië geweest en hoogtepunten voor mij waren de fietstour in Kuala Lumpur (iid MikeBikes!), sowieso vond ik KL heel erg leuk. Georgetown vond ik ook ontzettend leuk. Hebben daar 4 uur met een gids rondgelopen en dat was ook fantastisch, hij liet ons bepalen wat we allemaal wilden zien en onderweg gaf hij nog wat extra dingen zien én liet ons overal dingen proeven. Singapore was ook tof en favoriet van onze tieners.

Cameron Highlands zijn we ook geweest. Hou er rekening mee dat het super druk is, iedereen moet over dezelfde wegen en dus vooral in het weekend is het file rijden.

Als je naar Borneo gaat zou ik Taman Negara overslaan. Er zijn weinig dieren te zien (meer insecten) je ziet wat apen en als je geluk hebt olifanten. Wij hebben ze niet gezien. De bush is ook één lange rij met toeristen en gidsen sjouwend over de vlonderpaden en vooral trappetjes omhoog. Voor ons liepen Nederlanders die eerder in Borneo geweest waren en die vonden er niks aan. De Canopy is tot nader order dicht.

We zijn ook in Melakka geweest en ik had deze liever geskipt en een dag extra George Town gedaan. Melakka was vreselijk druk zowel qua mensen als auto's en de auto's maken het alleen maar heter in de stad. Maar dat is achteraf gezien.

Verder vonden we het een fantastisch land. Ik heb enorm genoten van de diversiteit in religie, culturen, het eten, de natuur en toch ook wel van de warmte. En ik ben gek op street art en dat is in Maleisië ook veelvuldig te vinden.
Soms denk ik zo diep dat ik vissen voorbij zie zwemmen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven